Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Svietenie a spotreba - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuSvietenie a spotreba - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 

Predchádzajúce | 1 2 |

04.02.2010 13:27

Svietenie a spotreba

egres2
 Bahniak 

Ikona

Pri obede som od vedlajšieho stola počul debatu a zvyšovaní spotreby paliva v súvislosti zo svietením.Argumenty?


04.02.2010 13:29

Re: Svietenie a spotreba

mateo123
 Turista 

Ikona

To je pekna blbost lebo svietenie nema nic spolocne so spotrebou


04.02.2010 13:34

Re: Svietenie a spotreba

brazel
 Kávičkár 

Ikona

mateo123 , tak to je potom Perpetuum mobile . sk.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile


04.02.2010 13:36

Re: Svietenie a spotreba

Albion
 Turista 

Ikona

Blbosť to nieje.
Vplyvom odberu elektrickej energie dáva alternátor vyššiu záťaž na motor, a tým sa nepatrne zvyšuje spotreba a emisie.
Musím upozorniť na to, že to je vážne nebadatelný rozdiel pri jednom motorovom vozidle....
Váhu to má pri súčte miliónov áut a tisícok prejdených kilometrov.
...kvak...


04.02.2010 13:36

Re: Svietenie a spotreba

deltoro5784
 Turista 

Ikona

Určite sa spotreba zvýši,ale ide o zanedbatelné množstvo. Ako príklad poviem na mojom aute keď zapnem svetlá tak mi klesne napätie o 0,2 V. Tieto chýbajúce volty musí poskytnúť alternátor, ktorý tak musí zvýšiť svoj výkon. Ale nepredpokladám že by sa spotreba zvýšila o viac ako 0,1 l na 100 km


04.02.2010 13:40

Re: Svietenie a spotreba

mateo123
 Turista 

Ikona

Ja nehovorim ze sa spotreba nezvysi vobec ale ze sa zvysi len o trosku


04.02.2010 13:45

Re: Svietenie a spotreba

brazel
 Kávičkár 

Ikona

mateo123 a toto napísal kto . To je pekna blbost lebo svietenie nema nic spolocne so spotrebou

deltoro5784 a čo majú volty s prácou ? ...keď zapnem svetlá tak mi klesne napätie o 0,2 V. Tieto chýbajúce volty musí poskytnúť alternátor, ktorý tak musí zvýšiť svoj výkon .


04.02.2010 13:51

Re: Svietenie a spotreba

egres2
 Bahniak 

Ikona

brazel:Prosím vysvetliť ako si alternátor zvýši výkon o pokles spôsobený rozsvietením svetiel.


04.02.2010 13:54

Re: Svietenie a spotreba

manana
 Edvenčr 

Ikona

a kolko ze to spolu robi? takych do 200W? ked zanedbame ucinnost alternatora a straty trenim,je to dajme tomu pri vymyslenom priemernom vykone motora 20kW stonina spotreby.
to by mozno ti chlapi viac usetrili, keby soferovali nalacno.

egres: netrap sa detailami, vsetko mas tuto: sk.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1kon_zachovania_energie

Upravené 1 krát. Naposledy upravil manana (04.02.2010 13:57)


04.02.2010 13:54

Re: Svietenie a spotreba

Pilgrim
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

Ja som sa v jednej populárno-odbornej knihe dozvedel, že svietenie zvyšuje spotrebu o cca 1%. Bolo to podložené parametrami, grafmi, výpočtami aj meraniami. Tak to asi bude pravda.

mateo123 - neuvážene vystrelený projektil už nedohoníš :-D


04.02.2010 13:58

Re: Svietenie a spotreba

manana
 Edvenčr 

Ikona

pilgrim [dobre] , zase si mi potvrdil, ze som genius :-D


04.02.2010 14:04

Re: Svietenie a spotreba

raz vraveli v Zakrute, ze Rakusaci papulovali proti celodennemu svieteniu. dokonca prepocitali, ze ked vsetky rakuske auta svietia X hodin navyse, tak maju vyssiu spotrebu, ktora sa rovna Y ton kyslicnika uholnateho do vzduchu.


04.02.2010 14:08

Re: Svietenie a spotreba

mavorak
 Edvenčr 

Ikona

podla mna je celodenne svietenie blbosť ale aj tak,je to jedno ci tie svetla maš zapnute alebo nie....tam to je fakt nepatrny rozdiel....


04.02.2010 14:08

Re: Svietenie a spotreba

aj čím hlasnejší rádio, tým večí spotreba ? :-)))


04.02.2010 14:10

Re: Svietenie a spotreba

IgorUMF: moj stary otec skonca ani netrubi, len aby nemal vecsiu spotrebu !! :-D :-D


04.02.2010 14:10

Re: Svietenie a spotreba

mato222
 Edvenčr 

IgorUMF> záleží od rádia

oprava. od zosilovača :-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil mato222 (04.02.2010 14:11)


04.02.2010 14:10

Re: Svietenie a spotreba

marceld
 Turista 

Ikona

Egres: Alternator nezvysi vykon, ale zvysi svoj tocivy ODPOR, ktory bude musiet motor navyse prekonat.
Povedzme si, v idealnom pripade, ze bateria je plno nabita = neberie ziadny dobijaci prud a nic nesvieti v aute (zabudnime na sviecky)
Potm v idealnom pripade alternator nemusi dodavat do systemu ziaden dobijaci prud a preto z tohto hladiska ( ak este odmyslime aj jeho trenie a valivy odpor alternatora) nekladie ziaden odpor motoru a ide "naprazdno" a nalahko..

