Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (46)  [Verzia pre tlač] Tlač

Moja malá Jawa 50/20

 Zdieľať

Pridané: 13.02.2006 Autor: Johnatan
Čitatelia: 51054 [Vaše stroje - Moja motorka]

Chcem sa podeliť o pár skúseností s mojou prvou motorkou. Je to JAWA 50/20,kultový stroj ktorý určite pozná väčšina z vás. Pre viacerých to asi bol stroj ktorý vás naučil jazdiť v jednej stope.

Tu je opísaný život môjho stroja:

Rok 2003,august (mám 14 rokov), kúpil som stroj v relatívne dobrom stave s papiermi:

 Takto vyzerala jawa po kúpe. Tu už má široké rajdy, a zhodené reumaplechy.
Takto vyzerala jawa po kúpe. Tu už má široké rajdy, a zhodené reumaplechy.

Originál to bola 20, ale zhodil som reumaplechy, vymenil rajdy za širšie. Stroj som ešte do konca prázdnin preháňal po všetkých poľných cestách, vodičák v nedohľadne, ale už som si brúsil zuby na budúce leto. Mal som v pláne spraviť jawku, tak aby bolo všetko 100%-né. Prečkal som najdlhšiu zimu života, a prišli prázdniny.

Rok 2004, okolo apríla som začal motorku trochu rozoberať, bavilo ma to, a bez opravovania sa voziť aj tak nedalo! Keď prišiel jún, čakala jawku ťažká operácia. Rozobral som ju do posledného šróbika, moto dostala kompletne nový lak, novú kabeláž elektriky, nové veci v magnete (cievky, atď.), zadné tlmiče z japonskej moto - nastaviteľná tvrdosť, nové gumy na stupačky, proste skoro všetko čo sa dalo vymeniť som vymenil a opravil. Opravy som zvládal sám, aj lak, je to vytmelené, vyšmirglované, nastriekané sprejmi, všetko ručná práca. A výsledok nie je až tak zlý. Tu sú fotky z opráv:

 Kostra s motorom
Kostra s motorom

Keď som dokončil karosárske roboty, spolu s otcom, ktorý veľmi pomohol zváračským umom. Zváral úchyty zadného plechu, zlomený stojan (ten drží doteraz - vystužil ho roxorom a zvaril) Díky tati!!!

Nasledoval motor. Bol v perfektnom stave, motorka bola po prvom majiteľovi, taký dedko,a nemala veľa nebehané tak som len zhodil hlavu valca, valec, karburátor, všetko poriadne odkarbónoval a vyčistil, vrátane výfuku. Vymenil som vzduchový filter, sviečku. Ešte som vyčistil piest, a vymenil piestne krúžky... nasledovalo skladanie celej motorky dokopy!

Niekedy už som mal fakt veľké nervy, lebo som to robil týždeň v kuse, často do noci. Pri skladaní mi asistoval aj brat, ktorému chcem tiež poďakovať. Keď bola jawka ako tak v celku, chcel som ju naštartovať a konečne začuť zvuk malého dvojtaktu. Ale zákon schválnosti fungoval, a jawa nešla ani za boha nakopnúť, sviečka nedávala iskru, palivo pritekalo, ale ja som nevedel prečo to nedáva iskru... Nakoniec som zistil fatálnu chybu, mal som spínaciu skrinku v polohe pre vypnutý motor. Zapol som a jawa naskočila na prvý šup... Bol som šťastný ako blcha! Po takejto rekonštrukcii vyzerala asi takto:

 Tu je jawka po operácii
Tu je jawka po operácii

 No není pekná?
No není pekná?

Keď sa dostala do tohto stavu, bol zhruba august 2004, tesne pred mojimi 15. narodeninami, začínal som robiť vodičák! Papeiere som úspešne spravil a v septembri sa vydal na cestu z Veľkých Hostí (okres Bánovce nad Bebravou), kde bola moto u babky garážovaná do BA, kde bývam.

Prišlo leto 2005, a ja som na pinčli nabehal cez 2500km. Motor bol síce v pohode, ale pred letom sa mi stala nepríjemná vec, zlomil sa mi piestny krúžok v motore (poľský výrobok), a vydral menšiu ryhu do valca, takže bola potrebná GO motora. Zhodil som teda motor s rámu a spolu s otcom rozobral do poslednej súčiastky. Škody narobil úlomok krúžku aj v hlave motora. Valec išiel na výbrus, kúpil sa nový piest (38,5), nový čap, krúžky. Kým sa robil výbrus, v motore som vymenil všetky ložiská a guferá, niektoré tesnenia som nahradil silikónovým tmelom. Keď bol výbrus hotový motor som poskladal, nahodil karburátor, hodil na kostru, zapojil a nastavil elektriku. Na prvý krát to samozrejme nešlo, z nastavením iskry sa bolo treba pohrať, ale potom nastal okamih, keď sa rozozvučal ten krásny stroj. Zvuk bol o poznanie lepší, nasledovalo zabehávanie motora, ktorému výbrus pomohol, a bolo to cítiť aj na výkone, keď som do motora dal už toľké prachy, investoval som aj do lepšieho oleja- Castrol SuperTT, dovtedy som jazdil na M2T. Tu je pár fotiek z opráv:

 motor zhodený z rámu
motor zhodený z rámu

Čo dodať na záver. Teraz mám 16 rokov, a už ma to trochu ťahá k vyššej kubatúre. Pinčel ma vždy doviezol kam som potreboval, a môžem nahlas povedať, že tento stroj ma nikdy nenechal vysieť! A najazdil som na ňom celkom dosť (zatiaľ cez 5000 km), ale o mojich cestách s jawkou viacej v rubrike mototuristika...

Dúfam, že vás článok nenudil, teším sa keď sa stretneme na nejakom zraze. V pláne mám tento rok Manínsku tiesňavu, Buldog rally Duchonka - tam som bol aj minulý rok.

Zdar všetkým jawám, všetkým zástupcom jednej stopy...

Pridané: 13.02.2006 Autor: Johnatan Zdieľať

Súvisiace články:

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (46)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 141910 | Včera: 179970