Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

História výroby a vývoja motocyklov v PB - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuHistória výroby a vývoja motocyklov v PB - Diskusné fórum - Len Tak

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 
13.01.2008 19:02

História výroby a vývoja motocyklov v PB

BranoOHC
 Turista 

Ikona

Chcel by som sa opýtať znalcov, príp. pamätníkov ako to bolo s vývojom motocyklov vyrábaných v Považskej Bystrici a Kolárove. Zaujímalo by ma hlavne to, či sa to skutočne kreslilo kdesi v Čechách a na Slovensku iba vyrábalo. Tak isto by som bol povďačný aj za prípadné mená ľudí, ktorí sa podieľali na vývoji Manetov, Tatranov, Jawy 90 .... Viem, že nejaký článok tu už bol uvedený Gilbertom o prvom Manete.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil BranoOHC (13.01.2008 19:04)


13.01.2008 20:03

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

robiker
 Kávičkár 

Ikona

Len 10min.googlovania,tu máš nejaký link:
www.saun.estranky.cz/clanky/veterani-a-historie...
www.razdva.cz/alesmarek/babetta/ruzne.htm

Na tieto špeciálne otázky ti málokto bude vedieť presne odpovedať.
Ja som v "babetárni" istý čas robil a sám neviem ako to bolo s vývojom...Síce nie som ani znalec ani pamätník. :-D
Ale skúšaj, veľa šťastia. ;-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil berobi (13.01.2008 20:08)


13.01.2008 21:26

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

BranoOHC
 Turista 

Ikona

Vdaka za tie linky, ale skor by ma zaujimali mena ludi, ktory v tom vyvoji pracovali. Historia vyrobneho programu seriovych masin Povazskych strojarni je vseobecne znama, ale to "pozadie" teda vyvoj uz menej , aspon pre mna.


13.01.2008 21:49

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

Retro
 Jogurťák 

Ikona

Rýchlostné špeciály 50 a 125 cm boli komplet vyvinuté v P.B. Takisto endurá. Rozvod rotačným šupatkom a prevodovky sa úplne odlišovali od strašnickej Jawy. Tak isto delenie blokov motora atď, atď. Tyristorové zapaľovanie štvorvalcovej Jawy takisto bolo vyvinuté v P.B. Mená ľudí ktorí tam pracovali? Vieš... To ti nikto zasvatený nezavesí na nos. Originál dokumentácia a továrenské výkresy sú vzácna vec... Kto o to vie, tak to len tak nepustí. Hm... :-)))


13.01.2008 21:58

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

erique
 Kávičkár 

Ikona

teraz ked retro osial zachvatil vacsinu europskych vyrobcov motocyklov, by bolo mozno na case prestat vyrabat tie "moderne" jawky a vratit sa k povodnym konstrukciam s modernymi dielcami nieco ako MG V7 alebo GT1000. Proste krasu starej jawky a ktomu zlate oehlinsy, radialky, atd... ;-)


13.01.2008 22:34

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

Retro
 Jogurťák 

Ikona

Krásu starej Jawy? A ktorej? Tie naozaj pekné sú predvojnové a na ne ohlins a to ostatné akosi nepasuje. Perák je v podstate DKW. To že to boli najpredávanejšie motorky bolo nie preto že boli naj ale preto že sa začali okamžite po vojne vyrábať v dostatočnom množstve. Celá Európa bola zničená a tak Jawa zabodovala. Tým nechcem povedať že to boli zlé motorky. Teraz k slávnej 500 OHC. Podvozok /keď vznikol typ 02/ bol už sto rokov za opicami. Bol to asi jediný kyvnou vydlou neodperovaný rám v Európe. Teraz je veľmi cenená, lebo pár kšeftárov vabičovalo nenormálne ceny. Jedine čo je na nej zauiímavé je motor. Sériovo vyrábaná dvojvalec OHC /vo svojej dobe snáď len Norton a Agusta/ ktorý vznikol podľa motora rýchlostnej Jawy OHC. Mal som ich dosť a za jej dnešnú cenu si viem zaobstarať oveľa zaujímavejšiu motorku cenenú na celom svete.


