Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Nabudenie dynama ČZ 175/487 - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuNabudenie dynama ČZ 175/487 - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 

Značky: Skúsenosti, Elektrika.

13.07.2020 21:01

Nabudenie dynama ČZ 175/487

Leader03
 Bahniak 

Zdravim, chcel by som vás poprosiť o radu. Vyše roka som mal odmontované dynamo (stator a rotor boli od seba) pri prezeraní for som zistil, že som urobil chybu a mohlo dôjsť k strate zvyškového magnetizmu v statore. Otázka, je potrebné vykonať nabudenie dynama a ak áno poradí mi niekto ako to urobím? ČZ 175/487.
Ďakujem


14.07.2020 6:39

Re: Nabudenie dynama ČZ 175/487

durmek
 Edvenčr 

Ikona

Len to zlož do funkčného stavu (baterka,regler) a zmagnetizuje sa prevádzkou.Mával som to od seba po skriniach a po zložení to šlapalo.


14.07.2020 7:54

Re: Nabudenie dynama ČZ 175/487

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Keby nic ine nepomohlo, tak pri nabitej baterke, nastartuj moto a na maly moment, zatlac na kotvu reglera, je jedno ci mas dvojcievkovy, exteryn, alebo jednocievkovy na dyname.
Ak mas regulator dynama polovodicovy, tak ho premostis ziarovkou 6V 21W z B+ na D+
TAk pri rotacii dynama pomozes, aby sa rozbehlo.
Inak ak to dynamo nieje v poriadku, kratke nabudenie mu nepomoze.
Vatsinou pricinou nenabehnutia dynamoveho prudu, byva zaneseny komutator, presnejsie drazky komutatora medzi lamelami, z dovodu usadenia olejovej spiny a obrusenych uhlikov.
Toto sposobuje zvod, ktory pri relativne malej budiacej sile zvyskoveho magnetickeho pola, neumozni dynamu sa nabudit.

Drazky na dyname, alebo motore v komutatore su velmi dolezite, lebo ich spravna hlbka a cistota plochy komutatora, ma znacny vplyv na zivotnost a spolahlivost toho stroja.
Ak su drazky zalepene, nefunguju spravne, ako zhasac obluka, opaluju uhliky. Ak drazky v komutatore su nerovnomerne opalene, a lamely niesu spravne opracovane a zabehnute, rychlo sa yvbehaju jamky odskakovanim uhlikov.

Taky elektricky tocivy stroj ako je dynamo, je celkom veda, kopa veci suvisi a je vymyslena nasimi predkami dokonale, len my ako ich zadkovia, uz nevieme ako to ma spravne fungovat.


14.07.2020 8:57

Re: Nabudenie dynama ČZ 175/487

Biri
 Veteránista 

Ikona

Nazdar!
www.jawadynama.cz/
Celkom odborne napísané. Možno pomôže.


14.07.2020 10:36

Re: Nabudenie dynama ČZ 175/487

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Inak chlapi, tie ceny, su primerane, ale popravde kto chce mat veterana, ktory nesvieti a vynechava, nedobija a ne-funguje, tak si samozrejme priplati za dynamo a repas.
V praxi potom aj drahe VAPE, je vlastne lacna utlitka, ktora zabezpeci, ze ta hajtra nepotrebuje baterku, nastartuje vzdy ked ma benzin a zmes v poriadku, svieti a blika, bez toho, ze by motor zdochynal v rytme zapnutych blinkrov, pripadne pri zoslapnuti brzdy a celodennom svieteni, vypinalo aj zapalovanie.
Su aj dnes dostupne cinske kopie vape, lacnejsie a je to v podstate uplne rovnake 300W magneto, ako vape.


allegro.pl/oferta/zaplon-iskrownik-bezstykowy-12v-cdi-j...