Ak zapnes svetla s prikonom pri aute napr 55Wx2 + 4x5W = 130W, tak tento vykon sa zacne brat z baterie, alebo alternatora. Alternator ako zdroj energie musi spät do systemu tento vykon dodat, takze bude musiet generovat staly vykon 130W. To sa fyzicky prejavi tym, ze zacne klast motoru ODPOR a "brat" si jeho tocivy vykon na generovanie elektrickeho vykonu. Pri jeho ucinnosti napr 80 % to bude trebars 130 / 0.8 = 160W, ktore motor nemoze "investovat" do kinetickej energie auta, ale musia ist do elektrickeho systemu. Takze logicky spomalis :-)
Ale ty radsej pridas trocha plynu, aby si sa dostal na svoju povodnu rychlost a sup, tu mame tu "spotrebu" navyse.

Taka klima mu vezme napr 2-3 kW a svetla asi teda 0.2 Kw preto to je zanedbatelne ale nie Nulove..


04.02.2010 14:11

Re: Svietenie a spotreba

egres2
 Bahniak 

Ikona

manana: :-D
Pilgrim:A aké je prepojenie poklesu aktuálneho výkonu alternátora prepojené na výkon motora?Mne pokles nedáva žiaden signál na zvýšenie otáčok motora.Ak pri daných otáčkach motora nemá alternátor pri zapnutí dostatok energie,tak mi svetlá slabo svietia.Po zvýšení otáčok a z tým spojené zvýšenie výkonu alternatóra sa žiarovky rozsvietia na plný výkon.


04.02.2010 14:13

Re: Svietenie a spotreba

marceld
 Turista 

Ikona

co sa radii tyka, tie maju skoro vzdy rovnaky prikon pri hocijakej hlasitosti. Tam pri stisenom radiu ide dost do chladica koncovych zosilovacov -ak je ticho, alebo naozaj do reprakov, ak ho vypeckujes. Takze tam vecsinou neusetris.
KLIMA je jednoznacne jedine miesto, kde sa da hmatatelne setrit..
..ale nazapni ju, ked je 35 vonku :-)


04.02.2010 14:14

Re: Svietenie a spotreba

ano ano ano je spotreba vyssia lebo alternator dava vecsi odpor a takisto aj klima ako spotreba je isto nepatrna ale pri velkom mnozstve aut aj dost opotstatnena preto musia znizit dan aj na bentin :-D


04.02.2010 14:16

Re: Svietenie a spotreba

marceld
 Turista 

Ikona

egres, to stym poklesom svietivosti ukazuje na to, ze bateria v tom okamihu ma uz sama o sebe nedostatocnu kapacitu na pokrytie aktualneho naroku spotrebicov. Vtedy musi prist na radu az alternator a "zachranovat" situaciu..
Bud ziarovky "znesu" aj vyssie napetie - cca 15 V, alebo baterka je uz vyflusnuta a nema ani tych 12..
Skor ale asi 1. moznost..
Alternator aby dobijal musi mat vyssie napetie - potom tecie prud z nedo do baterie a tym sa ti zaznu svetla jasnejsie..


04.02.2010 14:22

Re: Svietenie a spotreba

egres2
 Bahniak 

Ikona

Nehovorím o klíme.Klíma je jednoznačne mechanická záťaž.
Prosím vysvetliť, prečo a o koľko stúpne odpor -MECHANICKÝ-na alternátore pri zväčšení odberu .


04.02.2010 14:27

Re: Svietenie a spotreba

miso251SK
 Turista 

je to interakcia magnetickych poli vo vinutiach. Zvysis odber, zvysis prud, zvysi sa sila magnetickeho pola, musis dodat viac mechanickej prace. Napr auta bez elektronickeho manazmentu motora - viz krasny pripad S120 pri vvolnobeh bez svetiel 1100, po zapnuti hl. svetlometov 900. Je to zakon zachovania energie.


04.02.2010 14:36

Re: Svietenie a spotreba

egres2
 Bahniak 

Ikona

miso251SK:Takže ak mi poklesnú otáčky volnobehu z 1100 na 900 tak sa mi zvýši spotreba?


04.02.2010 14:38

Re: Svietenie a spotreba

marceld
 Turista 

Ikona

Musime zacat z opacneho konca:
klasicky motor
Preco sa toci? Pre jednoduchost so striedavym motorom:
V statore sa generuje tocive magneticke pole (pre jednoduchost rotuje s 50 Hz "rychlostou = 50x za sec dokola) a v rotore, ak to je napr. obycajny magnet - staticke magneticke pole je nejake pole. Tieto 2 polia su navzajom tak navrhnute, aby len v jednej konstelacii sa pritahovali, pri inak otocenom rotore sa odpudzuju = je tu tendencia statora pomocou magnetickeho pola sa otocit do tej idealnej polohy, aby sa mali tieto 2 polia co "najradsej". Kedze ale statorove pole sa toci, tak rotor sa za svojou idealnou polohou "rozbehne" a zacne sa tocit.

Teraz si predstav, zeby si taky 150 W naprazdno iduci motor napr z pracky mal chytit za osku a zabrzdit.
Asi to nepojde, musis prekonat ten vykon motora, ktory je fyzicky sposobeny snahou rotora ist za svojim idealnym stavom - takze len tolko na predstavu, ake silne toto pole vlastne je. Predstav si ako by to bola sila udrzat v zabrzdenom stave.

