Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Ako si spraviť zaujímavé motovideo - návod. - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuAko si spraviť zaujímavé motovideo - návod. - Diskusné fórum - Len Tak

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 
12.08.2018 22:22

Ako si spraviť zaujímavé motovideo - návod.

Saints
 Čoprák 

Ikona

Takmer každý "dobrodruh" si chce na pamiatku z výletu na motorke, odniesť aspoň zopár fotografí alebo videí. V dnešnej dobe to nieje žiadny problém, pretože mobil máme stále pri seba a ak chceme krajšie resp. zaujímavejšie zábery zoberieme akčnú kameru.

Pozri obrázok

 Keď už mám video natočené, tak sa sním chcem aj pochváliť priateľom alebo známim a umožniť im, tak vidieť to, čo som zažil na tejto ceste. Často krát vidím „motovidea“, kde si autor natočí celý výlet len z jedného uhlu pohľadu, napríklad, tak že ma kameru po celý čas namontovanú na prilbe. Niektoré tieto videá majú aj viac ako 30min. Samotný autor sa naň dokáže pozerať celý čas pretože to cele prežil a nerád by niečo z toho vyhadzoval. Problém nastane, keď si nahrávku začne pozerať nezainteresovaná osoba, ktorá po 5 minútach pozerania len na cestu, začne zívať od nudy. Nepovie ti rovno, že sa nudila možno Vás aj pochváli „bolo to pekne“ a to len preto, aby Vás neurazila. Skúste si sami pozrieť "cudzie" video na youtube, ktoré je podobné tomu Vášmu a či ho dokážete pozerať až do konca bez preskakovania.

A ako zistím či sa naozaj moje video ľuďom aj páčilo? Úplne jednoducho, na konci Vám povadia niečo ako "...to je všetko?, ...také krátke?, Škoda, že to nebolo dlhšie..."

Pozri obrázok

V tomto článku sa budem venovať len amatérskemu dokumentárnemu videu zameranému viac na filmovanie motocyklov s amatérskymi kamerami.
 
  Pár dôvodov prečo video nezaujalo:
- príliš dlhé, neobsahuje žiadnu akciu, monotónne
- dokola rovnaké zábery napr. z prilby len na cestu + 3x záber na koleso 
- roztrasené zábery, oko diváka nevie, kde ma pozerať resp. nevie sa sústrediť na dej
- rozmazaný obraz, príliš presvetlený t.j. veľké biele plochy alebo veľmi tmavý obraz t.j. až sú tmavé osoby, predmety 
- zlá hudba, niekedy až moc ukričaná, alebo je až priveľmi rýchla voči deju, napríklad na zábere stojím a do toho rýchla hudba
- rušivé zvuky ako vietor, hluk prostredia v mestách 

Toto všetko dokáže odvádzať pozornosť diváka od nášho videa. Preto teraz popíšem ako niektoré tieto problémy eliminovať.

Kamera

Je úplne jedno akú mam "kameru", ak po natočení materiál nevieme dobre spracovať. Veľa z nás ma len mobil, možno akčnú kameru, malú amatérsku kameru alebo fotoaparát na ktorý vie nahrávať video.
Samozrejme ze drahšia "kamera" resp. príslušenstvo dokáže lepšie eliminovať niektoré chyby ako stabilizácia obrazu, korekcia svetla, lepši zvuk atď. ale tu si kúpiš až keď sa tomu budeš chceš venovať viacej.

Zábery z motocykla

Pre tento účel sú najlepšie kamery typu "GoPro/akčná kamera", pretože je mala a kompaktná. Každá motorka ma iné možnosti uchytenia a preto si treba kúpiť aj rôzne držiaky. Také najuniverzálnejšie riešenie sa mi osvedčili "štipec", pretože sa dá pripnúť, takmer kamkoľvek na motorke. Na prednú hrubšiu vidlicu môžem použijem "O krúžok". Ak kameru prehadzujem aj na iné motorky a to z dôvodu aby som zachytil aj môj motocykel alebo by som mal aj iné zábery tak lepiace úchyty niesu moc vhodne. Pozor si treba dat aj na predlžovacie "tyče", pretože čim je kamera ďalej od uchytenia na motocykli tým to bude viac triasť. Na niektoré miesta na motorke môžu od motora prechádzať vibrácie až ku kamere a obraz bude nepoučiteľný, pripadne to môžem eliminovať tým, že počas jazdy uberiem plyn aby som znížil vibrácie. Ideálne ak ma kamera vzdialené ovládanie aby mi zbytočne nenahrávala.
Pozri obrázok
Malé akčné kamery majú široký záber, tak ak chcem natočiť kamošov, tak najlepšie to bude vyzerať ak budu 2-4 metre pred kamerou a kľudne spomalím na 20-50km/h.

