Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 26.10.2011 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 14581 [Testy a predstavenia - Test]
Veru tak, takýchto mašín začína byť ako šafránu. TE-čko nie je už žiadna novinka, ale aj tak som si nenechal ujsť príležitosť ju vyskúšať...
Pre toho kto hľadá pravú dual-purpose mašinu, takže endurko, ktoré nemá toto slovo len niekde na nálepke na nádrži, ale zvláda aj poriadny off-road a pritom to nie je ostrá motorka so servisným intervalom v desiatkach motohodín, veru nemá z čoho vyberať. Na taký stroj sú kladené protichodné požiadavky, ľahká a výkonná v teréne, servisne nenáročná, aby zvládla aj dlhšie presuny po asfalte a podľa možnosti prežila aj cestu okolo sveta :-) Komu teda učarovala červená hlava (samozrejme myslím hlavu valca), tak ten siahne po TE 630.
Husqvarna je značka, pre ktorú je svet endura, motokrosu ale aj motardov alfou a omegou. TE 630 teda mala z čoho čerpať inšpiráciu. Motor vychádza z predchádzajúceho modelu označeného 610 a zväčšením vŕtania narástol na aktuálnych 600 kubíkov (610 mala 576 ccm). Nová je červeno lakovaná DOHC hlava, nový motor dostal teda dve vačky. Samozrejmosťou je v dnešnej dobe aj vstrekovanie. Takto poladený motor sľubuje nárast výkonu oproti predchodcovi o 20% a ustaľuje sa na hodnote 57 koníkov.
Nová je aj hydraulicky ovládaná spojka a výfukový systém s katalyzátorom (spĺňa Euro3) a s dvojicou hliníkových tlmičov. Poďme teda vysadnúť do vysoko položeného sedla a vyraziť v ústrety zážitkom.
Husku preberám na západe a ako správny univerzál ju mienim kvalitne otestovať na všetkých typoch ciest a aj na dlhšie vzdialenosti. Už od pohľadu je to vysoká motorka a je jasné že to nebude nič pre jazdcov nižšieho vzrastu. Sedlo je totiž až 945 mm nad zemou. Bočný stojan sa po narovnaní motorky hneď sám zaklopí a dáva tušiť, že tento stroj má enduro vo svojom rodokmeni. Vyrážam teda do mesta.
Tieto motorky môžu byť skvelou voľbou aj do džungle moderných veľkomiest. Pre niekoho, komu prídu skútre nudné a chce motorku na každý deň, ktorá mu zlepší náladu cestou do práce to môže byť naozaj dobrá voľba. Mohutný jednovalec má krásny zvuk a už samotné naštartovanie dodáva jazdcovi príjemný hrejivý pocit na duši. V meste je to žralok, vďaka záťahu a ľahkosti akou sa ovláda a prepletá mestskou premávkou. Podvozok s vysokými zdvihmi nerieši žiadne nerovnosti, aké v mestách nájdete, a v rukách máte doslova hračku.
Viem si celkom jasne predstaviť nahodiť na Husku nejaký menší top-case (v ponuke originálneho príslušenstva je iba nosič), aby bolo kam odložiť prilbu a premeniť ju tak na mestské každodenné vozítko. Akurát si nie som istý, či by cesta z práce viedla vždy tou najkratšou alebo najrýchlejšou trasou domov. Tak dobre, určite nie je tak praktická ako skúter, nie je kam odložiť drobnosti ako doklady, peňaženku a mobil, nemá takú malú spotrebu, ale tú zábavu z jazdy, akú vám ponúkne, len tak ľahko nenájdete.
Prístrojovka poskytuje na enduro naozaj dostatok údajov v prehľadnej forme, škoda len málo výrazného stupnicového otáčkomera v pravej časti displeja |
Ja to mám ale z mesta namierené až domov a predo mnou takmer celé Slovensko so svojou širokou ponukou okresiek. Nemohol som si ani lepšie vybrať. Motor je ťahúň odspodu, ale nechá sa aj pekne vytočiť, ak to potrebujete. Sedel som už aj na silnejšom 600 kubíkovom jednobuchu, ale nemyslím, žeby niekomu extra chýbali kone. Hlavne pokiaľ sa pohybuje v okolí 100-vky, kedy je dostatočné pružný na jazdy typu rovinka - plyn, brzdy - zákruta, plný plyn, smerovka, obehnúť auto a brzdy... V týchto rýchlostiach ani nijako neprekáža absolútne chýbajúca kapotáž a nápor vetra na jazdca. Jednoducho na také okresky a na takéto rýchlosti bola táto motorka postavená.
