Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Bosna a Hercegovina - Čierna a Hora 2017

Pridané: 12.02.2018 Autor: mpbaxxter

Prvýkrát som sa rozhodol navštíviť tieto dve krajiny. Vyrazili sme na dvoch motorkách začiatkom júna. 6 dní - 2600 km. Odporúčam.

1. deň: Nové Mesto nad Váhom - Komárno - Osijek - Dubrave Gornje - 680 km - polooblačno.

Ubytovanie sme každý deň objednávali vopred. Prvé v Bosne za 20 euro pre 2 osoby s garážou.

2. deň: Dubrave Gornje - Foča - Žabljak - cca 300 km - dážď.

V tento deň sme 3 krát obliekali nepremoky a trošku blúdili v Bosne. Stačilo nachvíľu niekde zastaviť a už sa pri vás pristavia miestni so snahou vám pomôcť. Cestou na hraniční prechod Bosna - Čierna Hora stretáme v protismere kravy (asi nemali zelenú kartu hohoho). My sme prešli v pohode pri každom prejazde hraníc. Väčšinou pýtali zelenú kartu. Čierna Hora nás po niekoľkých km víta krásnym Národným parkom Durmitor. Zaujímavá cesta, výhľad, všetko. Naozaj to stojí za to. Večer prichádzame do Žabljaku a máme apartmán za "pár" eur plus garáž.

Durmitor

3. deň: Žabljak - Most cez rieku Tara - Kolašin - Podgorica - Budva - 320 km - jasno.

Pri moste cez rieku Tara sa treba zastaviť. Mňa osobne uchvátila cesta smerom k moru lemovaná kopcami a množstvom tunelov. Podgorica nás privítala kruhovým objazdom, cez ktorý sa nedalo normálne prejsť kvôli premávke. Radšej sme zosadli z motoriek a prešli cez neďaleké pole (robím si srandu hoho). Odfotili sme si Skadarské jazero a smerovali k moru. Veľmi sa mi páčili situácie, keď prebiehali práce na ceste a premávka bola riadená semafórom. Tí, ktorí sa ponáhľali sa predbehli dopredu - na aute. Na to sú zrejme zvyknuté aj miestne policajné zložky a tak v jednom prípade spoza kopy štrku vystupuje policajt a berie si pána, ktorý mal naponáhlo na pohovor. Ubytovanie zajednané v Budve v hoteli s garážou plus raňajky za cca 35 euro pre dvoch. Recepčná spomína stále niečo o Austrálii. Nerozumiem jej, tak ideme na izbu. Neviem heslo od wifi tak sa teda spýtam na recepcii. Áno je to tá Austrália. Hotel sa volá Kangaroo....

Most cez rieku Tara

4. deň: Budva - Cetinje - Kotor - Herceg Novi - Dubrovnik - 190 km - jasno.

Dnešným cieľom je Národný park Lovcen. Stúpame úzkou cestou na vrchol, keď nás zopárkrát prekvapí autobus. Dostávame sa tesne pod vrchol Jezerski Vrh na parkovisko a pokračujeme po schodoch až na vrchol kde sa náchadza mauzoleum nejakého pána (platí sa 2 eurá) a výhľad na okolie. Schádzame dole smer Kotor. Zastavujeme sa na pre mňa najkrajšom mieste tohto výletu a tým je výhľad na Kotorský záliv - niečo neskutočné, krása. V Kotore ani nezastavujeme a popri pobreží smerujeme do Dubrovníka, kde nás čaká najhoršie a najdrahšie ubytovanie zo všetkých (nič hrozné).

Kotorský záliv

5. deň: Dubrovník - Neum - Mostar - Jajce - Banja Luka - 370 km - jasno.

Pôjdeme po pobreží Chorvátska domov alebo cez Bosnu? Napokon volíme mierny kompromis. Trochu pobrežia a potom smer Mostar. V Mostare nám ponúkajú parkovanie( postavením sa do cesty), no ja odmietam a snažím sa dostať čo najbližšie k známemu mostu. Som neomylný a parkujeme pri kaviarni v slepej uličke blízko mostu. Malý háčik je v tom, že v kaviarni si musíme niečo dať a pri odchode aj platíme pánovi, ktorý stále lieta na skútri a organizuje parkovanie. Na oplátku nám postrážia veci na motorkách. Pekné miesto, ale je tam veľa ľudí, tak sa dlho nezdržíme a naša púť pokračuje peknými cestami cez Bosnu. Chvíľu stojíme v kolóne kvôli nehode - auto na streche, tak ho v takej polohe naložia na odťahovku a môžeme ísť ďalej. V Banja Luka dlho hľadáme na správnej ulici rezervované ubytovanie. Ani miestny príliš nevedia, označené nie je, ale nakoniec ho nájdeme a neľutujeme.

6. deň: Banja Luka - Osijek - Komárno - Nové Mesto nad Váhom - cez 700 km - jasno.

Posledný deň je len presunom domov aj po novom úseku diaľnice v Bosne - veľmi sa mi páčili obrovské parkoviská (veľká plocha obsahujúca nič).

Čierna Hora sa mi páčila viac. Bosnu by som z môjho pohľadu charakterizoval ako krajinu mešít. Na každom rohu sa v meste či dedine nachádza pumpa. Myslím, že každá rodina má aspoň dve vozidlá VW Golf samozrejme minimálne 20 ročné alebo nejaký Mercedes (a vlastnú pumpu).
Čierna Hora má krásnu prírodu. Všetci vodiči jazdia zásadne v protismere a nerobí im problém obiehať autobus do kopca a do neprehľadnej zákruty, ale nikdy som sa necítil ohrozený. Skládky s rôznym odpadom majú na mnohých miestach. Peknou skúsenosťou je vyhodená plastová fľaša na cestu z auta predomnou.