Dynamo svojou ne-spolahlivostou, je prezitok svojej doby, neskorych 50tych v jawe tak dbajucej na tradicie a neinvacie vyrobnych rokov. Potom uz moto mavali bezne magnetta z mechanickou skratovou regulaciou a neskor polovodicove regulatory.
Pre denne svietenie, ktore je dnes nutne, caste zastavovanie, alebo podobne srandicky, je dynamo problem, pri klasickej ziarovke v svetle.
Kedysi nebol problem, pri spravnej udrzbe a obcasnom nastaveni regulatora, pripadne vlastnej vyrobe tranzistoroveho regulatora a pouziti luhovej baterie NKNU10 z 5ks aku do "nifky" bola sustava dobra, ale pre denne svietenie, bolo lepsie dat slabsiu ziarovku, aby stihalo dobijat. Aj tak to moc nesvietilo, stacilo dat ziarovku 6V 15W, alebo normalnu 12V 30W, ktora sice svietila na oranzovo, v noci uplne na houno, ale zrala pri 6V len 15W a bola v kazdej strojnotraktorovej stanici zadara, do kazdej V3Sky, alebo kombajnu.


14.07.2020 14:40

Re: Nabudenie dynama ČZ 175/487

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Ja si už druhé tisícročie myslím, že vlastný magnetizmus dynama je nepotrebný až škodlivý.
Jednak dynamo je postavené tak zložito /uhlíky, komutátor, vinutie rotora/ aby "magnetizmus" vytváral budiaci prúd a aby sa ten dal regulovať. Takže ak by rotor mal permanentný magnetizmus, tak by maril snahu o reguláciu. A osobne som nikdy nezažil aby magnetizmus bol taký silný aby motorka naštartovala bez baterky.
Či som vedľa?


14.07.2020 19:40

Re: Nabudenie dynama ČZ 175/487

Leader03
 Bahniak 

Dakujem za zaujimave nazory a rady :-)


14.07.2020 20:18

Re: Nabudenie dynama ČZ 175/487

krampus
 Geriatrik 

Ikona

Daj tam VAPE a vybavené, spoľahlivé, "bezúdržbové" proste OK, lebo keď si zrátaš náklady za dajme tomu 3 roky, čo napcháš do origo zapalka a nákup VAPE budeš na tom istom.
Jednoducho vývoj neodžubeš.


15.07.2020 0:32

Re: Nabudenie dynama ČZ 175/487

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Re: tryskac:
Dynamo bez zvyskoveho magnetizmu v rotore, alebo statore, sa samo nezobudi.
Regulator dynama pri necinnosti bateriu odpaja.
Ak dynamo nema zvyskovy magnetizmus, nezobudi sa.
A to ako v motorke, tak aj dynamo velke, napriklad v nabijacej elektrocentrale, alebo take to tradicne vlakove, na kolese vagonu.
Dynama seriove a derivacne sa bez zvyskoveho mag. pola nezaobidu.
Jedine dynama a alternatory z cudzim budenim.
Staci len velmi malo, potom zacne davat stavu.
Ak ma nahodou zvod v drazkach komutatora, alebo zvod na cievkach, zmari sa indukovana elektricka energia, dynamo sa nedokaze samo nabudit.
Ale to plati aj o alternatore, ktory tiez ak nema na zaciatok aspon troska zvyskoveho magnetizmu, sam sa nenabudi.
Ale alternator ma vyhodu v tom, ze je inak konstruovany a nema tal velke straty v komutatore, lebo ziaden nema. Ma len stieracie kruzky rotora a tie zvod casto nemavaju.

Dynamu aj alterantoru, napomaha v nabehu mag. pola, obvod kontrolky dobijania.
U dynama, ktore ma relativne malu ucinnost, ale ta kontrolka nemusi pomoct.




Dôvod úpravy: doplnenie

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Merlin00 (15.07.2020 0:37)


