Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (4)  [Verzia pre tlač] Tlač

Prvý Slovák v seriáli MS motocyklov - a hneď v kráľovskej triede

 Zdieľať

Pridané: 14.04.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 11235 [Šport - GP 500]

Ako blesk z jasného neba zapôsobila informácia, že Vladimír Častka - vlani obsadil 4. miesto na majstrovstvách Európy v triede 250 cm3 - bude tohto roku jazdiť vo svetovom šampionáte v kráľovskej triede pollitrov. Stal sa prvým Slovákom, ktorý bude systematicky štartovať v seriáli MS - a hneď v najsilnejšej kubatúre.

 Vladimír Častka
Vladimír Častka

Dosiaľ si to niekoľkokrát vyskúšal iba na okruhu v Brne, kde dostal povolenie štartovať na voľnú kartu, no to bolo "iba" v triede 250-tok. Aj tohto roku to vyzeralo na 250-ky. Pôvodne mal jazdiť MS v tíme Edo Racing, lenže rokovania o finančných podmienkach uviazli, a tak ponuka iného talianskeho tímu Paton prišla vhod. Zmluvu podpísali zainteresované strany na prelome januára a februára. Teraz sú už karty rozdané a hoci sa Vlado nezúčastní na prvých dvoch Veľkých cenách v Japonsku a v Afrike (predsa len by to bolo finančne náročné), na ďalších desiatich by už mal štartovať. A keď dosiahne dobré výsledky, nie je vylúčené ani predĺženie zmluvy na zostávajúce štyri Veľké ceny (dovedna pozostáva šampionát zo 16 pretekov).

V minulosti už tím Paton zaznamenal niekoľko dobrých výsledkov, ale v posledných rokoch sa vytratil zo seriálu MS. Talian Giuseppe Pattoni sa narodil 7. 6. 1926 v Miláne a svoju kariéru v motocyklovom športe začal medzi dvoma svetovými vojnami prácou na obnove motocyklov pre armádu. Čoskoro začal pracovať na národnom oddelení pre preteky majstrovstiev sveta, kde si zakrátko získal značnú dôveru. V tých časoch (1957) získal majstrovský titul v kubatúre 250 Stanford a to G. Pattoniho inšpirovalo, aby sa osamostatnil. Nasledujúci rok absolvoval preteky na upravených motocykloch s motormi 125 a 175 cm3. Prvýkrát absolvoval preteky v tíme pod názvom Paton spoločne s legendárnym Mikom Hailwoodom, ktorý v tom roku dosiahol na Tourist Trophy na ostrove Man 7. miesto. Zrejme najlepšie časy G. Pattoniho nastali v rokoch 1965 - 1969, keď ho preslávili motocykle v kategórii 350 a 500 cm3. Stal sa uznávaným konštruktérom a stroje Paton dosiahli niekoľko výborných umiestnení. Bude teraz iste zaujímavé sledovať, ako sa tímu Paton vydarí návrat na svetovú scénu. Od 70-tych rokov spolupracoval Giuseppe (zomrel 29. 8. 1999 na zlyhanie srdca pri návrate z testov na okruhu Mugello) so synom Róbertom (nar. 1960). A Roberto Pattoni je teraz nielen šéfom tímu Paton, ale aj hlavným konštruktérom. Neodrádzajú ho ani vysoké investície Japoncov do vývoja. Firma Paton vyvíja nový stroj, lepší od toho vlaňajšieho, s ktorým absolvoval 4 Grand Prix Talian Paolo Tessari. Predpokladá sa, že výsledky v roku 2001 budú lepšie, veď vlani získal Tessari iba jeden bod za 15. miesto na GP Nemecka na Sachsenringu. Práve Častka by mal byť tým, ktorý prinesie do tímu tvorivého ducha. Jeho hlavnou úlohou, ako to formuloval na stretnutí s novinármi v Bratislave, bude podieľať sa na vývoji, testovať, koordinovať práce podľa skúseností z jednotlivých tratí a najmä získavať nejaké body. Samozrejme, medzi 18 profesionálmi to bude mať nesmierne ťažké. Ale hodenú rukavicu, lepšie povedané podávanú ruku, bez váhania prijal. Pozná svoje jazdecké schopnosti a verí si. Veria mu aj Taliani. Veď spomeňme len taký malý detail: dosiaľ jazdili stroje značky Paton výlučne v zelenej farbe (talianska vlajka je zeleno-bielo-červená). Odteraz bude prevažovať farba hlavného Častkovho sponzora - žltá. Pracuje sa na grafickom návrhu (ktorý musia schváliť aj Taliani).

