|
Hm a co ta tam trapi?
V navode ti napisu, akorat to, ze mas strcit kluc do zapalovania, stlacit packu zadnej brzdy a nastartovat. Plnit benal a vozit to do servisu v pravidelnych intervaloch.
Servisne manualy podrobne, pre DIY udrzbu, najdes skor alternativne, Hayness, Chilton a podobne, ak vobec existuju.
Striekacka sa nema preco pokazit, iba ak by sa pokazila a to ak nemas nejake skusenosti z opravami u aut, alebo neovladas diagnostikou pomocou sparadla, multimetra a sroubovaku, aj tak neopravis nic.
Prakticky ten motor ma len minimum mozneho balastu. Vymena oleja, filtra a vycistenie sitka pred filtrom, obcas vymena oleja v sekundarnom prevode, sem tam vymena brzdovych dosticiek, kontrola brzdovych kotucov, vymena brzdovej kvapaliny a slus.
Prakticky sa to nemeni u vatsiny skutrov.
Pred zimou vybrat bateriu, alebo aspon odpojit jeden pol a nabit pred odstavkou. Vsetko je rovnake a nemenne, ako u vatsiny skutorv starsich a dnesnych.
Vzhladom na pouzity imobilizer z indukcnou sluckou a RFID, to ma dost vysoku kludovu spotrebu z relativne malej baterie. Po 3 mesiacoch odstavky, to baterku spolahlivo vybije.
Druha nedolezita a nezavisla baterka je v hodinkach tachometra, ktorej vymena, je mozna doma, po odmontovani celeho dekla na rajdach.
Vyhodou je, ze to povatsinou ma nerezove kotuce brzdove, takze nehniju v slanom naleve, dostupne diely, ktore podlahnu opotrebeniu, ako starter, rele startera, variator a remen, ci spojka, sedi z nepreberneho mnozstva dalsich modelov skutrov.
Ak budes zhanat servisny manual, zozenies najskor v anglictine, alebo nemcine, zhanaj na model liberty PTT, ktore su podrobnejsie, koli komercnej prevadzke a katalog dielov obsahuje podrobne rozpisy suciastok a objednavacich variacii, pripadne odlisnosti od civilnej verzie su popisovane.
www.pdfmotomanual.com/index.php?r=site/page...
Modely skutrov piaggio a najma vzduchom chladene liberty, sa netesia moc masovej oblube v CZ a SK, lebo pri neprebernom mnozstve japonskych a cinskych modelov, je ich celkom maly pocet, aspon tych novo predanych.
Seria Liberty, je pre fajnsmekrov, ktory poznaju potencial velkych kolies, na rozdrbane cesty, potencial uprav, /zameny motorov 125ccm na 200ccm/ vedia si zohnat nahradne diely, zakalaju vyradene stroje, pripadne si robia upravy 2t 50ccm olietanych skutrov, na tuningove kity 70ccm. Na tych velkych kolesach a totoznych brzdach z modelov 125-200ccm, to nielen vie rychlo jazdit, ale aj celkom slusne zastavit, na rozdiel od cinskych sraciek.
Par ludi, ktorych poznam, co ma liberty, tak v rezime absolutnej domacej starostlivosti ak su vlastnikmi, tak bud maju plejadu mrtvol na kuchanie, swap dielov, alebo skusenosti na urovni profi servisu.
Co viem, je dolezite aspon raz za cas, vyfukat stlacenym vzduchom cele vario, od sulockov a spiny z opotrebeneho remena, vycistit ventilator a hlavu, pod krytmi, aby to chladilo, vycistit magnetto, aby v tom nebolo nasrane, najma spony a magneticky prach, ktory sa nachyta na rotor a stator. To cistenie magnetta, sa robi pomocou silneho magnetu z HDD, ktory sa vlozi do PET flase a bordel sa nachyta na povrchu flase, magnet sa oddiali a bordel opada do smetiaka.. Je to dolezite, lebo ak sa nachyta magneticky bordel na impulznu cievku zapalovania, skuter sa stale horsie startuje, alebo vynechava.
Na rozborku varia a magnetta, treba stahovak, zavit sa lisil od modelovej rady, podla nalady..
U striekacky je dolezity palivovy filter a cerpadlo, obcas vybrat von, filter vymenit a nadrz vycistit. Tam konci udrzba.
Karburatorove verzie, ktore mali EGR, bolo dobre zbavit pliagy EGR, vykuchat z vyfuku KAT, alebo vymenit cely vyfuk, ktory inak rychlo podliehal skaze, postupnou hnilobou.
Upravy a opravy..
Zadny seriovy tmic stoji za figu, po dvoch sezonach je to mrtvy diel, najma na hrbatych cestach.
Predne tlmice, na novych modeloch, su integralnou sucastou prednej vidly /zavarene vo vidle/ a nieje mozne ich repasovat. Jedine vymontovat von celu vidlu, vyliat olej, stiahnut gurtnou a naliat novy hustejsi olej.
Starsie modely mali tie klzaky z tlmicmi demontovatelne, ale tam bola uzssia vidla a uzssie koleso. Zamena starsej vidly, na novsi model, predpoklada zamenu aj z tym uzkym kolesom, brzdicom a kotucom.
Vymena variatora setoveho, za tuningovy, neprinesie mnoho radosti, motor sa da vyladit jedine vymenou vacky, za ostrejsiu a to je cena, pri ktorej sa oplati skor zohnat vyssiu kubaturu motora, kotra mala ostru vacku v zaklade a repasovat cely motor v konecnej vymene.
Cena upravy sa potom pohybuje v cene + jeden skuter a robota na vrch.
Ceny spotrebaku, ako su silentbloky zavesenia motora, alebo podobne prkotiny, ako bowdeny, hadicka brzdova a ine, su smiesne nizke. V dobe internetovej, ale stale su tak nejak "taliansky chaoticke" treba si vytlacit zoznam dielov a podla nich to objednavat a hladat na nete.
Ich vymena je otakou minut, maxmalne hodiny.
|