A teraz generator - opacny proces: motor ho toci a on nic negeneruje, ide na prazdno. ALe ako nan das zataz, tak rotujuci rotor zacne generovat ako v transformatore tocivym polom do statora energiu, ktora sposobi, ( a toto neveim po lopate vysvetlit ako) ze sa zacne v statore spomalovat rotovanie pola a toto zacne "pribrzdovat" rotor - ergo zacne tu byt transformacie kinetickej energie rotora cez magneticke pole na elektricku energiu v statore. Motor zacne byt zrazu brzdeny tymto rotorom.. To je asi vsetko..

Upravené 1 krát. Naposledy upravil marceld (04.02.2010 14:41)


04.02.2010 14:40

Re: Svietenie a spotreba

egres2 : spotreba sa zvysi, lebo moderny motor-managemet otacky nenecha poklesnut na 900, ale drzi ich zvysene na 1100 s vyssim odporom altiku, ktory motor musi "premahat".

Upravené 3 krát. Naposledy upravil pibroch (04.02.2010 14:43)


04.02.2010 14:42

Re: Svietenie a spotreba

Jeremy
 Čoprák 

Ikona

Marceld - Sajfa by povedal, ahhááá !


04.02.2010 14:42

Re: Svietenie a spotreba

marceld
 Turista 

Ikona

keby aj nemal management, a je zvyknuty jazdit mimo obce 90, tak musi dat viac plynu a by tuto 90 znovu po zapnuti svetiel mal..


04.02.2010 14:42

Re: Svietenie a spotreba

pepepe11
 Čoprák 

Samotný alternátor má svoje pridružené obvody manažmentu energie-regulátor, ktorý na základe poklesu napätia v distribučnej sieti vyhodnotí potrebu zvýšenia výkonu. Dobudí cievky statora, tým pádom zvýši mag. tok týmito cievkami, čím sa zvýši indukované napätie v rotore. Automaticky dochádza k zvýšeniu mechanického odporu alternátora, práve z tohto dôvodu, pretože motor točením alternátora musí prekonať tento zvýšený mag. tok. Táto istá vlastnosť alternátora sa používa pri rekuperačnom brzdení tzv. ELEKTRODYNAMICKEJ BRZDE na rušňoch. Z toho vyplýva, že riadiaca jednotka motora musí dať na udržanie voľnobežných otáčok viac paliva. To isté platí aj keď je motor v otáčkach. Ale zmena tohoto odporu nieje až taká markantná. Dala sa pozorovať na starších motoroch ako píše miso251SK.


04.02.2010 14:46

Re: Svietenie a spotreba

egres2
 Bahniak 

Ikona

marcel:Aký je rozdieľ medzi motorom v pračke čo sa týka výkonu a krútiaceho momentu vytvoreného cievkou a magnetom oproti "brzdiacehoô výkonu a krútiaceho momentu v automobilovom alternátore?


04.02.2010 14:49

Re: Svietenie a spotreba

miso251SK
 Turista 

v pripade motora bez manazmentu: Tu by som aplikoval zmenu tlaku za skrtiacou klapkou vplyvom zmeny rychlosti prudenia (Beurnoulliho trubica)
v priade motora s elektronickym manazmentom: Elektronika sa ti postara o to, aby motor znova nadobudol nominalne otacky - bohatost, poloha skrtiacej klapky

Pokial ta tato tema zaujima doporucujem volne k stiahnutiu prednasky z Fyziky II. od Doc. Sofia Slabeyciusová CSc. fyzika.utc.sk/~berezi/ a nebude vznikat moznost chytania sa za slovicka. Niekedy mi to prijde ze tu ludia nechcu pochopit vyklad ako odpoved na ich vlastnu otazku.

Hold, niekto je dobry v chapani zakonov a ich kopirovaniu do fora. A niekto zas chape ZZE.


sakra pomaly pisem, uz dalsich par prispevkov pribudlo

Upravené 1 krát. Naposledy upravil miso251SK (04.02.2010 14:51)


04.02.2010 14:55

Re: Svietenie a spotreba

marceld
 Turista 

Ikona

Mozno som to sem nemusel pliest, chcel akurat demonstrovat "silu" magnetickeho pola. a ateda ze toto pole dokaze nielen nieco tocit ale aj tocenemu davat odpor..

Jednoduchsie je si na zaciatok predstavit/vysvetlit ako funguje elektromotor, az potom alternator.
Principy elektromotora a alternatora su v zasade rovnake, smer toku energie je opacny.


04.02.2010 15:04

Re: Svietenie a spotreba

miso251SK
 Turista 

skrat (podla Ohmovho zakona R=U/I, z toho I=U/R, kde R sa blizi k nule z coho vypliva I sa blizi k nekonecnu a magneticky tok "Fi"=L.I kde L je indukcnost cievky takisto) na vystupe z elektrocentraly dokaze v pohode motor(trebars benzin) zastavit.


04.02.2010 15:05

Re: Svietenie a spotreba

egres2
 Bahniak 

Ikona

marceld:Fundovane napísane a vysvetlené tak isto aj miso 251SK.Teraz je dôležité, či to má za následok zvýšenú spotrebu cca 2-3 litre ako prezentovala skupinka od vedlajšieho stola.


