Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

A

Zábeh - ako na to? - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuZábeh - ako na to? - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

| 1 2 | Nasledujúce

24.05.2009 9:48

Re: Zábeh - ako na to?

vlado27
 Bahniak 

Ikona

Poradte ko by som mal spravne zabehnut Yamahu 125 dt???? 8-)


31.07.2009 11:55

Re: Zábeh - ako na to?

monolop1
 Turista 

Ikona

Pridavam moju otazku, kupujem Keeway speed 125, vzduchom chladeny jednovalec, max ot je 10 000 rychlost 95km/h, viete mi poradit do kolko mam tocit v akom rozsahu ?stacia otacky, lebo 4t ktory ma taketo otacky som este nezabehaval a nemam ponatie, v predajni Honda mi len povedali nevytacaj na plny plyn prvych 1500 km a to bolo vsetko


04.08.2009 18:42

Re: Zábeh - ako na to?

mychinko
 Turista 

pridal by som jeden link, kde autor trvdi nieco ine, a to ze motor treba hned na zaciatku poriadne vytocit (s rozumom a nie narazovo) a hned vymenit olej (po 20 milach ).
takze tak. tisic chuti tisic sposobov a asi nikto nevie co vlastne funguje...to len tak, do kotla.

www.hondainnova125i.com/useful-tips/9


15.10.2009 18:48

Re: Zábeh - ako na to?

Zaxem22
 Skútrista 

Ikona

Čaute machri.. :-)
Mám skútra 50cmm 4t číňana.... ako dlho ho mám zabehávať? stačí 750km? alebo sa mám držať rád Matusa? A keď som mu sem tam dal "naprdel" bude to niako škodiť? :-~


15.10.2009 18:52

Re: Zábeh - ako na to?

Martin091
 Edvenčr 

Ikona

Ja som scooter zabehaval 300km a mam na nom 26 000km bez poruchy zatial :-)


16.10.2009 14:13

Re: Zábeh - ako na to?

Zaxem22
 Skútrista 

Ikona

tak dúfam že aj mne tak vydrží... :-D


08.03.2010 20:08

Re: Zábeh - ako na to?

Atomix
 Čoprák 

Ikona

zdravim..ako zabehovat XL 500 po vybruse?


08.03.2010 21:13

Re: Zábeh - ako na to?

Atomix
 Čoprák 

Ikona

pripominam ze nemam otackomer


09.03.2010 18:42

Re: Zábeh - ako na to?

Michall28
 Edvenčr 

Ikona

a co odporucate na taky 2takt 80ku s novou piestnou sadou , ojnicnou sadou a vybrusom valca .. ako sa to dlho zabieha ? ako sa k tomu stpravat ? ... je to endurko HONDA MTX 80 R2 :-)


09.03.2010 18:49

Re: Zábeh - ako na to?

zdeno255
 Kávičkár 

Ikona

Zo začiatku žiadne veľké vytáčanie, ale môžeš bez problémov kľudne jazdiť koľko chceš, len to nežeň do max otáčiek a aj keď budeš jazdiť príliš pod otáčky viac tým tomu motoru uškodíš

Upravené 1 krát. Naposledy upravil zdeno255 (09.03.2010 18:51)


09.03.2010 18:50

Re: Zábeh - ako na to?

Martin091
 Edvenčr 

Ikona

Takze, ako prve, ze treba dat viacej oleju. Tak normalne je asi 1dcl na 5l, tak daj teraz do benzinu trosku viacej 1.3dcl oleja . Ked nastartujes nechaj to 25 min bezat na volnobehu, nech to sadne pekne vsetko. Potom sa chod vozit, prvych 500km urcite zabudni na vozenie so spolujazdcom. Prvych 50 km si fakt davaj bacha na otacky motora nevytacaj to moc ale ani nechod pod otacky, najlepsie tak po rovinke sa v klude vozit. Ja ked som zabehaval new motor na simsona 70ccm, tak bolo citit kedy to ma moc otacok, take divne vybracie to malo, proste bolo citi e ten motor je surovy este. Takze treba pekne s citom a tak volne aby motor bezal

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Martin091 (09.03.2010 18:51)


09.03.2010 19:17

Re: Zábeh - ako na to?

