Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

S medziplynom alebo bez? - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuS medziplynom alebo bez? - Diskusné fórum - Len Tak

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 
27.12.2007 22:51

S medziplynom alebo bez?

horcicak
 Skútrista 

Chcem sa spýtať motorkárov, čo je lepše pre motor dávať medziplyn pri podraďovaní zo 6teho prev. stupňa na druhý? alebo bez ,(videl som aj bez) a pre aký motor je to lepšie 2T alebo 4Takt ?


27.12.2007 23:03

Re: S medziplynom alebo bez?

satan77
 Jogurťák 

Ikona

Podla mna je najlepšie ako možeš podradiť do každej rýchlosti a pustiť spojku pri každej rýchlosti.
resp. 6 - 5 - brrrm - 4 brrrm - 3 brrrm - 2 brrrrrrrrrm rrrm rrm rm.
Tak robia aj pretekári, ked si všimneš

Upravené 1 krát. Naposledy upravil satan77 (27.12.2007 23:04)


27.12.2007 23:12

Re: S medziplynom alebo bez?

medziplyn pri podradovaní dávam vždy... a je jedno, či to je 2T alebo 4T...


28.12.2007 0:15

Re: S medziplynom alebo bez?

pucho
Darca Krvi  Jogurťák 

Ikona

ked stihas, medziplyn je lepsi samozrejme


28.12.2007 1:51

Re: S medziplynom alebo bez?

donmartin
 Skútrista 

Ikona

bez medziplynu z 6tky do dvojky urcite nie,a s medziplynom pri rychlosti do cca 100km/h.Inak je to podla mna nebezbecne/zablokovanie kolesa/


28.12.2007 7:06

Re: S medziplynom alebo bez?

MatoTheOne
 Čoprák 

Ikona

Presne Psycho! ...aj na aute pouzivam medziplyn ked ma chyti "šaľka" ...na moto je urcite nepodstatne aj to ze z vyfukov sa ozve nadherny zvuk :-)))


28.12.2007 8:08

Re: S medziplynom alebo bez?

kenzo4x
 Kávičkár 

Ikona

cista pravda ved to citis ked das medziplyn ze s tebou nesklbne :-(


28.12.2007 8:19

Re: S medziplynom alebo bez?

krampus
 Geriatrik 

Ikona

tak ako pise satan77.....prevodovka bude len rada, a odmeni sa ti dlhsou zivotnostou.


28.12.2007 9:24

Re: S medziplynom alebo bez?

donmartin: ty radiš na motorke zo šestky priamo na dvojku ?? :D tak to si iný borec....

Keď cvakáš rýchlosti hore, netraba extra rozmýšlať nad nejakým medziplynom...ale z vyšších stupňov dolu áno.


28.12.2007 9:34

Re: S medziplynom alebo bez?

Vidicon
 Geriatrik 

Ikona

divne, zo 6 na 2. Ale nech. Ja radim postupne, respektive adekvatne k rychlosti a okamzitym otackam. Medziplyn nepouzivam, radsej pomaly popustam spojku, aby sa motor stihol prisposobit. V niektorych pripadoch pridavam aj jemne plyn, ked hrozi smyk zadneho kolesa, napriklad na klzkom zimnom povrchu, ale nie je to "medziplyn".


28.12.2007 9:44

Re: S medziplynom alebo bez?

Vidi a prečo nepoužívaš medziplyn? Bojiš sa ho? :-) Spojka sa má rýchlo púšťať, nie pomaly...


28.12.2007 10:08

Re: S medziplynom alebo bez?

Majt
Darca Krvi  Turista 

toz chlopi - mozno blba otazka. ale naco je ten medziplyn dobry a ako sa to robi? mozno to aj pouzivam a neviem o tom. alebo by som to mozno mohol zacat pouzivat a neviem ako na to :-}

dik, Majt


28.12.2007 10:24

Re: S medziplynom alebo bez?

Vidicon
 Geriatrik 

Ikona

Psycho: bavime sa o podradovani, dufam, tak ako autor temy (vsak pri radeni nahor je medziplyn uplny nezmysel, vsak). Ak pri podradovani rychlo pustis spojku, tak ta motorka kopne (pribrdi), co jej zrovna neprospeje a ty este mozes dostat smyk. Radenie ma byt vzdy jemne.
Medziplyn nepouzivam, lebo som ho nikdy nepotreboval.


28.12.2007 10:32

Re: S medziplynom alebo bez?

vidicon ja trebars na hungarorinku nakopem z 5 cca250km/h do 2 pustim prudko spojku..... cele to trva mozno 1,5-2s bez medziplynu..... podradovat sa ma razantne aby ten motor brzdil, cim jemnejsie pustas spojku tym viac ju nicis. ine je podradenie ked sa "pluzis" mestom a proste chces len zrychlovat, vtedy nepotrebujes ani spojku a nie este medziplyn :-)))


28.12.2007 11:22

Re: S medziplynom alebo bez?

superflanker
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

s medziplynom podradujem len dokopca...pri brzdeni motorom nie


28.12.2007 11:39

Re: S medziplynom alebo bez?

