Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 02.04.2004 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 16427 [Technika - Design]
Táto štúdia digitálneho návrhu motocykla vznikla pre súťaž modelov, ktorá sa konala vrámci konferencie Focus v susednom Maďarsku. Je to každoročné podujatie na ktorom sa stretávajú CAD/CAM vývojári pracujúci s nástrojom Pro/Engineer.
V súčasnosti sa už priemyselné odvetvia nezaobídu bez výpočtovej techniky. Výnimkou nie je ani výroba motoycklov. Čoraz častejšie sa objavujú počítačové návrhy nových modelov. Tradičné metódy postupne preberá digitálna architektúra na ktorú nadväzuje rovnako digitálna výroba. Nejde však len o dizajn, nové aplikácie umožňujú vyhotoviť úplne podrobný model motocykla na úrovni priestorového zobrazenia jeho súčiastok. Dokonca v takomto virtuálnom prostredí sa jednotlivé súčiastky aj testujú, či spĺňajú potrebné fyzikálne vlastnosti. Na základe zhotoveného prototypu na obrazovke monitora sa spúšťa výrobný proces. Tým sa nielen urýchli samotný vývoj nových prototypov, ale vďaka veľkému počtu meraní a rôznych vyhodnotení sa výrobcom darí ponúkať čoraz ľahšie, stabilnejšie a rýchlejšie modely motocyklov.
Táto štúdia je príkladom toho, ako sa dá za pomoci softvéru v hrubých črtách navrhnúť model, ktorý by neskôr slúžil ako podklad pre ďalší vývoj a technickú dokumentáciu.
V prvom kroku sa vytvorí akýsi dizajnový projekt, ktorý definuje očakávania, ktoré má model spĺňať. Sú to technické parametre ako obsah valcov (800 cm3), usporiadanie motora (V4), geometria sedla a riadidiel, či geometria kostry. Všetko sa ukotví na kostru a zhotoví sa náhľad, ktorý zobrazuje celkovú geometriu motocykla v kontúrach.
Získané rozmery a krivky tvoria nielen podklad pre ďalší krok v konštrukcii, ale na základe nich sa navrhujú aj hlavné črty motocykla. Už v tejto fáze sa preukázali výhody softvérovej aplikácie voči tradičným výkresom. V tomto prípade sú totiž všetky zmeny permanentne ošetrené, čo znamená, že rozmer ktorejkoľvek súčiastky sa dá meniť bez toho, aby sa muselo čokoľvek prekresľovať.
Najskôr sa vytvoria hlavné črty jednotlivých dielov ako kostra (obr.2), predné koleso (obr. 3), zadné koleso (obr. 4) a blok motora (obr. 5), ktoré sa následne zložia presne vo svojich reálnych úchytných bodoch. Výsledok vidíte na obrázku (obr. 6)
Pridané: 02.04.2004 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 13878 | Včera: 319903