Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (7)  [Verzia pre tlač] Tlač

História Pionier: Pionier v Egypte

 Zdieľať

Pridané: 20.10.2011 Autor: gilbert
Čitatelia: 10862 [História]

Slovenský Pionier bol teda, ako som spomínal vo svete úspešný, no na kapitalistických trhoch nie až tak ako by komunistické vedenie jedinej správnej strany chcelo. Zväčša väčšina štátov, ktoré sa po II. Svetovej vojne dostali za železnú oponu, teda boli vo východnom bloku, neobchodovali vo veľkej miere so zahnívajúcim kapitalizmom.

Seriál článkov - História Pionier:

Preto čulo obchodovali s rozvojovými a s potencionálnymi socialistickými krajinami tretieho sveta. Neminulo to ani Československo. Továreň Manet, teda cez Motokov ponúkala Pioniere v Afrike a v Ázii, teda mimo ZSSR, tam obchodovanie bolo totiž zväčša povinné a vždy pre nás málo ziskové. Vývozu do Egypta predchádzala propagačná jazda Afrikou slovenských približovadiel Pioniera, skútra Manet s prívesným vozíkom Motex a mopeda Stadion vyrobeného v Čechách.

V roku 1962 prešli českí dobrodruhovia Sinajskú púšť so sprievodným vozidlom Škoda 1202. Došli až ku “kláštoru Svätej Kataríny” na hore Sinaj. Neboli na dobrodružných propagačných cestách sami. V tom období podobné výpravy úspešne realizovali fanúšikovia mopedov Stadion z Čiech. Ich zážitky boli publikované v rôznych časopisoch. Spomínam si na seriál “Na mopedu k beduínům”, ktorý nájdete na motoride.sk: Seriál článkov: Kniha: Na mopedu k beduínům - je to vlastne celá kniha rozdelená do 15. článkov.

Neskoršie vývoz do Afriky, či len Egypta podporila podobná púštna jazda SK 90 - ky s prívesným vozíkom PAV. Ďalší dobrodruhovia sa po rokoch opäť presúvali po afrických cestách, necestách na slovenských Babettách. Tieto aktivity opäť, ako ináč, vo svete v časoch hlbokého socializmu, ako aj neskoršie zabezpečoval Motokov a ako obyčajne prezentoval značku Jawa a teda motocykle Jawa. Kývačky boli Jawa, Pionier bol Jawa, Stadion bol Jawa, skúter Manet bol Jawa a nadôvažok SK 90 - ka bola Jawa. Opäť to zrejme bol rovnaký scenár s tradíciami, s logom Jawa a podobne. Je to tá istá pesnička, no už minulosť nezmeníme.

Keďže Pionier bol nenáročný, trvanlivý a spoľahlivý, tak v Egypte uspel. Propagačná jazda typu 555 neušla pozornosti egyptských vládnych činiteľov. Motokov prioritne exportoval do Egypta kývačky, podobne ako do Indie. Neskôr sa tam (v Egypte) montovali československé motorky z dovezených súčiastok. Internetové odkazy prezentujú približne 4000 zmontovaných kusov kývačiek ročne v Egypte. Žiaľ mne dostupné informácie vôbec neprezentujú Pioniera ako takého. Egyptské stránky sú nedobytné, pretože nie všetky akceptujú Latinku ako korektné písmo. Podľa pamätníkov z fabriky Manet, konkrétne pán Metzker a jeho bývalí kolegovia prezentujú informácie, ktoré sú overené a preto aj napriek absencie autentických fotografií ich posúvam ďalej.

Pioniere 555 sme teda začali vyvážať do Afriky. Dokážem si predstaviť jazdu v typických indických šatách, ale v arabských hábitoch na “Pionieri”, to je nad moje predstavy. Aj napriek týmto mojim, ako aj európskym predstavám sa Pionier uchytil v Afrike. Tak sa teda stalo, že sa egyptská strana po oficiálnom predstavení nového modelu “05” vrhla naň ako niečo čo musí byť súčasťou egyptských ciest. Nový model J 05 sa im tak zapáčil, že sa rozhodli pre montáž, či licenčnú výrobu.

Výrobu zabezpečovala firma Eltramco spojená s Pionierom, kývačkami Jawa, či ČZ. Stále vystupuje ako špeditérska firma, ďalší pojem v tejto story je Vadi Hauf. Bolo to miesto sídla továrne, kde sa Pioniere vyrábali. Iné zdroje uvádzajú, že išlo o firmu Vadi Hauf z Káhiry, ktorej majiteľom bol p. Karosa, ale myslím si, že táto informácia je nepravdivá, ináč by sa Pioniere museli vyrábať u dvoch rôznych firiem a to nebolo. Vydavateľstvo Grada vyprodukovalo dosť pútavých kníh, ale vždy s chybičkou krásy. Oveľa väčší labsus bol uvedený v knižke “ S písmenom Z na chladiči”. Neviem, či to bolo z vydavateľstva Grada, ale opäť sa to týkalo pov. strojární a jej prvého dieťaťa “ Maneta M90”. Fáme uvedenej v tejto knižke som podľahol aj ja. Nápravu určite zjednám.

Brnenská zbrojovka vyrobila prototypy motocyklov s dvojpiestovým motorom, ale týmto aj v “Z - ke” skončili. M 90 bol vyrábaný nie podľa dokumentácie z Moravy, ale na základe vlastnej dokumentácie, ktorá vznikla na rysovacích doskách v Považskej Bystrici. To som ale odbočil, pardon.

Faktom pri Pionieri je, že podľa pána Metzera a jeho kolegov rozbeh výroby zabezpečoval pán Ondrišík J. práve vo firme Eltramco spolu s pánom Bizíkom. Ako dlho výroba bežala som nezistil a ako vlastne tento egyptský produkt vyzeral si môžem len predstaviť. Keďže sa ale verzie pre zahraničie opticky veľmi málo odlišovali od doma predávaných Pionierov budú teda nám veľmi blízke. Internetové informácie teda ignorujú fakt výroby Pioniera v Egypte, ale súčasnosť už asi neprinesie v tomto smere niečo nové. Nádej je však vždy, možno v budúcnosti sa do tejto destinácie zatúla nejaký fanúšik Pionierov a prinesie nejaké autentické dokumentačné zábery a doma ich odprezentuje.

Česká, teraz už zahraničná značka Jawa v nedávnej minulosti predstavila svoj “skvost” Jawa 650 classic - chopper. Esteticky to bola málo atraktívna motorka, ale originálnu kvapkovitú kývačkovú nádrž mala práve z kývačky vyrábanej v Egypte. Ak by som to spochybnil, tak do úvahy by pripadala nádrž aj z indickej Yezdi, ale túto indickú továreň zatvorili v roku 1997 a výroba Jawy 650 bežala okolo roku 2000. Teda nádrže boli Eltramco.

Pionier bol fenomén svojej doby. Stále má svojich fanúšikov a tvrdím, že stále žije. Egypt je turistická destinácia a predpokladám, že naozaj atraktívna. Pionier tam vyrábaný bol a aj keď som o ňom zistil málo. Tento fakt sa nedá odbiť len dvoma vetami. Mimo všeobecne známych informácií o Pionieri na západe pozrieme sa do Európy a na východ.

Pridané: 20.10.2011 Autor: gilbert Zdieľať

Seriál článkov - História Pionier:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (7)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 315246 | Včera: 244945