Kmotr
 Kávičkár 

Ikona

Je rozdiel podradovat pri spomalovani a rozdiel podradovat, ked chces z nudnej pomalej jazdy vystrelit s vytocenou dvojkou. Pri spomalovani je medziplyn zbytocny, nakolko sa so snizujucim prev.stupnom znizuje aj rychlost a cize aj sekundar. Pri druhej moznosti, ako som pisal, je medziplyn uz potrebnejsi, nakolko sa rychlost neznizuje a dvojka by to sice zniesla ale s riadnym kopancom. Ale masina to musi zvladnut napr v krizovke.


28.12.2007 12:25

Re: S medziplynom alebo bez?

duggo
 Kávičkár 

Ikona

medziplyn davam ked sa len tak lezerne vozim, vsak ked idem 100fkou mam nejake otacky, potom chcem lezerne podradit, vymacknem spojku a dokym lezerne preradim mi otacky padnu uplne dole a pustanim spojky ich zasa taham hore ako magor ? tak ftedy dam medziplyn aby som netahal zbytocne ten motor spojkou a netukalo to s celou motorkou, lebo sak mi staci ked ma to taha doboku a ne este aj dozadu heh


28.12.2007 12:27

Re: S medziplynom alebo bez?

duggo
 Kávičkár 

Ikona

aj ked ma napadlo, ze medziplyn je nieco ine, toto je pridanie plynu pri podradovani asi ne ?


28.12.2007 13:24

Re: S medziplynom alebo bez?

pucho
Darca Krvi  Jogurťák 

Ikona

Sa mi zda ze viaceri ani nevedia co to vlastne je. Medziplyn je to "brm" co spravis tesne pred pustenim spojky po podradeni. Je jedno ci spomalujes a brzdis motorom alebo hocijak inak. Snazim sa ho davat vzdy a len malokedy mam nizke otacky a potrebujem nacvakat rychlosti rychlo dole tak, ze ho proste nestiham. Ale je to ovela plynulejsie a setrnejsie pre spojku, ked pekne vytocis motor do spravnych otacok. Medziplyn pri radeni je zbytocny, neucinny a este aj zaberie kopu casu.


28.12.2007 13:32

Re: S medziplynom alebo bez?

duggo
 Kávičkár 

Ikona

podla mna to robia vsetci a aj Vidicon, len o tom nevie


28.12.2007 14:12

Re: S medziplynom alebo bez?

Celo
 Kávičkár 

Ikona

Chlapci nechcem vás sklamať ,ale to brm, to ktorom hovoríte určite nieje medziplyn.Medziplyn môžeš dať, len ak máš neutrál-Na väčšine motoriek len medzi 1a2. Uvediem príklad:Kamión podraďuje zo 4 na 3-spojka,vyradíš,pustíš spojku,pridáš plyn,stlačiš spojku,zaradíš3. Celé sa to robí preto,aby si roztočil prevodovku na také otáčky,aby si mohol bezproblémov podradiť. Kedže na motorkách medzi rýchlosťami neutrál nieje tak tu medziplyn nedáš...
Asi toľko... A teraz domňa... :-}


28.12.2007 14:21

Re: S medziplynom alebo bez?

celo bingo.... ;-)


28.12.2007 15:53

Re: S medziplynom alebo bez?

VN800
 Turista 

Celo má jediný pravdu.


28.12.2007 16:14

Re: S medziplynom alebo bez?

ifco9
 Turista 

Ikona

celo presne ako si opisal aj na vojne to tak bolo...co ma sinchron alebo ako sa to vola nepotrebuje ani medziplyn ani dvojitu spojku...a teraz ma bite


28.12.2007 16:25

Re: S medziplynom alebo bez?

karburator
 Turista 

Ikona

presne tak...medziplyn patri na V3Sku,a nie na motorku :-D


28.12.2007 16:38

Re: S medziplynom alebo bez?

konti
 Kávičkár 

Ikona

karburator: alebo na ten žeriav napríklad (btw. našiel sa?) :D


28.12.2007 18:39

Re: S medziplynom alebo bez?

trochu ma poucte, nemam s tym skusenosti...
v motoGP davaju medziplyn pri podradovani, ci nie? ja som bol v tom, ze ano...


28.12.2007 18:44

Re: S medziplynom alebo bez?

kappo
 Čoprák 

Ikona

Medziplyn nevyzaduje nutne prechod cez neutral. Aj pri vytlacenej spojke su lamely este dostatocne zlepene na to, aby roztocili hnaci hriadel v prevodovke a zosynchronizovali jeho otacky s druhym hriadelom.

