Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (22 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (121)  [Verzia pre tlač] Tlač

Test konverznej HID Xenon sady Pilot

 Zdieľať

Pridané: 07.03.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 27863 [Testy a predstavenia - Doplnky]

O xenónových svetlometoch na motorke tu už bolo niekoľko diskusií. Dostal som možnosť vyskúšať HID sadu značky Pilot, tak dúfam, že sa mi podarí vniesť trochu svetla do tejto problematiky.

Trochu teórie HID alias xenón

HID - High Intensity Discharge je označenie pre vysokovýkonné svetelné zdroje. Ide o tzv. xenónové výbojky. Výboj horí pod vysokým tlakom v zmesi vzácnych plynov, pár halogenidov a kovov. Oproti klasickej (halogénovej) žiarovke výbojka nemá vlákno. Výhody tejto technológie oproti halogénovým žiarovkám:

Výbojky pre svoju prevádzku potrebujú elektronické meniče a samostatnú napájaciu kabeláž. Elektronický menič (ballast) zabezpečuje štart, stabilizované prevádzkové napätie a elektrický prúd pretekajúci výbojom. Napätie na výbojke je stabilizované na 85 V/100 Hz. Výbojku štartuje impulz vysokého napätia až 23 kV.

HID svetlomety dnes nájdeš v ponuke doplnkovej výbavy luxusných automobilov. Čo sa týka motocyklov, zatiaľ jediný výrobca, ktorý priniesol HID výbojky do sériovej výroby, je BMW, a to napríklad v modeli BMW K 1200 GT. Na trhu sa však objavili konverzné HID sady, ktoré je možné nainštalovať do bežných svetlometov.

Konverzná HID sada Pilot

 HID sada značky Pilot
HID sada značky Pilot

Do rúk sa mi dostala konverzná sada značky Pilot. Ide o sadu, ktorá obsahuje všetku elektroniku a kabeláž potrebnú na nainštalovanie xenónových výbojok do klasických svetlometov. Sadu som nainštaloval na BMW R 1150 GS, ktoré je vybavené projekčným svetlometom na klasické halogénové žiarovky typu H1. Tieto konverzné sady sú dostupné ako náhrady aj za ďalšie typy žiaroviek konkrétne: H1, H3, H4, H4 bi-xenon a H7.

Obsah balenia, inštalácia

Porovnanie s halogénom H1
Výbojka vs. H1

Balenie, ktoré som dostal k dispozícii, bolo určené pre automobily. To znamená, že obsahuje dvojicu výbojok s elektronikou. K dispozícii sú aj sady pre motocykle, ktoré sú identické, avšak obsahujú len jednu výbojku. Každú výbojku je potrebné zapojiť cez vlastný menič napätia. Na to ale pozor, pretože niektoré motocykle majú zdvojené svetlomety (napr. Honda Varadero, 2 x H4).

V balení nájdeš elektronický menič napätia (ballast) s kabelážou, výbojku, samolepiacu fóliu 3M na upevnenie ballastu a sadu plastových spojovacích pások. Koncovky káblov sú opatrené konektormi s gumenými tesneniami. Mnou testovaná sada je vybavená väčším ballastom, no firma Pilot má už v ponuke novú, menšiu verziu, čo je v prípade montáže na motorky dôležitý faktor. Starší ballast je len o málo väčší ako škatuľka cigariet. Veď porovnaj sám:

 Porovnanie ballastov, nový vs. starý
Porovnanie ballastov, nový vs. starý

Rozmery väčšieho balastu sú: 80 x 90 x 30 mm (D x Š x V) a hmotnosť cca 400 g. Je plne vodotesný. Teplotná odolnosť: -40C až +105C.

Montáž

Menič napätia si našiel miesto pod nádržou
Menič napätia si našiel miesto pod nádržou

Montáž sady je jednoduchá a zvládne ju aj laik. Skúšobné pripojenie sady mi zabralo sotva päť minút. Zvyšok záleží od toho, kam dáš ballast, ako ho upevníš a kadiaľ a ako povedieš káble. Poďme po poriadku.

  1. Samotná výbojka je v plastovom ochrannom obale. Tvar výbojky, ako aj ohnisková vzdialenosť, sú rovnaké ako pri originálnej halogénovej žiarovke. Jej inštalácia teda spočíva v jednoduchom upevnení v tele svetlometu namiesto pôvodnej žiarovky.
  2. Výbojku potom treba prepojiť s ballastom. Na to slúžia dva konektory, ktoré sú opatrené gumovými tesneniami a nie je možné zapojiť ich nesprávne.
  3. Zostáva pripojiť napájanie, tzn. prepojiť konektor žiarovky motorky s na to určenými kontaktami na výbojke. Tu treba správne dodržať polaritu!

