Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Chladenie olejom - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuChladenie olejom - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 
15.11.2005 19:39

Chladenie olejom

MajoKE
 Skútrista 

Ikona

Ak je moto chladené olejom znamená to aj okrem iného, že je stále pri jazde chladené / rovnaká rýchlosť / rovnakým množstvom pretečeného oleja, či je vonku -5 st. alebo + 30 stupňov? Díky.


15.11.2005 20:09

Re: Chladenie olejom

MOKUSH
Neregistrovaný

podla mna polinteligenta, je to asi tak ze musi byt rychlejsia cirkulacia oleja ked je teplo a pomalsia cirkulaci ked je chladnesie. Dobre pisem? :-} je tam dajaky termostat? lebo aj ja mam chladenie olejom..


15.11.2005 21:11

Re: Chladenie olejom

Peter Fischer
Darca Krvi  Turista 
Redaktor
Ikona

Neviem, ci je to zakonite, ze kazda motorka s chladenim olejom ma dva okruhy. Ale logicky by to tak malo byt, pretoze tam musi byt chladic a nemoze sa to cele chladit hned, napriklad ked je vonku -10 a startujes na studeno...

Herghott


15.11.2005 21:19

Re: Chladenie olejom

kalupko
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Neviem ci mam dobre vedomosti, ale ked ti olej tlaci olejove cerpadlo, tak tam rychlost neovplyvnis podla teploty, cerpadlo fakci podla aktualnych otacok motora. Jedina vec co udrzuje tlak oleja v ako takych medziach je pretlakovy ventil, ktory ti pri velkom tlaku prepusta cast oleja naspat do vane....Ale vazne neviem ci je tam nejaky termostat ktory by udrziaval iba okruh v motore kym je studeny...


15.11.2005 21:24

Re: Chladenie olejom

Peter Fischer
Darca Krvi  Turista 
Redaktor
Ikona

Awia sa snad na mna nenahneva, ked tu spomeniem, ze mal na Ukrajine havarku, pri ktorej prederavil olejovy chladic. Ked motor nastartoval studeny, nic sa nedialo az kym sa nezohrial, potom z chladica tiekol olej...

Herghott


15.11.2005 21:43

Re: Chladenie olejom

Richie
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

No ja mam tiez motor chladeny olejom (aj vzduchom) a chladic sa ohrieva rovnako s motorom. Podla nakresov mazania to chapem tak, ze cerpadlo tlaci olej do chladica stale, nezavisle od teploty. Mozno nejake novodobe cestovne koraby maju toto chladenie vymyslene inac. Na mojej moto je to ale takto jednoducho. Je to sice blbe, ked je -10 a chladi sa motor aj olejom, ale je to overene a funkcne uz niekolko desatroci.


15.11.2005 21:57

Re: Chladenie olejom

duggo
 Kávičkár 

Ikona

nie len chladene ale aj mazane . Takze ,na tom BMW bude aj nejaky iny okruh .


15.11.2005 22:01

Re: Chladenie olejom

RS 955i
Neregistrovaný

Chladenie olejom nema ziaden termostat,nie je tak dolezity ako pri vodnom chladeni! Ono totiz ide o uplne odlisny sposob chladenia. Olej chladi predovsetkym piest. Co je pri piestovom motore hadam najviac namahana suciastka, a urcite najviac chulostiva na prehriatie,pri nadmernej tepelnej roztaznosti sa vo valci jednoducho zadre alebo prepali a nasledky su hadam kazdemu jasne. Ked je piest podchladeny nema to nejaky zvlast negativny dopad.
Naopak vodne chladenie je velmi chulostive na spravnu teplotu. Kedze piesty su chladene prestupom tepla mezi valcom a piestom prostrednictvom kruzkov je nutne udrziavat spravnu teplotu valca a tym vlastne jeho presny rozmer vzhladom na tepelnu roztaznost. Pri podchladenom valci nie je dostatocna pracovna vola medzi valcom a piestom a dochadza k enormnemu opotrebeniu,a naopak pri prehriatom valci a tym jeho extremnim zvacseni sa zhorsuje prestup tepla a v extremnom pripade moze dojst k prepaleniu piesta.


15.11.2005 22:41

Re: Chladenie olejom

MOKUSH
Neregistrovaný

pri nezohriatom motore je velka vola mesi piestom a valcom a preto na m ide z pociatku modry dym. :-D
RS655i neviem ci je piest najviac namahany.. o tom by sa dalo polemizovat napr. piestny cap, tah, tlak= ohyb a v kuse maka + otlacenie+ strih, zato piest je ako namahany? iba horna plocha je namahana na tlak ci ohyb? ;-)

MAJO sak odmeraj rychlost prietoku, sklenene potrubie a ides miestne+ dlzkove straty. len si musis navodit polarne a saharove podmienky :-)))


16.11.2005 1:22

Re: Chladenie olejom

Tomáš Hajduch - Awia
Darca Krvi  Edvenčr 
Správca
Ikona

GS=- ma urcite termostatt a oddeleny okruh ktorym pusta olej do chladica. Je to vzduchac, chladic je len doplnkove chladenie.

