|
Prajem príjemne čítanie.
Pri pravidelnom citani ma zaujalo na fore to tvoje zvonenie ...
Nepopisujes zvonivy zvuk presnejsie, preto sa zameriam na najcastejsie moznosti zvoniveho zvuku: 1, zvonivy zvuk spojeny s miernym poklepavanim. Pre blizsie popisanie zvuku - zvuk je riadne zvonivy pri volnobehu a pri nizsich otackach, pri vyssich otackach sa uz neprejavuje, a ak je volnobeh nastaveny spravne, pri kazdom odpaleni nastane klepnutie. Ak chytis motor pevne do dvoch ruk (nie valec a hlavu) citis ako v nom nieco klepne (ale potrebuje to sakra nizky volnobeh). Toto zapricinuju piestne kruzky, ale nie ako pisu ludia na fore, ze vo valci vyjazdili nejaky iny tvar! Drazky sa v pieste zvacsili a kruzky sa v pieste pohybuju hore a dole, samozrejme k tomu prispieva aj opetrebenie kruzkov. Ide o velmi jemny pohyb, ktorý vznika posuvom piestu hore a dole. Piest ide hore, tlaci kruzok pred sebou, ten si sadne na dolnu hranu drazky. Ked pride do hornej uvrate nastane vybuch, ktory zacne tlacit piest dole. Prvy kruzok je tlakom tlaceny chvilu do dolnej hrany, ale ked sa tlak uz uvolnuje kruzok sa presune a sadne na hornu hranu drazky piestu, lebo zacne byt piestom tahany dole. Ten presun vyda klepnutie a nasledne zazvonenie piestu. Cim je vacsie opotrebenie je zvuk vyraznejsi. Pozor, toto casto robia Simaky aj po GO opravach, alebo vybrusoch, ked ludia davaju dokopy piest od ineho vyrobcu a kruzky od ineho vyrobcu. Je asi jasne, ze najlepsie je pouzit sady od jedneho vyrobcu, pretoze kruzky a piest su spolu kalibrovane. Pozor, nikdy nekupuj piest s kruzkami od cloveka co robi vybrusy. Su to zvacsa ludia, co niekde kupili lapovaci stroj, alebo superfinish sustruh a nemaju ani sajnu o motoroch, a su radi, ze maju vobec nejaky kontakt na predajcov piestov a kruzkov, tak ti bezne predaju piest z kosacky a kruzky z Babety, ... Ak by si hladal kalibrovanu sadu - dobre meno ma napriklad vychodoindicka spolocnost Ambika (dodava cele sady aj pre nasu fabriku a dodava Yamahe, Honde, ...), dovaza sa aj do SR aj CR, alebo slusne veci su Rotax, ale to stoji uplne ine peniaze. Na a-k-f, som videl oku lahodiacu kvalitu asi od nemeckeho vyrobcu (nazov si necham pre seba). 2, zvonivy zvuk. Pre blizsie popisanie zvuku - motor zvoni neustale, ci pri volnobehu ci pri nizkych otackach, ci pri strednych otackach a samozrejme aj vysokych (to je uz tazsie rozoznat). Pricinou su opotrebene kruzky a neraz aj prasknuty kruzok. Pozor pod pojmom prasknuty si nepredstavuj polamany. Prasknuty kruzok moze mat mikrotrhlniky sposobene opotrebenim, prudkym narastom a poklesom teploty, chybou materialu, vysokym tlakom, ... Taky kruzok zvoni ako plechovy zvon. Spoznat sa da ak prilozis ucho blizsie (pozor na popalenie) pocujes vyrazne zvonenie v hornej oblasti valca.
3, cinkanie. Pre blizsie popisanie zvuku - v motore najma pri volnobehu a nizkych otackach (pri vyssich sa to celkom strati) pocut cinkanie, akoby cinkalo zahrst minci (dve), cinkanie sa zvacsa prejavuje pri zahriatejsom motore. Ide o cinkot dvoch opernych podloziek, ktore su vlozene medzi piestom a ojnicnym loziskom. Toto bola a vzdy bude stara zvukova "slabost" na svoju dobu takmer dokonaleho motora M531, z ktoreho neskor vysiel dobre znamy M541. Uz ako tinedzer som tento problem riesil, lebo cinkavy zvuk nielen mne liezol na nervy. V istom este vtedy totalitnom casopise jeden clovek uviedol, ze sa toto cinkanie da odstranit poriadnym namazanim plechovych podloziek tuhym mazivom. Ano, ale palivo s olejom si to mazivo casom pekne vyplavilo a cinkanie bolo spat. Ale spat k teme ... Simson ma obojstanne otvorene horne ojnicne oko, do ktoreho sa vklada ihlove lozisko s dvojdielne lisovanou klietkou ihliciek (len na a-k-f som videl aj jednodielnu klietku tusim pri nejakej tuningovej sade). Snaha projektanta v motore co najviac znizit trenie v oblasti piestneho capu ho doviedla k naprojektovaniu netradicnych plechovych podloziek, ktore je mozne vidiet v celom motore (staci sa podrobnejsie pozriet na prevody, spojku, ...) - rukopis projektanta, ktorym sa snazil odelovat rozdielne rotujuce diely od seba. Tieto maju okrem eliminovania trenia ciasocne zabranit aj axialnemu pohybu ihloveho loziska v ojnicnom oku. Vymedzovacie plechove podlozky priniesli so sebou cinkavy vybracny zvuk, osobne som ich nevidel pouzite v ziadnej inej konstrukcii motoru tej doby. Zaujimave bolo, ked som rozobral stary motor ako mal pekne vylestene kruhy na piestnom cape od plechov, co ma utvrdilo v tejto teorii - cinkaju o piestny cap. 4, Hlasne zvonenie piestu. Pre blizsie popisanie zvuku - nepravidelne pozvonovanie zapricinene nadmernym pohybom piestneho capu zo strany na stranu. Dovodov moze byt niekolko (opotrebene ulozenia v pieste, volny ojnicny cap, prehriatie capu a strata tepelnych vlastnosti, vysoke vibrovanie piestneho capu, ...). Zname je, ze ocelovy piestny cap sa nezvacsuje vplyvom teploty rovnako ako sa zvacsuju oka v pieste, ktory je vyrobeny so specialnej zliatiny hlinika a dalsich prisad. Zaujimave je najma to, ze za mojich tinedzerskych cias sme piestne capy vylisovali prostrednictvom skrutkovych pripravkov a vylisovanie bolo znacne narocne na presnost, aby nedoslo k poskodeniu piestu. Dnes sa piestne capy daju natlacit volnou rukou a to ma utvrdzuje v teorii, ze kvoli zlahceniu montaze vyrobcovia pristupili k zmene presahu, ktory bol pre piestne capy bezny, a ktory zabezpecoval presne a pevne uchytenie v okach piestov. Hawk dohovoril som.
Skoda, ze si ten zvuk nepopisal so vsetkymi atributmi a sprievodnymi javmi.
zdoj:miro.ferko/Simsonviglu.cz
|