Michall28
 Edvenčr 

Ikona

nooo budem davat bacha... tak ale kolko maximalne otacok a kolko najmenej ? tak aby som mu neublizil .. ? :-~


09.03.2010 19:43

Re: Zábeh - ako na to?

Martin091
 Edvenčr 

Ikona

otackomer som v zivote na 2T nemal, Takze ja som sa spoliehal na sluch a cit

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Martin091 (09.03.2010 19:44)


09.03.2010 20:54

Re: Zábeh - ako na to?

Michall28
 Edvenčr 

Ikona

ani ja doteraz .. noo ale aj tak ... mam enduro na ktore otackomerove lanko este len idem kupit tak len pre zaujimavost ..


13.03.2010 19:19

Re: Zábeh - ako na to?

thomko28
 Edvenčr 

Ikona

martin091... presne dobry jazdec, ktory ma cit k motorom a vie co a ako funkuje tak ani otackomer nepotrebuje...


ja som tez teraz poskladal aprili tuareg 125, komplet urobeny motor... a tez jak som ju prvykrat nastartoval nechal pobezat aspon 10 min a nechal ju tak, na druhy den zase nastartoval zohrial pekne a isiel som si zajazdit, ale tocil som iba okolo 6000 viac nie, iba raz ku konci jazdeniu, aby nezabudla ze aj vysie vie tocit, potom o newem kolko dni som zase isiel jazdit, to bolo kludne... zjadne vytacanie.. a teraznedavno som zas bol a uz som ju par krat vytocil aj do 9000... taze tak, a to proste treba doslova vycitit kedy motoru mozes uz pridat a kedy ho nechat racej bez vecsej zataze... asi tolko k mojej moto....


26.03.2010 22:28

Re: Zábeh - ako na to?

cucak466
 Veteránista 

ketera moto je lepsi -aprilia rs 125 alebo yamaha 125 podaba sa na tu rs newim kteru si mam kupit


30.07.2010 22:18

Re: Zábeh - ako na to?

mato2501
 Bahniak 

Ikona

Ja sa chcem spýtať. V garáži mám ešte stále starý PUCH monza 50., tuším r.v. okolo 1974. Za svojich časov to bol trhač asfaltu na okruhoch xD No ale k veci menil som piest a teraz moto trochu klesol výkon a aj sa rýchlo zahrieva.Je potrebné na to ísť ako pri zábehu a v malých otáčkačh (nikdy som ju moc nevytáčal) alebo je niekde chyba. Vie mi niekto poradiť?? A ešte jedna vec, chcem kúpiť Apriliu RS 125 2006r.v. , a má najazdené 10500 Km. Čo myslíte je motor moc vybehaný alebo mi v kľude pri dobrej údržbe aj zopár rokov vydrží. Ja si myslím že to na cesťák veľa nie je ale potrebujem predsa radu od odborníkov. Díky


06.03.2011 23:17

Re: Zábeh - ako na to?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

ak som to z prekladu "gúgla" dobre pochopil, tak tu tiež niekto tvrdí, že motor treba zabiehať razantnejšie a s minerálnym olejom. Čo si o tom myslíte?
[null ]mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
p.s. nepreložil by to niekto?

Upravené 1 krát. Naposledy upravil tryskac (06.03.2011 23:18)


28.03.2011 12:51

Re: Zábeh - ako na to?

Jezko
 Kávičkár 

Ikona

Kúpil som si novú Hondu CB600f hornet 2011 a pri jazdený prvých km sa mi teplomer vyšplhal na 105C. Jazdil som len krátke trate na mojej ulici lebo ešte k tomu mi neposlali s Hondy papiere a nemám ŠPZty. Je toto prehrievanie motora normálne alebo chyba je niekde inde.

