Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 02.06.2011 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 23609 [Testy a predstavenia - Test]
Ako prví na Slovensku sme dostali možnosť si vyskúšať novinku 2011 Honda Crossrunner, a tak sa s vami chceme čím skôr podeliť o dojmy z motorky, ktorá by mala byť v predaji už doslova o niekoľko dní.
Crossover je teraz slovo, ktoré doslova hýbe svetom automobilov a značky sa len tak predháňajú, ktorá ho prinesie skôr. Čo to vlastne je? Pre optimistu je Crossover vozidlo, ktoré si vezme to najlepšie z dvoch, prípadne viacerých kategórií. Pesimista naopak povie, že je to niečo, čo síce dokáže viacero vecí, ale ani jednu poriadne. Ako je na tom Honda Crossrunner?
Značka Honda nepostavila prvýkrát vo svojej histórii model, ktorý vytvoril novú kategóriu, alebo ktorý bolo problematické zaradiť do existujúcich „škatuliek“. Posledne to bola asi netradičná DN-01, mix naháča, skútra a cruisra s automatickou prevodovkou.
Crosrunner je však natoľko mixom kategórií, že mu Honda tieto črty zakomponovala aj do názvu. Z čoho teda konštruktéri čerpali? Základom je motor, ktorý poznáme z modelu VFR 800. Vidlicový štvorvalec s usporiadaním do V a systémom variabilného časovania ventilov VTEC. Rám taktiež pochádza z osvedčenej VFR-y spolu so zadnou jednoramennou kyvkou. Crossrunner však dostal vyššie zdvihy podvozku ako vpredu tak aj vzadu, ktoré čerpal z kategórie toľko populárnych cestovných endúr. Nimi je inšpirovaný aj pohodlný vzpriamený posed a vyššie riadidlá, ktorý dodáva jazde lepší komfort a rozhľad na cestu. Ako sa však rokmi ukázalo, veľká väčšina cestovných endúr nikdy neopustí asfalt, a tak tu Crossrunner ide znovu medzi kategórie a dostáva kompletne cestné 17-palcové kolesá. No a v poslednom rade sa dostávame k mohutnej kapotáži, ktorá z profilu naznačuje cestné enduro aj s náznakom zobáku, pričom spredu svetlom a nízkym štítom pripomína naháč. Taktiež prístrojovka, úzka a plne digitálna, je ako zo sveta náháčov.
Krásny biely Crossrunner, čerstvo zabehnutý, preberám hneď po návrate z Honda dňa v Brne. Moje uši hneď teší krásny zvuk vé-štvorky už na voľnobehu. Zastávka na pumpe a už sa presúvam poobedňajšou Bratislavou. Motor je presne taký ako povesť, ktorá ho predchádza. Odspodu má pekný záťah a aj zvukovou kulisou aj prejavom pripomína veľký dvojvalec. Hravo udržuje mestské rýchlosti aj na vyšších kvaltoch a v nízkych otáčkach. Akurát otáčky stúpajú hore možno živšie ako som navyknutý z cestovného endura. Až k hranici 6500 ot., kde sa čosi deje, ale o tom trochu neskôr...
Pri manipulácii na mieste je trošku ťažký a pôsobí neohrabane, ale za jazdy je to obratná motorka vhodná do mesta. Vzpriamený posed dáva jazdcovi skvelý výhľad do premávky a chválim aj spätné zrkadlá, ktoré aj dobre vyzerajú a je v nich aj perfektný výhľad dozadu bez toho, aby dve tretiny plochy zrkadiel zaberali moje lakte.
K dokonalosti mestského presúvadla chýbajú len nejaké odkladacie priestory na drobnosti, potešila by nejaká tá skrinka na kľúče, doklady alebo peňaženku. To vyrieši asi len dodatočná montáž kufra, kde bude možne nechať potom aj prilbu.
Akosi automaticky ma to ťahá na juh, aby som to upresnil tak do rakúska. Nemám na mysli žiadne diaľnice ani vzdialené miesta, ale dedinky, viniče, kvalitný asfalt a pekné zákrutky hneď za hranicami našej krajiny.