13.01.2008 23:01

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

copy
 Skútrista 

Brano, nasiel som na nete, alp vznikol Manet:

"Šéf konstrukce Zbrojovky Brno Ing. Odstrčil svěřil do rukou pana Ing. Josefa Ullmana výkresy motorů M 14 a M 15. Tyto návrhy pocházeli od profesora Součka, který pana Odstrčila vyučoval. Josef Ullman, který se stal vedoucím pracovní skupiny motokolo se tohoto projektu rád ujal a v roce 1339 zahájilo oddělení motokolo na výrobě motoru malého motocyklu. Pan Ullman upravil návrhy jízdního kola na konstrukci malého motocyklu, který by ale parametry vyhovoval i pro motokolo. Již v roce 1939 byl vyroben 1. prototyp, jenž absolvoval mnoho zkušebních testů. Další vývoj však násilně přerušila okupace.

Během války Ing. Ullman dále pracoval (tajně) na zdokonalování tohoto stroje. Bylo vyrobeno deset (dnes velmi cených) prototypů Z 2. Výroba se přesunula do pobočky v Povážské Bystrici. Stroj Z 2 byl přejmenován na Manet, podle hory Manín nad Povážskou Bystricí. Ještě v témž roce se pobočka Zbrojovky Brno osamostatnila a tak vznikl známý podnik Povážské strojárne. V roce 1947 se rozběhla sériová výroba. Manet M 90 se vyráběl od roku 1946 do roku 1951. Za těch pět let se vyrobilo 37 630 kusů. Později se začaly vyrábět známé skútry Tatran. V roce 1955 se začala vyrábět JAWA 550, nazývaná "Pařez".

Chronologie výroby motocyklů a mopedů
Manet 90 1947 - 1951
Jawa 50/550 1955 - 1958
Jawa 50/555 1958 - 1963
Jawa 50/05 1962 - 1966
Jawa 50/20 1966 - 1980
Jawa 50/21 1967 - 1977
Jawa 50/23 Mustang 1968 - 1982
Skútr Manet 100 1958 - 1967
Skútr Manet S 125 1964 - 1967
Skútr Tatran 125 1964 - 1969
Jawa 90 Cross, Roadster, Trail 1967 - 1973
Babetta 208 1970 - 1974
Babbeta 20.300 1974 - 1982"

na manet.wz.cz/ najdes toho viac.


13.01.2008 23:38

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

copy
 Skútrista 

kde su tie casy :-)
Pozri obrázok


15.01.2008 23:53

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

BranoOHC
 Turista 

Ikona

Retro, aby nevznikol omyl, ja nepotrebujem vykresy a pod. 30 a viac rokov starych konstrukcii. Skor by som chcel do buducnosti trosku podrobnejsie zmapovat tuto historiu, a dat to ucelene kdesi na web, kedze pamatnici tych casov vymieraju a potom sa moze stat, ze uz si nikto na nic pamatat nebude a "ujde" nam historia, tak ako sa to uz zoparkrat stalo (napriklad dodnes nikto presne nevie kolko sa vyrobilo J500 OHC a pod.) a to by bola skoda, kedze ako si uviedol, v Povazskej robili skutocne zaujimave konstrukcie (k tvojmu vypoctu doplnim este napr. 7st. prevodovky na terenne moto Tatran, dalej Babetta bola vraj prvym seriovo vyrabanym motocyklom v danej triede s bezkontaktom a pod.- Tranzimo, taktiez niektorymi zaznavana Jawa 90 bola konstrukcne na svoju dobu kdesi inde, len skoda ze cs priemysel nebol schopny dodat kvalitne niektore komponenty)

Ked si uz nacal temu J 500 OHC, sam vlastnim nejake 2 ks a to s tou cenou... no musim potvrdit tvoj nazor, je to "des a hruza" Ja som ju kupoval cez jedneho dobreho kamarata, ktoremu tymto dakujem este v polovici 90 rokov , ked sa to dalo zohnat za normalnu cenu, teraz by som za nu aktualnu trhovu cenu asi nedal. To by som si radsej kupil nejakeho anglicana z 50 rokov. Inak ten nestastny ram s odpruzenim klzakmi vyzera tak "spravne archaicky" . Inak jazda na nej (J500 OHC) patri medzi moje najvacsie "motoslasti" a to s nou nejazdim iba "okolo komina" - je to ako droga.