Samozrejme motorka nie je V3S a podradis aj bez medziplynu, akurat ak mas privelky rozdiel v otackach tak to v prevodovke trochu buchne.


28.12.2007 18:47

Re: S medziplynom alebo bez?

oukej, tak to odteraz nebudeme volať "medziplyn" ale "brm" pri podradovaní :-)
matooB v GP-čkách to robí za nich elektronika, oni sa tým nemusia zaoberať...


28.12.2007 18:57

Re: S medziplynom alebo bez?

horcicak
 Skútrista 

Ďakujem za poznatky, máte niektorí pravdu že medziplyn sa používal hlavne u "vetriesok", lebo nemá synchrony v prevodovke a ťažko by ste zaradili nižší stupeň alebo vôbec len ak s velkým škríípaním alebo poškodenim prevodovky a taktiež niektoré ťahače, kamiony tiež nemajú a potrebujú MEDZIPLYN. Inak myslel som samozrejme dávať medziplyn pri podraďovani t.j. z najvyššieho stupňa na nižší zo 6st. na 2st., z 1st. až na 6st. sa si myslim samozrejme nemusí.


28.12.2007 18:57

Re: S medziplynom alebo bez?

Pedro77
 Bahniak 

Ikona

Pri podraďovaní dávam BRM furt, jedno či je to 2T alebo 4T...


28.12.2007 19:01

Re: S medziplynom alebo bez?

horcicak keď podradíš zo 6 na 2 vo veľkej rýchlosti a pustíš rýchlo spojku, zablokuje sa ti koleso a môžeš dostať šmyk... A z jednotky hore radíš normálne, tuším si ešte ani autoškolu neabsolvoval...


28.12.2007 19:11

Re: S medziplynom alebo bez?

psycho niektori maju na motorkach antihopingovu spojku cize kludne mozu radit zo 6 na 2 ;-) a smyky sa nekonaju >:-)


28.12.2007 19:14

Re: S medziplynom alebo bez?

samcho
Darca Krvi  Jogurťák 

Ikona

To je blbost ze sa ti lamely dotykaju aj po vymacknuti spojky, ty ked stlacis spojku a pockas tak sa ti prevodovka uplne zastavi. Neviem si predstavit ako das na motorke medziplyn, Jazdim liazku tam musis davat medzi plyn ked podradujes a ked preradujes na vissi stupen tak davas dvakrat spojku.

A teraz do mna

Upravené 1 krát. Naposledy upravil samcho (28.12.2007 19:16)


28.12.2007 19:15

Re: S medziplynom alebo bez?

BikerPP
 Kávičkár 

Ikona

Robi sa to preto aby sa vyrovnali otacky motora a prevodovky. V prevodovke z auta su synchronizacne kruzky, tam to je jedno. Tu su + a - "brm-u":
+ vyrovnanie otacok hriadelov (tichsie radenie)
+ nizsie opotrebenie prevodovky (neviem presne nazvy kolecok)
+ krajsi zvuk
+ nizsia moznost smyku zadneho kolesa

- rychlost podradovania
- vyssia spotreba benzinu :-D

A este, pri brzdeni a sucastnom podradovani to nerobim, tazko sa mi stlaca predna brzda a prydava plyn hehe >:-)


28.12.2007 19:16

Re: S medziplynom alebo bez?

nerd viem, ale hádam nechceš, aby si mladý rozbil hubu, keď si bude myslieť, že aj on má antihoping ;-)


29.12.2007 7:49

Re: S medziplynom alebo bez?

medziplyn pri podradeni v zmysle, ze by som pri zmacknutej spojke pridal plyn nepuzivam. Robim to tak, ze ked naraz zavrem plyn, a vymacknem spojku je tam presne moment ked pri padani otacok tam cvakne nizsi stupen ako maslo, dokonca aj bez spojky/co nepouzivam standartne/. na terenke niekedy skopnem aj bez spojky nadol ale to o tych otackach tam plati tak isto, takze ziadne bolave zvuky tam niesu.


29.12.2007 9:30

Re: S medziplynom alebo bez?

misobiker
 Edvenčr 

Ikona

v podstate ten medziplyn alebo ako sa to teda da nazvať nie je potrebny, ale sem tam len tak pre efekt to dám, na starších motorkach sme vždy podradovali s tymto pridanim plynu, rýchlosť tam lepšie skočila. Inak pri lezernej jazde podradujem postupne a na kazdej rýchlosti pustim na chvilu spojku, aby som brzdil aj motorom.


30.12.2007 21:37

Re: S medziplynom alebo bez?

vidím to tak, že "brm" robia len strelci :-) brm brm brm...