Ako opúšťame mesto, dostáva sa k slovu čoraz viac motor. S pekným „dvojvalcovým“ záťahom sa vozíte až do 6 500 otáčok, no potom systém VTEC mení časovanie ventilov a nastáva výrazná zmena. To spozorujete určite aj podľa sily, ktorú motor hneď nadobudne a vystrelí celú motorku vpred, aj podľa zvuku, ktorý sa razom zmení z bublajúceho na zvuk superšporta. V tomto smere tu Honde tento motor perfektne zapasoval, pretože je to podľa mňa motor dva v jednom a skvele zapadá do konceptu motorky, ktorá je mixom kategórií. Do 6 500 otáćok máte skvelý motor na turistiku so silným spodkom a vo vyšších otáčkach nezaprie svoj športový potenciál.
Trochu kritiky si zaslúži prístrojovka s minimalistickým otáčkomerom, ktorý nie je veľmi viditeľný. Je to iba taký pás z LCD štvorčekov v hornej časti malej prístrojovky. Ja by som dal určite radšej prednosť klasickému analógovému otáčkomeru.
Systém VTEC si za tie roky vybudoval tábor zástancov, rovnako aj neprajníkov. Kým časť jazdcov si nevie vynachváliť ten nástup výkonu, druhej skupine to nevyhovuje. Ja som sa rozhodne zaradil do tej prvej, tento VTEC efekt bol pre mňa vysoko nákazlivý a jazdil som tak, aby som si ho čo najviac užil. Možno to nemusí byť to pravé keď sa to zapne v náklone v zákrute, ale zato si nemôžete priať nič lepšie počas predbiehacieho manévru. Pre mňa je VTEC rozhodne prínosom a posúva zábavu v sedle tejto motorky zas do iného levelu.
Základ pre športovú jazdu, teda motor, tu rozhodne je. Sekunduje mu skvelý tuhý rám a podvozok, ktorý napriek vyšším zdvihom nejavil žiadne náznaky húpania alebo vlnenia. A to aj napriek tomu, že vpredu nenájdeme žiadnu extra modernú prekotenú vidlu ale „len“ honďácku klasiku s možnosťou plynulého nastavenia predpätia. Pokiaľ ale nepotrebuješ pri kofole ohurovať svojich kamarátov papierovými údajmi z katalógu, tak to ani nerieš. Zadná vidla je odpružená cez prepákovanie Pro-Link centrálnym tlmičom HMAS s možnosťou nastavenie predpätia a útlmu. Podvozok na Crossrunneri odvádza skvelú prácu a robí jazdu v zákrutách maximálne zábavnou. Dopĺňajú ho rovnako dobre známe brzdy doplnené kombinovaným systémom ABS, ktoré nájdeš už v sérii. Samozrejme som mal už v rukách ostrejšie brzdy, ale týmto nemôžem vzhľadom na zameranie stroja naozaj nič vyčítať.
Posed, ako som spomínal, je inšpirovaný tým z cestného endura, hlavne pokiaľ ide o hornú časť tela, no stupačky sú trochu športovejšie vyššie umiestnené (asi ako na naháči). Stupačky tak nebudeš v jednom kuse brúsiť o asfalt a taktiež vysadanie je oveľa prirodzenejšie.
Samozrejme som Crossrunnera musel vyskúšať aj nejakej tej turistike. Ako vyšlo nasledujúci deň slnko, vysadol som na rovnakú motorku ako úplne inak zameraný jazdec rozhodnutý sa túlať absolútne neznámymi cestičkami na Kopaniciach bez mapy a bez konkrétneho plánu.
Presúvam sa do Senice, do kraja, kde sa mi zapáčilo túlanie už na jeseň v sedle Grisa a vyrážam. Systém je jasný, chcem sa túlať po vedľajších cestičkách, takže si na každej križovatke vyberiem názov dedinky, ktorý sa mi pozdáva a pokračujem tým smerom. Tak som sa dostal do Brezovej a nemohol z trasy vynechať Bradlo, do Myjavy, kde som tankoval, prešiel okolo vodnej nádrže Brestovec, zablúdil do Jablonky a dokonca do Jeruzalema, pozrel si Šípkové, čo bola ale slepá cesta a nakoniec skončil v Piešťanoch, prešiel cez Havran, Radošinu, Hlohovec... Pekné jazdenie, po cestách rôznorodej kvality.
