Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Kaz na vačkovom hriadeli - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuKaz na vačkovom hriadeli - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 

Značky: Motor.

03.02.2010 23:04

Kaz na vačkovom hriadeli

Spiderboy1
 Skútrista 

Ikona

Dnes som nastavoval ventily a všimol som si na vačkovom hriadei také akoby vyžraté drobné jamky je to pred hornou úvraťov je to akoby to boli nejaké póry v materíali nie je to od opotrebenia akoby to bolo od výroby. Je to bežný jav?


04.02.2010 5:49

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

Fitipaldi33
 Edvenčr 

Ikona

Myslím si že to môže byť, je to odliatok a nemalo by to vadiť, ked to neni niako moc.


04.02.2010 8:51

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

karol1
 Bahniak 

Ikona

definuj hornú úvrať vačky ??


04.02.2010 9:13

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

majomi
 Edvenčr 

Ikona

klzné časti musia biť hladké , lesklé bez poškodenia
8-)


04.02.2010 9:14

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

temny
Darca Krvi  Turista 

Ikona

podla opisu sa moze jednat o "piting" u valivych lozisk dost caste taktiez sa to objavuje aj na zuboch ozubenych kolies. Asi ta bude cakat vymena.


04.02.2010 9:25

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

majomi
 Edvenčr 

Ikona

urob foto budeme múdrejší


04.02.2010 9:56

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

Spiderboy1, bežný jav to v žiadnom prípade nie je...


04.02.2010 10:09

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

Ozzac
 Skútrista 

Ikona

asi to máš už vypadané(nejaký zúfalý výrobca :-))) ) Inak vola sa to cementovanie povrchu.www.tahaky-referaty.sk/Ocele-na-cementovanie...


04.02.2010 11:10

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

egres2
 Bahniak 

Ikona

Ozzac:Keď nám vrátia súčiastky po cementovaní, tak nie je vidieť žiadna zmena na povrchu.


04.02.2010 12:42

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

karol1
 Bahniak 

Ikona

ozzac a odkiaľ si nabral , že je to cementované??


04.02.2010 13:03

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

Ozzac
 Skútrista 

Ikona

Učil ma to pred 30 timi rokmi na učňovke ,istý učiteľ Veselý ;-)


04.02.2010 20:17

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

Spiderboy1
 Skútrista 

Ikona

temny myslíš jamkovú koróziu? vyzerá to tak ale z čoho by na vačke vznikla, tá je stále mastná. uvidím po 1otis.km keď budem štelovať ventily čo to urobí. Ale nemislým že to doteraz malo vplyv na opotrebenie lebo ventily nebolo treba vôbec štelovať. Foto žial nemám lebo už som to zložil.


04.02.2010 20:41

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

miso251SK
 Turista 

Zjednodusene pitting: olej ti prenikne do mikrotrhlin a vylame z materialu take male vrstvy.

alebo

Pitting je dosledok nepriazniveho posobenia mazania v kontaknej vrstve, kde olej v mieste kontaku vplyvom vytvorenia hydrodynamickeho mazania prenika pod tlakom do mikrotrhlin a urychluje ich sirenie.


04.02.2010 21:16

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

egres2
 Bahniak 

Ikona

miso251SK:Nie je jamková korózia len u CR-NI ocele?A vačka nie je Tr.17.Alebo?
Napadlo ma kavitačné opotrebenie.??

Upravené 1 krát. Naposledy upravil egres2 (04.02.2010 21:21)


04.02.2010 21:33

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

miso251SK
 Turista 

jamkova je myslim vysada stredno a vysokolegovanych oceli, kde Cr a Ni su najviac zastupene v 16 a 17 triede
Ked som tak preletel tabulky, vacka moze byt od cementovatelnej 12 020.1, cez 14 220.4, po 15 230.7 a v 16tke som nic nenasiel. Ale je to iba taky hruby vycuc.