Podvozok Husky je naozaj dlhonohý. Také zdvihy (270 mm vpredu a 320 mm vzadu) dnes v tomto segmente len tak ľahko nenájdete. A pritom tam nie sú použité žiadne rozpočtové komponenty. Vpredu je umiestnená upside-down vidla Marzocchi s nastaviteľným útlmom a vzadu centrálny tlmič SACHS, na ktorom nastavíte predpätie, kompresiu aj útlm. Samozrejme podvozok je endurácky mäkký a treba si na to zvyknúť. Hlavne pri brzdení sa dosť ponára a tiež vo vyšších rýchlostiach je cítiť jemné vlnenie. Treba vziať do úvahy ale aj malý rázvor stroja a vlnenie je kombináciou týchto faktorov. Tento podvozok ale dáva Huske skvelé vlastnosti a priam dokonale filtruje nerovnosti našich ciest. Krátky rázvor zasa prispieva k pocitu hračkárskej ovládateľnosti.
To podstatné ale je, ako sa Huska správa v zákrutách. Aj na vyšších zdvihoch s veľkými kolesami sú prejazdy veľmi stabilné. Motorka pekné drží stopu. Štandardne sa dodáva na pneumatikách Metzeler Karoo, takže jazdec si môže slušne dovoliť aj na asfalte. Oproti motardovému modelu SMS 630 nemá TE-čko vpredu radiálne montovaný štvorpiestik, ale aj klasická brzda Brembo odvádza podľa mňa dobrú prácu a vzhľadom na zameranie stroja je určite postačujúca.
TE-čko sa teda nestratí ani pri športovejšej jazde. Čím bude zákrut viac, čím budú ostrejšie a rovinky medzi nimi kratšie, tým viac si vychutnáte tú jazdu v sedle. Veľmi ľahko sa ovláda, preklápa, podvozok zožerie aj nerovnosti a vy si užívate tú zábavu.
Samozrejme máme tu kopu turistických mašín na cestu aj s viac alebo menej vyvinutými enduro schopnosťami. Prečo by niekto cestoval na TE-čku? No to si ja viem veľmi dobre predstaviť. Ľahké obratné endurko, na sedlo alebo nosič nahodiť jednu rolku (cca 10kg) a v nej máte všetko čo sólo jazdec potrebuje aj na niekoľkotýždňovú cestu. Neriešil by som nejaké hlinikáče, maximálne tak nejaké tašky po bokoch, komu by bolo málo. A dobrodružstvo môže začať...
TE poskytuje relatívne pohodlný vzpriamený posed. Sedlo je však poctivá rovná endurácka lavica, našťastie však nie je tvrdá ako kameň. Môžem povedať, že som absolvoval tých 300 km do Košíc relatívne v pohode a prestávka na tankovanie po cca. 150 - 180 km prišla vhod. Nakoniec TE nebude určite hltačom diaľničných kilometrov, ale skôr prostriedkom na jazdu po menej kvalitných asfaltových cestách alebo šotolinkách s občasnými výletmi do náročnejšieho terénu, kde si aj tak veľa na zadku neposedíte.
Nebudem tvrdiť že to je motorka stvorená na turistiku, skôr je podľa mňa stvorená na dobrodružné off-road tripy naľahko a sólo. Nádrž je malá, dojazd slabý, na nádrž je problém umiestniť tankvak, možnosti umiestnenia batožiny asi len na sedlo alebo nosič. Pohodlie vo dvojici taktiež neoslní. Ochrana pred vetrom a vodou je presne taká ako to vyzerá - žiadna. Jednoducho to nie je nič pre rozmaznaného alpského turistu. Zato taký bahniak si príde na svoje, TE-čko ho v pohode odvezie cez celé Slovensko na Ukrajinu či do Rumunska a tam sa bude môcť parádne vyblázniť v teréne.
Enduro kapsa na zadnom sedadle dokáže nahradiť tankvak |
Spotreba sa pohybovala okolo 5 litrov na stovku a vďaka tomu aj pri menšej nádrži dojazd dosahoval 150 - 180 km. Pri cestovaní to problém nie je, lebo prestávku každý privíta, ale možno dlhšie presuny niekde mimo civilizácie môžu byť už problémom.
No a dostávame sa do sekcie, kde TE pasuje. Strávil som s ňou v teréne naozaj dosť času a tam som si užíval to, čo dokáže ten motor ponúknuť spolu so skvelým podvozkom. Ako som už o motore písal, ťah mu nechýba, ale nemal som z neho pocit, že sedím na niečom extrémne športovom. Mám na mysli taký ten ,,kladivový" prejav, ako sme poznali u jednovalcov zo,,starej školy". Asi to robí to vstrekovanie, no chod motora aj nárast výkonu je lineárny a dokonale hladký. Samozrejme to môže mnohým jazdcom aj vyhovovať, lebo výkon na zadné koleso sa dávkuje veľmi predvídateľne.