04.02.2010 15:10

Re: Svietenie a spotreba

marceld
 Turista 

Ikona

.. na 100 km? - klasicke osvetlenie klasickeho auta asi tazko.
Ine je kamion ovesany svetlami ako velka retazovka na kolotococh v pratri..
POrozmyslam, ci sa to da nejako jednoducho vyratat..


04.02.2010 15:13

Re: Svietenie a spotreba

miso251SK
 Turista 

tomu by zodpovedal elektricky vykon 7.98kW... mozno maju namontovane fotonove dela...


04.02.2010 15:17

Re: Svietenie a spotreba

miso251SK
 Turista 

pri vstupoch:
pohyb po dialnici (koli nutnosti casu pri transformacii z kJ na kW aby stupla spotreba z povednej hodnoty o tri litre za hodinu zavadzam postulat rychlosti vozidla na 100km/h)
vyhrevnost 42 080 kJ.kg-1
hustota 750kg.m-3
ucinnost piestoveho zazihoveho motora 30%

Upravené 1 krát. Naposledy upravil miso251SK (04.02.2010 15:18)


04.02.2010 15:22

Re: Svietenie a spotreba

temny
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Hned na zaciatok bavite sa velebny otce? >:-)

Je uplne jasne ze na to aby elektricka ziarovka svietila potrebuje enrgiu a tato sa musi niekde ziskat. Energia je ukryta v benzine a je jej tam (43,545MJ/kg vyhrevnost benzinu) a uvolni sa z neho v spalovacom motore pri ucinnosti motora 30% vychádza merná spotreba paliva
cca 275 g.kW-1.h-1 (tj motor na výkon 1kW pocas jednej hodiny spotrebuje 275g paliva). Ziarovka ma na stretavacich svetlach prikon asi 55W.
z uvedeneho je potom uplne zrejme ze na pokrytie energetickych narokov svietenia jednej ziarovky pocas jednej hodiny sa spotrebuje (275gkW-1h-1*0,055kW)=15,125gramov paliva.
pri zapocitani ucinnosti alternatora a prenosovych strat moze byt dana spotreba asi o 10% vyzsia. je zrejme ze mnostvo je prakticky nemeratelne :-D
ozaj este jedna vec ktora je iste uplne samozrejmá ucinost motora sa meni podla aktualnych prevádzkovych podmienok (otáčky, teplota odoberaný výkon . . .)
cele je to len komicke doplnenie uz tak komickej temy a koncne je tu poriadna diskusia :-*

krupica neskoro :'(

Upravené 1 krát. Naposledy upravil temny (04.02.2010 15:23)


04.02.2010 15:25

Re: Svietenie a spotreba

Pajo
 Kávičkár 

Ikona

Egreš, veľmi dobre vysvetlenie od E=MZ. to len tá naša nátura preháňať vo v množstvách :-D Niekedy aj v dĺžkach >:-)
Pod otázka na E=MZ , nemá to paralelu z E=MC na druhú ?


04.02.2010 15:28

Re: Svietenie a spotreba

miso251SK
 Turista 

temny, pockaj pockaj, nic nie je stratene, ja momentalne pocitam este kolko vyjde zvysenie spotreby, ci sa trafim :-D


04.02.2010 15:28

Re: Svietenie a spotreba

Nič nie je zadarmo, ani tých pár Wattov na svietenie. Preto sa aj toľko špekuluje okolo nových "svietidiel" na auto a moto (ledky, atď.)
Na tom istom, ale "otočenom" principe funguje rekuperácia u elektromobiloch, pri brzdení sa tak dodáva ťažko "vybojovaná" kinetická energia späť do systému. To, že svietenie stojí energiu u elektromobilov, je jasné. Prečo by malo byť u benzínových motoroch "zadarmo"?
Moderný management rieši všetko, ani si nevšimneme, ako. Len zatočte napr. na stojacom aute na mieste volantom (motor na voľnobehu), plynu sa nedotknite ale sledujte otáčkomer... Za všetko "sa platí"...


04.02.2010 15:31

Re: Svietenie a spotreba

manana
 Edvenčr 

Ikona

zabudli ste este na teoriu pola a maxwelove rovnice, magori :-D


04.02.2010 15:32

Re: Svietenie a spotreba

marceld
 Turista 

Ikona

Ja som nasiel nejakych nemcov, co to riesili..
www.motor-talk.de/forum/benzinverbrauch-und-fahren-mit-...


Tento vyratal, ze za hodinu by mali 120 W zhltnut asi 32 g benzinu..
Mne sa to nechce ratat.. :-(


vyberam:

mal spasseshalber ueberschlagen:

so als hausnummer...:2x40W/Birne vorne 2x22W hinten ca 120W=0,12KW

brennstoff hat so um und bei 40000kj/Kg

die stunde mit 3600sek und der wirkungsgrad der maschine angenommen mit 1/3:

40000KWh/3600 s x 3

3,7KWh/kg

0,12KWh entspricht 0,032kg brennstoff.



04.02.2010 15:38

Re: Svietenie a spotreba

miso251SK
 Turista 

no ja mam vysledok 34.483g pri 120W bez ucinnosti alternatora, cize asi 37,931 gramu na 100km, co v konecnom dolsedku je pol deci(50.575ml) na 100km, resp za hodinu svietenia.

p*ci zas mi to dlho trvalo... som sa odrbal v trojclenke ked som grami prerataval na ml :-D :-D

Upravené 2 krát. Naposledy upravil Moderator (04.02.2010 21:36)


04.02.2010 15:41

Re: Svietenie a spotreba

marceld
 Turista 

Ikona

Super Miso251sk, ja som lenivy a uz som z toho aj tak vysiel..