P.S. Pri teplote 105C som mal spustený ventilátor.


28.03.2011 22:21

Re: Zábeh - ako na to?

Jezko: no neviem, tiež mám novú motorku a teplotu mi ukazuje na 5 miestnej stupnici iba 2 prípadne 3 paličky. Asi ti neotvára termostat


08.08.2011 8:59

Re: Zábeh - ako na to?

Perno
 Kávičkár 

Ikona

ked jazdis kratke trate,tak je to v pohode. Mne sa to tiez stava a pohoda. Ked nejakzdis dlhsie ale len napr po meste ze casto cakas na semafore,alebo sa vlecies tak vzdy mam tu teplotu vacsiu ako ked jazdim normalne.


21.09.2011 14:21

Re: Zábeh - ako na to?

Kojotous
 Kávičkár 

Ikona

Ahojte :-).

Precital som si vela prispevkov na toto tema (a ze ich tu mate dost ). Samozrejme kazdy radi mimo ineho motor nepodtacat, avsak nikde sa konkretne jaksi nikto nevyjadril co to konkretne znamena (viem ze to tazko generalizovat) :-).

V mojom konkretnom pripade sa bude jednat o motor 4V s max vykonom (kw) v 10 500 otackach. Pod aku hranicu otacok by ste vramci zabehu motora nesli? Mylim sa ak napisem niekde pod 3 000 otackami?

Dakujem :-)


Upravené 1 krát. Naposledy upravil Kojotous (21.09.2011 14:23)


21.09.2011 15:48

Re: Zábeh - ako na to?

wawa
 Edvenčr 

Ikona

8-) kojotus caff : poskúsim sa to vysvetliť, hoci ide už o staršiu tému, No niektoré príspevky fakt stáli zato. Takže, každý skúsený motorkár ti potvrdí, že "podtočený" motor môže byť rovnako nebezpečný ako "vytočený" až do červených políčok. Napríklad ideš z kopca, máš tam zaradený vyšší rýchlostný stupeň. Potom sa situ zmení a začne stúpanie. Je potrebné preradiť, aby sa motor menej namáhal a naberal otáčky rýchlo a svižne. Ak to jazdec neurobí a pokračuje v pridávaní plynu pri zaradenom vyššom rýchlostnom stupni ako je potrebné (otáčky klesajú-pri každom moto,rozhoduje aj kubatúra... je to iné, motor sa začne vzpierať, upozorňuje, že nevládze a pod.), v tej chvíli dochádza k nadmerej záťaži rôznych komponentov. Napr. doslova trpia ložiská kľukového hriadeľa, o prevodovke nehovoriac, veľké dynamické sily pôsobia na ďalšie pohyblivé časti rozvodového mechanizmu, na reťaz (kardanový prevod) a pod.. až môže niečo aj "rupnúť" a nasledovať i pád. :-(


21.09.2011 15:51

Re: Zábeh - ako na to?

je potrebné zabehávať každú novú motorku? to mi pripadá také zbytočné.... 8-)


21.09.2011 17:21

Re: Zábeh - ako na to?

Kojotous
 Kávičkár 

Ikona

Wawa - Dakujem za rady!

Pokial by sme sa bavili o "laboratornych" podmienkach alias plne rovna cesta, vedeli by ste mi hodit to orientacne cislo otacok pod ktore motor nema klesat a pod ktorym by sa dal tento stav definovat ako "podtacanie" a to najmä pocas zabehu ? Ked sa bavime o specifikaciach motoru ktore som uz uvadzal.

Moj odhad je vsetko pod 3 000 otackami, konkretne na toto by som si velmi rad vypocul vas nazor.

Dakujem :-)


21.09.2011 17:34

Re: Zábeh - ako na to?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

to sa neda takto urcit na papieri, to musis citit.
Zalezi napr aj od zaradeneho stupna, na jednotke mozes ist na 2.000ot, zasa na 6tke pod 4.000 nie a pod.