Pozri obrázok
Pozri obrázok

Ak mám držiak typu "štipec" prehadzovanie kamery na motorke býva celkom jednoduché. V prípade umiestenia na riadidlá môžem snímať cestu predo mnou, potom to otočím na seba, kameru môžem dať na zadnú časť motorky, na stúpačku pre spolujazdca, na padáky a tak ďalej. Takto získam 5-6 rôznych záberov z rôznych uhlov, ktoré moje video spestria. Toto môžem zopakovať aj na kamošovej motorke. Ak som na motorke so spolujazdcom, môže filmovať aj mňa, tak že trochu po-vysunie kameru do strany, kde na jednej strane bude prilba-telo v spodnej časti prístrojovka a pohlad dopredu na cestu. Ďalšia z možností je filmovanie motorkárov z bočnej strany, ktorý ma obiehajú.

Pozri obrázok
Pozri obrázok

Zábery z cesty

Na toto môžem použiť aj väčšiu kameru alebo fotoaparát, respektíve aj mobil. Ak nás je viacej dohodnem sa, že pôjdem s kamerou dopredu, kde nafilmujem prejazd ostatných, dôležité je aby okolo Vás nepreleteli ako blázni inak ich tam na tom videu ani neuvidíte. Často krát sa stáva, že motorkárom ktorých filmujete sa nechce "často" zastavovať a čakať na Vás aby ste ich predbehli a nafilmovali. Pre kameramana to je dosť náročné ale tie zábery stoja zato a dodávajú tomu atmosféru. Okrem filmovania motocyklov je dobre spraviť záber aj na krajinu cez ktorú prechádzame alebo na detail kvetov, zaber na dobytok, hrad, potok alebo na miesto spoločného stanovania atď.

Pozri obrázok


Dĺžka videa

Podarilo sa nám dokopy nahrať 2 hodiny materiálu, ktorý musíme ešte zostrihať. Ak by som to nezostrihal, tak sa nato nikto nebude tie 2 hodiny pozerať.
A aká je teda ideálna dlážka? Tak na toto sa nedá jednoznačne odpovedať napr. cestovateľ Dan Přibáň na žltých trabantoch ma aj cez 5 hodín videa v 12 častiach je čo pozerať ale ak to nezaujme, tak je niekedy aj 5 minút veľa.

Príklad: Ak mám celý záber s časom 30s, kde je prejazd motorkárov, tak do môjho videa použijem 8s. Ďalší záber mám, kde je prejazd len 1 motorkára, ktorý ma dĺžku 30s a použijem z toho len 4 sekundy, kde už prechádza blízko kamery. Takto mám do videa 12 sekúnd. Ako ďalšie zábery použijem z akčnej kamery napríklad z 5 min využijem len 30 najzaujímavejších situácii, a takto pokračujem až kým nebudem mať 3,5, ...10minut zostrihaného hrubého materiálu. Aby som to ešte trochu natiahol použijem titulky, ktoré môžu označovať názov videa, dátum, navštívené miesta alebo záverečné titulky. Jeden spôsob ako predĺžiť a zatraktívniť náš dokument sú spomalené videa, kde spomalíme pohyb na obraze ako je prejazd motorky, pohyb človeka, vejúca vegetácia, tečúca voda atď.

Ak bude záujem môže ešte viac napísať, prípadne ak máte otázky kľudne sa pýtajte alebo chcete s niečim poradiť.


14.08.2018 9:58

Re: Ako si spraviť zaujímavé motovideo - návod.

duky5
 Skútrista 

Ikona

velmi kvalitny prispevok, no predpokladam ze pre 80% citatelov motoride velmi dlhy a pre 90% citatelov nezaujimavy, lebo aj ked narast pouzitia "go pro" kamier je velky, toci stale minimum ludi a este menej ludi edituje

myslim ze suhlasit sa da so vsetkym co si napisal.
problem je ze pri natacani treba rozmyslat a najlepsie je ked kameraman uz pri toceni v duchu striha. to vela ludi neda.


14.08.2018 10:55

Re: Ako si spraviť zaujímavé motovideo - návod.

owwidius
 Turista 

Ikona

pekny prispevok, na clanok :-) [dobre]

inak videa v profile ti nefunguju ;-)

ja mam z vyletu bezne natocene 3-5 hodin zaberov, a to sa snazim tocit kratke sekvencie. treba sa s tym proste zmierit, ze 98% materialu vyhodis. nebrat to ako stratu, ale ze vyberas len tie ceresnicky :-)

ja sa snazim spravit video na dlzku songu. original audio vyhadzujem uplne - to si vobec nerozobral ;-) ja vacsinou striham po 2-3 sekundach, obcas dlhsi zaber ako zmena. v podstate taka montaz. dobre je drzat sa rytmu songu, ale zas nie uplne pravidelne a predvidatelne. a este by som sa vyhol kolotocarskym prelinackam medzi zabermi.



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 173557 | Včera: 175647