04.02.2010 15:42

Re: Svietenie a spotreba

do prepočtov treba zahrnúť ešte aj veľkosť motorky lebo čím väčščia, tým dlhšie káble, väčší odpor, len už ani neviem po tom čítaní - odpor k čomu? :-)))


04.02.2010 15:45

Re: Svietenie a spotreba

miso251SK [dobre] Do zadku aj s ekvivalentmi! Veď ja som to vedel! Musím požiadať o zníženie spotrebnej dane na benzín, kua, inak zhasnem! >:-)


04.02.2010 15:46

Re: Svietenie a spotreba

marceld
 Turista 

Ikona

.. odpor k robote..


04.02.2010 15:47

Re: Svietenie a spotreba

miso251SK
 Turista 

Leinveber a Vavra dali do tabuliek nejaky spatny benzin, slaba vyhrevnost, ked porovnavam vysledky. :-(((((( :-D

Pajo: to ti germani rovnako citaju a mali z toho spravenu vcelku dobru kampan v Zschopau v tovarni MZ, teda nie tej povodnej IFA, ale novej MuZ - bolo to vsade, na posteroch, perach, dokonca aj na flaske od "waldbenzinu" - taka sialena vec, kombinacia cca pepermintu a borovicky


04.02.2010 15:54

Re: Svietenie a spotreba

marceld
 Turista 

Ikona

este len na okraj.
120W je na stretavacie s obrysovymi svetlami malo. musi to byt a pri pocitani straty alternatoru skoro 160 W., co je o tretinu viac, ako sme ratali.

V tejto suvislosti si aj uvedomte spotrebu zapnutej 3 kW klimy.. (nie som si isty, aky maju vykon, ale snad 2 - 3 kW, nie?)

..je jasne, ze klima nejde stale na plne g... ale aj tak..

Upravené 2 krát. Naposledy upravil marceld (04.02.2010 15:56)


04.02.2010 16:04

Re: Svietenie a spotreba

egres2
 Bahniak 

Ikona

Konečne mám dojem,že sa tu diskutuje akademicky na úrovni. [dobre]
Takže cca pol deci pri rosvietených svetlách navyše.To je menej ako jazda na plný plyn do červenej na semafóre.


04.02.2010 16:05

Re: Svietenie a spotreba

miso251SK
 Turista 

neviem preco, ale bral som iba predok 2*55 + 2*5 W a potom som zapocital ucinnost alternatora 90%. Ale pocital som s nekvalitnym benzinom s nizsou vyhrevnostou :-)))

Okrem toho je vraj studene vlakno ziarovky nachylnejsie na prasknutie ako vlakno horuce. Tak som to nahadazal do nejakych vzoreckov :-))) vyslo mi, ze pokial osadim kvalitnu H4ku za 11 Evri a odide mi za 20tkm (mne odchadzaju po 17tich koli otrasom) tak ma to bude stat viac ako keby som jazdil so zapnutymi svetlami. Asi o dve Ecka :-D Cize vyhlaska je socialne citiaca, vedeli preco zavadzaju celodenne svietenie. Ziarovkove monopoly padnu na kolena.


04.02.2010 16:21

Re: Svietenie a spotreba

dduuro
 Bahniak 

Albion vysvetlmi mi aky kladie alternator odpor motoru ? (chapem je tem odpor pre motor ze ho musi pohanat cez remen, ako oska v alternatore kladie urcity valivy odpor loziska atd mozno pri urcitych otackach v nom vznika elektromagneticke pole ktore posobi v protismere otacania sa rotora ale si si isty ze ked je vacsi odber tak ta spotreba stupa
je nie a mam dojem ze je to MAXIMALNY drist
(prosim vyvedte ma z presvedcenia a ak :-))) tak mozno 1l phm na 10 000 000 km) )
ze "kwak"
myslim ze marceld-ove vysvetlenie bolo priatelne alebo nie ?

Upravené 1 krát. Naposledy upravil dduuro (04.02.2010 16:27)


04.02.2010 16:27

Re: Svietenie a spotreba

Leader
 Edvenčr 

Tak a znova :-)))


04.02.2010 16:28

Re: Svietenie a spotreba

miso251SK
 Turista 

no, viem ze diskusia je dlha a vyzaduje urcity intelekt, tak iba v skratke dodam, ze to robi podla prepoctov (overene 3 nasobne a nezavisle) cca 50ml na 100km, cize liter na 2000km.


04.02.2010 16:30

Re: Svietenie a spotreba

SSuminko
 Turista 

Marceld a Miso251sk [dobre] pekne,taketo temy sa mi lubia !

najlepsie je to v praxi vyskusatelne, kazde auto,aj (MZ,jawa) ktore nema cy vykon,tak pri rozsvieteni svetiel,proste na chvilocku otacky klesnu,a potom mozno elektronika ich vrati naspat vyssie,ale to len preto lebo sa da povedat,ze jemne stlaci plyn,aby tie otacky boli take ako maju byt,kvoli odporu alternatora..

Priklad dva,pistiaci remen? vacssinou pisti kvoli alternatoru,teda kvoli odporu ktory vydava !

v spotrebe je to zanedbatelny rozdiel,vlastne to iste ako ked sa na semafore rozbehnete na 1/4 plyne,alebo na druhom semafore na 1/2 plyne..


