Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Kuba 2020 – nové čínske električky, staré veterány a pár slov o ekológii

 Zdieľať

Pridané: 16.04.2020 Autor: Petr Kocina - kockaNR
Čitatelia: 6870 [Novinky - Reportáž]

Je to už viac ako tri týždne, čo som sa vrátil domov z ostrova, ktorý je nepochybne exotický a zaujímavý mnohými spôsobmi. Kuba je dnes známa predovšetkým ako luxusná dovolenková destinácia. Právom upútala svet krásnymi plážami, nevšednou kultúrou a veteránmi v bežnej premávke. Denne tu po uliciach totiž chodia stroje, ktoré by ste inde videli už iba v múzeách. Niektoré kúsky určite stoja za videnie. No Kubáncov samozrejme preslávili aj iné zázraky.

Kuba 2020 – nové čínske električky, staré veterány a pár slov o ekológii
Kuba 2020 – nové čínske električky, staré veterány a pár slov o ekológii

Všetci sme už niečo počuli o ich revolúcii, o Fidelovi Castrovi či Ernestovi Guevarovi, alias Che Guevarovi, ktorý bol, mimochodom, aj vášnivý motorkár. Keď na svojom Nortone 500cc z roku 1939, prezývanom La Poderosa II, cestoval spolu s Albertom Granadom po Južnej Amerike, písal fascinujúce cestovateľské denníky, z ktorých väčšina bola knižne vydaná ešte za jeho života. No, keď nie ste práve na knihy, tak kultový film "The Motorcycle Diaries" tiež stojí za videnie.

Zrejme netreba nikomu vysvetľovať, že keď som mal príležitosť stráviť päť týždňov na Univerzite v Havane bola to pracovná cesta, na ktorú som sa vyložene tešil. Počas takého pobytu spoznáte krajinu a ľudí, ktorí v nej žijú inak ako v sterilnom turistickom rezorte. O tom, že miesto plné najkvalitnejšieho rumu a najlepších cigár na svete má našim akademikom čo ponúknuť som nikdy nepochyboval. No a jedna z vecí, na ktoré som sa naozaj tešil, boli staré motorky. Realita sa však trochu rozišla s mojimi predstavami.

Niežeby tam tie mašiny nebehali. MZ 250 či JAWA 350 už asi nikde nebrázdia cesty v takých počtoch ako práve tu. Mimochodom, Jawu 350 si na ostrove slobody požičiate za nekresťanských 100 eur na deň a väčšinou je so sajdkou, aj keď ju vôbec nechcete... Ani URAL, či DNEPER nie sú na Kube žiadnou vzácnosťou. Starý Harley Davidson už takou vzácnosťou je, ale ako vidíte na obrázkoch, nájde sa. No najväčším trendom v doprave sú tu jednoznačne čínske elektro-motorky. Aj tie sa dajú požičať, hoci v oficiálnej požičovni som ich nevidel.

Celkovo je rozvoj elektro-mobility na Kube reakciou na americké sankcie a chronický nedostatok palív. Ani Venezuela, tradičný spojenec ostrova, v tejto situácii nedokáže pokryť ich potreby. Z pohľadu kubánskych revolucionárov je teda rozvoj alternatívnej dopravy v podstate nevyhnutnosť. Elektrické motorky preto dostali licenciu už v roku 2013. Odvtedy sa ich počet na Kube stále zvyšuje. Neoficiálny odhad je teraz okolo 212 000 kusov. Nájdete ich vo všetkých možných verziách, ako super-športy, skútre, naháče, čo len chcete.

Možno som bol na začiatku príliš skeptický, no nakoniec ma tento čínsky strojček s motorom v zadnom kolese príjemne prekvapil. Napriek nízkym výkonovým hodnotám (1001-2000 W) to nejazdí zle. Aj keď na tom sedia dvaja chlapi, ja cez 90kg, Kubánca by som hádal na menej, motorka v premávke svižne akceleruje. Väčšinou si v meste vystačíte s maximálkou na úrovni okolo 60 km/h. Aj LED-kové svetlomety, alarm, či bluetooth MP3 sa tvárili funkčne. Baterka 72V 30Ah sa nabije za 6-8 hodín a teoretický dojazd podľa výrobcu by mal byť okolo 90 km.

