Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 02.04.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 23364 [Testy a predstavenia - Test]
Po obede sa prezliekame a vysadáme do sedla supermota 690 SMC R. Čakajú nás pokrútené cesty v okolí okruhu a naši sprievodcovia po krátkych rečiach o bezpečnosti sa s tým fakt neserú a náš SMC had poriadne nakladá. Je neuveriteľné aký výkon sa dá dostať s jednovalca a aké rýchlosti tento obratný zákrutový gepard dosahuje. Prístrojovka je maličká takže väčšinu času ani neviem koľko ideme – našťastie. Iba občasné dedinky dávajú možnosť vydýchnuť stroju aj jazdcovi.
Keď sa terén otvorí a zákruty už nie sú veľmi ostré a naša rýchlosť stúpa prejavia sa už limity jednovalca. Na toto tempo ho treba držať fakt poriadne pod krkom niekde na hranici obmedzovača. Tu fajnovo pomôže obojsmerný quickshifter. Je to úplne iný level jazdenia, niečo čo sa nedá porovnať s bežnými naháčmi. Toto je 150 kilová obratná mašina, ktorá nemá problém letieť 190 km/h, brzdiť sa dá oveľa neskôr ako by si si myslel a akcelerovať tiež. Tu oceňujem náklonovú elektroniku, ktorá mi dáva možnosť bez veľkých obáv ťahať plný plyn na výjazde, alebo mi zachraňuje prdel keď to s brzdami až príliš preženiem. Samozrejme na ceste sú zásahy elektroniky oveľa menej časté ako na šmykľavom povrchu v teréne takže mi trakcia vôbec nevadí. Tu proste sedí ako riť na šerbel, a neobmedzuje moju zábavu.
Sedlo je štíhle a dlhé a dáva jazdcovi veľkú slobodu pohybu vpred a vzad. Dá sa na ňom perfektne vysadať do zákrut, ale aj presunúť hmotnosť čo najviac dopredu a jazdiť motardovým spôsobom. Toto je motorka, ktorá dáva jazdcovi všetku slobodu, aby si s ňou robil čo len chce. Kto to neskúsil asi nepochopí, no a kto skúsil tomu sa ľahko môže stať že tomu prepadne...
Po jazde na cestách a povinnom fotení sme sa vrátili na okruh Kartódromo Internacional do Algarve v Portimau. Je to jeden z najdlhších motokárových okruhov v európe a SMC-R sa tu cíti ako doma.
Vyrážame na zoznamovacie kolečko a už v ňom to začína byť zábava. Iba pár kôl stačí aby sa okruh jazdec ako tak naučil a môže začať experimentovať so schopnosťami neukojiteľného motardu. Postupne dolaďujem kvalty na ktorých vchádzať do zákrut a hrám sa s stopu. Je tu naozaj všetko, pomerne dlhá cieľovka kde sa naberá rýchlosť potom mierna pravá a ostré brzdenie do dvojice fakt pomalých zákrut kde sa ide cca 45 km/h. Potom je to séria krátkych roviniek a ostrých často aj 180 stupňových, niekedy aj dva krát zalomených zákrut. Jedná zákruta je tu fakt náročná pretože vjazd do nej nie je z roviny, ale z miernej pravej, takže z plného plynu v miernom náklone dobrzďuješ do ostrej 90 stupňovej pravej, čo sprevádza pískajúca zadná guma a motorka v miernom šmyku. Máme totiž na motorkách Supermoto dongle – teda mód na okruh, kedy elektronika ešte menej zasahuje a na zadnom kolese vôbec nefunguje ABS. Je to vec, ktorá spôsobuje neskutočnú zábavu a užíval som si ju kedysi aj na predstavení Duke 690 na Kanárskych ostrovoch.
Okruh má svoje zákutia s ideálnym povrchom, ale aj miesta kde hrbole dokonale preveria schopnosti podvozku. Podvozku skvele sekundujú aj pneumatiky Bridgestone S21 ku ktorým nemám žiadne námietky. Brzdenie je kapitola sama o sebe. Ono to chce hodne zvyku sadnúť 150 kilovú mašinu a uvedomiť si ako neskoro sa dá brzdiť. Predná brzda s veľkým kotúčom funguje ukážkovo no ja si významne pomáham aj brzdením motorom a naplno využívam v podraďovaní Quickshifter a anti-hop spojku. Na toto je fakt perfektne vyladený a to podraďovanie je nesmierne navýkové – tá zvuková kulisa, štekot ktorý lezie z výfuku, piskot zadnej gumy a príjemne sa vlniaca motorka pred tým ako si ju sklopím do zákruty. Možno aj vďaka tomuto som nenašiel na brzdách chybičku aj keď kolega z Poľska sa sťažoval na výkon prednej brzdy.