04.02.2010 16:30

Re: Svietenie a spotreba

dduuro
 Bahniak 

miso251SK ta to si este pripustim :-D :-D


04.02.2010 16:50

Re: Svietenie a spotreba

Jasné, že keď vám prisadne svokra do vozu, spotreba stúpne o viac >:-) (zaťaženie, nervozita vodiča, adrenalín už na parkovisku, atď.)
Ale som prekvapený, že je relatívne nízky výskyt pohlavných orgánov v príspevkoch vzhľadom na "závažnosť" (t.j. nehoráznych pár litrov benzínu ročne >:-) ) témy [dobre]


04.02.2010 17:34

Re: Svietenie a spotreba

tonyy
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Keď mi na GW začali odchádzať žiarovčičky v svetielkach a lištách,vymenil som ich za ledky,vraj sa nekazia.Figu borovú,odchádzajú tak isto. :-(((((( A navyše ani spotreba sa nezmenšila.Koľko nalejem toľko zožerie,svina. >:-) ;-)


04.02.2010 17:38

Re: Svietenie a spotreba

tonyy, kua, veď ty tam máš aj mikrovlnku >:-) Keď na GW [dobre] vypneš všetky spotrebiče, musíš s plynom opatrne, lebo ti to hneď ide na zadné :-D :-D :-D


04.02.2010 21:15

Re: Svietenie a spotreba

dazdo
 Turista 

Ikona

dduuro: elektromotor ide celkom pekne brzdit skratovanim vinutia do zataze: stare elektricky, trolejbusy, vytahy, inymi slovami: ako brzdnu zataz si predstav ziarovky vo svetlach. este nejaky "MAXIMALNY drist" ;-)


04.02.2010 21:32

Re: Svietenie a spotreba

egres2
 Bahniak 

Ikona

A teraz ho tu niet. :-D mlhos:povedz akú má trolejbus hlavnú brzdu?


04.02.2010 21:58

Re: Svietenie a spotreba

darth
 Kustomizér 

Ikona

Ahoj motorkari,chcem sa tiez opytat ohladom svietenia stretavacimi svetlami pocas jasneho dna. Je mozne ze mi budu chodit nizsie ucty od elektrarni,ked nebudem svietit??????


04.02.2010 22:01

Re: Svietenie a spotreba

ferso
 Kávičkár 

Ikona

mozno vas prekvapim, ale my sme to normalne na fyzike ratali, s priemernym autom, s priemernym vykonom, s priemernym vykonom svetiel, a ZHRUBA nam vyslo ze stat zarobi na spotrebnej dani z benzinu kvoli vyssej spotrebe svietenim 8 milion eur rocne


04.02.2010 22:03

Re: Svietenie a spotreba

taaat
 Ľadvinka 

dduuro ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????? :-O


04.02.2010 22:04

Re: Svietenie a spotreba

darth
 Kustomizér 

Ikona

ferso: ale kolko to stoji jednotlivca na rok?


04.02.2010 22:08

Re: Svietenie a spotreba

egres2
 Bahniak 

Ikona

dart:cca 2,63 EUR ročne


04.02.2010 22:12

Re: Svietenie a spotreba

darth
 Kustomizér 

Ikona

Podla mna je to furt lacnejsie ako ked mi niekto rozflaka auto (lebo ma nevidel) alebo ked ja rozflakam auto nejakemu chujkovi co setri a nesvieti!!


04.02.2010 22:27

Re: Svietenie a spotreba

Opyciak
 Kávičkár 

Ikona

:-O :-O Celá táto diskusia je pre mňa Španielska dedina :-O :-O


04.02.2010 22:30

Re: Svietenie a spotreba

lubo628
 Turista 

Ikona

Celoročné svietenie je riadna I-GRR


04.02.2010 22:34

Re: Svietenie a spotreba

egres2
 Bahniak 

Ikona

Opyciak:Zjednodušene.Ak by mal motor 100% účinnosť, tak by nepotreboval chladič.


04.02.2010 22:47

Re: Svietenie a spotreba

tref
 Turista 

Ikona

niektorym z vas asi prvy zakon termodynamiky nic nehovori, ked dokazete plodit taketo veci. Energia do svetiel sa bere z vesmiru.. su to mikrocastice, ktore k nam prenikaju zo slnka a stlacenim tlacidla iba aktivujes vesmirnu multi-turbo antenu co mas v tej veci kam davas benzin (nie, to neni nadrz, to ta ma iba oklamat) a tak sa svetla rozsvietia. Nechapem ktory debil by si mohol mysliet ze elektricku energiu pre ne vyraba motor a cim viac elektriny musi vyrabat, tym viac paliva ako zdroja tepla potrebuje (uz viac sedlackejsie a polopatistickejsie sa to povedat neda, je mi luto).. :-O


04.02.2010 22:55

Re: Svietenie a spotreba

egres2
 Bahniak 

Ikona

tref:Veď keď nepoznajú nultú vetu ako môžu poznať prvú? :-D


04.02.2010 23:07

Re: Svietenie a spotreba

tref, egres, :-D :-D :-D - chudák Opyciak, keď doteraz nechápal, tak teraz z vás bude úplne v zadku.


