Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 26.03.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 17335 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Značka Indian pôvodne produkovala motorky v rokoch 1901 - 1953. Teraz zažíva svoje vzkriesenie a my sme mali možnosť vyskúšať jej legendárny model Chief v modernom prevedení roku 2014.
Legendárna značka vznikla v roku 1901 a do desiatich rokov od vzniku sa stala najväčším výrobcom motocyklov na svete. Po vojne však postupne upadá až do bankrotu v roku 1953. Nasledovalo viacero pokusov o vzkriesenie. To posledné má na svedomí Polaris, ktorý značku kúpil v roku 2011.
Indian Chief začala vyrábať firma Hendee Manufacturing Company (neskôr Indian Motocycle Company) v roku 1922. Chief bol predstaviteľom veľkého dvojvalca, väčší a silnejší ako jeho súrodenec Scout. Keď po vojne Indian obnovil civilnú výrobu, bol to práve Chief, ktorý vyrábali až do roku 1953, kedy z výrobnej linky zišiel posledný kus a továreň sa zatvorila.Preto sa nie je čomu čudovať, že firma Polaris (vlastní tiež značku Victory) sa rozhodla vzkriesiť slávne meno práve týmto modelom. Pustili sa hneď do práce. Prvý bol na rade motor.
Thunder Stroke™ 111 je kompletne od piky vyvinutý motor. Má zdvihový objem 111 kubických palcov, čo zodpovedá 1811 ccm a je vybavený vstrekovaním paliva. Pochopiteľne, ide o vidlicový dvojvalec chladený vzduchom s rozvodom OHV. Zaujímavosťou je použitie trojice vačkových hriadeľov. Ten stredný je hnaný reťazou a predný a zadný potom už ozubenými kolesami. Toto usporiadanie umožnilo paralelné uloženie zdvíhacích tyčiek a dalo motorke klasický retro vzhľad. Výkon výrobca neuvádza, zato sa nebojí pochváliť úctyhodným krútiakom 138,9 Nm / 3000 ot.
Prevodovka je šesťstupňová a je integrovaná s motorom. Jej pohon rovnako zabezpečujú ozubené kolesá. O pohon zadného kolesa sa stará oku diváka úplne schovaný ozubený remeň. Rám je napriek nadpisu "americké železo" vyrobený z hliníkovej zliatiny.
Klasickým dizajnovým prvkom modelu Chief sú hlboké blatníky. Tie sa historicky stali poznávacím znakom Indianov. K tomu treba pridať aj typickú červenú farbu (Indian Red), ktorú značka zaviedla v roku 1912. Metalízu v nej ale nehľadajte. No a v neposlednom rade musím spomenúť emblém Indiána na prednom blatníku, ktorý značka zaviedla v roku 1947. Je podsvietený a slúži ako pozičné svetlo.
Kompletne retro vzhľad, ale moderná technika. Výbava v sérii obsahuje brzdový systém s ABS. Vpredu je dvojica kotúčov so štvorpiestikovými strmeňmi, ktoré sú však skryté v hlbokom blatníku. Vo výbave nájdeme aj bezkľúčové zapaľovanie, tempomat a rampu doplnkových svetlometov.
Chief je kus motorky. Keď ju zbadáš, prvý krát budeš okolo nej chodiť a pozerať na množstvo prepracovaných detailov. Logo našlo svoje miesto na množstve dielov a dáva celku punc exkluzivity. Niečo ako keď obzeráš MV Agustu a jej logo aj na bočnom stojane. Keď sa usadíš do sedla, naskytne sa ti majestátny výhľad na riaditka a veľkú prístrojovku na nádrži. Nalievacie otvory na nej sú dva, ale funkčný je len ten pravý. To sa už nevieš dočkať a stláčaš tlačidlo štartéra.
K svetu sa prebúdza obrovský motor. Na prekvapenie, vibrácie nie sú také, ako som čakal, zato zvuk naznačuje, že to je poriadna klasika. Vrknutie do plynu dáva tušiť, že tu sa bude jazdiť pekne "od podlahy". Zapieram sa nohami do zeme a cúvam. Napriek úctyhodnej hmotnosti Indiana to ide vcelku ľahko. Radím jednotku, ktorá tam pekne hlučne padá a rozbieham sa do mesta.
Nebudem kecať, hmotnosť "šéfa" pod zadkom je poriadne cítiť, nebude to motorka na každodenné prepletanie sa zápchou na ceste do práce. Na druhej strane, jeho prejav a ovládanie je niekde medzi H-D a japonskými cruisrami. Motor, aj keď je veľké V-čko retro prevedenia, nemá také vibrácie, no nemá ani takú kultivovanosť chodu ako japonci. Iná je aj prevodovka, ktorá je síce hlučná, ale kvalty tam padajú ľahko. Dokonca som bez problémov radil aj bez spojky.