Crossrunner mi bol skvelým spoločníkom. Posed prirodzene pohodlný ma neunavoval. Sedlo pre spolujazdca som nemal možnosť vyskúšať, je dosť rozmerné, ale pôsobí trochu plocho. Podvozok si hravo poradil aj s cestami nižšej kvality a nerovnosťami, pekne stabilný na hrboľatej ceste aj v náklonoch. Motor umožňoval pohodlnú turistickú jazdu v spodnej polovici otáčok a bez rečí ťahal kopec - nekopec. Azda jedinou nepríjemnosťou, ktorú Crossrunner podedil po VFR-ke, je teplo, ktoré sála od zadnej dvojice valcov, a ktoré nahrieva aj hliníkový rám a sála potom presne do citlivej zóny jazdca - teda do oblasti sedla. Pri pomalej jazde napríklad v zápche to môže byť problémom.
Chválil som už dobrý rozhľad, ktorý sa na úzkych cestičkách na šírku jedného auta naozaj zíde rovnako ako aj výhľad do spätných zrkadiel. Ochrana pred vetrom je v štandarde na úrovni naháča. Teda mám na mysli predné nízke plexi. Vzduch prúdi rovno na prilbu jazdca, kde končí aj všetok hmyz, ktorý na ceste stretnete. Na vážnejšiu turistiku určite siahnete po zvýšenom plexi z ponuky doplnkov. Zvyšok kapotáže ale odvádza skvelú prácu, kolená sú v závetrí a predpokladám, že taká bude aj ochrana pred vodou.
Pre upevnenie batožiny asi každý siahne po doplnkoch. Crossrunner to ma vyriešené zaujímavo. Dokupuje sa iba jeden nosič na horný kufor, ktorý v sebe obsahuje úchytky aj na bočné plastové kufre. Po montáži tohto nosiča sa nijako výrazne nedegraduje vzhľad zadnej časti motorky. Samozrejme kufre sa dodávajú vo farbe motorky a zámky sú spárované s kľúčom od motorky. Crossrunner vybavený trojicou kufrov a vysokým plexi sa razom mení z motorky na každý deň na vážny medzinárodný rýchlik, pre ktorý žiadne miesto nie je nedostupne ďaleko.
A čo spotreba? Výrobca udáva priemer niečo málo nad 6 litrov na stovku. Prvý deň keď som jazdil trochu športovejšie ukázal palubný počítač údaj 6,9 l/100 km, kým môj prepočet bol 6,82 l/100 km. Na turistickej jazde som sa posunul so spotrebou viac ako o liter nižšie, takže pod hranicu šiestich litrov. Toto všetko pri nádrži, ktorá pojme 21,5 litrov paliva znamená bez problémov dojazd nad 250 km.
Nedá mi nespomenúť ešte jednu vec, a to použitie matných nelakovaných čiernych plastov. Tie sa nachádzajú za predným kolesom, pod blatníkom, tiež ako držiak zadného svetla, alebo držiak prístrojovky. Nevyzerá to zle, ale na takýchto plastoch, tým že majú drsnejší povrch, sa dosť drží špina a horšie sa to potom čistí.
Tentoraz prinášame len kratučké videjko, krátky "on-board" zostrih z jazdy po Kopaniciach.
Z konkurencie mi napadne taký Versys od Kawasaki. S menším motorom, výkonom a športovým potenciálom ponúka ale za lepšiu cenu nenáročne vozenie okolo domu, ale aj na dlhšiu turistiku. Potom tu máme silnejšieho anglického Tigra, ktorý je rovnako na cestných kolesách, aj keď z kategórie cestných endúr a dobre konkuruje najmä cenou. A na záver by som bral do úvahy pre športovo založených jazdcov KTM 990 SMT alebo Ducati Multistradu. V oboch prípadoch si však za výkon a nižšiu hmotnosť budete musieť už poriadne priplatiť.