No a keď sme pri Quickshifteri tak musím spomenúť aj jeho špecifíká pri radení v tých extra pomalých zákrutách smerom hore. Postupne som zistil, že v istých režimoch to preradenie napriek snahe nie je moc hladké. Je to asi tým prejavom jednovalca, ale akonáhle som v nižších otáčkach tak to tam nepadá tak hladko a ten ucukaný prejav mi moc nevyhovuje. Dokonca mi tam pár krát padol aj falošný neutrál (a nebol som sám) Keď radím pod plným plynom niekde na cieľovke tesne pred omedzovačom padá to tam ako z veľkej knihy. Postupne som sa s tým zohral a našiel som si miesta kde som radšej klasicky prespojkoval. Vo veľkej miere toto bolo záležitosťou asi dvoch fakt ostrých a pomalých zákrut na okruhu, kde sa šlo pomalšie, ale v riadnom náklone a to cukanie jednoducho nebolo moc príjemné.
Na okruhu sme nakoniec jazdili niekoľko jázd a čoraz ostrejšie. Silnou stránkou SMC-R na takomto povrchu je nízka, hmotnosť neskoré brzdenie, ľahké preklápanie a bicyklová obratnosť spojená s fakt výkonným motorom. Ten ale má užšie spektrum využiteľných otáčok – hlavne ak chceš z neho žmýkať maximum. Takže jazda na takomto športovcovi vyžaduje aj dobrého jazdca s citom na správne radenie kvaltov, ktoré je naozaj časté. Práve toto sú ale veci, ktoré robia z jazdy na supermoto takú nezvyčajnú zábavu.
KTM 690 SMC-R je nadupaný ľahký stroj s jednovalcom. Kto nehľadá terén je to skvelá voľba, oproti enduru získa nižšie sedlo, lepšie brzdy a cestnejšie 17-palcové kolesá. S turistikou je na tom rovnako ako Enduro – nie je na tom primárne stavaný ale pre sólo jazdca s nejakými úpravami sa dá docestovať aj niekde ďalej. Je to motorka na každý deň ale to hlavné čo má v popise práce je poskytnúť majiteľovi vagón čírej radosti s jazdy.
neskutočne zábavný agresívny funbike – čím viac zákrut tým lepšie, skvelá náklonová elektronika, nízka hmotnosť, výkonný motor, podovozok | Quickshifter – niekedy padli falošné neutrály + v nižších otáčkach bolo lepšie spojkovať (daň jednovalca) |
KTM 690 SMC R to má s konkurenciu podobne ako Enduro. Iný výrobcovia dnes nemajú už veľkú jednovalec v sortimente. Znova ju tu Husqvarna 701 Supermoto s iným dizajnom, iným podvozokom a s jednoduchšou elektronikou. Na cestu sú tu potom ešte naháče ako KTM 690 Duke alebo Vitpilen 701 a Svartpilen 701 . Podobná technika v inom balení určite ale stojí za zmienku a bude chrobákom v hlave pre kupcu. A spomeniem ešte Ducati Hypermotard 950, ktorý aj keď je dvojvalec a je ťažší – ale ponúka približne podobné zameranie.
A potom je tu ešte možnosť ísť cestou ostrého motordu a to ktoréhokoľvek výrobcu, ktorý motorady 450ccam + ponúka, alebo formou prestavby z endura či motokrosu (ak netrváš na papaieroch – to už ale hovoríme skôr o pretekovom stroji ako o motorke na dvojité využitie)
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | KTM | Husqvarna | Husqvarna | KTM | Ducati |
Model: | 690 SMC R | 701 Supermoto | Vitpilen 701 | 690 Duke | Hypermotard 950 |
Rok: | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 |
Novinka: | NOVINKA 2019 | NOVINKA 2019 | |||
Kategória: | Supermoto | Supermoto | Naháč | Naháč | Supermoto |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 690 ccm | 692.7 ccm | 692.7 ccm | 690 ccm | 937 ccm |
Max. výkon: | 74.8 k (55.0 kW) / ot. | 74.8 k (55.0 kW) / 8000 ot. | 74.8 k (55.0 kW) / ot. | 73.4 k (54.0 kW) / 8000 ot. | 114.2 k (84.0 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 73.5 Nm / 6500 ot. | 71 Nm / 6750 ot. | 72 Nm / 6750 ot. | 74 Nm / 6500 ot. | 96 Nm / 7250 ot. |
Kompresný pomer: | 12.7:1 | 692.7 | 12.6:1 | 12.7:1 | 13.3:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 105 x 80,0 mm | 105 x 80 mm | 105 x 80 | 105 x 80,0 mm | 94 x 67.5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | OHC (4V) | OHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 215 mm | 215 mm | 135 mm | 135 mm | 170 mm |
Zdvih vzadu: | 240 mm | 250 mm | 135 mm | 135 mm | 150 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 4 piestik | jednokotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 320 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR 17 | 120/70-17 | 110/70-17 | 120/70 R 17 | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm | 240 mm | 240 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 160/60 ZR 17 | 160/60-17 | 150/60-17 | 160/60 R 17 | 180/55-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 147 kg | 145 kg | 148.5 kg | 178 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 157 kg | 200 kg | |||