05.02.2010 7:53

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

karol1
 Bahniak 

Ikona

Nevravím , že neexistujú vačky z cementačnej ocele , ale vravím , že väčšina ich nie je cementovaná, ale buď zušľachťovaná , alebo povrchovo indukčne kalená.

Priebeh mikrotvrdosti povrchu je oproti cementačke podstatne pozvoľnejší.

miso 251sk - ak chceš môžem niečo vyhrabať spod pongu a poslať Ti na skúmanie na VŠDS , či ako sa to dnes volá.


05.02.2010 8:49

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

riki1
 Kávičkár 

"pred hornou uvratou" asi mysli autor tu cast vacky, kde su uz ventily zavrete a teda vacka uz na ne netlaci, takze by som si s tym vobec nerobil starosti :-) , sa mi mari, ze som take nieco uz videl na mojom starom aute ...


05.02.2010 9:11

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

temny
Darca Krvi  Turista 

Ikona

mas dve moznosti bud ju vymenis alebo nevymenis

-ak ju vymenis bude ta to stat koruny za vacku

-ak ju nevymenis tak ti ta "vytrobena" cast v kontakte s ventilom alebo vahadlom samozrejme znici aj tuto suciastku a tu su dva dalsie moznosti
- vymenis to aj ventilom ci vahadlom a ide sa dalej
- nebude potreba to vymenit lebo opotrebenie prijde casovo neskor ako bude zivot motorky

este je tretia moznost casom motorku predas ako bez najmensej chyby prakticky novu :-}

ak sa jedna o piting co na 90% bude tak to je urcite v casti kde je vacka namahana takze na nabeznej casti ked stlaca pruzinu.

-ono su aj dalsie moznosti este to moze byt zle vyrobena vacka ale to by asi nepreslo kontrolou u vyrobcu (pravdepodobnost zalezi od vyrobcu)
-korozia je tiez malo pravdepodobna nakolko mazanim sa velmi uspesne ochranuje povrch (takze nie nemyslim jamkovu koroziu)
-este moze byt mechanicke poskodenie predchadajucim majitelom (pre nieco ju obil)

kavitacne neviem myslim ze tam nieje take silne prudenie
a k tomu chemicko tepelnemu spracovaniu cenentovanie sa dnes uz v hromadnej vyrobe nahradza skor ako pisal karol tym indukcnym kalenim je to rychlejsie a lacnejsie


05.02.2010 9:22

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

miso251SK
 Turista 

dlhe vacky viacvalcovych strojov su vacsinou odlievane, to by mohlo napovedat o zvysenom obsahu uhlika, tak by mohla byt kalitelna hned v zaklade.

Karol, preco nie, aj teraz tam mam nieco s materialmi, aspon bude sranda


05.02.2010 9:28

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

egres2
 Bahniak 

Ikona

temny:Preto tie 2 otázniky.
Ak bola cementovaná, tak to môže byť po zlom ochladení od výroby.


05.02.2010 9:35

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

riki1, Spiderboy tam nedefinoval HÚ bližšie. Pri kompresnom zdvihu je jasné, že sú ventily uzavreté, ale pri výfukovom veru nie. Súhlasím ale, že ak sú vady na "jalovej" ploche vačky, čert ho ber, ale ak na funkčnej, bol by som opatrnejší.
Ak je to prejav vnútornej výrobnej vady (viem si to predstaviť) - napr. poréznosti materiálu, môže to iniciovať napr. aj vznik prasklín. U niektorých výrobcov si viem predstaviť, že to bez váhania namontujú do svojich výrobkov - nakoniec mašinu Spiderboy ani neuviedol...


05.02.2010 12:53

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

karol1
 Bahniak 

Ikona

a môže to byť dôsledok zohnutého ventilu , príp ventilu z iného dôvodu nesunúceho sa plynulo , ale trhane , dôsledok zodratého vahadla , na úbežnej ploche vačky dôsledok pretáčania motora , dôsledok dlhodobo veľkej ventilovej vôle .............
bez fotky sú to len špekulácie a ani s fotkou to nemusí byť úplne jasné.


