Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 09.10.2006 Autor: gilbert
Čitatelia: 20271 [História]
Motocykel je vozidlo, ktoré sprevádza ľudskú populáciu prakticky od vynálezu spaľovacieho motora a jeho aplikácie do "bicyklového rámu", teda pôvodneho rámu kostitrasu. Na ňom odvážni muži s grimasovým výrazom na tvári a vypúlenými očami pri neuveriteľnej rýchlosti 9 km/h prežívali svoje extázy.
Syn G. Daimlera prvý otcov motocykel otestoval na vzdialenosť 13 km, nie viac, pretože mu začalo horieť pod zadkom sedadlo a svoje nohavice mienil ešte nosiť. Doposiaľ sa objavujú tzv. "zaručene prvé motocykle". Všetky ale majú spoločný znak primitívny jednovalcový spaľovací motor, ktorý riadne prehrieval nohy a stehná prvých odvážlivcov v cylindroch a frakoch.
Nesmiem ale zabudnúť na pokusy s aplikáciou parného motora (S. H. Roper USA, M. Perreaux France). V kotli takéhoto motora sa muselo ale poriadne zakúriť a jazdec pravdepodobne viac od prehnanej klimatizácie nadskakoval, ako pokojne sedel. Neodvážim si ani predstaviť ako pôsobil parný kúpeľ a obarenie vrelou vodou pri sústredení sa na míňajúce dámy a slečny a "nevenovaní sa riadeniu vozidla". Bol to skrátka KOSTIPAL.
Primitívne spaľovacie motory boli spočiatku štvortaktné jednovalce. V období veľkého rozmachu motorizácie začiatkom 20-teho storočia mali motory koncepcie viacvalcové a rôznorodé (L&K CCCC II 1905). Vtedy jazdci stále nosili len košele a nohavice a "len zbabelci " kožené helmy s leteckými okuliarmi. Dámy so slnečníkmi s údivom obdivovali svojich fúzatých pánov a tajne dúfali, že si ich všimnú, ale tí sa pretekali a jeden pred druhým sa predvádzali, veď tam išlo o česť a nie o srdce peknej slečny. Ako palivo vtedajšie motocykle používali olovnatý benzín rôznej kvality. Vo vojnovom období to bol dokonca benzín syntetický a motocykle využívala z väčšej miery armáda. Pri prejazde konvoja vojenských sidecarov s guľometmi utekalo všetko živé a len nechápavý rožný statok sledoval diane na ceste a nevenoval sa svojej tráve.
Vynájdenie dvojtaktného motora zjednodušilo technológiu a znížilo výrobné náklady motorov do motocyklov. Tu ako palivo slúžila zmes benzínu a oleja, ktorý bol nevyhnutný na mazanie kľukovkových trecích plôch. Zmes sa už do nádrže dostávala pripravená (JAWA TRIAL I987)."Vie vôbec na Slovensku niekto ešte, kto je to Mirek Lisý či Tibor Straka". Tieto motory mali v začiatkoch aj veľmi zaujímavú modifikáciu, ktorá priviedla značku DKW (Do Kopčeka Wytlač) na špičku. Bol to systém dvojpiestneho jednovalca s preplňovaním. Pracovný valec bol zvislý dvojpiestový a ležatý slúžil ako kompresor, či dúchadlo.Vo svojej dobe tieto pretekové DKW-čky nemali konkurenciu.