04.02.2010 23:33

Re: Svietenie a spotreba

hans28
 Jogurťák 

Ikona

preto treba chodit na bycikloch, zakvacit si tam nejke riadne velke dynamo a slapat jak chuj... a potom sa budeme debatit o tom kto sa viac zapotil >:-)


05.02.2010 1:14

Re: Svietenie a spotreba

panky23
 Bahniak 

ten kto ma palubny pocitac skuste si pri normal zohriatom motore zapnut a vypnut svetla ventilator na max popripade vyhrievanie zadneho okna.samozrejme pri stojacom aute.na mojej 1,9tdi mi skoci z 0,6 na 0,7l za hod.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil panky23 (05.02.2010 1:15)


05.02.2010 1:42

Re: Svietenie a spotreba

borto
 Kávičkár 

Ikona

hans28: a co su to bycikle? :-)


05.02.2010 1:58

Re: Svietenie a spotreba

egi elektricku ktora cez tlmivku brzdi trakcny motor nieco podobne ako zaradena rychlost druha vec je ta ze alternator vyraba energiu podla otacok a nie podla zataze rozvietenie svetiel nema za ucinok roztocenie alternatoru na vyssie otacky a ten nezatazuje viac motor vyraba iba konstatnu energiu zavislu od toho ako ho motor roztoci ak dava malo regulator zapne odber z akumulatora a z toho dovodu ti nemoze vzrast spotreba to je blbost ak si zapnes svetla a klesne ti napetie tak to regulator dotlaci z akumulatora ale urcite a v ziadnom pripade nezacne alternator viac tocit motorom ani mu klast vetsi odpor


05.02.2010 3:30

Re: Svietenie a spotreba

gixerak
 Kávičkár 

Ikona

mlhoš: podľa tvojej teórie by nám v autách stačili alternátory veľkosti dynama na bicykli.
Prečo mám potom v aute 150 ampérový alternátor?


05.02.2010 8:02

Re: Svietenie a spotreba

mlhoš (kto iný? :-D ) - zober bežnú elektrocentrálu na chate. Udržuje menovité otáčky napr. 3000 ot/min, zabezpečí cca 220V/50Hz. Ak beží bez záťaže, benzín vystačí na 12 hodín. Ak zaťažíš na 80-90%, takisto sa otáčky doregulujú na 3000 ot/min, ale benzin sa ti minie za čojaviem 4 hodiny.
Opakujem svoju včerajšiu vetu: Svietenie stojí energiu u elektromobilov, to je jasné. Prečo by to malo byť u benzínových automobilov zadarmo? Ako formuloval básnik tref :-D z vesmíru?


05.02.2010 8:48

Re: Svietenie a spotreba

egres2
 Bahniak 

Ikona

mlhos:
Toto som vysvetloval synovi keď mal cca 7 rokov pri opekaní špekáčikov.
Z polienka priloženého do ohňa sa podstatná časť zmení na teplo,dym,plyny a popol a keby sme všetko dokázali pozbierať do posledného atómu,tak by sme zložili polienko naspäť. :-D


05.02.2010 9:02

Re: Svietenie a spotreba

Albion
 Turista 

Ikona

dduuro - S tvojho príspevku som určil jednoduchý profil osobnosti, ktorý sa dá vysvetliť rôznymi termínmi.
Buď nevieš spracovávať informácie, ktoré príjímaš, alebo si debil.
Rozhodnutie nechám na ostatních.
...kvak...


05.02.2010 9:02

Re: Svietenie a spotreba

riki1
 Kávičkár 

polienko by sme uz zlozili tazko (kedze to povodne bola struktura vytvorena zivou hmotou), ale hmotnost vsetkych zozbieranych atomov by sa velmi blizila hmotnosti povodneho polienka az na tu tepelnu energiu odovzdanu atomov a molekulam okolitych predmetov (ktoru by sme ale aj tak mohli zanedbat) . Ine by to ale bolo, keby sme manipulovali s jadrami atomov, to by uz potom ta suma hmotnosti vzniknuvsich urcite nesedela, mohla by byt vacsia alebo mensia a podla toho by nam vznikla alebo ubudla energia v systeme.

A kazdy elektricky spotrebic zvysuje spotrebu motora auta to je jasne, ale sa na to mozme kludne vys.... , lebo je to velmi malo v porovnani s energiu, ktoru potrebujeme na rozhybanie toho celeho kolosu .

taaaak a na tyzden som sa zase vyfilozofoval .... :-D


05.02.2010 9:41

Re: Svietenie a spotreba

edott
 Edvenčr 

Ikona

hans28, keby všeci byciklujú, nastal by problém z čpavkom pretože každý unavený chuj ciklista potrebuje dodat energiu, čiže po dobrej makačke potrebuješ napr nejaky stejčík a na tan sa spotrebuje krava ktorá volade prdela do hliny.Si predstav kolko stejčíkov by sa minulo a to by malo následky na oteplovanie a toho čpavku.... To račej svietme :-)

Ked som mal služobné auto v klude písalo 0,5l/h a ked som zapol klimu a svetlá a všetko čo sa dalo tak hned stuplo na 0,8l/h ale viac som to nedostal :-D


05.02.2010 9:52

Re: Svietenie a spotreba

egres2
 Bahniak 

Ikona

riki1:Zjednodušené vysvetlenie zákona o zachovaní hmoty a štyroch termodynamických viet.