Vyvŕtaná krytka aj s výbojkou, káble idú cez gumennú prechodku
Upravená krytka svetlometu

Toľko teda teória. V praxi si treba dobre premyslieť kam umiestniš ballast tak, aby ti káble stačili. Káble neodporúčam predlžovať, predsa len slúžia na prenos vysokého napätia. V prípade montáže pod sedadlo je možné predlžovacie káble dokúpiť. Mne dobre poslúžil priestor pod nádržou, kde som balast veľmi ľahko a rýchlo upevnil pomocou troch pribalených plastových sťahovacích pások. Posledným krokom bola úprava krytky svetlometu. Je potrebné totiž prepojiť výbojku s ballastom. Na to sú káble výbojky vybavené gumenou prechodkou, ktorá potom celý prechod utesní. Ja som teda musel vyvŕtať do krytky potrebný otvor. Upozorňujem, že tento krok závisí od konštrukcie svetlometu. Niektoré motorky nemajú plastové krytky a kontakty svetlometu sú kryté iba gumou, kde je proces oveľa jednoduchší.

 Xenónová výbojka ako náhrada za žiarovku H1
Xenónová výbojka ako náhrada za žiarovku H1

Môžem teda potvrdiť, že inštalácia takejto sady je naozaj jednoduchá. Nie je potrebný žiadny zásah do elektroniky motorky, nestrihajú sa žiadne káble ani neprerábajú konektory. Spracovanie je na úrovni, kabeláž je opatrená vodotesnými konektormi. Demontáž sady je teda len opačným procesom montáže a pôvodnú halogénovú žiarovku je možné kedykoľvek vrátiť. Pri niektorých svetlometoch je nutné upraviť aj krytku žiarovky. V mojom prípdade je možné krytku zakúpiť ako náhradný diel (stojí asi 300 Sk) alebo ju v prípade demontáže sady zaslepiť gumenou prechodkou.

Skúsenosti a porovnávacie fotografie

Keďže som sadu namontoval len tento víkend, nemôžem sa podeliť o skúsenosti z ciest. S novým stretávacím svetlom som absolvoval len niekoľko kratších testovacích jázd, pri ktorých som na osamelej ceste mimo mesta porovnával výkon HID výbojky s halogénom. Tu som využil to, že po inštalácii sady je kedykoľvek možné rýchlo namontovať pôvodnú žiarovku.

 Porovnanie na stene
Porovnanie na stene

Nasledujúce fotky vznikli v noci na opustenej ceste. Fotky boli exponované v manuálnom režime, v oboch prípadoch vždy rovnakým časom a clonou. S motorkou sa nehýbalo, rovnako ani s nastavením výšky svetlometu. Medzi fotkami je časový rozostup vždy do piatich minút. Testovaná výbojka mala farbu svetla až 12000 K, preto je výrazne sfarbená do modra až ružova.

 Porovnanie na ceste
Porovnanie na ceste

Na obrázkoch je jasne vidieť lepšie osvetlenie vozovky v prípade HID výbojky. O tomto asi niet pochýb. Fotka je v strede značne preexponovaná, to práve kvôli rovnakej expozícii oboch záberov. Možno sa ale pýtaš, že kde je zádrhel? Správne, jeden tu je, a je to legislatíva.

Svetlomety vybavené HID výbojkami podliehajú regulácii ECE 48. Táto regulácia vyžaduje, aby svetlomety s výbojkami boli vybavené aj ostrekovačom a automatickým nastavovaním výšky svetiel. Obe tieto opatrenia majú za cieľ zabezpečiť, aby výkonné svetlomety neoslepovali vodičov v protismere. Je jasné, že ak po preinštalácii stúpne svetelný výkon svetlometov, je oveľa dôležitejšie zabezpečiť, aby svetlomety neoslepovali vodičov v premávke.

Istou alternatívou sú doplnkové xenóny. Tie ponúka napríklad Touratech a sú legálne. V tom prípade sú však montované ako dodatočné externé svetlomety a fungujú jedine s diaľkovými svetlami. Samozrejme, aj túto HID sadu je možné nainštalovať iba do diaľkového svetla. Nevýhoda tohto riešenia však spočíva v dvoch faktoroch: výbojka potrebuje určitý čas aby sa rozžiarila naplno, ktorý je určite dlhší ako v prípade halogénového svetla, navyše sa jej častým zapínaním a vypínaním skracuje jej životnosť.

Nenechal som nič náhode a zmeral som aj odber prúdu. Halogénovou žiarovkou pretekal prúd asi 4,4 A. HID výbojkou hneď po zapnutí preteká špička okolo 8 A, no tento prúd rýchlo klesá a do 10 sekúnd je už na úrovni halogénu. Klesanie prúdu potom ďalej pokračuje.

