Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 13.02.2006 Autor: Johnatan
Čitatelia: 51306 [Vaše stroje - Moja motorka]
Chcem sa podeliť o pár skúseností s mojou prvou motorkou. Je to JAWA 50/20,kultový stroj ktorý určite pozná väčšina z vás. Pre viacerých to asi bol stroj ktorý vás naučil jazdiť v jednej stope.
Tu je opísaný život môjho stroja:
Rok 2003,august (mám 14 rokov), kúpil som stroj v relatívne dobrom stave s papiermi:
Takto vyzerala jawa po kúpe. Tu už má široké rajdy, a zhodené reumaplechy. |
Originál to bola 20, ale zhodil som reumaplechy, vymenil rajdy za širšie. Stroj som ešte do konca prázdnin preháňal po všetkých poľných cestách, vodičák v nedohľadne, ale už som si brúsil zuby na budúce leto. Mal som v pláne spraviť jawku, tak aby bolo všetko 100%-né. Prečkal som najdlhšiu zimu života, a prišli prázdniny.
Rok 2004, okolo apríla som začal motorku trochu rozoberať, bavilo ma to, a bez opravovania sa voziť aj tak nedalo! Keď prišiel jún, čakala jawku ťažká operácia. Rozobral som ju do posledného šróbika, moto dostala kompletne nový lak, novú kabeláž elektriky, nové veci v magnete (cievky, atď.), zadné tlmiče z japonskej moto - nastaviteľná tvrdosť, nové gumy na stupačky, proste skoro všetko čo sa dalo vymeniť som vymenil a opravil. Opravy som zvládal sám, aj lak, je to vytmelené, vyšmirglované, nastriekané sprejmi, všetko ručná práca. A výsledok nie je až tak zlý. Tu sú fotky z opráv:
Kostra s motorom |
Keď som dokončil karosárske roboty, spolu s otcom, ktorý veľmi pomohol zváračským umom. Zváral úchyty zadného plechu, zlomený stojan (ten drží doteraz - vystužil ho roxorom a zvaril) Díky tati!!!
Nasledoval motor. Bol v perfektnom stave, motorka bola po prvom majiteľovi, taký dedko,a nemala veľa nebehané tak som len zhodil hlavu valca, valec, karburátor, všetko poriadne odkarbónoval a vyčistil, vrátane výfuku. Vymenil som vzduchový filter, sviečku. Ešte som vyčistil piest, a vymenil piestne krúžky... nasledovalo skladanie celej motorky dokopy!
Niekedy už som mal fakt veľké nervy, lebo som to robil týždeň v kuse, často do noci. Pri skladaní mi asistoval aj brat, ktorému chcem tiež poďakovať. Keď bola jawka ako tak v celku, chcel som ju naštartovať a konečne začuť zvuk malého dvojtaktu. Ale zákon schválnosti fungoval, a jawa nešla ani za boha nakopnúť, sviečka nedávala iskru, palivo pritekalo, ale ja som nevedel prečo to nedáva iskru... Nakoniec som zistil fatálnu chybu, mal som spínaciu skrinku v polohe pre vypnutý motor. Zapol som a jawa naskočila na prvý šup... Bol som šťastný ako blcha! Po takejto rekonštrukcii vyzerala asi takto:
Tu je jawka po operácii |
No není pekná? |
Keď sa dostala do tohto stavu, bol zhruba august 2004, tesne pred mojimi 15. narodeninami, začínal som robiť vodičák! Papeiere som úspešne spravil a v septembri sa vydal na cestu z Veľkých Hostí (okres Bánovce nad Bebravou), kde bola moto u babky garážovaná do BA, kde bývam.
Prišlo leto 2005, a ja som na pinčli nabehal cez 2500km. Motor bol síce v pohode, ale pred letom sa mi stala nepríjemná vec, zlomil sa mi piestny krúžok v motore (poľský výrobok), a vydral menšiu ryhu do valca, takže bola potrebná GO motora. Zhodil som teda motor s rámu a spolu s otcom rozobral do poslednej súčiastky. Škody narobil úlomok krúžku aj v hlave motora. Valec išiel na výbrus, kúpil sa nový piest (38,5), nový čap, krúžky. Kým sa robil výbrus, v motore som vymenil všetky ložiská a guferá, niektoré tesnenia som nahradil silikónovým tmelom. Keď bol výbrus hotový motor som poskladal, nahodil karburátor, hodil na kostru, zapojil a nastavil elektriku. Na prvý krát to samozrejme nešlo, z nastavením iskry sa bolo treba pohrať, ale potom nastal okamih, keď sa rozozvučal ten krásny stroj. Zvuk bol o poznanie lepší, nasledovalo zabehávanie motora, ktorému výbrus pomohol, a bolo to cítiť aj na výkone, keď som do motora dal už toľké prachy, investoval som aj do lepšieho oleja- Castrol SuperTT, dovtedy som jazdil na M2T. Tu je pár fotiek z opráv:
motor zhodený z rámu |
Čo dodať na záver. Teraz mám 16 rokov, a už ma to trochu ťahá k vyššej kubatúre. Pinčel ma vždy doviezol kam som potreboval, a môžem nahlas povedať, že tento stroj ma nikdy nenechal vysieť! A najazdil som na ňom celkom dosť (zatiaľ cez 5000 km), ale o mojich cestách s jawkou viacej v rubrike mototuristika...
Dúfam, že vás článok nenudil, teším sa keď sa stretneme na nejakom zraze. V pláne mám tento rok Manínsku tiesňavu, Buldog rally Duchonka - tam som bol aj minulý rok.
Zdar všetkým jawám, všetkým zástupcom jednej stopy...
Pridané: 13.02.2006 Autor: Johnatan Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 7516 | Včera: 157727