30.12.2007 23:01

Re: S medziplynom alebo bez?

pucho
Darca Krvi  Jogurťák 

Ikona

Celo, VN800: ako sa podla vas vola, ked "medzi" zmacknutim spojky, podradenim a pustenim spojky pridas "plyn"? Nie je to nahodou "medziplyn"?

Moj ty boze. Este tu spochybnite zavodnych jazdcov, ze nedavaju medziplyny ale medzi-brmbrmy :-D Mozte mi verit, ze sa to vola medziplyn. Pouziva sa to aj pri automobilovych sutaziach. Ti lepsi v autach, slapu sucasne na brzdu a plyn, aby ho mohli dat pri brzdeni. Je to uz dost vysoky level pri soferovani, takze neocakavam, ze by to tu niekto robil... :-~ :-~ :-~

Ale nic v zlom


30.12.2007 23:06

Re: S medziplynom alebo bez?

pucho originálny medziplyn sa robí na neutráli, ale nazýva sa aj "brm" tak :-D a mimochodom, na motorke to robí "skoro" každý strelec, na autách netreba, pokiaľ nejazdíš rally...


31.12.2007 0:02

Re: S medziplynom alebo bez?

MatoRR
Darca Krvi  Jogurťák 

Ikona

Každý z nás vie, že v prevodovke su dva hriadele, jeden hnací (A), druhý hnaný (B)...
Ďalej vieme, že celý stroj pohána motor, ktorý prenos síl prenáša cez spojku a nasledne až za spojkou je prevodovka, teda hriadele (A) a (B) s ozubenými kolieskami..
Ak je teda zaradený vyšší prevodový stupeň, hriadel (A) a (B) sa točia rozdielnou rýchlostou a stlačenie spojky nema absolutne žiaden vpliv na otačanie sa hriadelov (A) a (B) !!! Iba jednoducho "odpoji" motor od prevodovky.. Teda ak chcem použiť MEDZIPLYN tak musim najskor použiť neutrál a pustit spojku. Vtedy sa hriadel (B) točí v závislosti od otáčania sa kolesa a hriadel (A) sa otáča v závislosti od otáčok motora. A jedine teraz mozeme pridaním plynu zosynchronizovat otacanie sa hriadelov (A) a (B). a presne to sa volá MEDZIPLYN :-) Ak tomu niekto nerozumie môžem mu to nakresliť.. To vymyslene motoridove "BRM" bez použitia neutralu je len jednoducho zníženie rozdielu sil na spojke voči otačaniu sa kolesa a otáčkam motora.


31.12.2007 0:38

Re: S medziplynom alebo bez?

miso251SK
 Turista 

len nesmies zabudnut na to ze medzi kazdou jednou rychlostou je neutral.

motoprevodovky su skoro vyhradne prevodovky s celnym ozubenim so stalym zaberom bez synchronozacnych spojok. Prenos sily sa prevadza pomocou bocnych zubov, dalo by sa povedat "vystupkov", ktore su vacsinou vyrobene nie kolmo, ale s ostrym uhlom, aby dvojica takychto zubov mohla pri prenose Mk tvorit urcity zamok, aby radiaca vidlicka nebola zatazovana. Prve co pri preradovani musis urobit je odlahcit prevodovku, co urobis vypnutim spojky. Tymto odlahcis zamok a mozes preradit. VZDY najprv vyjde jedna dvojica ozubenych kolies zo zaberu, NASTAVA NEUTRAL PRI KAZDEJ RYCHLOSTI, zasuva sa druha dvojica da sa povedat cez zuby.

Netural je tam vzdy, aj ked nema aretaciu. Radiaci valcek(bubnova vacka) nema drazky usposobene tak, aby bol niekde velky netural, akurat je tam velmi sofistikovany mechanizmus aretacie (jamka v radiacom valceku+pruzina+gulicka), alebo ine.

Co sa deje pri podradzovani:
Mas urcitu konstantu rychlost, otacky zadneho kolesa, retazovy prevod, hnany hriadel B, hnaci hriadel A, spojkovy kos, hnane lamely, hnacie lamely.
vsetko ma stale rovnake otacky. Podradis bez medziplynu. Po hnany hriadel B sa nic nezmeni. Akurat za tych par desatin sekundy co trva zatlacenie radiacej paky urobis asi toto.
zuby vybiehaju zo zaberu, nastava netural, znizuju sa otacky hriadela A, menis prevodovy pomer, nutis hriadel A s celkom slusnou zotrvacnou hnotou (spojkovy kos s hnanymi lamelami) zvysit svoje otacky vela krat niekolkonasobne, radis hrubo cez zuby, rana z pravodovky, motor tiez medzitym podstatne znizil svoje otacky, znova ho nutis sa rozbehnut, ale ma prislis velku brzdnu silu, zadne koleso ti v horsom pripade straca adheziu.