Záver

Každý z nás ma na mysli určite svoju bezpečnosť. K tej aktívnej rozhodne patrí aj kvalitné osvetlenie. Tu nie je pochýb, že HID sada je prínosom. Má to však svoje úskalia. Nakoniec, mnohí z vás si montujú aj ladené výfuky, ktoré sú v podstate tiež mimo zákon (bez homologizácie, bez decibel killerov). Rozhodnutie je teda na tebe. Záleží aj na tom, ako často jazdíš v noci. Montáž xenónu môže byť však aj imidžovou záležitosťou, ak chceš vzhľad svojho biku vylepšiť. Vzhľadom na jednoduchú montáž je možné kedykoľvek sa vrátiť k pôvodnej žiarovke. Každopádne, ak sa rozhodneš xenón nainštalovať, venuj zvýšenú pozornosť správnemu nastaveniu výšky svetlometu.

Cena testovanej sady (2 x H1 pre automobil) je 6 990 Sk. Rovnako stoja ďalšie autosady, okrem H4 Bi-xenón, ktorá je o tisícku drahšia. Ak však máš záujem o novú sadu s menším meničom napätia, budeš si musieť tisícku priplatiť (pre H4 Bi-xenón dokonca dve) Doplním, že autosada obsahuje 2 x výbojku a tiež 2 x menič napätia, takže teoreticky je možné jednu sadu nainštalovať na dva motocykle.

Sady pre motocykle stoja 3 990 Sk, resp. 4 490 Sk s nový menším meničom.

Plusy a mínusy

jednoduchosť montáže, možnosť návratu k pôvodným žiarovkám, imidž legislatíva

Často kladené otázky

Je možné nainštalovať HID sadu aj do svetlometu s dvojvláknovou žiarovkou H4?

Xenon Bi-xenon
Vľavo: Výbojka H4 s halogénovým diaľkovým, vpravo: Bi-Xenón H4

Áno. V podstate sú dve možnosti:

V prípade Bi-xenónu je zapojenie trošku komplikovanejšie a naviac treba rátať s tým, že náhrada žiarovky s elektromagnetom zaberá trochu viac miesta smerom von z reflektoru teda v mieste kde sa pripája konektor. Pozri foto.

Je možné xenón použiť v diaľkových svetlách?

Áno. Ak je svetlomet H4, vyrieši to H4 Bi-xenón. Ak je diaľkové svetlo samostatné (H1, H7 a pod.) je možné inštalovať výbojku. Nevýhodou je štart výbojky za studena. V prvých troch sekundách výbojka dosahuje svetelný tok na úrovni halogénovej žiarovky. Životnosť výbojky sa tiež blikaním skracuje.

Je možné HID konverznú sadu namontovať do ľubovoľného svetlometu?

Áno, všade tam, kde sú normalizované žiarovky: H1, H3, H4, H7, HB3, HB4.

Nepoškodzuje xenónová výbojka teleso svetlometu a odrazovú vrstvu paraboly?

Nie, oproti 55 W halogénovej žiarovke xenónová výbojka spotrebuje iba 35 W a má aj nižšiu prevádzkovú teplotu ako halogénová žiarovka, preto nespôsobuje žiadne poškodenie.

Neoslňuje xenón ostatných účastníkov cestnej premávky?

Nastaveniu svetlometu treba venovať zvýšenú pozornosť!

V prípade potreby je možné dať svetlomet opäť do pôvodného stavu?

Áno.

Je silnejšia xenónová výbojka s väčším Kelvinovým číslom?

Nie, najsilnejšiu žiarivosť majú 4500 až 6000 K výbojky.

Aká je záruka na sady Pilot?

Pilot™ International poskytuje riadnu dvojročnú záruku. Pilot™ xenon má značku kvality E11 a je certifikovaný pod číslom ISO 9001-2000. Reklamovanosť Pilot výrobkov je podľa výrobcu 0,03 %.

Je možné kúpiť samotnú výbojku, čo to stojí?

Áno, výbojky stoja od 1 499 Sk, Bi-xenónová výbojka H4 je drahšia, 2 900 Sk.


Pevne dúfam, že sa mi podarilo zodpovedať všetky otázky v súvislosti s HID konverznými sadami. Veď nakoniec možno sa podelíte o svoje skúsenosti v diskusii.

Pozor súťaž:

V najbližších dňoch spustíme súťaž, v ktorej jeden z vás vyhrá HID konverznú sadu značky Pilot, a ďalší dvaja zľavu na nákup jejto sady od firmy Autoxenon. Súťaž prebehne formou ankety. Viac informácií už čoskoro na motoride.sk.


autoxenon

Testovanú HID sadu značky Pilot na test poskytla firma www.autoxenon.sk.

Pridané: 07.03.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (22 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (121)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 221208 | Včera: 139122