05.02.2010 13:49

Kaz na vačkovom hriadeli

Faust
 Bahniak 

Ikona

Tie drobne akoby vyzrate jamky su chybajuce casti cementacnej vrsty ktora tam samozrejme nie je!!!!!!!!!!!!! hahaha

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Faust (05.02.2010 13:50)


05.02.2010 13:56

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

egres2
 Bahniak 

Ikona

Faust:A odkial vieš že nie je napr.nitridovaná?


05.02.2010 14:02

Kaz na vačkovom hriadeli

Faust
 Bahniak 

Ikona

Tak chybajuca cast nitridovania! Ukrutny je medzi tym rozdiel,ach


05.02.2010 14:04

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Mna napadla este jedna vec:

Najprv napis o aku motorku sa jedna, ci si ju kupoval novu, alebo uz jazdenu.
Lebo my ked sme kupili DRko, tak vacka bola znicena a predchadzajuci majitel na nu dal zrejme navarit,. No navarenim sa suvisla vrstva uz asi spravit neda, takze ked bola vacka zas chytena, tak bolo vidno presne take male dierky, ako opisujes ty. No tiez sa ukazala nerovnorodost materialov.
Tak sme dali sme vacku zrepasovat 'praskovou metalurgiou' a zrepasovane boli aj vahadla a z vlastnej skusenosti mozem povedat, ze to boli vyhodene peniaze, kedz asi po 1000km, sa problem ukazal znovu. Klepanie motora, bez nejakej citelnej zmeny vykonu. Tak sme rozbili prasiatko a hura do obchodu pre novu vacku a vahadla a odvtedy si motor len tak pekne bubla ako voda rano na caj.
Takze ked sa rozhodnes vacku vymenit, co by bolo asi najrozumnejsie, kedze je zima, casu dost a neryskujes, ze sa ti to rozsype uprostred sezony. Tak ja by som ti odporucil s vackou vymenit aj vahadla, aj keby na nich nebolo viditelne poskodenie. Vahadla su oproti cene vacky relativne mala polozka.

Je to len moj nazor a osobna skusenost, netvrdim, ze tak isto to musi byt aj u teba.


05.02.2010 14:29

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

egres2
 Bahniak 

Ikona

Faust:No myslím si že pri nitridovaní plynom je materiál menej náchylný na j.koróziu ako v drevenom uhlí+ baco3.???


05.02.2010 15:12

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

rixo
 Motarďák 

Ikona

sry za OT, ale...klobúk dole páni ! za vaše vedomosti


05.02.2010 15:47

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

Morph
 Kávičkár 

Ikona

podla mna to bude nitridovane- cementovanie je narocnejsie a drahsie, a tie jamky budu od optrebenia- kavitacne alebo erozivne.
Nitridacia by mala zabranit kavitacnemu opotrebeniu, ale bud: casom sa uz nitridovana vrstva oslabila alebo bolo to zle spracovane(do malej hrubky).
V kazdom pripade-vymenit :-)


05.02.2010 16:05

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

miso251SK
 Turista 

Kavitacia tu zaznela uz druhy krat, ale neviem preco. Kavitacne vytrhavanie castic je unavove opotrebenie, ktore nastava ako dosledok implozii dutin vzniknutych v kvapaline nasledkom lokalneho poklesu tlaku. (potrubia s prekazkou, lodne skrutky - a vacsinou som pocul iba o vode.) Ale rad sa necham vyviest z omylu...


05.02.2010 16:44

Re: Kaz na vačkovom hriadeli

egres2
 Bahniak 

Ikona

miso251SK:Tú kavitáciu som hodil len ako teoretickú do pľacu.Typická kavitácia olejom býva na dne piesta.Čerpadlá na naftu a biopalivá sa dokonca navrhujú s možným poškodením kavitáciou.To je jedno aký plyn a v akej tekutine ti spôsobuje implóziu bubliniek pri zmene tlaku.A ešte môže ísť aj o elektrotermickú kavitáciu.???



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 228901 | Včera: 153072