Lamelova spojka je taka svina, ze neprerusuje tok Mk uplne, iba sa vyrazne odlahcuje. Aj keby si lamely od seba oddialil, co v praxi neoddialis, medzi lamelami je stale olej, ktory lamely unasa.

Pri podradzovani s medziplynom odlahcis pomocou "BRM" roztacas v tej desatine sekundy co nastane neutral pomocou unasania lamiel olejom zotrvacne hmoty v podobe hnanej casti spojky a hnany hriadel A, co vyrazne odlahcuje zatazenie radiacich vidliciek a hran a ploch bocnych zubov. Neurobi to taku ranu v prevodovke. O tom ze motor tiez nestrati otacky a brzdenie motorom je plynulejsie niet ani najmensich pochyb.

napada ma jeden maly priklad

rozbehni sa za 1, vyrad, vypni motor a znova zarad. INA JEBA CO?
urob to iste, ale v pohode s vypnutou spojokou, medziplynom a beziacim motorom... ziadna jeba co?

to ze neutral trva medzi ostatnymi stupnami kratno neznamena, ze tam nie je
ja uz nebudem pisat ked sa vratim z mesta


31.12.2007 1:08

Re: S medziplynom alebo bez?

MatoRR
Darca Krvi  Jogurťák 

Ikona

k tomu Tvojmu príkladu:
Ked sa rozbehnes na 1. a vyradis do neutralu a vypnes motor. Tak nastane to, ze hriadel (A) je zastavený a hriadel (B) je roztocený.. A tá jeba je tam presne preto, ze kyneticka energia zastaveneho piestu je vysoka a nestihne sa teda plynule zasunut zub do zubu.

Mozno si niekedy skusal motorku na stojane so zaradenou rychlostou a vymacknutou spojkou.. Sily ktore prenasa spojka na roztocenie zadneho kolesa su casto zanedbatelne, kedze niekedy sa Ti koleso ani neroztoci. Vies si potom predstavit ake sily su pri jazde, hlavne pri zmene rychlosti jazdy.. Rozopnuta spojka Ti tieto rozdiely neprenesie.

Preto existuje MEDZIPLYN, pri ktorom musí byt zaradení neutrál a ty musis pustenou spojkou roztocit hriadel (B) na otacky priblizne hriadelu (A) Az vtedy musis rychlo stlacit spojku zaradit nizsi stupen a spojku mozes pustit :-)


31.12.2007 10:34

Re: S medziplynom alebo bez?

miso251SK
 Turista 

nie, nie kyneticka energia piestu ale zotrvacnost spojkoveho kosa, pretoze ti klukou ani nepohne. vsetko to bolo myslene s vypnutou spojkou.

skus tlacit moto so zaradenym neutralom alebo s vypnutu spojkou na nejakom kvalte. Tie prenasane sily nie su zanedbatelne. Je trosku rozdiel porovnavat jednokotucovu suchu spojku auta alebo nakladneho tahaca s viaclamelovou spojkou v olejovej naplni moto. pri tej jednokotucovvej fakt prerusis tok Mk a vzduch ti jednu ferodo lamelu nezacne unasat.

ty ten neutral zaradeny mas, trva kratko, a nemusis pustat spojku, pretoze lamely ti unasa olej.


31.12.2007 11:40

Re: S medziplynom alebo bez?

No co je vlastne medziplin < medziplin sa pouziva pri radeny qaltou u automobilou ktore nemaju sinchrony to su take pruzinky na lamelach ked sa nemylim no ako to funguje netreba vela popisovat ale asi tak zaradis 1ku a ked preradujes macknes spojku vyradis pridas plin aby si zrovnal ot a macknes spojku a zaradis dalsi qalt robis to jak hore tak dole stale musis trafit ot tym medziplinom inac to pojde cez zuby medziplin na moto ti je zbytocny ty tam nevyradujes do neutralu a nezaradujes nanovo kvalt z neutralu takze takzvane brm brm je len pre ucho pre nic ine a ked sa nad tym zamyslis ako funguje spojkovy kos tak to ze je tam qalt a ty vymacknes spojku rozpojis casti ktore sa tocia a tru a ty este pridas takzvany medziplin tak tie lamely sa uplne zbytocne tocia este rzchlejsie a tru sa este viac ako dva mlynske kolesa a tru sa este viac ta ze lamely odidu skor
k tomu pustaniu spojky je pravda ked podradis a pustas spojku pomaly dostanu zabrat lamely ale koleso ma vecsiu moznost zrovnat prenesenu silu s cestou tak ze slusi to ako anti hoping a je mensia sanca smyku ked to pustas rychle usetri to spojku ale moze to ist do smyku a to ta moze stat krk preco asi experti vymysleli antyhoping ? taze na medyiplin zabudni je to strata casu


31.12.2007 12:16

Re: S medziplynom alebo bez?