Podvozok v teréne pokračuje v tom, čo predviedol na ceste. Spočiatku príjemne mäkký, no progresívne tvrdne a poradí si aj s veľkými nerovnosťami alebo nejakým tým skokom. Vcelku s prehľadom som jazdil a dával výjazdy, kamene aj korene a to aj napriek poriadne zjazdenej zadnej Metzelerke. Keď jazdec udrží dobrú dynamiku, Huska sa vyštverá všade a jazda pôsobí ľahučkým dojmom.
Riadidlá sú dobre tvarované, kónické Magury, ktoré padnú do ruky. Na môj vkus sú však dosť nízko. Alebo som ja vysoký? Neviem presne, ale pravda je, že jediné, čo mi v teréne vadilo, že boli nízko a jazda v stúpačkách bola nepríjemná, pretože som sa musel hrbiť. Toto by som vyriešil asi okamžite po kúpe. Praktické boli endurácke spätné zrkadlá s kĺbom, ktoré pri vjazde do terénu rýchlo sklopíte. Vhod prišli aj držadlá vzadu, ktoré umožňujú s motorkou ľahko manipulovať, alebo ju po páde dvihnúť. A každého enduráka istotne potešia aj kolesá Excel v už sérii.
Keď Awia priletel po poľnej ceste rovno ku garáži, kde stoja práve moje strojovne, ihneď som poškuľoval, či by sa tam nenašlo miesto aj pre túto Husku. Vyzerá ozaj pekne. Kombinácia červenej a bielej na hranatých plastoch navodzuje dojem skutočne ostrej mašinky. Po jazde sa z nej ale vykľulo čosi iné. Čosi nie až tak šialené, no o to prívetivejšie.
Sadám na tu kozičku, stojan sa ihneď sám zaklapol, tak reku štart. Hneď aj trochen kixujem. Huska mi zdochýňa. Motor je jednobuch, avšak nie stará škola. Niežeby mu chýbal ťah v nízkych otáčkach, no nie je to kladivo, s ktorým sa rozbehnete aj bez pridávania plynu. Sprvu mi to trošku vadilo, ale rýchlo si zvykám. Červenohlavý jednobuch sa nechá vytočiť o čosi viac akoby som od neho čakal, pritom však nevznikajú žiadne brutálne, resp. nepríjemné vibrácie.
Benzín som jazdou po asfaltke zbytočne neplytval. Tam sa na nej jazdí presne podľa očakávaní. Zákruty pohoda, ľahko sa preklápa, slušne jazdiace autá predbieha (tu veľmi oceňujem možnosť motor vytočiť o trochu viac) a na tie rýchle kašlem lebo by ma z nej asi sfúklo.
Rýchlo teda mierim na hrádze okolo Ondavy. Dvíham sa do stúpačiek a ťahám za plyn ako hluchý. Ako som spomínal vyššie, až také šialenstvo to nie. Nuž, daň za dlhšie servisné intervaly a prívetivosť na cestách. Ale nie som z toho smutný. Tak by to podľa mňa malo byť. Nie každý si totiž môže dovoliť niekoľko bikov garáži. Táto Huska by preto mohla byť dobrým kompromisom pre tých, ktorí chcú s motorkou zažiť naozaj všetko. Trochu som ale odbočil od jazdenia. Po šotolinke v pohode prekračujem rýchlosti povolené na našich diaľniciach. Kvalitný podvozok všetko žerie bez akýchkoľvek problémov. Je trošku mäkší, čo by ale vadilo až niekde v hore, prípadne pri výlete na motocrossovú trať. Jediné, čo mi na tej motorke skutočne vadilo, bol stojan a uloženie riadidiel. Vyklopiť a usalašiť motorku na bočák bol problém aj na rovnom asfalte nieto ešte kdesi v koľajách na poli. Nuž a rajdy, tie boli na môj vkus blízko pri tele.
Netajím sa tým, že takéto motorky sú môjmu srdcu blízke. Spojujú príjemné s užitočným, avšak prvé na úkor druhého a naopak. Husqvarna TE 630 nie je žiadne ostré enduro postavené na značkách. Je viac „user friendly“, ale zanechala si dostatočnú dávku tej správnej agresivity.
príjemne sa chovajúci jednobuch, dobrý podvozok, vzhľad | zle riešený bočák, rajdy by mohli byť posunuté o kúsok vpred, resp. vyššie |
Konkurencie v tomto segmentie nie je až tak veľa. Yamaha ponúka pohodlnú XT 660R, čo je asi najcivilnejšie z endúr a siahnuť môžeš aj po malej Tenerke, ktorá je ešte vhodnejšia na cestovanie. Športovejšie založený jazdec siahne po KTM 690 Enduro, ktorá ma športovejší motor a rovnako kvalitný podvozok. Potom je tu ešte BMW G 650 Xchallenge, ktorá sa však už nevyrába, no bola to motorka ktorá poskytovala skvelý kompromis medzi cestou a športom. A ako posledný spomeniem Husaberg, čo je však doslova ostré náradie, so skvelým podvozkom, ostrým jednobuchom a naozaj skvelou hmotnosťou. Tak a teraz buď múdry...