Prvé testovacie jazdy s novým motocyklom by mal slovenský reprezentant, jazdiaci už štvrtý rok vo farbách Slovnaftu, absolvovať od polovice februára najskôr v španielskom Jereze, potom v Estorile (P) a Valencii (E). Neskôr aj na "domácich" okruhoch Mugello a Monza. Nová dimenzia čaká v roku 2002 najmä konštruktérov. Svetový šampionát cestných motocyklov by mal zaznamenať výraznú renesanciu: opäť sa totiž na štarte objavia stroje so štvortaktnými motormi spoločne s dvojtaktmi, pričom by šampionát pod názvom GP 1 vynechal najslabšiu kubatúru. No nepredbiehajme...

Spýtali sme sa Vladimíra Častku, na čo si vo svetovom šampionáte trúfa. Aj keď patrí k skromným športovcom, zdravé sebavedomie mu nechýba. Povedal nám: "Zatiaľ to bude nerovný boj. Kto patrí v 250-kach do prvej polovice, ten v pollitroch zvyčajne jazdí v druhej polovici. No považujem za správny krok tímu Paton zbierať skúsenosti, aby ich mohol zúročiť na budúci rok. Nový motocykel mi postavili na mieru a už teraz chystajú štvorvalcový štvortakt. Snahou tímu je priblížiť sa súperom, čo nebude jednoduché, lebo až 18 jazdcov v štartovom poli má továrenskú podporu."
Je paradoxné, že Častka nastupuje do dôležitej sezóny s rovnakým finančným rozpočtom, aký mal k dispozícii v posledných troch rokoch. No ako sám povedal, dôveruje stabilite: "Keď vidím tú životnú energiu, chuť niečo dokázať, motivuje ma to. Vyše 40-ročné pôsobenie tímu Paton v majstrovstvách sveta sa musí raz zúročiť." Ako sa Vlado Častka pripravoval na dôležitú sezónu cez zimu? "Predchádzajúcu sezónu som ukončil až v decembri a po týždňovej "dovolenke" hneď začal s fyzickým posilňovaním organizmu. Keď sa v januári ukázalo, že môžem štartovať v najsilnejšej kubatúre, zvýšil som silovú prípravu. Neskôr sa zameriam aj na výbušnosť."

V priebehu svojej pretekárskej kariéry vystriedal Častka motocykle rôznych značiek a kubatúr. Tím Paton si ho vybral najmä preto, lebo dosahoval oveľa výraznejšie výsledky ako viacerí jazdci podporovaní finančne i továrenským zázemím jednotlivými značkami. Kvalitné výsledky v európskom šampionáte totiž získal slovenský pilot úplne iným, náročnejším spôsobom. Všetky práce súvisiace s vyladením motora i podvozka si totiž Častka robil sám s pomocou svojho otca. Tento svoj handicap teraz môže zúročiť v podobe rozvinutia vlastných schopností. Za zmienku stojí aj jeho postup v seriáli Euro Open. V prvom roku pôsobenia obsadil 31. miesto, o rok na to už 10., rok 1999 sa ukázal ako smoliarsky (16. miesto), no vlaňajším vynikajúcim 4. miestom (pilotoval Yamahu) razom prenikol medzi svetovú konkurenciu. K tomu treba pripočítať i viacero titulov medzinárodného majstra Slovenska, Česka a Maďarska.

Motocykel Paton má hmotnosť 135 kg (limit je 130 kg, takže ešte je z čoho uberať), najvyšší výkon 180 k pri 13 000 otáčkach. Dvojtaktný štvorvalec je zasadený do rámu vlastnej konštrukcie. Treba zaznamenať ešte jednu významnú skutočnosť. Slovnaft je prvou spoločnosťou z krajín bývalého východného bloku, ktorá sa bude prezentovať na najvýznamnejších svetových podujatiach v kráľovskej kubatúre cestných motocyklov. Určite to posilní imidž bratislavského Slovnaftu v teritóriách obchodných aktivít po celom svete. V súčasnosti smeruje export Slovnaftu do 31 štátov.

IVAN VÁCLAVÍK Zdroj: Motoristický časopis Stop

Pridané: 14.04.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (4)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 157682 | Včera: 138192