Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 14.08.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 16359 [Testy a predstavenia - Test]
Ako jediná redakcia na Slovensku sme dostali pozvanie si vyskúšať unikátny prototyp elektro biku, ktorým americký výrobca Harley-Davidson prekvapil mnohých. Testovacia jazda prebehla v Holandsku neďaleko Amsterdamu.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia, HD media
Či sa nám to páči alebo nie, elektro pohon je pravdepodobne otázkou blízkej budúcnosti. Po elektro skútroch (napr BMW C Evolution) a elektro endure (KTM Freride E) prichádza Harley ako prvý z veľko výrobcov motocyklov s vlastným konceptom veľkého cestného elektro-motocykla. Projekt sa nazýva Livewire a predstavili sme vám ho už dávnejšie. Po zapojení sa do súťaže ste mali dokonca aj vy možnosť si elektro H-D vyskúšať... Neviem ale či sa to podarilo niekomu zo Slovenska. Ak áno dajte nám vedieť vaše dojmy.
Harley predstavil Project Livewire v polovici roka 2014. Vidieť sme ho mohli už v Miláne, ako prototyp. Vtedy mi ani len nenapadlo, že si ho vyskúšam sám už tak skoro. Zatiaľ sa jedná len o prototyp a vyrobených bolo pokiaľ viem 40ks s ktorými Harley rozbehol sériu testovacích eventov po celom svete. Prototyp ponúkol na otestovanie nielen novinárom ale aj zákazníkom (Skúsiť ste to mohli aj vy). Takto stroj otestovalo už viac ako 8000 jazdcov a ďalších 12000 prostredníctvom simulátora Jumpstart. Práve v Holandsku bola posledná testovačka v Európe a tour bude pokračovať v Ázii a v Kanade.
Za projektom stojí relatívne malý vývojový tím v Milwaukee. Pre firmu ktorá produkuje tradičné cruisre to bola poriadna výzva spojiť tradične s moderným. Projekt má však aj ukázať že firma H-D nespí na vavrínoch a venuje sa aj technológiám budúcnosti. Kľúčovým prvkom bol dizajn, keďže samotné batérie tvoria hlavnú časť motocykla a rozhodne nie sú „sexy“. Konštruktéri pre projekt Livewire vyvinuli prvý celohliníkový rám H-D, ktorý vyniká hmotnosťou len 6,3kg. Inšpiráciou pre dizajn boli okrem iného aj výkonné americké hot-rody a dizajn motora nesie preto prvky vzhľadu superchargerov.
Trojfázový striedavý motor je umiestnený v dolnej časti rámu a netradične je montovaný pozdĺžne. To znamená že za motorom je ešte súkolesie, ktoré mení smer otáčania hriadeľa o 90 stupňov. Motor je hlavným prvkom, ktorý má zaujať nielen oko ale aj ucho diváka. Vývojári totiž pracovali aj na tom aby mal motor zaujímavý zvuk. Motor má výkon 55kW, ale oveľa dôležitejší je krútiaci moment 70 Nm, ktorý je dostupný ihneď od 0 otáčok. Aj vďaka tomu Livewire zrýchľuje na stovku za menej ako 4 sekundy. Výkon je na zadné koleso prenášaný pomocou remeňa a to bez prevodovky. Zvyšok priestoru nad motorom ukrýva batérie potrebné na pohon a malý olejový chladič na chladenie motora. Podovozok tvorí vpredu športová USD vidlica, zadné koleso je odpružené centrálne umiestneným tlmičom. Vpredu je 18-palcové koleso s pneumatikou 120/70-ZR18, vzadu športová 180/55-ZR17, pneumatiky Michelin. Celok dopĺňajú LED svetlá, LED smerovky integrované so spätnými zrkadlami a dvojica kotúčových bŕzd. Prototyp nie je vybavený systémom ABS.
Livewire, tak ako je postavený je prototyp, ktorý ešte nie je priamo určený do predaja. Aktuálne technické parametre sú provizórne a samotný výrobca má záujem ich výrazne vylepšiť pred spustením sériovej výroby. Aktuálne má prototyp dojazd cca 145 km v režime Range (optimalizácia na dojazd) a 85km v režime Power (optimalizácia na výkon) Nabíjanie batérií zaberie 3 hodiny. Hmotnosť stroja je 210 kg. H-D má v pláne popracovať hlavne na dojazde, výkone batérií a hmotnosti. H-D formou testovacích jázd zbiera aj názory zákazníkov a na základe, ktorých bude prototyp formovať do sériovej podoby.
V prvej jazde mi personál zapol režim Range. Jeho cieľom je optimalizovať jazdu na čo najväčší dojazd. Keďže Livewire je prototyp jazdilo sa na uzavretom okruhu policajnej akadémie.
Po prepnutí spínača na pravej rukoväti sa naštartuje elektronika a na plne farebnom LCD displeji sa zobrazí základná obrazovka - „SYSTEM STATUS“ Nájdeme tam stav batérie, teplotu, napätie a čas potrebný na dobytie. Tiež je tam možnosť voľby režimu: Range a Power. Po zvolení režimu sa už objaví prístrojovka avšak motocykel ešte nereaguje na plyn, čo indikuje aj zobrazením 179 km/h na displeji. Teraz je potrebné stlačiť tlačidlo štartéra na rukoväti a Livewire je pripravený na jazdu.
Pre rozbeh stačí pootočiť plynovú rukoväť. Spojkovú páčku či radičku prevodovky by ste hľadali márne. Rozbeh je veľmi plynulý a výkon dobre dávkovateľný.
Na prvý dojem je stroj niečo úplne iné ako klasická produkcia značky. Je to ľahký bike, skôr naháč alebo športový cruiser. Vyniká skvelou ovládateľnosťou za čo vďačí aj nízko umiestnenému ťažisku. Podvozok je naladený športovo čo zvýrazňuje skvelý pocit z jazdy. Ale to najdôležitejšie je motor.
Zvuk je zaujímavý no nedá sa porovnať s nijakým spaľovacím motorom. Pri rozbehu ho takmer nepočuť, s pootočením plynu sa začne ozývať výraznejším „bzučaním“. Vibrácie motor v podstate nepozná. Zvuk začne byť zaujímavý pri plnom pridaní plynu čo sprevádza aj naozaj slušné zrýchlenie stroja. Toto je aj tá najzábavnejšia časť jazdenia – parádny zvuk „turbíny“ a k tomu zrýchlenie. V režime Range však elektronika v záujme úspory nedopraje jazdcovi plný výkon motora. Napriek tomu je aj toto svižná jazda, ktorú by som porovnal a bikom strednej triedy cca 600-800ccm.
Aby som len o tom zvuku nepísal pozrite si aj video z testovacej jazdy:
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Jazda v režime Power, Konkurencia, Záver, Video a technické parametre.
Pridané: 14.08.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 6554 | Včera: 158037