Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Ako odvzdusnit chladic Fazera? - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuAko odvzdusnit chladic Fazera? - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 

Značky: Skúsenosti, Problém.

06.01.2008 21:51

Ako odvzdusnit chladic Fazera?

Falkobravo
 Turista 

Ahojte, mam Fazera 600 a chcem poprosit o radu: otvoril som vrchnak chladiacej sustavy minule zastudena, strosku zasycalo (zrejme natiahlo vzduch) a vystrieklo troska chladiacej zmesy.....bolo naplnene takmer po vrch a tak som to zavrel, vo vyrovnavacej je tiez dostatok zmesy......potom som cital v manuali nieco, ze treba na tom uzavere merat tlak alebo nieco take a pumpou natlakovat na 100 kPa...tak mi prosim poradte, ci to treba nieco s tym robit ak som nedoplnal kvapalinu alebo ci to mozem nechat tak a nic sa nepokazi - co ak sa tam dostalo troska vzduchu pri otvoreni, zvladne sa to samo odvzdusnit? dakujem velmi pekne


07.01.2008 0:27

Re: Ako odvzdusnit chladic Fazera?

vladin
 Turista 

Ikona

Ja osobne som na nicom chladic nikdy neodvzdusnoval,obcas iba skontrolujem ci je dost chladiacej.


07.01.2008 11:39

Re: Ako odvzdusnit chladic Fazera?

mortal
 Kávičkár 

Ikona

Ja som chladiacu kvap. menil komplet podľa užívateľského manuálu a tam som sa nedočítal o žiadnom tlaku, ktorý by bolo treba nastaviť.Ale vravím, menil som komplet kvapalinu.Mám aj servisný manuál, ale nechce sa mi ho hladať po všakovakých CD... ;-)
Tu máš link na už.manuál, keby si potreboval:
www.edisk.sk/stahnout-soubor/54229/Yamaha_FZS_600_Fazer...


07.01.2008 12:15

Re: Ako odvzdusnit chladic Fazera?

mortal
 Kávičkár 

Ikona

Ešte niečo:
Ak máš pochybnosti, vymeň si komplet kvapalinu podľa už.manuálu a máš pokoj.A nabudúce ho neotváraj, použi vyrovnávaciu nádržku, na to tam je. ;-)


07.01.2008 13:29

Re: Ako odvzdusnit chladic Fazera?

Zephyr
 Turista 

Ikona

Falkobravo: si si istý, že si ten manuál prečítal správne ? ;-) To čo Ty píšeš sa väčšinou robí vtedy ak sa kontroluje tesnosť chladiacej sústavy, väčšinou sa namiesto pôvodného uzáveru dá taký špeciálny s manometrom a ventilom, cez ten ventil sa to natlakuje na pracovný tlak napr. tých 100kPa a kontroluje sa či nepresakuje chladiaca kvapalina na niektorom hadicovom spoji, prípadne chladič. Prípadná netesnosť sa okrem unikajucej kvapaliny prejaví aj poklesom tlaku na manometri.
Neviem ako je to konkrétne na Fazeri, ale zvyčajne je uzáver na jednom z najvyšších miest chladiacej sústavy a teda stačí doliať až po vrch, zavrieť. Na niektorých moto sa odporúča ešte pred uzavretím uzáveru chladiča krátko naštartovať a až následne zavrieť uzáver, niekedy stačí ak sa jemne stlačia hadice vedúce do a z chladiča, čím sa uvoľní prípadne uviaznutý vzduch zo systému. Ak je to potrebné,treba doplniť expanznú nádobu, naštartovať, zahriať motor až kým sa otvorí termostat a malo by byť odvzdušnené. Pre správnu funkciu chladiaceho systému je smrteľne dôležité aby pretlakový aj podtlakový ventil v uzávere chladiča bol funkčný.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Zephyr (07.01.2008 13:32)


07.01.2008 14:42

Re: Ako odvzdusnit chladic Fazera?

Albion
 Turista 

Ikona

Zephyr to napísal správne.
Odvzdušní sa samé po otvorení termostatu prevádzkovou teplotou.
Pojazdi, prípadne dolej....
...kvak...


07.01.2008 22:02

Re: Ako odvzdusnit chladic Fazera?

Falkobravo
 Turista 

Dakujem velmi velmi pekne za cenne rady, mal som strach uz, ze co s tym, ale ak som spravne pochopil, nie je to take targicke ako som myslel. Ano, asi som zle precital navod, lebo to mam nejaky anglicky, komplet servisny, kde pise o vymene kvapaliny sice len strucne a bez koplikacii....ale v inej kapitole je tam rozobrany ten proces s manometrom, tak ma to vyplasilo, nakolko este do toho tak nevidim :-) Preto mi to nebolo jasne, lebo ak som zo Zephyrovych slov spravne pochopil, ten podtlakovy ventil je priamo v strede vrchnaka chladiacej sustavy (tak aspon myslim, ze ten by mal fungovat spravne, ked doteraz fungoval nie?...alebo je to potrebne najko specialne kontorlovat?)...Ale v podstate nic som s kvapalinou nerobil, tak by to malo byt ako predtym, potom som aj motor zahrieval...tak uvidim este na jar ci neklesne......a to ta tenka hadicka do vyrovnavacej nadrzky nestrati tu kvapalinovu vypln po otvoreni alebo ak chapem spravne pri zahriati motora system sam natiahne z nardzky ak je potrebne a aj sa odvzdusni?
Dakujem aj Mortalovi za superny manual, presne taky som potreboval....idem prestudovat
Vrela vdaka vsetkym za pomoc a strpenie ;-)


08.01.2008 8:18

Re: Ako odvzdusnit chladic Fazera?