Výška sedla: | 890 mm | 890 mm | 830 mm | 835 mm | 870 mm |
Rázvor: | 1470 mm | 1357 mm | 1466 mm | 1493 mm | |
Svetlá výška: | 238 mm | 270 mm | 140 mm | 192 mm | |
Objem nádrže: | 13.5 l | 13 l | 12 l | 14 l | 14.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Spotreba paliva: | 5.2 l/100km | 5.1 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 201 km | cca 213 km | |||
Servisný interval: | 10 000km | 10 000km | 10 000km | 15 000km, výmena sviečok a nastavenie ventilov 30 000km | |
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palivové mapy: | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Tempomat: | nie | ||||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
El. Podvozok: | nie | ||||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Quick-shift: | áno, v sérii | za príplatok | |||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | ||||
Iná výbava: | podvozok WP APEX (vzadu prepákovanie) | nenastaviteľná 43mm WP vidlica, tlmič WP, TFT prístrojovka | vidlica Marzocchi, tlmič Sachs | ||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 03/2019: 10 699 EUR | Cena 03/2019: 10 050 EUR | Cena 7/2019: 10 150 eur | Cena 10/2018: 8 529 eur | Ducati Wheelie Control (DWC) EVO Cena 10/2019: 12 390 EUR |
Servisný interval | 10 000km |
Spotreba (udávaná výrobcom) | 3.96 l/100km |
Objem nádrže | 13.5 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 255 km |
Cena 690 Enduro R | 10 699,- EUR |
Cena 690 SMC R | 10 699,- EUR |
Zadná nepremokavá rolka | 77,76 EUR |
Tankvak | 156,42 EUR |
Zadná malá taška | 156,42 EUR |
Držiak navigácie iBracket | 117,96 EUR |
Ochrana motora (hliník) | 146,58 EUR |
Koncovka výfuku Akrapovič | 1081,02 EUR |
Enduro umývateľný vzduchový filter | 63,96 EUR |
Rozeta Supersprox | 63,96 EUR |
Kryty rúčok vystužené hliníkom | 97,38 EUR |
Sada LED smeroviek | 87,60 EUR |
ABS dongle | 97,38 EUR |
Stupačky Pivot pegs | 195,78 EUR |
Vlnitý kotúč supermoto | 190 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: KTM.press, Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR - v tomto teste zapožičané oblečenie značky KTM z dôvodu straty batožiny a prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | KTM | KTM | KTM |
Model: | 690 Enduro R | 690 Enduro R | 690 SMC R | 690 SMC R |
Rok: | 2019 | 2017 | 2019 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2019 | NOVINKA 2019 | ||
Kategória: | Enduro | Enduro | Supermoto | Supermoto |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 690 ccm | 654 ccm | 690 ccm | 690 ccm |
Max. výkon: | 74.8 k (55.0 kW) / ot. | 66.6 k (49.0 kW) / 7500 ot. | 74.8 k (55.0 kW) / ot. | 66.6 k (49.0 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 73.5 Nm / 6500 ot. | 64 Nm / 6000 ot. | 73.5 Nm / 6500 ot. | 64 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 12.7:1 | 11.8:1 | 12.7:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 105 x 80,0 mm | 102 x 84,5 mm | 105 x 80,0 mm | 102 x 84,5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | OHC (4V) | DOHC (4V) | OHC (4V) | OHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 250 mm | 250 mm | 215 mm | 215 mm |
Zdvih vzadu: | 250 mm | 250 mm | 240 mm | 250 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 300 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 | 120/70 ZR 17 | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm | 240 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 140/80-18 | 140/80-18 | 160/60 ZR 17 | 160/60-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 146 kg | 142 kg | 147 kg | 144 kg |
Výška sedla: | 910 mm | 910 mm | 890 mm | 890 mm |
Rázvor: | 1502 mm | 1498 mm | 1470 mm | 1480 mm |
Svetlá výška: | 270 mm | 280 mm | 238 mm | 270 mm |
Objem nádrže: | 13.5 l | 12 l | 13.5 l | 12 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 3.96 l/100km | 5 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 255 km | cca 180 km | ||
Servisný interval: | 10 000km | 10 000km | ||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palivové mapy: | áno, v sérii | |||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Iná výbava: | podvozok WP XPLOR (vzadu prepákovanie) | podvozok WP APEX (vzadu prepákovanie) | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 03/2019: 10 699 EUR | Cena 03/2019: 10 699 EUR |
Pridané: 02.04.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 18951 | Včera: 243604