Ako stručne zhodnotiť Crossrunnera? Ja tie mixy kategórií vnímam ako optimista. Takže toto je bajk čo si vzal to najlepšie z viacerých kategórií. Motoricky je to sport-touring, ktorý sa v horných otáčkach vďaka VTEC-u mení na šport. Posedom je to cestovné enduro, na cestných gumách a skvelou ovládateľnosťou. Určený je naozaj mnohým. Napríklad niekomu, komu sa vždy páčil motor z VFR-ky, ale nechcel cestovať v takom posede. Alebo niekomu, kto pokukuje po cestnom endure, ale vie, že off-road nie je pre neho a chce radšej športovejšie náradie na cestu. Nech už je vaša motivácia akákoľvek, Crossrunner je výdatný koktejl namiešaný z kvalitných a overených technických riešení. A môže byť tvoj za podľa mňa skvelú cenu 10 490 EUR s brzdovým systémom ABS už v základe.
motor (2 v 1 - touring aj sport), posed, výhľad, spätné zrkadlá, pohodlné sedlo, cena, ABS v základe | motor hreje, čierne nelakované plasty sa zle čistia, menej prehľadná prístrojovka, hmotnosť |
Servisný interval | 6000 km |
Spotreba | 6,13 l/100km |
Objem nádrže | 21.5 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 263 km |
Cena motorky | 10 490,00,- EUR (ABS v základe) |
Príplatok ABS | 0 EUR (ABS v základe) |
Vyhrievané rukoväte | 384 EUR |
Páčka brzdy | 47,02 EUR |
Stupačka | 50,70 EUR |
Spätné zrkadlo | 69,68 EUR |
Smerovka | 105,92 EUR |
Svetlomet | 535,03 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Cacao, Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Honda | Kawasaki | Triumph | KTM | Ducati |
Model: | Crossrunner | Versys | Tiger 1050 | 990 SMT | Multistrada 1200 |
Rok: | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 |
Novinka: | NOVINKA 2011 | ||||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovná | Cestovné enduro | Supermoto | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | štvorvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | Dvojválec, V 75° (4T) | L-kový dvojvalec (4T) |
Objem: | 782 ccm | 649 ccm | 1050 ccm | 999 ccm | 1198.4 ccm |
Max. výkon: | 101.9 k (74.9 kW) / 10000 ot. | 63.9 k (47.0 kW) / 8000 ot. | 115.6 k (85.0 kW) / 9400 ot. | 115.6 k (85.0 kW) / 9000 ot. | 149.6 k (110.0 kW) / 9250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 72.8 Nm / 9500 ot. | 61 Nm / 6800 ot. | 98 Nm / 6250 ot. | 97 Nm / 7000 ot. | 118 Nm / 7500 ot. |
Kompresný pomer: | 11.6 : 1 | 10.6:1 | 11.7:1 | 11,5:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 72 x 48 mm | 83 x 60 | 79 x 71.4mm | 101 x 62,4 mm | 106x67.9mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 165 mm | 150 mm | 150 mm | 160 mm | 170 mm |
Zdvih vzadu: | 145 mm | 145 mm | 150 mm | 180 mm | 170 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik | Brembo štvorpiestikový, radiálne uchytený strmeň | dvoj kotúčová, 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 296 mm | 300 mm | 320 mm | 305 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-R17M/C | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70 ZR 17 | 120/70 ZR 17 | 120/70-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik | Brembo plávajúci strmeň, plávajúci kotúč | jednokotúčová, 2 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm | 220 mm | 255 mm | 240 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 180/55-R17M/C | 160/60ZR17M/C (69W) | 180/55 ZR 17 | 180/55 ZR 17 | 190/55 ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 196 kg | 189 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 240.4 kg | 206 kg | 228 kg | ||
Výška sedla: | 816 mm | 845 mm | 835 mm | 855 mm | 850 mm |
Rázvor: | 1464 mm | 1415 mm | 1510 mm | 1505 mm | |
Dĺžka: | 2130 mm | 2125 mm | 2110 mm | ||
Šírka: | 799 mm | 840 mm | 840 mm | ||
Výška: | 1243 mm | 1315 mm | 1320 mm | ||
Svetlá výška: | 140 mm | 180 mm | 195 mm | ||
Objem nádrže: | 21.5 l | 19 l | 24 l | 19 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Spotreba paliva: | 6.13 l/100km | 4.2 l/100km | 6.5 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 263 km | cca 339 km | cca 276 km | ||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | za príplatok | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 05/2011: 10 490,- EUR (vrátane ABS) | Cena 07/2011: 7 495,- EUR (+600EUR ABS) | Cena 05/2011: 10 690,- EUR | Cena 05/2011: 12 800,- EUR | Cena 10/2011: 14 900,- EUR (s ABS 15 900 EUR) |
Pridané: 02.06.2011 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 231877 | Včera: 178350