Huska TE-čko si ma plne získala. Pohybuje sa tak tesne na hrane medzi pohodlným a spoľahlivým strojom a naozaj športovým náčiním. Je to plnohodnotné enduro, čo sa týka podvozku a posedu, ponúka kvalitné komponenty a to všetko za veľmi priaznivú cenu. Určite ho treba zahrnúť do výberu v tomto segmente, hlavne v časoch, keď je z roka na rok týchto motoriek v ponuke menej a mám aj informácie, že TE-čko pravdepodobne skončí. Ostáva len veriť, že ho nahradí nový a lepší model...
priteľský prejav motora, kvalitný podvozok s vysokými zdvihmi, kolesá Excel | nízko umiestnené riadidlá (pre vyššieho jazdca) |
Servisný interval | 10 000 km (olej každých 5 000 km) |
Spotreba | 5 l/100km |
Objem nádrže | 12 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 180 km |
Cena motorky | 6 670,- EUR (Akciová cena 10/2011 6 290,- EUR) |
Zadný nosič | 163,86 EUR |
Zadná taška | 110,40 EUR |
Kryty rukovätí | 81,31 EUR |
Znížené sedlo | 97,10 EUR |
Hliníková ochrana spodku motora | 163,26 EUR |
Titánový dvojvýfukový systém | 1112 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Feri Zubal - zeON
Motocykel na test poskytla spoločnosť www.husqvarnamotorcycles.sk. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení Acerbis a prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||||
Pridaj obrázok |
|||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Husqvarna | Yamaha | KTM | Husaberg | BMW |
Model: | TE 630 IE | XT 660 R | 690 Enduro R | FE 570 | G 650 Xchallenge |
Rok: | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | 2009 |
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 600 ccm | 659 ccm | 654 ccm | 565.5 ccm | 652 ccm |
Max. výkon: | 57.8 k (42.5 kW) / ot. | 48.0 k (35.3 kW) / 6000 ot. | 63.0 k (46.3 kW) / 7500 ot. | 53.0 k (39.0 kW) / 7000 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 60 Nm / 5250 ot. | 64 Nm / 6000 ot. | 60 Nm / 5250 ot. | ||
Kompresný pomer: | 12.4:1 | 10.0:1 | 11.8:1 | 12.2:1 | 11.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 100 x 76,4 | 100.0 x 84.0 mm | 102 x 80 mm | 100 x 72 mm | 100.0 x 83.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | OHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 270 mm | 225 mm | 250 mm | 300 mm | 270 mm |
Zdvih vzadu: | 320 mm | 200 mm | 250 mm | 335 mm | 270 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 298 mm | 300 mm | 260 mm | 300 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 M/C | 21-palcová | 90/90-21 | 90/90 S 21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 245 mm | 240 mm | 220 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 140/80-18 | 130/80-17 M/C | 18-palcová | 140/80-18 | 140/80 S 18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 150 kg | 172 kg | 138.5 kg | 114.5 kg | 144 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 150.5 kg | 156 kg | |||
Výška sedla: | 945 mm | 865 mm | 910 mm | 985 mm | 930 mm |
Rázvor: | 1485 mm | 1505 mm | 1498 mm | 1475 mm | |
Dĺžka: | 2260 mm | 2240 mm | 2205 mm | ||
Šírka: | 820 mm | 845 mm | 810 mm | 907 mm | |
Výška: | 1240 mm | 1230 mm | 1255 mm | ||
Svetlá výška: | 300 mm | 210 mm | 300 mm | 390 mm | |
Objem nádrže: | 12 l | 15 l | 12 l | 8.5 l | 9.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 170 km/h | ||||
Spotreba paliva: | 5 l/100km | 4.51 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 180 km | cca 157 km | |||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Upside-down vidla Marzocchi, nastaviteľný útlm Vzadu tlmiš SACHS, nastaviteľné predpätie, kompresia aj útlm Cena 10/2011 6 670,- EUR (Akciová cena 10/2011 6 290,- EUR) | Cena 10/2011: 6 890,00 EUR | Cena 10/2011: 8.560,00 EUR | Vpredu USD vidla WP, vzadu WP/PDS tlmič Cena 10/2011: 9 580 EUR |
Pridané: 26.10.2011 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 211217 | Včera: 172351