Pises, ze mas V4 a max vykon v 10.500ot, ja by som pocas zabehu jazdil v otackach 5.000-8.000. Samozrejme pri tom hornom udaji zostavat vzdy max par sekund a bud ubrat, alebo preradit.

3.000ot mi pride malo, to max pri nejakom poprdkavani po meste. Ale preco nepodradit o 2 stupne nizsie a 4.000?


21.09.2011 17:59

Re: Zábeh - ako na to?

Menton
 Skútrista 

Ikona

Devill63: je to potrebne. A odvdaci sa ti dobrou spotrebou aj vykonovymi parametrami. Aj ked aj po zabehu nie je dobre podtacat, ani pretacat.... ;-)

Kojotous: vacsina tu uz bola napisana. Zabeh by mal byt plynuly, cize nejazdit napr. prvych cca 2-3.000 km ako s plnymi gatami a potom mu zrazu zacat davat stale "po papuli" v cervenom. Takze pri jazde vyuzivaj rozsah otacok 30-50% maxima, postupne pridavaj hornu hranicu cca o 10-15% kazdych 500km. Dolezite je, aby si ten rozsah vyuzival na kazdom prevodovom stupni. Zaroven si aj ty zvyknes na moto, budete si viac rozumiet a nebudes musiet furt sledovat otackomer. Nezabudni na zohriatie pred jazdou. Uplne na zaciatku si musia sadnut aj brzdy, tak predvidaj. A nezabudaj mastit retaz kazdych 500km a obcas aj cistit. [dobre]

Matus: secko naj k meninam... ;-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Menton (21.09.2011 18:06)


21.09.2011 18:07

Re: Zábeh - ako na to?

brazel mi o tom nepovedal ani slovo, sadol som na novú motorku a naháňal som ho z Čeladnej až domov....., ciko jeden, že odborník...... :-}

Upravené 1 krát. Naposledy upravil devill63 (21.09.2011 18:08)


22.09.2011 7:21

Re: Zábeh - ako na to?

Kojotous
 Kávičkár 

Ikona

Dakujem za pomoc,

viem ze tu bola vacsina uz napisana, vacsinu najdem aj v manualy, prave preto som sa zameral na pojem "podtacanie" motoru kedze konkretne cisla na tuto velicinu sa nikde neuvadzaju :-).

Bude to moj prvy motocykel ktory budem zabehavat a ako vidim, nebude to med lyzat - drzat motor nad 3000-4000 otacok (idealne) a zaroven neprekrocit hranicu 6000 otacok, to sa nam to spektrum pouzitelnych otacok riadne zmrstilo :-).

Hadam to prezije jak motocykel, tak moje nervy ;-)


22.09.2011 9:41

Re: Zábeh - ako na to?

matoooooo
 Kávičkár 

Tiež som riešil podobný problém, na akých min. otáčkach "držať motor".
Max výkon mojej CBF je pri otáčkach ako máš ty 10 500.
Snažim sa nechodiť pod 4000-4500...3000 sa mi zdá dosť málo.


22.09.2011 9:57

Re: Zábeh - ako na to?

Menton
 Skútrista 

Ikona

Chlapi, to podtocenie budete citit a pocut, motor bude akoby nekludny, zacne triast, vynecha odpaly az pri extremne nizkych otackach s poriadnym kopnutim zastane. To chce prax a naucit sa vnimat motor a vlastne cely stroj. Na pochopenie je aj dobre rozumiet procesom, co sa v nom deju. Fakt sa neriadte len otackomerom, lebo budete jazdit jak robot a neuzijete si jazdu. CBF napriklad 3000 otacok zvlada uplne v pohode, samozrejme je patricne leniva, ale ked zabudnes 6 v obci, tak bude poslusne tahat na hranici MPR. Problem je skor dlhodobe podtacanie, co robia vodici casto z lenivosti, ze sa im nechce radit, alebo si myslia, ze tak si vylepsia spotrebu. Stratia vsak radost z jazdy a spotreba v najnizsich otackach zas stupa. [dobre] Staci, ked si zvyknete, ze uz pred obcou idete minimalne do 5, radsej 4.
A tych cca 6000 otacok uz pri vasich moto atakuje MPR na dialnici, takze tych prvych par sto km urcite nebudete brzdit premavku... ;-) Takze tie horne otacky hrozia skor pri zrychlovani, ako pri ustalenej rychlosti...