15.07.2020 12:26

Re: Nabudenie dynama ČZ 175/487

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Merlin
"Dynamo bez zvyskoveho magnetizmu v rotore, alebo statore, sa samo nezobudi."
nepresvedčil si ma lebo :
"Regulator dynama pri necinnosti bateriu odpaja."
Ano odpája rotor, nie stator kde sú budiace cievky
"Dynama seriove a derivacne sa bez zvyskoveho mag. pola nezaobidu. Jedine dynama a alternatory z cudzim budenim."
JAWA-PAL-MAGNETOM JE DYNAMO S CUDZíM BUDENíM.
"Dynamu aj alterantoru, napomaha v nabehu mag. pola, obvod kontrolky dobijania."
Áno myslím si, že to je ten obvod cez ktorý sa pri zapnutom zapaľovaní zobúdza magnetické poľe statora, no nie ako pomocný, ale ako hlavný zdroj magnetizmu.
Znovu zopakujem, že pokiaľ motorka nie je schopná bez baterky naštartovať, tak sa pri tvorbe elektrosústavy zo žiadnym budením od premanentného magnetizmu nerátalo.
No rátalo sa s "trojpolohovou" reguláciou budiaceho prúdu...


15.07.2020 22:13

Re: Nabudenie dynama ČZ 175/487

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Ked sa pozres na schemy, starsich "jednocievkovych" regulatorov a dynam, aj novsich, co mali externy dvojcievkovy regulator, je bateria odpojena cievkou napatovou, klucik zapina len B+ kontrolku, ktora je zapojena na vyvod D+, ked dynamo sa roztoci, potom vygeneruje najprv napatie a nasledne prud, ktory zacne budit statorove cievky, /cez ochranny odpor/ Rele reglera, strazi jednak napatie a aj prud dynama. Dynamo nemoze pracovat do skratu, musi byt odpojene a cievky statorove, musia byt pripojene do mariaceho odporu, inak samobudenim, by stupalo napatie, do nekonecna.

Starsie auta, mali skutocne dynama zapojene tak, ze okrem kontrolky dobijania, sa cez predradny odpor, pripojili aj statorove cievky, ktore sa tak stali magneticky cinne. Ked sa roztocil rotor, zacal generovat napatie, pritiahol kotvu regulacneho rele a pripojil tak generovany prud do obvodu baterie.

Na jawach a CZ tach, okrem kontrolky dobijania, ziadne predbudenie nebolo, dynamo bolo prakticky odpojene od sustavy ked odpadla kotva regulatora.
Bateria bola pripojena priamo na vystup regulatora, cez poistku B+ (B)
Ak sa odpalila kontrolka, castokrat nezacalo dynamo nabijat bateriu.

Jawa ani CZta, sa moc nastartovat nedala, ak mala dynamo a zdochnutu bateriu, alebo baterku odpojenu, niekedy sa dala velmi problematicky roztlacit, pri vypnutom svetle, ale otacky museli na kluke prekrocit aspon 2000ot-min a zapalovanie sa obcas chytilo.
Pri volnobehu a malych otackach, zapnutom svetle hlavnom, uz dynamo nestacilo dobijat, dynamobateriove zapalovanie, tahalo prud prevazne z baterie. Ono dynamo pri volnobeznych otackach, okolo 1000-1500ot-min. davalo sotva 15W.
Pri zvyseni otacok, cez 2000-2500 ot-min, uz davalo aj 35W.
Vsetko ale zalezalo od nastavenia regulatora, stavu uhlikov a komutatora, pretoze ak bol komutator zasrany mazivom a vydratym zvyskom uhlikov, tak kludne o 5-10W dynamo davalo menej, ako ked bolo vsetko v poriadku.

Nerad sa hadam, ale elektrika na tychto strojoch, ma vlastne priviedla k motorkam, prve fusky a za odmenu jazdenie, boli prave opravy, alebo kompletna elektrika na tychto strojoch.

Jawa 90, alebo podobne stroje, mavali uz magnetto alternator, rovnako aj modernejsie jawy, od kalify z motorom 632, mali klasicky 3f alternator z budenym rotorom, tie sa uz roztlacit dali, ak mali v poriadku zapalovanie, vypnute svetla, alternator daval aj pri relativne malych otackach /500-600ot-min/ dostatocne napatie aj bez pomoci baterie, aby sa zapalovanie kladivkove rozbehlo.

Skuska spravnosti.
Na CZ, alebo jawe z dynamom, ked vyberes bateriu, zapnes obrysovky, vytiahnes klucik zapalovania a budu ta tlacit, kedy sa zacnu mierne rozzihat tie dve ziarovky v prednom a zadnom svetle?





Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 36287 | Včera: 238653