Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 12.12.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 22824 [Technika - Dobré Rady]
Prednedávnom sa Peter Fischer podelil o svoje skúsenosti so sadou Hyperpro na Varadere. Teraz je rad na mne.
Je dôvod vôbec meniť komponenty podvozku? Ak by ste sa ma opýtali začiatkom sezóny, asi by som odpovedal neisto. S podvozkom mojej 1150 GS som bol od jej kúpy plne spokojný. Veď systémy telelever a paralever sú u BMW dobre známe a často aj chválené. Čo sa ale zmenilo?
Možno vieš, že za posledné dva roky som svoju GS vôbec nešetril, a už od začiatku som neváhal ju potrápiť v teréne. Od denných výletov v teréne až po niekoľko ciest v plnej poľnej do krajín ako Ukrajina, Rumunsko, Albánsko až po cestu do Egypta. Medzitým sa prehuplo počítadlo kilometrov na číslicu 98 000 km. A práve pri poslednej albánskej ceste som natrafil na problémy. Zadná pružina môjho GS po všetkom tom čo si vytrpela, zjavne stratila svoje schopnosti a akosi sa stalo párkrát to, že som šiel zadkom na doraz. Nepomohlo ani nastavenie predpätia na najtvrdšie. Keď sme boli plne nabalení vo dvojici, sem tam sa hlavne na rozbitých cestách zadný doraz ozval. Keďže som vedel, že to predtým nerobila došlo mi, že pružina asi zvädla a začal som pátrať.
Celá sada - BMW R 1150 GS |
A tu sme natrafili aj s Hergottom na ponuku značky Hyperpro. Cena nebola veľká, a tak som hneď aj objednával. Robo Sháněl, ktorý Hyperpro na Slovensko vozí, ma však nahovoril aj na výmenu prednej pružiny (proti originálnej som nemal žiadne výhrady). Keďže GS nemá vpredu klasické teleskopy ale odpruženie centrálnou jednotkou, cena bola znovu prijateľná iba za jednu pružinu.
S výmenou pružín som sa obrátil na servis MotoGeld v Košiciach. Začíname výmenou zadnej pružiny. Demontáž je bezproblémová, stačí odskrutkovať spodný a vrchný úchyt tlmiča a zhodiť koliesko na nastavovanie predpätia. Pozor, nikdy neodpájaj nastavovač predpätia ani hadičku od tlmiča, ide o uzatvorený hydraulický systém, ktorý už neposkladáš. Nasledovala samotná výmena pružiny. Návod, ktorý bol pribalený (v angličtine), sa podrobne tejto téme venuje a popisuje výmenu na všetkých možných typoch tlmičov. V podstate treba hydraulický lis a sadu prípravkov. Cieľom je stlačiť pružinu a nie tlmič a uvoľniť zaisťovací člen. V prípade zadného tlmiča GS ide o tenký oceľový krúžok. Po naslednom uvoľnení lisu je možné starú pružinu vymontovať a opačným postupom namontovať novú. Progresívna časť pružiny (hustejšie závity) sa montuje smerom hore.
Hore: Zadná pružiaca jednotka pred výmenou, Dole: v hydraulickom lise |
Výmena prednej pružiny bola podobne jednoduchá. Zhodiť nádrž, pod ktorou je horný úchyt tlmiča, povoliť spodný úchyt a tlmič vymontovať. Nahodiť na lis, stlačiť a vybrať zaisťovaciu plechovú podložku. Celá práca zabrala asi tak hodinku, po nej už GS stálo na nových fialových pružinách Hyperpro.
Predná pružiaca jednotka stará a nová pružina |
Možno ti napadá táto otázka. V čom sa môžu pružiny líšiť a v čom môžu byť lepšie. Už na prvý pohľad je vidieť rozdieli medzi pružinami:
Zľava: zadná pružina Hyperpro, pôvodná, predná pružina pôvodná, Hyperpro |
Začnem progresivitou. Je to vlastnosť pružiny, ktorá zabezpečuje, zjednodušene povedané, že čím viac sa pružina stlačí tým je tvrdšia. Technicky je tento jav realizovaný zmenou stúpania závitu pružiny, alebo aj zmenou hrúbky pružinového drôtu. Stúpajúci závit môžeš vidieť na oboch pružinách a to ostatné je tajomstvom výrobcu. BMW R 1150 GS je v sériovom stave vybavené pružiacimi jednotkami SHOWA a zadné odpruženie nie je progresívne. Dôležité je ale spomenúť spôsob uchytenia zadnej kyvnej vidlice. Mnoho motoriek má tlmič uchytený cez systém prepákovania, ktorý zabezpečuje progresivitu. To však tiež nie je prípad mojej GS. Z tohto vyplýva, že som vzadu naozaj získal progresívne pruženie. Predná pružina bola progresívna aj v sériovom stave.