Daimler |
Japonci a po nich aj iný výrobcovia ako napr. JAWA, ČZ používali technológiu miešania zmesi priamo v karburátore. Motocykle tankovali čistý benzín a aj samotný olej do nádrží . Olejová nádržka malého objemu bola pod sedadlom a miešanie zabezpečovalo olejové dávkovacie čerpadlo (JAWA BIZON, ČZ Trail). Spomínam si na nevšednú situáciu, keď po tvrdo odpracovanom týždni jeden známy naštartoval svoju ČZ 125 a po posilnení sa v miestnom výčape pokračoval vo vytýčenej trase. Samozrejme na novej Zetke nedoplnil olej. V ľavotočivej zákrute posilnený štyrmi pivami a poldecákom a zadretí motora si to strihol dole zrázom po oráčine a po niekoľkých kotrmelcoch ostal pod Zetkov. Ako miestny frajer za jazdy obvykle fajčil a benzínom vytekajúcim z nádrže si oblial nohavice aj vpredu, aj vzadu. Po nekonečných trinástich sekundách tápania v mrákotách vytriezvel a s horiacimi nohavicami si to napriamil k najbližšiemu potoku . Zachraňoval si svoju mužnosť a svoje image drsňáka. Zapálil si opäť cigaretu a na druhý deň sa vrátil k šedému priemeru, teda kývačke dvepade, ktorú ešte nepredal. Takéto motocykle majú tradiční výrobcovia stále vo výrobnom programe, i keď motory dvojtaktné viacvalcové sú v menšine.
V súčasnosti sa za bežné palivo považuje stále benzín, ten je ale bezolovnatý aj s prísadami preparátu ANABEX, alebo bez neho. Do konca 80-tych rokov to bol benzín olovnatý (ako len krásne voňal a stál len 4 Kčs. Na jeden kanister som si ako teenager na Pionieri natrénoval všetky dostupné výmoly a poľné cesty skoro celý mesiac). Nie je benzín ako benzín. Presvedčili sa o tom aj majitalia motocyklov Norton ES 2. Tieto sa k nám dovážali v malej sérii v roku 1960. Zo strany majiteľov boli neustála sťažnosti na nespoľahlivocť a poruchovosť. Vtedajší dovozca hľadel príčinu a ČSSR navštívila aj technici od Nortona. Príčina sa našla až po strašne dlhom pátraní. Bol to práve benzín, ktorý spôsoboval problémy. Anglické rafinérie vyrábali benzín z ťažkých ropných zložiek a technológia v ČSSR bola postavená na spracovaní ľahkých zložiek. Nakoniec boli dodané k nám karburátorové komponenty na spaľovanie ľahkého benzínu.
Nemenej zaujímavý bol projekt z druhej polovice rokov 90-tych s aplikáciou leteckého 106 oktánového olovnatého benzínu AVGAS . Tento na územie Českej republiky z Nemecka dovážala firma "AFS"(AIR FUELS SERVICE) sídliaca na letisku v Mělníku (špeciál Toma Sulka 2xESO TURBO 1999). Neprekonateľný v dragsteroch bol spočiatku klan Hutlů a ich prevŕtaný INDIAN budil rešpekt. Podobne sa aj na Slovensku využíval letecký benzín BL-87. Využívali ho zväčša jazdci na exhibičné vystúpenia STREETFTIGHTER DAY a jazdci šprintu.
Mimo týchto benzínov sú podobne využívané aj motory v ktorých mimo klasického paliva je do zmesi vstrekovaná voda v sacom potrubí, alebo dávkovaný rajský plyn (kysličník dusný), alebo iné plyny, ktoré na krátkodobé časové úseky extrémne zvýšia výkon motora (dragstery R. Švandu alebo J.Sýkoru) . Pri cifre 300 koní a teoretickej rýchlosti 330 km/h sa mi zastavuje dych a pri predstave, že pri takom tempe vypustí dušu nielen bežná pretekárska zadná pneumatika, ale aj moja maličkosť prenechávam takéto adrenalínové dobrodružstvo naozaj zarytým vyznávačom ľahu na nádrži .Niektorí špecialisti aplikujú turbo a rajský plyn aj do svojich miláčkov, s ktorými jazdia v bežnej premávke (S. Young Honda turbo Shadow, L. Loomans Yamaha V. Max).