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Menton (22.09.2011 10:05)


22.09.2011 10:31

Re: Zábeh - ako na to?

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

presne tak ako napisal matus, to musis citit. Motoru sa musi ist lahucko, vtedy sa motor tesi a nie len pri zabehu :-)

Tym nechcem povedat, ze motor nemozes povyzvrtat poriadne po zabhu, ked mas chut a prietor, tak do toho. Obcasne vytocenie mu neskodi, je priam ziaduce raz za cas. Ale podtacanie motoru skodi pocas jeho celeho zivota, nie len v zabehu. Netreba byt lenivy a podradit, ked si to motor pyta.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil janoval (22.09.2011 10:32)


22.09.2011 11:23

Re: Zábeh - ako na to?

no je to zábavné, niektoré motocykle už pri 3000 ot dávajú 80% krutiaceho momentu takže tu by som to ako probblém nevidel.... napr. GSF 1250 alebo CBF 1000.....


22.09.2011 19:47

Re: Zábeh - ako na to?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Menton> dakujem :-)

devil63> to ze je 80% kr.momentu v 3.000ot je nie ze vyhoda, ale v zabehu skor nevyhoda. Vysoky kr.moment v nizkych otackach znamena extremnu zataz na klukovu hriadel a jej ulozenie. (Preto napr turbonaftove motory maju mimoriadne silne klukovky a ich ulozenie). A je to zataz aj na piest, valec a kruzky.
Jednoducho, cim vacsi kr.moment v nizkych otackach, tym vacsia zataz na motor.

Takze aj (a najme) pre motorky so silnym kr.momentom plati - radsej viac tocit.


23.09.2011 14:56

Re: Zábeh - ako na to?

wawa
 Edvenčr 

Ikona

8-) kojotous ... neboj, nie je to až také ťažké, pochopíš a "chytíš cit" pre heft a otáčky motora veľmi rýchlo, už podľa zvuku a ťahu... ani na otáčkomer nebudeš musieš stále hádzať oko, nooo, nie je to až taká zábava ako po zábehu...ale dá sa...ešte 1x neboj ! ... to zvládneš :-))) ;-) >:-)
matus rozvinul a doplnil môj predchádzajúci príspevok a plne pritakávam na znak súhlasu ! [dobre]

Upravené 2 krát. Naposledy upravil wawa (23.09.2011 15:02)


23.09.2011 16:32

Re: Zábeh - ako na to?

načo to potom robia, práve to, že krútiaci moment je v nízkych otáčkach sa uvádza ako výhoda, že nie je potrebné motor vytáčať aby ťahal a ty ma tu presviedčaš o opaku, čo tým inžinierom jebe alebo nevedia o týchto tvojich poznaniach....... >:-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil devill63 (23.09.2011 16:33)


23.09.2011 19:56

Re: Zábeh - ako na to?