MatoRR
Darca Krvi  Jogurťák 

Ikona

to: Miso251SK
No mozno by si mal uvazovat trosku dôslednejsie.. Ako spominas, ze spojka je zalepena, este aj ked ju menis, pripadne, ze tlacis motorku so zaradenou rychlostou cez vymacknutu spojku.. Ano ide to tazsie.. Ale to len preto, ze ze olej je "nalepeny" na vsetkych trecich sucastiach spojky.. Avsak ked je motor v pracovnej teplote, olej nema taku hustotu ako za studena, ked "odlepujes" pri vymene lamiel lamely od plechov. Zabudas, ze pri nastartovanej moto sa chova spojka uplne inak.. Olej, je ovela redsí, ale hlavne je odstredivou silou otacania sa spojkoveho kosa vystredený mimo lamiel. Na lamelach ostava iba velmi tenky olejový film. Vtedy spojka neprenasa takmer ziadne sily. Uz nie dostatocne silne na to, aby preniesli za 200 milisekund otacanie sa hriadelu (A) voci hriadelu (B)
Za dalsie ak niekto rozumie aj inej reci ako Slovencine, tak tento fakt sa v anglictine pouziva pod pojmom DOUBLE CLUTCHING, co znamena uz z nazvu, ze je nutne 2 x vymacknut spojku.

Video: www.youtube.com/watch?v=0j-3xIZK-Bk
Tu mozes vidiet tiez, ze len pri podradovani a CEZ NEUTRAL jazdec dava medziplyn.(dva krat stlaca spojku a medzi tymto casom dava plyn) Druhykrat je pustena spojka v neutrali. Avsak tu ho nevyuziva len aby zaradil rychlost bez ratania zubov, ale zaroven, aby nestratil sekundy prilis silnym brzdenim motora, resp. aby vozidlo udrzal na ceste na hranici smyku. Zaroven pravou nohou dokaze brzdit brzdovym pedalom a pätou pridat plyn, hoci brzdí... To co pouziva vacsina z nas uz nie je medziplyn, je to len zvysenie otacok motora, pricom prechod z vyssieho stupna na nizsi zabezpecuje plyulejsie jazdne vlastnosti a setri pneumatiku a tiez aj spojku.


31.12.2007 12:23

Re: S medziplynom alebo bez?

SSWiking
 Kávičkár 

Ikona

chlapi povedze mi ako davate ten medziplyn zo sestky na dvojku - cez spojku? tak na to sa vyserte :-) medziplyn sa dava len v polohe neutralu - a pokial viem, tak dnesne motorky maju neutral vacsinou medzi dvojkou a jednotkou - to xcete potom ako ten medziplyn dat? Ked to robite akoze cez spojku tak to svojej motorke len uskodite.

BTW ja medziplynom radim na aute uz roky ale na motorke si to fakt neviem ani len predstavit.


31.12.2007 12:26

Re: S medziplynom alebo bez?

To co pouziva vacsina z nas uz nie je medziplyn, je to len zvysenie otacok motora, pricom prechod z vyssieho stupna na nizsi zabezpecuje plyulejsie jazdne vlastnosti a setri pneumatiku a tiez aj spojku.

- presne tak, ako vravíš... nie je to medziplyn, ale niektorí to tak volajú... je to proste "brm" :-)))


31.12.2007 13:17

Re: S medziplynom alebo bez?

Celo
 Kávičkár 

Ikona

MatoRR: Kámo vďaka za pomoc... ;-)
A nehnevajte sa, že sme vám zničili sen o medziplyne, ale aspoň vzniklo nové slovo: MEDZIBRM


31.12.2007 14:26

Re: S medziplynom alebo bez?

kappo
 Čoprák 

Ikona

MatoRR, niet pochyb ze medziplyn cez neutral je "kvalitnejsi". Ale na motorke (mokra spojka) to FUNGUJE AJ BEZ NEUTRALU pri vytlacenej spojke.

Vyskusaj priklad, ktory uviedol miso2521SK: Rozbehni sa, vyrad z 1 do neutralu, chvilu pockaj a daj za 1 - bude tam "jeba". Na druhy pokus daj pred opatovnym zaradenim silny medzyplyn s vytlacenou spojkou. Ziadna "jeba" tam nebude.

Ja sa nechcem hadat ale na mojej masine to na 100% funguje.