Podobne ako v automobiloch aj v motocykloch sa taktiež využíva ako palivo kombinácia benzín + plyn. Stlačený plyn býva označovaný ako FLAGA plyn. Je to vlastne propán-butanová zmes, poprípade zemný plyn (HONDA GOLD WING 2000). Len aby o tom nevedeli domáci policajti, pretože načierno prevedená úprava tohoto charakteru privodí majiteľovi prinajmenšom stratu techničáku a vodičáku.
HONDA GOLD WING 2000 |
V športe, ktorému sa hovorí "preteky na plochej dráhe" sa udomácnilo palivo alkoholové a to metylalkohol. Pokusy s alkoholizáciou motorizmu robila Brazília, ale projekt po zabehnutí metanolového paliva sa riadne predražil a zvíťazilo aj tam benzínové palivo. Pri výrobe takéhoto paliva z cukrovej trstiny sa viac preferoval u spracovateľov alkoholový ošiaľ ako nejaký nepoživateľný metanol. Zrejme kompetentní nechceli aby postupne celý národ oslepol. Motocykle pre plochú dráhu v Európe majú jednovalcové štvortaktné motory. Jazdci sa na nich preháňajú na ováloch krátkych (JAWA 500 DT typ 890) aj dlhých (JAWA 500 DT typ 892). Povrch je buď trávnatý alebo škvárový. Mňa by asi nebavilo stále sa ponáhľať len do ľava, ale zlatú pardubickú prilbu by som aj chcel. Podobné znaky má aj plochá dráha jazdiaca sa na ľadových ováloch. Samotný motocykel je jednoúčelový a jazdí sa na ňom len vľavo. Pre ľadovú plochú dráhu má na pneumatikách nastrelené hroty o dĺžke 3 až 4 cm (JAWA 500 DT typ 891). A nie je tým zababúšeným chlapom šúchajúcim ľavé koleno po ľade trochu zima? No pohľad pred seba z takéhoto pracoviska je naozaj úchvatný: žiadne vynášanie zo zákruty, žiadne drifty, to je ale niečo extra. Ale pri páde z motocykla majú chirurgovia o robotu postarané a ak z jazdcových končatín hroty spravia riečicu prácu majú aj na plastike.
Samostatnou kapitolou sú palivá skôr určené pre nákladné a osobné autá, či lode. V tejto perličkovej kategórii sú aj sériové motocykle, ktoré sa vyrábajú v INDII a TURECKU. Tieto sú vybavené motormi naftovými. Indický technici sa zamýšľali nad naftovým palivom zhruba v 70-tych rokoch 20-teho storočia. Asi im došlo, že nafta ich vynesie na piedestál exkluzivity bez veľkých investícií a bývalá kolónia sa zviditeľní aj motocyklami a nielen fakírmi a kúpaním sa v posvätnej rieke Gange. Ako základ si vzali motocykle ENFIELD, ktoré boli a stále sú identické až na maličkosti s modelmi ROYAL ENFIELD z 50-tych rokov minulého storočia. India postupne predstavila tri sériové "dízlaky" najskôr s objemom jednovalca 325 cm³ a neskoršie 412 cm³. Niesli názvy ENFIELD DIESEL, ENFIELD 35 LD CLASIC DIESEL s výkonom 6,6 kW a ENFIELD ROBIN DIESEL s výkonom 7 kW. V roku 1999 indickí technici predstavili model ENFIELD TAURUS. Výkon je veľmi malý, no spotreba 1,8 l/100 km je naozaj zaujímavá.. Tureckí odborníci šli cestou podobnou a dieselový motor aplikovali do v licencii vyrábaných motocyklov MZ KANUNI. Svojmu dielu dali názov KANUNI MZ ROBIN DR 400 S s objemom 412 cm³. Výkon motocykla bol 6,25 kW pri 3600 ot/min (MZ ROBIN DIESEL1999). Tento názov evokuje vo mne podozrenie, že spolupracovali na tomto projekte odborníci indickí aj tureckí. Je to vlastne jedno, ale ak by sa takýto "nafťák" dal kúpiť, tak s podporou sponzora by sa vynímal a ja sním na cestách Čiech a Slovenska. Samozrejme reklama sponzora by zdobila môj chrbát. Možno sa dočká aj moje ucho zvuku "malého" naftového jednovalca.
