Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (58 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (203)  [Verzia pre tlač] Tlač

Zlý sen menom COC – dokedy?

 Zdieľať

Pridané: 24.11.2006 Autor: Kramos
Čitatelia: 16313 [Novinky - Oznam]

Po vstupe do EÚ nastala pre nás všetkých prakticky neobmedzená možnosť doviesť si ojazdené motorové vozidlo alebo motocykel podľa našich predstáv a finančných možností. Nebudem polemizovať s teóriou nové - jazdené, túto otázku si iste každý vyrieši sám.
DOPLNENÉ: Formulár sťažnosti, odošli ho aj ty!

V prípade dovozu ojazdeného auta alebo motorky na územie Slovenskej republiky však začne pre doteraz šťastného majiteľa nočná mora v podobe procesu „schvaľovania technickej spôsobilosti jednotlivo dovezeného motorového vozidla“ na príslušnom obvodnom úrade pre cestnú dopravu a poz. komunikácie. Uplatňovanie zákona č. 725/2004 v súvislosti zo zákonom o správnom konaní vytvára situáciu, keď o schválení vozidla rozhoduje štátny úradník v správnom konaní so všetkým, čo k tomu patrí, pritom predmetné vozidlo ani nevidí. Slovenská republika v tomto konaní neuznáva platnú technickú kontrolu z krajiny dovozu, naproti tomu vyžaduje nezmyselný doklad COC a úradné preklady všetkých potrebných dokumentov k prihláseniu vozidla. Navyše ku spomínanému zákonu bola potichu vydaná vykonávacia vyhláška, ktorá určuje, ktorá norma (normy týkajúce sa splnenia kritérií pre hluk, el.odrušenie, emisie a ďalšie tri) je platná a ktorá nie. Týmto sofistikovaným spôsobom si Slovenská republika reguluje vek dovážaných vozidiel, pretože niektoré normy sú platné aj od roku 2001 a tým porušuje princípy voľného obchodu v EÚ. Vzniká tak situácia, že pri výbere vozidla alebo motorky v zahraničí neviete, či bude v SR schválené alebo nie. Je tu samozrejme možnosť v takomto prípade absolvovať schvaľovací proces v štátnej skúšobni v hodnote cca 20 000 Sk, prípadne požiadať „miestneho odborníka“ na prihlasovanie, ktorý všetko vybaví za vás na obvodnom úrade v spolupráci s úradníkom v sume mimo oficiálnych poplatkov cca 10 000 až 15 000 Sk.

Pretože táto situácia je už neúnosná a pri porovnaní podmienok pri prihlasovaní dovezených vozidiel do Poľska, Maďarska a Českej republiky si pripadám ako v Číne, požiadal som v septembri ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií o vyjadrenie k tomuto problému. Na môj úžas mi v zákonnej lehote prišla odpoveď zo Sekcie dopravnej politiky na ministerstve dopravy, ktorá však po pozornom preskúmaní neveští nič dobré. Pán riaditeľ sekcie hovorí, že je možné uvažovať o tom, aby sa nevyžadovalo pri prihlasovaní COC, ale by stačilo, aby na výrobnom štítku vozidla bola uvedená značka typového schválenia ES. V praxi by to znamenalo, že povolený vek dovezeného motorového vozidla by sa znížil asi o ďalšie dva roky, pretože na výrobných štítkoch sa číslo typového schválenia uvádza asi tak od roku 1998, v prípade motocykla ešte zhruba o dva ďalšie roky, tzn. od roku 2000. Príklad na mojej Yamahe, rok výroby 1999: na výrobnom štítku má uvedené „e“, čo znamená, že je na ňu možné zohnať COC, nemá však na štítku uvedené číslo typového schválenia (v mojom prípade e9*96/27*0031*00). Podľa toho by som moju motorku už v SR nemohol prihlásiť.

Na základe odpovede z ministerstva je jasné, že zmenu pri prihlasovaní dovezených vozidiel nemôžeme očakávať v prospech občana, ale naopak pritvrdenie podmienok. Preto bola listom oslovená Európska komisia, ktorá sa zaoberá uplatňovaním čl. 28 - 30 Zmluvy o ES (regulačná politika), kde bol dopodrobna opísaný diskriminačný postup pri prihlasovaní dovezených ojazdených vozidiel.