Kuba 2020 – nové čínske električky, staré veterány a pár slov o ekológii
Kuba 2020 – nové čínske električky, staré veterány a pár slov o ekológii

Okrem toho sa mi na týchto strojoch časom zdali sympatické aj iné veci. Napríklad ten naivný spôsob, akým si ich miestni nadšenci upravujú. Pripomínalo mi to staré časy, kedy sme o poriadnych motorkách aj my doma ešte iba snívali. Atrapy výfukov, fototapeta prevodovky, nálepky značiek BMW, Yamaha, všetko mi to nakoniec prišlo milé. Spomínal som si na plagáty z Dakaru, čo som mal na stene v ráme od babkinho obrazu, na zdvihnutý plastový blatník na mojom Simsone a iné blbosti.

Kuba 2020 – nové čínske električky, staré veterány a pár slov o ekológii
Kuba 2020 – nové čínske električky, staré veterány a pár slov o ekológii

Musím sa však priznať, že záplava čínskych električiek vo mne vyvolala zmiešané pocity. Na jednej strane to samozrejme pôsobí ako inteligentné a ekologické riešenie, hoci nevieme aký skutočný dopad majú technologické postupy čínskych výrobcov na životné prostredie. No na druhej strane, pre človeka, ktorý si už v detstve zamiloval spaľovací motor, mal tento výjav doslova apokalyptickú príchuť. Európu zrejme čaká podobný vývoj...

Je to samozrejme dobre. Ani na Kube tie výfukové plyny nechýbajú a je jasné, že v rozvoji mobility idú súdruhovia správnym smerom. Zvlášť, keď vďaka americkým sankciám ani nemajú veľmi na výber. Avšak postupná rozlúčka so spaľovacími motormi, ktorá nás zrejme všetkých čaká bude pre mnohých smutná ako pohreb. Je jasné, že ekologická kríza, akokoľvek naliehavá, nemá zatiaľ v Európe taký dopad na mobilitu, ako majú americké sankcie na Kube. Skôr to u nás vyzerá tak, že spaľovací motor budú postupne nahradzovať nové technológie. Uvidíme.

Veľmi by som si želal, aby ľudia využili všetky možnosti urobiť svet lepším, čistejším, aby naše deti mali budúcnosť a životné prostredie rovnako žičlivé ako bolo to, do ktorého sme sa narodili my. Ja viem, že Gréta má pravdu a keď by ju aj nemala, tak platí prvá časť vety. No napriek tomu dúfam, že u nás nikto nezavedie také opatrenia, ktoré by moje staré benzínové lásky navždy pochovali v garáži. Predstava, ako nejaký zelený spasiteľ robí zo sobotného výletu na mašine trestný čin je veľmi smutná. Nie som na to ešte pripravený. Chcel by som, aby spaľovacie motory zomierali postupne s ľuďmi, ktorí ich majú radi.

V žiadnom prípade tu nespochybňujem celkom evidentný fakt, že spoločne čelíme veľmi vážnej ekologickej kríze a mali by sme podľa toho aj konať. Obávam sa však stále hlasnejších prejavov emocionálne labilných ľudí, ktorí nemajú cit pre primerané riešenia a nevidia žiadnu hodnotu v odlišnom spôsobe života, než aký sami vedú. Jednoduché, radikálne riešenia zložitých problémov sú už tradične doménou hlupákov a fanatikov. My ostatní by sme mali spoločne hľadať citlivé a efektívne riešenia, ktoré budú rešpektovať rôzne pohľady na život a chrániť spoločnosť tam, kde to je naozaj potrebné.

Pridané: 16.04.2020 Autor: Petr Kocina - kockaNR Zdieľať

Súvisiace články:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 202496 | Včera: 178859