16.01.2008 15:20

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

Budha
 Bahniak 

Ikona

BranoOHC:

moj svokor je konstrukter, a bol v PB pri vzniku vsetkych spominanych strojov, zhruba od roku 68
mozem ti zohnat co sa bude dat, alebo aj zorganizovat stretnutie, len sa priprav ze budes mat hlavu jak melon ked ti zacne o tom vsetkom vypravat :-)

ale o to ti mozno aj ide ;-)

myslim ze je jeden z najpovolanejsich co sa tyka vsetkych tychto konstrukcii a vykresov.

posli mi mail na pat@grid.sk, co presne potrebujes a o co by si mal zaujem.
ked budes mat cestu okolo PB, daj vediet mozem vam dohodnut stretnutie.



16.01.2008 16:04

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

zetak
 Veteránista 

Ikona

Retro:A co tato?Myslim ze to co sa pustilo do vyroby nebola zaostalost jawy ale nariadenie vysiej moci :-( .Pozri obrázok

Upravené 2 krát. Naposledy upravil zetak (16.01.2008 16:07)


16.01.2008 19:07

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

Retro
 Jogurťák 

Ikona

To či to bolo nariadenie zhora, to neviem. Je to možné. Ani tento rám ktorý je na fotke nieje nič moc. Jawa kývačka bola plávajúca až to bolí, 634 je proti tomu fantázia. Tá 500 OHC na fotke je ale replika prototypu. Výroba replík je zase ďalšia téma.


02.02.2008 21:49

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

copy
 Skútrista 

nejake nove info?


02.02.2008 22:00

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

jaro172
 Edvenčr 

Ikona

No takze ja osobne poznam byvaleho aj momentalne ucinkujuceho vyssie postaveneho riaditela vyroby v PB od ktoreho som aj dostal jednu z motoriek darom a este jedneho zevraj navrhoval dizajn tychto motoriek no neviem


03.02.2008 1:13

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

duroslav
Darca Krvi  Turista 

Ikona

v Prahe som kupil knihu Encyklopedie ceskych motocyklu od 1899 po soucastnost, tam je vselico, ale vzadu ponuke su knihy Jawa od Aloisa Pavluska (vsetky typy) a Opravy motocyklu Jawa od Jiriho Dockala, tam hadam najdes, co chces vediet...vsetko je vydavatelstvo Computer Press, a.s., Brno, keby cosi...v ponuke su neskutocne knihy, som kupil este knihy o vsetkych typoch osobnych aut Tatra a Skoda...
;-)


15.02.2008 22:02

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

yamaha901
 Jogurťák 

Ikona

o tej spomínanej Jawe 90 by mna zaujímalo vsetko co viete :-)


17.02.2008 6:47

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

yamaha901
 Jogurťák 

Ikona

ozaj este by ma zaujímalo žeci existuje nieco také ako montážna príručka pre pioniere :-) lebo nasiel som na nete pre Jawa50 typ 05 ale je to v azbuke :-(


24.02.2008 7:00

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

yamaha901
 Jogurťák 

Ikona

Pozri obrázok :-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil yamaha901 (24.02.2008 7:14)


24.02.2008 7:07

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

yamaha901
 Jogurťák 

Ikona

Pozri obrázok
Pozri obrázok
Pozri obrázok
Pozri obrázok
Pozri obrázok

musel som sa s Vami podelit nedalo mi to :-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil yamaha901 (24.02.2008 7:13)


24.02.2008 7:16

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

yamaha901
 Jogurťák 

Ikona

Pozri obrázok
úplna čerešnička :-)))


24.02.2008 8:22

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

jarro
 Veteránista 

Ikona

Jaj, konecne poriadna tema. Vdaka Bože... :-} ... [dobre]


24.02.2008 15:44

Re: História výroby a vývoja motocyklov v PB

yamaha901
 Jogurťák 

Ikona

jarro: aj ja si myslím >:-)



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 6258 | Včera: 145113