Vacsina moto to zvykne mat zapojene jednoducho na to iste cerpadlo co tlaci olej na maznie...

Awia


16.11.2005 3:09

Re: Chladenie olejom

MOKUSH: Nebudem s tebou polemizovať, pretože to samozrejme nemá zmysel. Keby tvoje vedecké analýzy neobsahovali takú veľkú dávku humoru, tak by som si možno pomyslel, že sú škodlivé, ale takto ti len chcem poďakovať ,za tie chvíle veselosti v inak vážnej téme. :-)))


16.11.2005 6:58

Re: Chladenie olejom

Pajo
 Kávičkár 

Ikona

Herghott , to máš tak že natlačí najprv všetky trecie miesta poprípade keď máš hydroštecle aj tie a ažpotom tlačí do chladiča , preto sa ti zdalo že olej začal vytekať až po zohriatí.
Vadim zdielam tvoju náladu.


16.11.2005 7:40

Re: Chladenie olejom

Ivan Ifk0 Kuzevič
 Turista 

V každom prípade je to mazanie VZDUCHOM a olejom, kde má olej menší podiel na chladení a ako povedal RS 955i olej chladí skôr vnútorné časti motora.
Ale aj tak, ak sa motor na začiatku správne zohreje a nerobia sa žiadne blbosti, tak chladenie a motor nemôže mať žiaden problém, či už je -5 C alebo + 30 C. A je jedno aký tam je okruh, prietok, termostat ... Páni konštruktéri pri tom strávili zopár hodín a zopár skúšok, takže sa netreba báť


16.11.2005 7:51

Re: Chladenie olejom

GaST
 Kávičkár 

Ikona

Mal som kombinované chladenie olej/vzduch na GSX1100G, aj teraz na GS a môžem len potvrdiť spoľahlivosť. Jediná nevýhoda vzducháčov, resp. olej/vzducháčov oproti vodnikom je, že vodny plášť viac tlmí mechanické hluky motora, takže sú /niektoré/ akoby mechanicky tichšie. Ale všetko má svoje pro&proti. Pri všetkých chladiacich médiách je skutočne prvotne podstatné správne zohriatie.


16.11.2005 8:39

Re: Chladenie olejom

zajo78
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

vyhoda chladenia olejom je mensia hmotnost, nevyhoda mensi odber tepla a je viac namahany olej. chladenie vodou je najucinejsie ma mensi rozdiel teplot, nevyhoda vacsia vaha. >:-)


16.11.2005 9:00

Re: Chladenie olejom

Vidicon
 Geriatrik 

Ikona

na VFR je chladenie vodou aj olejom. Ak si dobre spominam na nakresy, co mam niekde pekne hlboko schovane v pamati a neviem ich tam najst, tak olejovy chladic je len jedna zo zastavok, kade mi olej preteka, teda ziadny oddeleny okruh, ziadny termostat (hovorim o VFR).

Dobra rada: ak je vonku 7 a menej stupnov, prelepte si chladic neprefukavou lepiacou paskou (kupite na benzinkach za 70 korun ci kolko, su strieborne a cierne)


16.11.2005 10:00

Re: Chladenie olejom

papaja
 Jogurťák 

Vidi VFRa je rura na pecenie ;) Preto potrebuje chladit ako rusky tank... :-P Len sa cudujem ze nikde na zrazoch neponukas zadarmo horuci cajik :-)))


16.11.2005 10:08

Re: Chladenie olejom

duggo
 Kávičkár 

Ikona

:-~ neprefukatelna lepiaca paska :-O ja som to vystrihol z papiera a oblepil obycajnou paskou a fungovalo to , ale iba jeden chladic , ten na ktorom neni ventilator . Keby som nahodou prehrial aby to chladilo .


16.11.2005 10:45

Re: Chladenie olejom

rajcak
 Turista 

Ikona


Vidi - to je dobrý nápad, ja na prekrytie chladiča používam široký leukoplast

duggo - papier sa ti rozmočí a budeš mať po pi.., / to je z jednej nemenovateľnej odrhovačky/ ;-) ;-) ;-)


16.11.2005 11:20

Re: Chladenie olejom

stevo
 Kávičkár 

Ikona

Mozno by bolo dobre pripisat k niektorym prispevkom ci to myslite v suvislosti k olejom chladenemu piestovemu motoru vo vseobecnosti, alebo k olejom chladenemu motoru motocykla. Je tam totiz viacero odlisnosti.


