Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (13 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (29)  [Verzia pre tlač] Tlač

Skúsenosti s orezávačom drapákov

 Zdieľať

Pridané: 16.12.2014 Autor: Landal
Čitatelia: 7341 [Technika - Dobré Rady]

Ošklbané pneumatiky sa mi akosi nakopili v garáži. Boli by ešte súce na kadečo, keby nemali tak strhané hrany. Z eko hľadiska sa mi vôbec nepáčilo vyhadzovať plášte, kde je ešte dosť “mäsa“ v štupľoch. Preto som oprášil dávny záujem o orezávač drapáku a zadovážil si ho.

Orezávač drapáku som na trhu našiel iba jeden, Konbby Knife za 70 Eur. Ide o americký výrobok na 110 V sieť, preto je potrebný aj menič napätia s min. výkonom 100 W. Pre istotu som obstaral 200 W menič za cca 25 Eur.

 Orezávač Knobby Knife a menič napätia
Orezávač Knobby Knife a menič napätia

Výrobca udáva predĺženie efektívnej životnosti drapáku 3 až 5 krát a zároveň predpokladá, že drapáky sa budú orezávať priamo obuté a nahodené na motorke. Zariadenie je samozrejme primitívne jednoduché. Celé jeho tajomstvo spočíva v dvoch faktoroch: kvalitná čepeľ a ideálne nastavená teplota, na ktorú sa táto čepeľ nahreje. To je všetko, čo treba povedať k teórii a východiskám. Ideme na skúsenosti.

 Odpad z jednej orezanej pneumatiky
Odpad z jednej orezanej pneumatiky

Nemá zmysel začať robiť s orezávačom, kým nie je adekvátne nahriaty. Treba tomu dopriať viac ako 5 minút (výrobca udáva 10), aby bol v prevádzkovej teplote. Pri prvej pneu zrejme každý bude nadávať na inštruktážne video výrobcu, lebo na ňom to vyzerá strašne jednoducho. Pravda je ale taká, že prax v práci s orezávačom získate skoro a každá ďalšia pneu už ide viac od ruky. ALE! Orezal som už 6 pneumatík, a všetky pekne vyzuté, v pohodlí obývačky. Orezával som všetky hrany a základom je možnosť dobre si vzájomne nasmerovať pneu a orezávač. Obutá pneu, ešte nebodaj na osadenom kolese, by ma nesmierne obmedzovala a práca by podľa mňa bola oveľa ťažšia z manipulačného hľadiska. Výhodou by zase bolo, ak by plášť bol pevne podopretý (v nafúkanom stave) a neprehýbal sa.

 Pneu pred opracovaním
Pneu pred opracovaním

Nahrievanie čepele je ideálne nastavené tesne pod ten bod, kedy by už spaľovala zmes. Orezávanie môžete robiť aj v interiéri, nedochádza k dymeniu.

 Čepeľ orezávača
Čepeľ orezávača

Už pri 3-tej pneu bolo jasne cítiť, že práca s orezávačom je stále ťažšia. Chcel som zistiť, ako dlho čepeľ vydrží a hnal som to až do krajnosti. Keď už to bolo fyzicky takmer neúnosné (koniec 4-tej pneu), použil som klasický kuchynský brúsič nožov. Stačí pár krát pretiahnuť po brúske čepeľ orezávača, a rozdiel je priepastný. Čepeľ sa jednak otupuje, a jednak sa podľa mňa poťahuje mikro vrstvou gumy. Oba tieto neduhy brúska odstraňuje. Teraz už sa netrápim a čepeľ si prebrúsim viac krát počas jednej pneu, hneď keď mám pocit, že orezávač neorezáva ideálne.

 Ideálna brúska
Ideálna brúska

Štople orezávam z každej strany. Je potrebné načrieť do štupľa, aby bola hrana až po plášť po celej výške štopľa. Ten správny odhad “koľko zobrať“ získa človek len praxou. Celková náročnosť orezania pneumatiky je závislá hlavne od dezénu, t.j. od veľkosti, tvaru a rozostupov štupľov. Ak čepeľ orezávača neobsiahne celú dĺžku hrany štupľa, náročnosť dosť stúpa.

 Pneumatika po opracovaní
Pneumatika po opracovaní

Tvrdenie výrobcu o 3-5 násobnej možnosti opakovania orezávania blbosť. Na FIM-kový gumách zatiaľ neviem povedať, či bude vôbec možné orezávanie ešte raz opakovať (štople budú zrejme už smiešne malé), na niektorých krosových gumách bude opakovanie asi možné.

 FIM Pneumatika po opracovaní
FIM Pneumatika po opracovaní

Celý zmysel sa ale ukáže až v jazde. Na Afriku som nahodil dozadu orezanú Dunlop Geomax Enduro, “do mrtva“ ošľahanú FIM-kovú gumu. Bez orezania by už v teréne na nič nebola súca. Po orezaní vyzerala pekne, ale štople vyzerali,... no..., povedzme že nevýrazne. Teraz v polovici decembra je všade na lúkach a poliach hrúza vody. Podarilo sa mi čisto náhodou nájsť aj cca 3 km úsek močiarneho terénu. Môžem to zhodnotiť nasledovne: táto orezaná pneu ma v klasickom vidieckom teréne bez zaváhania zovšadiaľ vytlačila. Jasne a čitateľne držala stopu aj na mierne blatistom teréne. Nebol problém s prejazdom z koľaje do koľaje. Už na väčšom blatku plávala v priečnom smere celkom primerane. Prekvapivo sa pri nej zvýraznilo slabé obutie vpredu. Horšiu gumu už som v garáži nemal, a teda táto skúsenosť pre mňa jednoznačne presvedčila, že orezanie aj slušne opotrebenej gumy sa jednoznačne prejaví. Zatiaľ neviem zhodnotiť, aká bude životnosť orezanej pneu, ale toto bude závislé najviac práve od charakteru pneu.

 Skúška
Skúška

Už pred rokmi, v časoch mojej prvej veľkej moto Aprilie Pegaso 650, som nadobudol dojem, že pre bežné endurovanie na motorke z kategórie cestovné enduro je v zásade dosť jedno, akú z enduro gúm obujem, hlavne nech to má ostré hrany. Skúsenosť s orezanou pneumatikou ma v tomto len utvrdila.

Verím, že v nejednej šporovlivej hláve sa zrodí myšlienka, že flexa poslúži rovnako. Je to hrubý omyl. Jeden plášť som pred rokmi flexou orezával. Nemá zmysel to porovnávať zo žiadneho hľadiska.

Takže si to zhrňme:


Pridané: 16.12.2014 Autor: Landal Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (13 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (29)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 45473 | Včera: 121123