Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 23.01.2004 Autor: Retro
Čitatelia: 62338 [História]
V roku 1967 už sa začala skúšať 4-valcová 350-ka, stroj unikátnej stavby, ktorý sa skladal zo štyroch samostatných motorových jednotiek do tvaru V,spriahnutých ozubením. Každý valec mal samostatný kľukový hriadeľ s rotačným šupatkom. Elektronické zapaľovanie pre neho bolo vyvinuté v Považských strojárňach. 344 ccm (48x47.6) motor mal ohromný výkon 70k (13 000 ot./min.) a tak dochádzalo k problémom s materiálom, hlavne s ojničnými ložiskami. Odstraňovanie problémov sa dialo za prevádzky a prvý úspech dosiahol F. Šťastný na G.P. v Brne 1968 - 3.miesto. Tak vznikol v Československu motocykel, ktorý bol schopný vyhrať titul majstra sveta.
Motor štvorvalca Jawa 350 |
JAWA angažovala popri F. Šťastnom majstra sveta a asi najagresívnejšieho jazdca tej doby angličana Billa Ivyho. V r.1967 v prvých pretekoch odpadol pre poruchu avšak v ďalších dvoch obsadil druhé miesta, keď poriadne popreháňal neporaziteľného G. Agostiniho na MV Aguste. Pri tréningu na G:P. NDR sa v jeho motore rozsypalo ojničné ložisko a Ivy smrteľne havaroval. Po ňom zasadol za riadítka Talian Silvio Grassetti a v celkovom hodnotení majstrovstiev obsadil druhé miesto.
Tragédie Ivyho a Františka Bočka v Brne však odštartovali nezáujem JAWY o cestné preteky.
Jazdci na 4-valci: F. Šťastný, Bill Ivy, Silvio Grassetti, Jack Findlay a Zdeněk Bíma. Vyrobené 3 kusy, jeden z nich je vo Francúzku na predaj za 180 000 Euro.
Bill Ivy na štvorvalcovej Jawe 350 deň pred tragédiou |
Pridané: 23.01.2004 Autor: Retro Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 46453 | Včera: 121123