16.11.2005 12:41

Re: Chladenie olejom

miros139
 Ľadvinka 

Ikona

mokush: DR SP43 tlaci olej olejovym mazacim cerpadlom zo spodu do chladica, a vrchom chladica dalej do hlavy ku vacke a vahadlam,...medzitym druha vetva ide do prevodovky a na kluku,....takze cez chladic ide studeny olej hned,...doporucujem kvalitne pred jazdou zohriat,.....a nemas problem, + ako chclapci povedali v zime staci prikrit chladic....a tradaaaa, vyhodu v tomto rieseni vidim v tom ze tesnenie pod hlavom tesni len plochy valca a hlavy valca, nemusi tesnin olejovy kanal, a preto ak nahodou ti tesnenie povoli,stratis iba tlak ale nepridres motor,.....v lete lej hustejsi olej v zime 10nu


16.11.2005 13:27

Re: Chladenie olejom

fedajkin
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

S tou paskou to myslite vazne? Aky to ma zmysel?


16.11.2005 14:21

Re: Chladenie olejom

duggo
 Kávičkár 

Ikona

ked napisem ja som , to neznamena a by som ... takze moj papier "Nay elektrodom letak " vydrzal celu zimu v pohode .
fedajkin .... zmysel to ma taky, ze ti motor ide v takej teplote ako v Lete a nie je podchladeny , aj ked to je mozno zbytocne :-~ . Ja naTranslape mam v zime ovela mensiu teplotu kvapaliny ako v Lete , ked idem tak rucicka ani nestupne . Ale to ked je dost zima , tak som zakryl jeden chladic a teplota uz stupla . Vedecky povedane.


16.11.2005 14:56

Re: Chladenie olejom

Killbydeath
Darca Krvi  Skútrista 

Ikona

zaujimnave....asi by to chcelo teplomer mat na moto..xex...vie niekdo poradit ako ho doma vyrobit??,,by to nebola zlaa vec..hmm
ja mam pocit ze olejovy chladic netreba zakryvat....aspon u mna...a v lete by sa mozno aaj ventilator zisel,,ale je fakt ze konstruktery hadam vedeli co robia..
inak mne sa chladic hodne pomalsie ohrieva ako motor..hmm
.
..
...jazde zdar.... >:-)


16.11.2005 17:15

Re: Chladenie olejom

kalupko
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Ja si asi kupim ten teplomer oleja, co zasroubujes tam kde sa nalieva namiesto vrchnaku a mam po probleme, podla mna super vec, vies aku teplotu ma olej, aj ked je uz chladiaca kvapalina zohriata....


17.11.2005 9:36

Re: Chladenie olejom

karol1
 Bahniak 

Ikona

myslím , že zvýšený prietok oleja aj vyrovnáva teploty dielov v motore a určite nie je tak háklivý na prehriatie ako voda.Vyvaril už niekto olej? No a s jazdením v zime sa možno konštruktéri zaoberali skôr len okrajovo . Možno absencia termostatu oleja je spôsobená veľkým tlakom pri ktorom by musel pracovať? alebo im proste skúšky ukázali , že to neva.

stevo- myslím , že pokiaľ sa neuvedie inak , tak sa to týka motocyklových motorov.


17.11.2005 10:52

Re: Chladenie olejom

MOKUSH
Neregistrovaný

piest je namahany teplene , aj oter? neviem. Ja som myslel kombinaciu namahani ze taky piestny cap je namahany viacero sposobmi.
EXPLOIT ja som zvedavy kde skoncis po skole ty. Tvoja veta pred tyzdnom ze ci Ma DESKJET 2valec stala za vsetko :-P

Nehanbim sa za to co tu pustim do eteru je mi jedno co si myslite , chcem sa co najviac naucit. Exploit brali ste uz motor? sa ta opytam po tyzdni ci budes vediet na co je vobec piestny cap namahany. ;-)