Zephyr
 Turista 

Ikona

Falkobravo: áno, ten podtlakový ventil je väčšinou v strede uzáveru chladiča. Ak chladiaca sústava predtým fungovala, tak to kontrolovať nemusíš. Čo sa týka tej hadičky, ktorá ide do expanznej nádobky, tak v momente, keď otvoríš uzáver chladiča, tak kvapalina z tej hadičky samozrejme stečie do nádobky. Celé to funguje tak, že uzáver chladiča má dva ventily. Jeden podtlakový a pretlakový. Ked naplníš chladič po hrdlo, uzavrieš ho, naštartuješ motor, tak sa začne chladiaca kvapalina zahrievať a teda aj rozpínať, zväčšovať svoj objem. Keďže je to uzavreté, tak sa to vlastne nemá kam rozpínať (kvapalina je nestlačiteľná) má to za následok zvyšovanie tlaku v chladiacej sústave. Toto zvýšenie tlaku má jeden želaný efekt. Zvýšením tlaku sa zvýši aj bod varu chladiacej kvapaliny a tým sa posunie maximálna pracovná teplota kvapaliny povedzme z približne 100C pri otvorenom chladiči na povedzme 115 až 120C (podľa tlaku). Je to dôležité, pretože požadovaná pracovná teplota chladiacej kvapaliny býva bežne v rozmedzí 85 až 95 C (podľa termopstatu) a pokiaľ by bol chladič otvorený, bola by rezerva medzi pracovnou teplotou a bodom varu veľmi malá, akékoľvek zhoršené podmienky chladenia by ľahko spôsobili zovretie kvapaliny. Použitím tlakového uzáveru sa bod varu posunie smerom hore. Samozrejme celá sústava je konštruovaná na určitý maximálny tlak, ktorý môže trvale znášať (najmä chladič) a preto je uzáver riešený ako pretlakový, po dosiahnutý maximálneho pracovného pretlaku (býva 80 až 100 kPa) sa uzáver otvorí, odpustí kvapalinu cez hadičku do expanznej nádoby (hadička sa tým pádom odvzdušní), tlak poklesne, ventil sa uzavrie. Vzhľadom na pretlak v chladiacej sústave pri zohriatom motore sa preto neodporúča otvárať uzáver chladiča, pretlak by mohol vystreknúť chladiacu kvapalinu von a spôsobiť vážne popáleniny.

Možno Ťa teraz napadne, že čo vlastne robí ten podtlakový ventil ? Okamžite ako sa kvapalina začne ochladzovať, začne zmenšovať svoj objem. Ak by bola sústava uzatvorená znamenalo by to znižovanie tlaku, čo má za následok ako som vyššie napísal zníženie teploty varu a v prípade, že by teplota klesla výrazne (napr. vypnutie motora a ochladenie kvapaliny 90C na 15C),by ochladzujúca sa a zmršťujúca sa kvapalina mohla vyvolať dokonca taký podtlak v systéme, ktorý môže poškodiť napr. chladič. Aby sa tomu predišlo, tak je tam podtlakový ventil, ktorý sa v prípade, ak je v chladiacej sústave podtlak otvorí a cez hadičku sa s expanznej nádobky do chladiča naspäť natiahne kvapalina, podtlak zanikne, ventil sa zavrie a tak dokola. Podtlakový ventil sa zvykne otvárať pri podtlaku pár kPa, čiže v sústave po ochladnutí môže byť malý podtlak, ktorý v prípade otvorení uzáveru chladiča po vychladnutí predtým zohriateho motora môže spôsobiť charakteristické "ssssssssssss" ;-)

Snáď som to nenapísal až tak zložito ... :-)

Skrátka, chladič naplniť až po hrdlo, expanznú nádobu po rysku "MAX", zavrieť uzáver chladiča, naštartovať a zohriať motor. Následne skontrolovať hladinu v expanznej nádobe a prípadne opäť doliať po "MAX". Väčšinou sa má hladina v expanznej nádobke kontrolovať pri zahriatom motore (býva vyššia), ale kedy sa má hladina kontrolovať je napísané v návode na používanie moto.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Zephyr (08.01.2008 8:23)


08.01.2008 23:26

Re: Ako odvzdusnit chladic Fazera?

Falkobravo
 Turista 

Zephyr: dakujem velmi pekne, myslim, ze je mi to teraz uplne jasne, vysvetlil si to uplne super, profesionalne, ale dost zrozumitelne zaroven....verim, ze to pomoze aj dalsim s podobnou dilemou....
Vdaka ;-)


09.01.2008 10:42

Re: Ako odvzdusnit chladic Fazera?

Zephyr
 Turista 

Ikona

Falkobravo: rado sa stalo, ak to pomôže čo len jednému, budem rád, aspoň som to nepísal zbytočne ...


16.06.2011 21:48

Re: Ako odvzdusnit chladic Fazera?

mecanique
 Kávičkár 

falkobravo, to by som tiez rad vedel, dnes len tak som pootocil trocha vrchnak chladiacej sustavy za studena a uz aj trocah vytieklo, co teraz?? treba sa tym dako zapodievat?


08.09.2021 14:28

Re: Ako odvzdusnit chladic Fazera?

Spajky13
 Skútrista 

Čaute už niekto ovzdušnoval systém na malaguti medizon 125 vimenil som kvapalinu a nič hadice sú letné


08.09.2021 14:55

Re: Ako odvzdusnit chladic Fazera?

NIDECKER93
 Bahniak 

Re: Spajky13: uz ide jesen, netreba dat zimne hadice?



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 160629 | Včera: 193919