31.12.2007 14:38

Re: S medziplynom alebo bez?

miso251SK
 Turista 

ked uz budes davat na jednu uroven jednokotucove suche spojky s viaclamelovymi v olejovej naplni, tak toto fakt uz nemusim. Zlepena spojka, studeny motor... no dobre no...
nech sa paci

ze je tenky film? tym viac...nieco o dynamike tekutin precitane mam...
som nedosledny... ok daj si iny priklad, vyskusaj,

rozbehni sa, daj za 6, vypni motor, vypni spojku a drz ju vypnutu stale a skopavaj rychlosti dole, mozes pomahat prevodovke brzdami... ak nebudes pocut rany jak svina z toho, ze ti musi roztacat cely spojkovy kos, tak uz neviem, uz sa opakujem... gratulujem ti, ja som sa na takej masine este neviezol. Vzdy tym mojim podla vas "pseudomedzibrm" boli tie rany mensie, citil som, ze cele radenie rychlosti dole ide lahsie. Mozno to strelci citia inac.

a ze to len uskodi... dakujem za varovanie... budem to robit nadalej

Upravené 1 krát. Naposledy upravil miso251SK (31.12.2007 14:40)


31.12.2007 15:20

Re: S medziplynom alebo bez?

kenzo4x
 Kávičkár 

Ikona

miso to je pravda ja tiez ked vyhodim rychlost a chcem dat do neutralu z 5 a nahodou trafim 4 tak to jebne ze mi prejde mraz po chrbte :-@ :-O


31.12.2007 15:35

Re: S medziplynom alebo bez?

marcello
 Turista 

Ikona

ja keď idem z 5 do N tak ešte ako tak sa cez tie zuby prekopem aj keď je pravda že radšej to nerobím... no z N do 5 by som sa musel dokopať s takým rachotom že radšej nerobím ani to ;-)


31.12.2007 16:14

Re: S medziplynom alebo bez?

pepepe11
 Čoprák 

Ja pri podraďovaní buď necham klesnut otačky napr. na 6 skoro až na voľnobežné a podradím potom ( čo sa určite nedá pri športovejšej jazde ) čo je najtichší možný spôsob podraďovania ( podľa mojej prevodovky ), alebo tak ako píšete-s medziplynom... idem na 6-ke, spojka-vypnúť, brm, 5-ka, spojka-pustiť...to je druhý najtichší spôsob podraďovania...podľa mojej prevodovky....
A inak som si všimol, že čím dlhšie držím spojku vypnutú, tým hlučnejšie je zaraďovanie určitých stupňov... :-}

Upravené 1 krát. Naposledy upravil pepepe11 (31.12.2007 16:16)


31.12.2007 19:12

Re: S medziplynom alebo bez?

BikerPP
 Kávičkár 

Ikona

Kokso sa tu hadate jak toto >:-) Jasnee ze je lepsie ten medziplyn (ci jak to nazvat to je uplne jedno) dat ak na to mas cas a chces radit ticho a bez opotrebenia... Tie lamely su spojene olejom, skuste si tie priklady. Ja sa priklanam k tomu, ze aj ked su spojene, v tom štvrtsekundovom pridani plynu nestihne roztocit cely spojkovy kos s hriadelov, ALE urcite sa nespomali ako bez "medziplynu"... Je to nieco medzi. A neviem, niekto tu tusim pisal ze sa tym opotrebuva spojka... Heh, podla mna asi tak ako jedna sekuna statia na mieste so zaradenou jednotkou.
Podme oslavovat silester >:-)


31.12.2007 22:49

Re: S medziplynom alebo bez?

Alexius1
 Jogurťák 

Ikona

Chlopi nemal som cas vsetko precitat co ste stihli popisat ale ak ja v Kosicoch vchádzam do krizovatky a mam na tachometri 250 km/ hod tak nie medziplyn ale ani podradovat niekedy nestiham takze dobre brzdit a ak sa cem bafkat tak na nakladaku mozete dole kopcom davat medziplyn ! :D :-D


02.01.2008 0:15

Re: S medziplynom alebo bez?

MatoRR
Darca Krvi  Jogurťák 

Ikona

To: Miso251SK

Mozno by si mal po sebe 2 x citat to co napises, kym to odpalis
ad 1.)Vyhladaj mi prosim Ta, kde som napisal, ze davam na jednu uroven suchu jednolamelovu spojku so spojkou viaclamelovou v olejovej naplni..
Rozdiel medzi tymito dvoma mi je uplne jasný..
Prevažná časť u nás dostupných motoriek je vybavená mokrou spojkou, teda v olejovej vani.
Olej má priaznivý účinok pri spínaní spojky, ktorá ma hladší záber a taktiež tichší chod.
Nakolko hovorime o spojke kde vyuzivame na prenos krutiaceho momentu trenie a je nám známe, že olej trenie znižuje je nutné s týmto "neblahým" účinkom rátať už pri návrhu spojky. Preto na prenos vyššieho krutiaceho momentu je nutné zkĺbit volbu:
velkosti pritlacných pružín, velkost stičnej plochy lamiel, priemer lamiel, počet lamiel a sučinitel trenia(zavisí od použitého materialu) V neposlednom rade musi byt pouzitý spravny olej, aby spojka neprešmykovala.
Spojka suchá sa používa na závodných motocykloch, nakolko prenesie rovnaký krútiaci moment pri menších rozmeroch. Má však oproti mokrej tvrdší záber a je hlučnejšia. Touto spojkou sú vybavené už aj seriove motocykle Ducati.