Dňa 25. októbra prišla z Bruselu odpoveď, ktorá zadáva optimizmus pri riešení problémov slovenských občanov pri prihlasovaní vozidiel dovezených z krajín EÚ. Európska komisia sa nezaoberá problémom COC a ostatnými podrobnosťami pri prihlasovaní, ale skúma, prečo je proces prihlasovania iný v prípade domácich vozidiel a iný v prípade dovezených. Zaoberá sa teda podstatou – pri prihlasovaní vozidla z okresu Komárno do okresu Nitra je potrebná STK a odhlásenie uvedené v tech. preukaze, policajt vozidlo prihlási na základe žiadosti v priebehu niekoľkých minút. Podľa EK, aby nedošlo k porušovaniu zásad voľného trhu pri prihlasovaní vozidla dovezeného z okresu Mníchov do okresu Trenčín je takisto potrebné predložiť policajtovi platnú STK a odhlásenie uvedené v tech.preukaze. Žiadne správne konanie v trvaní dvoch mesiacov ani potrebné preklady dokumentov. Žijeme v jednom európskom superštáte s množstvom okresov. Ak si myslíte že sa jedná o utópiu, tak v prípade Česka, Maďarska a Poľska to takto funguje po zásahu Európskej komisie od júla 2006. Slovenská republika sa musí vyjadriť na EK do 12. decembra 2006 a v prípade neuspokojivej odpovede budú podniknuté zo strany EK potrebné kroky. Buďme optimisti, keď to išlo v prípade našich susedov, musí to ísť aj u nás, aj keď si viem predstaviť odpor oficiálnych importérov nových vozidiel a štátnych úradníkov, ktorím táto situácia prináša zamestnanie. Vzhľadom k tomu si myslím, že nastane istý posun v prospech individuálnych dovozov, bežných občanov, ktorí si chcú doviezť zo zahraničia motorové vozidlo bez zbytočných administratívnych obmedzení podľa svojho výberu a možností.

Na záver sa ospravedlňujem za veľký rozsah príspevku aj s prílohami, vzhľadom na zložitosť problému to však považujem za potrebné. V čase písania tohto príspevku je jasné, že orgány SR prichystali pre slovenských motoristov ďalšie nepríjemné prekvapenie. Od 1. 1. 2007 bude pri prepise všetkých vozidiel vyžadovaný „certifikát originality“. Bude to dokument, ktorý vám po obhliadke vystaví príslušná firma (ktorý poslanec???) ako doklad, že vozidlo nie je kradnuté, či je búrané alebo nie atď. Cena za tento úkon bude aj medzi bratmi okolo 5000 Sk. EK do toho zasiahnuť nemôže, lebo to bude platiť pri všetkých prepisoch, nie je tam diskriminácia len pre dovezené. Úsudok na tento dokument si musí vytvoriť každý sám.

Poznámka redakcie: z naskenovaných listov boli vymazané osobné údaje autora článku.

Zaujala ťa daná problematika? Máš aj ty záujem pomôcť?

Pridaj aj ty ruku k dielu a pošli sťažnosť.

Tento formulár si môžte stiahnuť a písať priamo do neho. Pozor - druhá stránka je čistá, je to zrejme len chyba admina. Po stiahnutí treba druhú stranu odstrániť cez DELETE a máte celý prázdny formulár, do ktorého v slovenčine napíšete, čo vás trápi.

Písať treba vecne, doložiť všetky prílohy (napr. fotokópie Rozhodnutia vydaného obvodným úradom, fotokópie dokladov od prekladateľa, fotokópiu nemeckej STK, ktorú Slovenská republika neuznáva, proste celú agendu z prihlasovania). Opísať, akým spôsobom prebieha prihlasovanie v SR dovezených vozidiel a akým domácich vozidiel. (v prípade domácich žiadne COC, vek vozidla nerozhoduje atď, atď.) Opísať aj jednotlivé prípady komplikácií pri prihlasovaní (napr. neplatná norma) Celé to zaslať na uvedenú adresu.

Poštovné stojí 27 Sk.

Ak máte záujem môžete sa pri vypisovaní sťažnosti inšpirovať sťažnosťou ktorú poslal kramos. Chce to ale určitý čas, dopíšte do sťažnosti svoje údaje a doplnte potrebné prílohy.

Veľa chuti do prípravy sťažnosti ti praje redakcia a samozrejme kramos. Budeme radi, ak bude sťažovateľov čo najviac.

Pridané: 24.11.2006 Autor: Kramos Zdieľať

Hodnotenie: (58 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (203)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 144741 | Včera: 183328