Menton
 Skútrista 

Ikona

Devill63: prave preto som ja uviedol rozsah otacok pre zabeh v percentach. Ty mas "nizkootackovy" motor, takze 3000 otacok je uplne v pohode. Otacky nie su vsetko, dolezite je aj mnozstvo paliva, lebo mozes ist rovnake otacky na plny plyn do kopca a zaroven na minimalny plyn po rovine, ci dole kopcom. Bez pridania plynu ten max. krutiaci moment nebudes mat, takze ziaden problem pre motor. V zabehu staci mat "lahku" ruku a bude to bez problemov a extremnej zataze. Rozumies mi ?
Ziaden stres a panika, mas super moto na turistiku, urcite ju nemusis vytacat a spokojne si prdkat krajinou a pustat si pritom hudbu. Na druhej strane sa s nim da aj velmi svizne jazdit v kopcoch a chutia mu aj zakruty. [dobre]
Matus tomu nerozumie, je este mlady, nevybureny, este nedorastol na boxer... >:-)


23.09.2011 20:12

Re: Zábeh - ako na to?

však som si aj myslel, že tí nemci by nepustili do sveta nejaký hadraplám však ich to odviezlo až pred Moskvu........ >:-), ani neviem, či som mal viac ako 5500 ot/min. asi pri 180km/hod........ [dobre]


23.09.2011 20:21

Re: Zábeh - ako na to?

Menton
 Skútrista 

Ikona

Devill63: mudro pises bobar... ;-) Ale zas neboj sa ho obcas potiahnut do otacok na nizsich prevodoch, treba spravit vietor vo vyfuku a roztancovat ventily... Ja som na ceste isiel snad max. 160 aj to len kratkodobo pri predbiehani, uz sa nepotrebujeme chvastat pred babami... >:-)


26.09.2011 22:46

Re: Zábeh - ako na to?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

načo to potom robia, práve to, že krútiaci moment je v nízkych otáčkach sa uvádza ako výhoda, že nie je potrebné motor vytáčať aby ťahal a ty ma tu presviedčaš o opaku, čo tým inžinierom jebe alebo nevedia o týchto tvojich poznaniach.......

to ze nieco nevies neznamena, ze to tak nie je.


| 1 2 | Nasledujúce


Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

Naživo: Africa Twin Tunisia Adventure:

» =?utf-8?B?6kNhcCBFbmdlbGEsIENhcCBTZXJyYXQsIFRhYmFya2E=?= - 17.11.2017 19:50:

Cap Engela, Cap Serrat, Tabarka. Dnes sme Afriky hrdo zaviezli na najsevernejší bod Afriky nazývaný mys Cap Engela. Je to taký Africký Nordkap, akurát tu nie je tolko turistov... Napr dnes len dvaja ;-) Ale zato sme si to šupli pekne az k monumentu - mape Afriky z nerezu s vyznačeným miestom mysu - rovno na masinach. Afrikam pieskové pisty zatial nevadia i s batožinou. Aj ked treba povedať že sme zabalený naľahko. Potom sme prechadzali okolo jazera Ikechul, ktoré je známe ako prvá zastávka vtákov migrujucich z Európy do teplých krajín. Teraz tu už neboli a tak sme pokračovali na ďalší mys - Cap Serat. Ten bol zaujímavý hlavne asi 3km dlhým pieskovým vyjazdom ktorý končil na vysokom kopci s vojenským radarom. Výhľad super, jazda este lepšia ;-) Tak sme prišli do Tabarky, dali domácu stravu, našli miesto na stany dali domácu a... Ideme späť. Skoro sa stmieva uz 17h treba rano skoro vyraziť. ;-)

=?utf-8?B?6kNhcCBFbmdlbGEsIENhcCBTZXJyYXQsIFRhYmFya2E=?= - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
=?utf-8?B?6kNhcCBFbmdlbGEsIENhcCBTZXJyYXQsIFRhYmFya2E=?= - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
=?utf-8?B?6kNhcCBFbmdlbGEsIENhcCBTZXJyYXQsIFRhYmFya2E=?= - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
=?utf-8?B?6kNhcCBFbmdlbGEsIENhcCBTZXJyYXQsIFRhYmFya2E=?= - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
=?utf-8?B?6kNhcCBFbmdlbGEsIENhcCBTZXJyYXQsIFRhYmFya2E=?= - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure

» Sleduj NAŽIVO

 
STYX - u nás nájdete všetko

Kawasaki Z650 2017

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2017 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 161533 | Včera: 143644