ad 2)
Ak je tenký olejový film, tak co tým viac..?? ako si napísal... Tým viac... A pytam sa čo ?? viac "lepí"..?? To asi ťažko. Keď už, tak viac by "lepila" keby bola uzavreta a cela ponorena v oleji.. Avšak ešte raz opakujem, že pokial je motor naštartovaný, odstredivou silou je vyhnaný olej zo spojkoveho koša von. Samozrejme prenos krutiaceho momentu tam minimálny ostáva. Avšak zďôraznujem, že minimálny.

ad 3)
k Tvojmu príkladu:
rozbehni sa, daj za 6, vypni motor, ....
Vypni motor..??? Cely cas sa snazim Ti vysvetlit uz v predoslých príspevkoch, že motor musi byť naštartovaný.. A najlepšie z mnohých dôvodou aj zohriaty na pracovnu teplotu..
Takže takéto radenie rychlosti ja na svojej motorke absolvovat nebudem.. Viem, že to nebude radenie ŽĽAHKA...
Ale hlavne, nech sa už dostaneme k tomu medziplynu...
V predošlom príspevku som Ti napísal poslednú vetu... Skus si ju prečítať ešte raz:
To co pouziva vacsina z nas uz nie je medziplyn, je to len zvysenie otacok motora, pricom prechod z vyssieho stupna na nizsi zabezpecuje plyulejsie jazdne vlastnosti a setri pneumatiku a tiez aj spojku.
Ano presne takto jazdim aj ja... Ale pojem MEDZIPLYN toto nieje.

Miso pri podradovaní:
- medziplyn Ti umožní (v nepriazdnivom prípade) zaradit nižší prevod a zároveň eliminuje šklbnutie, spojku vypínaš dvakrát (medzitýmito dvoma vypnutiami spojky pridáš plyn) TOTO JE POJEM MEDZIPLYN

-Obyčajné pridanie plynu, tak ako popisuješ ty, ale na moto tak jazdíme viacerí - eliminuje len to šklbnutie, na radení kvaltu nepomôže a spojku vypínaš len raz.

Takže medziplyn pri podradovaní o viac kvaltov ÁNO,
Pri podradovaní o jeden kvalt stačí tá jednoduchšia verzia. (nakolko na motorke iná verzia ani nie je technicky možná. Aj preto je v predošlom príspevku Video - auto.. Navyšše bez synchr. prevodovky.
Skús sa niekedy previezt autom na okruhu, zaraď si posledný rýchlostný stupeň, choď takou rýchlosťou aby si mal po podradení na dvojku tak o 100 otáčok menej, než je obmedzovač.
Skus zaradit, ak sa Ti to vôbec podarí, nebude to jednoduché..
a teraz si predstav, že ideš akčne a maš len par desatin na podradenie... Do zatáčky nabiehaš na 6tke a potrebuješ ju prejsť na dvojke. Ako to urobíš..? Bud budes brzdit o 100metrov skôr aby si znížil rýchlosť a teda otáčky na dvojku, alebo budeš zápasiť so zaradením.., alebo tam kopneš medziplyn a z fleku bez problemov..?

Na motorke si cez vsetky rychlosti musis prejst... A tu nastava vyhoda anti-hoppingovej spojky, ktora sluzi len pri podradovaní.. Ale to uz zase nie je medziplyn...

Vsetkym, kto sa docital az sem prajem Uspešný rok 2008 a vela stastných kilometrov... :-D


02.01.2008 1:05

Re: S medziplynom alebo bez?

timot
 Kávičkár 

Ikona

To: MatoRR

... je to presne tak, ako pises, suhlas ;-)


02.01.2008 10:15

Re: S medziplynom alebo bez?

Majt
Darca Krvi  Turista 

no chvalabohu som to vsetko precital a uz som pochopil aj co je medziplyn aj co je medzibrm :-)

dakujem este raz za tuto temu aj za vycerpavajuci opis...

Majt

MatoRR - to videjko je super ;-)


02.01.2008 10:41

Re: S medziplynom alebo bez?

misobiker
 Edvenčr 

Ikona

tak nedavame medziplyn ale brm, no a co :-)))
hlavne ze tam ta rychlost padne lahšie a to je fakt...



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 334569 | Včera: 239471