05.02.2010 9:54

Re: Svietenie a spotreba

tref
 Turista 

Ikona

egres2: ma to este zmysel? :D co povies? :D


05.02.2010 9:55

Re: Svietenie a spotreba

riki1
 Kávičkár 

mne klima prida asi 0,1 l/hod , ale to je mechanicky odpor, takze to je aj mlhosovi jasne myslim,

ale ten alternator, ked je vacsi odber prudu, tak sa neroztoci rychlejsie to je jasne, lebo jeho otacky zavisia od otacok motora, avsak vznikne silnejsie magneticke pole medzi rotorom a statorom alternatora (pretoze tecie vasci prud vo vinuti a to preto, lebo sme zapli dalsi spotrebic, svetlo a teda klesol odpor v el.obvode) , mozu nastat dva vysledky :

-mame dostatocne silny motor (ktory je este aj elktronicky ovladany) a ten bude tocit stale alternatorm tymi istymi otackami, ale vacsou silou (aby prekonal silnejsie mag.pole) a alternator bude tymi istymi otackami davat vacsi prud (pri tom istom napati, kedze je el odpor obvodu mensi)

-mame slaby motor (ktory ani nie je el ovladany) klesnu otacky motora aj alternatora, klesne napatie v obvode ziarovky budu svietit slabsie, mozno pomoze baterka, ale tu potom ked pridame plyn musi alternator dobit, takze bude tam kde sme boli v prvom pripade.


05.02.2010 9:57

Re: Svietenie a spotreba

miso251SK
 Turista 

niekedy by som prijal moznost uzamknutia temy. Vyriesilo sa to nejakych 15 prispevkov dozadu, len niekomu sa to nechce citat cele, pozrie nazov temy a uz pise...


05.02.2010 9:58

Re: Svietenie a spotreba

egres2
 Bahniak 

Ikona

tref:A čože ti ja viem?Ale asi áno. :-D No a niektorým ich kruhy nenarušíš :-~


05.02.2010 10:51

Re: Svietenie a spotreba

Skusim to pre predstavu zjednodusit...

Ak mi bezi elektromotor naprazdno ma nejaku spotrebu..ak ho zatazim mierne, stupne spotreba elektriny, ak ho zatazim viac spotreba stupne este viac. Ak ho zatazim nad limit, spotreba stupne extremne

a to iste plati pre alternator, len naopak.. tocim si konstatnymi otackami alternatorom naprazdno..ide lahko, zapojin slaby odber a bud mi klesnu otacka, alebo jednoducho zaberiem za kluku viac.. :-). Ak zapojim odber na plny vykon, musim vydat podstatne viacej "prace" na to, aby som udrzal otacky

klimovy kompresor je uz riadna zataz a co som vysledoval tak 0,5 az 0,7 litra si zoberie bez zacervenania... :-)
zapnute svetla urcite zvysia spotrebu, ale pohybujeme sa vo velmi malych mnozstvach ktore mozu znamenat radovo gramy paliva


05.02.2010 10:58

Re: Svietenie a spotreba

hans28
 Jogurťák 

Ikona

niesom nejaky odbornik ale cim ma auto silnejsi motor tym padom ten odpor alternatora je lahsie prekonatelny a preto ta zanedbatelne navisena spotreba je mensia mozno ziadna.... opravte ma ak lejem hluposti ;-)

Upravené 2 krát. Naposledy upravil hans28 (05.02.2010 11:01)


05.02.2010 11:14

Re: Svietenie a spotreba

egres2
 Bahniak 

Ikona

hans28:Čím máš "silnejší motor" tým viacej paliva potrebuješ na prekonanie trenia,valivých odporov,tepelných strát,mrtvej váhy v motore na prekonanie odporu prídavných zariadení.


05.02.2010 11:18

Re: Svietenie a spotreba

danopanci
 Kávičkár 

Ikona

Čím máš väčší motor, tým máš výkonnejší alternátor a predpokladá sa aj viac spotrebičov ...... :-D


05.02.2010 11:44

Re: Svietenie a spotreba

tref
 Turista 

Ikona

cim mas vacsi motor, tym si pravdepodobne vacsi debil a rapidne to skracuje zivotnost auta a stlpov pri ceste :D (casto aj posadky) :D joke


05.02.2010 11:48

Re: Svietenie a spotreba

Albion
 Turista 

Ikona

Hehe čo na to egreš?
:-)))
...kvak...


05.02.2010 11:49

Re: Svietenie a spotreba

egres2
 Bahniak 

Ikona

Albion:Výnimka/ to akože ja/ potvrdzuje pravidlo :-D


05.02.2010 11:51

Re: Svietenie a spotreba

Albion
 Turista 

Ikona

:-D
O tom nepochybujem.
...kvak...


05.02.2010 12:12

Re: Svietenie a spotreba

tref
 Turista 

Ikona

ano ano, existuju vynimky :D (nastastie :D )


05.02.2010 12:15

Re: Svietenie a spotreba

danopanci
 Kávičkár 

Ikona

Albion - čo už folkswágen spravený - minule si sa na fóre trochen rozpísal - a tá ďakovná reč :-D :-D :-D


05.02.2010 12:18

Re: Svietenie a spotreba

marceld
 Turista 

Ikona

.. a taka pekna tema to bola...
..taka skoro az akademicka.. A K VECI! Boli v nej zodpovedane dokonca aj otazky z dalsieho dna, dokonca aj mlhosova teoria bola vyvratena uz popredu..
ale teraz??

Toho zamku temy skoda, naozaj by sa asi zisiel.. :-)


Predchádzajúce | 1 2 |


Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 164414 | Včera: 169309