Hlavnou výhodou by malo byť to, že pruženie bude pohodlne mäkké pri malých zdvihoch (drobných nerovnostiach) a v prípade veľkej nerovnosti stvrdne postupne natoľko, že by sa nemalo stať, že prepéruje až nadoraz.
Druhou zmenou, ktorú som si vizuálne všimol, je väčšia hrúbka drôtu pružiny. Aj keď mi to najprv nešlo do hlavy, predpokladám, že rozdiel bude v použitom materiáli. Logicky, hrubší drôt pružiny - väčšia tvrdosť.
Poslednú zmenu som spozoroval, až keď som na motorku nasadol. Stúpla celková výška sedla. Vrátil sa tak stav spred dvoch rokov, keď som GS kúpil a vedel som stúpiť na zem ledva špičkami, kým posledný rok som došľapoval celým chodidlom. Treba ale povedať, že kvôli problémom s prepérovaním som mal nastavené predpätie na najtvrdšie, kým teraz som ho nastavil na najslabšie. Netvrdím teda, že s výmenou pružín bude zákonite výška motorky stúpať...
Keďže som koncom sezóny potreboval vymeniť jedno ložisko v kardane, musel som si na jazdenie počkať. Prvá možnosť sa naskytla až začiatkom novembra, keď som už ložisko vymenil a hneď som vybehol s GS-kou aj trošku do terénu.
Začnem ale jazdou na asfalte. Pocítil som hneď dve zmeny. Samozrejme, zadok oveľa lepšie pracoval, pohlcoval nerovnosti a pružil. Napriek tomu, že je nastavený na mäkko, mal som skvelý dojem z jazdy, kým na pôvodnej pružine som na ostrejšiu jazdu na asfalte aj pri jazde sólo pritvrdzoval. Predok sa mi naopak zdal trochu pritvrdý, asi ho budem musieť trochu povoliť.
Poďme ale do terénu. Bolo to len krátke zvezenie, takže ťažko to budem teraz hodnotiť komplexne. Vpredu som nespozoroval žiadnu významnú zmenu oproti pôvodnej pružine, ale zadok bol ako z inej motorky. Stará pružina mala čo robiť a v teréne som s ňou nebol spokojný, ani s mäkkým, ani tvrdým nastavením. Šla na doraz hlavne v skokoch, aj keď je jasné, že na toto nebola GS asi ani konštruovaná. Okrem toho, že nová pružina zvýšila svetlú výšku, veľmi dobre pracovala a jazdilo sa mi s väčšou istotou.
Sadu Hyperpro idem už onedlho vyskúšať v tých najťažších podmienkach na Dakar. Konkrétne do Maroka. Potom sa určite podelím so skúsenosťami. Ak chceš vedieť viac, sleduj nás na: dakar2008.motoride.sk.
Ak teda nie si spokojný s podvozkom tvojej mašiny alebo máš podozrenie, že pôvodné pružiny sú už unavené alebo priveľmi mäkké, tak Hyperpro môže byť dobrou voľbou. Sada opisovaná v tomto článku stojí dokopy 7 400 Sk (predok 3 700 Sk, zadná pružina 3 700 Sk - dá sa to kúpiť aj oddelene - ceny sú uvedené bez zľavy), čo môže byť aj menej ako originál. Ďalším krokom ako podvozok zlepšiť, už bude len investícia do celých tlmičov aj s pružinami, čo však bude pochopiteľne drahšie. Hyperpro dáva na všetky pružiny doživotnú záruku.
Slovenským dovozcom je Robo Sháněl a jeho firma Eres racing z Hlohovca. Robo ako majster Slovenskej republiky cestných motocyklov v triede Superstock 1000 už nejaké skúsenosti s podvozkami má, tak sa ho prípadne spýtaj, vie kompetentne odpovedať a zabezpečí aj odbornú výmenu komponentov. A keďže prichádza obdobie znížených cien, odporúčam využiť zimnú 20-percentnú zľavu, ktorú dáva Robo na všetky výrobky Hyperpro.
Pridané: 12.12.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 52884 | Včera: 124841