Yamaha V Max + raj. plyn C. Loomans |
Samostatnou kapitolou medzi použitými palivami je aplikácia špeciálneho leteckého paliva do dvojkolesového vozidla. Toto palivo sa označuje PL-7 (petrolej letecký) alebo všeobecne KEROSIN. Istý takýto dvojkolesový kolos mal pohon reaktívne poháňaným leteckým turbohriadeľovým motorom General Eletric z helikoptéry s komorou prídavného spaľovania. Tento motocykel skonštruoval D. Malewicki (USA) a kaskadér B. CARROL bez okapotopvania dosiahol na ňom rýchlosť 331 km/h pri výkone 1000 kW a spotrebe 23 l na 1km (D. MALEWICKI I984).
Unikátny prototyp motocykla ozaj s nevídaným palivom predstavila japonská značka Honda na výstave v TOKIU v roku 1993. Bol to vizionársky model nazvaný HONDA FUTURE ES 21 s unikátnym "VODÍKOM" poháňaným motorom. Bol to SUPERBIKE 21. storočia. Dnes už tvary tohoto zázraku nie sú až tak futuristické. Pripomínajú mi futuristicke automobily zo začiatku 50-tych rokov 20-teho storočia videné súčastnými očami. Motor je ale stále unikát. No konkurencia nespí a už bolo predstavené enduro (pripomínajúce horský bicykel) s vodíkovým palivovým článkom.
Jawa Bizon |
Myslíte si, že je to všetko? Ak áno ta ste na omyle pretože za vrchol všetkého považujem raketové palivo v motocykli. Čo si myslíte, čo je zač takéto palivo? Možno niektorí z vás budú mať asi výrazný úškrn na tvári ale je to obyčajný "PEROXID VODÍKA". To je šok, čo! Toto palivo je ale vysoko koncentrované a používajú ho jazdci kategórie "drag strip". Istý Američan LARRY WELCHE si na prekonanie rýchlosti 500 km/h v roku 1975 postavil motocykel vybavený dvoma miniatúrami raketových motorov po stranách zadného kolesa.
Natlakované palivo v zásobníku sa pod riadnym tlakom vstrekovalo do spaľovacích komôr tam sa pôsobením katalyzátorov rozložilo a udelilo motocyklu vďaka veľkému tlaku a teploty "zrýchlenie". Preťaženie 9 G jazdca nedostane do extázy, ale do bezvedomia a než si vlastne zvykne, tak ho padáky dostanú do bezvedomia zo spomalenia pri opätovnom 9 G. Tí Američania sú vždy extra a každé bláznovstvo musí mať pôvod v USA. Je to k jedu. Na tú svoju megalomániu asi raz doplatia. A obyvateľ srdca Európy len mávne rukou a povie "Nevídali, veď ten benzín aj tak tankujú všetci mimo bláznov a...". Možno Vám niekedy priblížim čo je to automobilový motor v motocykli na americký spôsob. O tom aké palivá sa pre pohon motocyklov použijú ukáže naozaj len budúcnosť.
Možno nové zdroje energie ako napr. akumulovaná elektrina usmernia vývoj smerom "všetko na barterky". Nedá mi nespomenúť aj náš kamienok do mozaiky altrenatívneho pohonu. Bola to považskobystrická batériový elektromoped ELSTAR z rokov 70-tych. Páči sa Vám produkt Electricmoto?
Electricmoto |
Pridané: 09.10.2006 Autor: gilbert Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 44732 | Včera: 121123