MAJTE SA


17.11.2005 20:11

Re: Chladenie olejom

karol1
 Bahniak 

Ikona

MOKUSH
-ťah :napr. plášť piestu medzi piestnym čapom a dnom piestu pred hornou úvraťou , kedy ojnica piest spomaľuje a on sa zotrvačnosťou rúti v ústrety hlave valca
- tlak : to isté miesto po expanzii
- ohyb : dno piestu je votknutý nosník namáhaný tlakom plynov + ohyb plášťa pri klopení v úvrati
- otlačenie : napr. v otvore pre piestny čap
- strih : prepážky medzi piestnymi krúžkami za prvé od tlaku spalín , za druhé od zotrvačnej sily krúžku , za tretie od sily vyvolanej trením krúžku o stenu valca

a k tomu ešte prirátaj podmienky za ktorých piest pracuje - nad vrchným tesniacim krúžkom teplota cez 350 stupňov , čo pri obvyklej teplote vzplanutia olejov okolo 220 stupňov znamená , že v tomto mieste ide piest prakticky nasucho, naspodku plášťa cca 180 stupňov , čiže len na plášti piestu je teplotný spád okolo 170 stupňov (pri súťažných strojoch ešte horšie podmienky) , oter na povrchu , kde je sklzová rýchlosť podstatne vyššia ako na piestnom čape. Taktiež si musí nechať ľúbiť ( hlavne u dvojtaktov) ofukovanie "studenou" čerstvou zmesou prúdiacou z prepušťákov a hneď pár milimetrov vedľa ofukovanie žeravými spalinami do výfuku.
atď atď atď..................


17.11.2005 20:38

Re: Chladenie olejom

MOKUSH
Neregistrovaný

Karolko to mne nemusis ani pisat ja si t oviem predstavit aj som to mal pred ocami okrem namahani vystupkov v krorych su piest. kruzky. Polovica motorideakov si ani nevie predstanit o com rozpravas. Chytil si sa zlej palice. A rozpisujes tu veci zname , skus Exploita toho tym asi ohuris. Mna nie. Strojarsku neschopnostou by som moje polemizovanie nenazval. Asi nesom trulko ked uz zacnem uvazovat o detailoch.

No zhrniem to , a ani netreba. ja viem co viem a ucim sa dalej

CAf ;-)


18.11.2005 16:04

Re: Chladenie olejom

miros139
 Ľadvinka 

Ikona

zo skoly este mudri nikto nevysiel......vediet si predstavit a vediet o com hovorim...je rozdiel, preto ak chces byt jednicka, uc sa ako drak, jazdi, rozoberaj, ale neposer, a ked si budes mysliet ze si numero uno, zastav sa u karola1 v dielni, zistis kolko toho nevies, a tvoje nepriestrelne domnienky budu razom obratene na nesmele otazky,.... :-)))
nepodcenuj nikoho, ani motoride-akov, kazdy vie hov...no vsetci vedia vsetko,...iked si myslim ze ked treba poradit, kazdy sa rozkecia o volovinach /ako ja .)))/ ale poradi malokto k veci.....
awia a spol.:ked vies zamontovat kvapku darcom, prilep tam karolovi srobovak a uchylkomer....myslim ze by si to zasluzil,...kajo ak ta stekli v zadku, sorry ;)))))


19.11.2005 8:38

Re: Chladenie olejom

karol1
 Bahniak 

Ikona

mokush - nikoho nepotrebujem ohurovať - pozri si svoje príspevky dozadu.
miros139 - :-D :-D :-D :-D :-D


26.11.2005 9:03

Re: Chladenie olejom

MajoKE
 Skútrista 

Ikona

Díky za príspevky a rady.


26.11.2005 15:47

Re: Chladenie olejom

Richie
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

miros - ja som u karola v dielni bol. Este s Jawkou. Dva krat mi tam robili motor. Prvy krat preto, lebo som ho tam doniesol so zadretou ojnicou a druhy krat preto, lebo ked mi ho rozobrali a potom zlozili, tak zabudli namazat jedno velmi podstatne lozisko a to sa po 10 minutach chodu motora zadrelo na fest. Nepatri to sem, ja viem, ale ako sa hovori - aj majster tesar sa raz utne. A btw, ked som videl dielnu, neveril som, ze TO je ten servis. :-D


26.11.2005 18:50

Re: Chladenie olejom

nobody
 Kávičkár 

ano, TO ozaj nevyzera ako servis :-D ;-) >:-)


28.11.2005 10:41

Re: Chladenie olejom

FaDe
 Edvenčr 

Ikona

www.motoride.sk/page.php?view=phorum&tema=poradna...

;-)

Pajo: no ja si myslim ze najprv je olej tlaceny do chladica a az potom na trecie miesta. Ked ma olej chladit, nebudem ho predsa najprv striekat horuci na trecie miesta a potom ho povediem do chaldica nie? Cize pri normalnej moto bez oddeleneho okruhu je to podla mna: vana > cerpadlo > chladic > motor > vana

FaDe-MARAUDER


28.11.2005 17:14

Re: Chladenie olejom

fedajkin
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

Heh, Fade, keby si dal chladic za motor, tak to mas to iste :D


28.11.2005 18:09

Re: Chladenie olejom

FaDe
 Edvenčr 

Ikona

Myslim si ze nie ;-)



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 9813 | Včera: 193620