Ťažisko je nízke, takže aj v pomalších rýchlostiach sa dá šéf rozumne ovládať. Oveľa viac mu ale pasuje, keď naberieš trochu rýchlosť. Tam už ťa hmotnosť netankuje a užívaš si bublotanie motora a vietor vo vlasoch. No a ešte je tu jedna vec, a tou sú pohľady všetkých naokolo. Indianu sa podarilo postaviť dokonalý retro vzhľad, ktorý púta každého. Hlavne skoršie narodení ho poznávajú, a keď som fotil, tak sa zastavili pozrieť. Nový Chief ich dokonale zmiatol a chválili mi pekný veterán.
Podvozok je robustný a prekvapivo pohodlný. Jazdil som v meste aj dláždené cesty aj menej kvalitný asfalt a "šéf" to zvládal a nerovnosti hltal ako nejaký turista. Za toto si zaslúži rozhodne pochvalu, pretože som čakal čosi viac utrasené. A keď už chválim, nemôžem vynechať brzdy. Jazdil som už rôzne cruisre a s brzdami to nemali tieto ťažké stroje vždy všetko s kostolným poriadkom. Indian však dostal do vienka kvalitné štvorpiestiky a brzdenie je naozaj bezproblémové z akejkoľvek rýchlosti. Navyše systém ABS je namontovaný v sérii, takže nie je čo riešiť.
Samozrejme, poďho čím skôr z mestskej džungle. Motor je pochopiteľne ťahúň, newtonmetre naskakujú odspodu a kvalty tam rýchlo nasypeš. Potom už stačí sedieť v pohodlnom kresle a pozerať do diaľok. Nie je to však len lokomotíva na nekonečné rovné cesty. Napriek celkovej dĺžke sa príjemne posiela aj do zákrut. Náklony sú limitované bočnými platňami, ale nemal som pocit, že by ma "šéf" výrazne obmedzoval, skôr naopak, vedel som si užiť aj svižné prejazdy zákrut.
Čo mi už ale problémy robilo, bolo otáčanie sa, a toho je pri fotení naozaj neúrekom. Otočiť šéfa na klasickej dvojprúdovke na šupu je takmer nemožné. Treba aspoň trochu priestoru navyše alebo si budeš musieť cúvnuť. Okrem toho dostávala zabrať aj moja ľavačka ovládajúca lankovú spojku. Hydraulika by ma asi neurazila. Na druhej strane musím priznať, že som sa za pol hodinu otáčal asi toľko krát, ako priemerný jazdec možno za týždeň. :-)
Čo zaujme je bohatá výbava. Napriek tomu, ako "šéf" klame telom s vzhľadom starého, má "pod kapotou" tie najnovšie vychytávky. Prístrojovka s LCD displejom ukazuje aj zaradený stupeň, otáčky motora či spotrebu paliva. V sérii je vybavený tempomatom, ktorý sa ovláda naozaj intuitívne a jednoducho priamo z pravej rukoväte. Bezkľúčový štart je rovnako samozrejmosť. Stačí mať pri sebe len elektronický kľúč a potom vysadnúť do sedla a zobudiť šéfa tlačidlom na nádrži alebo tlačidlom štartéra. V noci zasa každého poteší aj dvojica doplnkových svetlometov na rampe. Zapínanie je pekne skryté a zároveň ľahko dostupné vypínačom na zadnej strane prednej vidlice.
Cruiser je cruiser a voziť sa s ním len okolo domu asi nemá veľmi cenu. Vedia to aj v Indiane a mysleli na to aj pri návrhu originálneho príslušenstva. V prvom rade je Chief pohodlný. Motor sa uspokojí aj s menej ako 6 litrami paliva na stovku, čo mu dáva dojazd slušných 260 km. Pre zlepšenie pohodlia si môžeš dokúpiť opierku ako pre jazdca, tak aj pre spolujazdca a tiež rozmerné predné plexi s rýchlym systémom upevnenia a demontáže. Pre uloženie batožiny priestor v sérii nie je, ale poriešia to spoľahlivo kožené brašne a nosič batožiny. No a aby sa šefino nejako nedoškriabal, ak ťa naozaj aj niekde prevalí, tak výrobca ponúka aj padacie rámy.
Myslím, že takto vybavený Chief sa naozaj nestratí na akomkoľvek tripe cez Európu, Ameriku alebo iný kontinent...
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 26.03.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 1718 | Včera: 205839