Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Yamaha demo TOUR 2024

2035 koniec spalovacích motorov v EU - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiu2035 koniec spalovacích motorov v EU - Diskusné fórum - Len Tak

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 

| 1 2 3 4 5 6 |

01.07.2023 0:22

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Re: raptor: To čo si dovoľuješ, takto bez okolkov napísať pravdu, musíš sa inkluzívne vyjadrovať aj o mojej úchylke! :-*
Re: egres2: trošku zhrniem obsah Tvojich 4 príspevkov: Najprv porovnávaš uhlíkovu stopu vorvaňa s gubkou, potom, že za 10 rokov obrazne povedané budú jazdiť autá na ploché batérie a ked Ti neverím, tak začneš hovoriť o apokalypse. Ako vidím postup svedkov špenátových a Jehovových je úplne zhodný.
Aj keby všetky vehykle v EU jazdili na natiahnuté pero z gauča bude to figu platné, ked napr. kvôli vyšším ziskom sa rôzne tovary nebudú vyrábať tu v európe na ekologickejších zariadeniach, ale vyrobia sa kdesi v Bangladéši či Čine a potom sa prepravia sem. Ked sú suroviny na baterky také drahé prečo sa snimi mrhá na rôzne spotrebiče ktoré by mohli mať kábel a prečo sa stále EP ako kočovný cirkus presúva medzi Bruselom a Štrasburgom, prečo mlieko s PL cestuje do IT a cesnak z Číny sem?
p.s. rovnako nezmyselná otázka : Máš z histórie dajaký príklad, kedy si ludstvo samo, dobrovolne a uvedomelo vybralo a realizovalo zámer na zhoršenie čohokoľvek?


30.06.2023 14:41

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

tryskac - ty nie si tryskac, ale rybicka co vidi hacik aj udicku a napriek tomu sa rada chytí :-))) :-P


30.06.2023 12:53

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

tryskáč: Máš z histórie dajaký príklad, kedy si ludstvo samo, dobrovolne a uvedomelo vybralo a realizovalo zámer na zlepšenie čohokoľvek?

ja nie.
Seriem na všeto a nikto mi nebude prikazovať.

Tornádo ( lebo) mi odnieslo dom.
Hnusní politici nič nerobili aby neprišlo k takýmto klimatickým javom.

Pozrel som a pokiaľ údaje neklamú tak napr. v európe boli tornáda asi také časté ako čarodejnice letiace na metle.
Nebude to trvať dlho a budeme tu mať tornáda na dennom poriadku.

Seriem im na EURO 7.

Vždy sa mi zjaví obraz ako milón pakoňovov inteligentne, usporiadane prechádza úzkym brodom cez rieku.
A potom sa mi zjaví obraz ľudí, ako sa zabíjajú pri prechode cez dvere nákupného centra keď sú zľavy.


30.06.2023 11:25

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

rose
 Edvenčr 

Ikona

Mal som nedavno jedno eko skolenie. Podla cisiel prezentovanych na tom skoleni ma priemerny obyvatel EU rocnu CO2 stopu 10 ton. Na to, aby sa planeta Zem prestala ohrievat, by mal mat clovek rocnu CO2 stopu 2 tony.

Myslim si, ze by omnoho vacsi priestor v mediach mali dostat vedci s realnymi cislami, vysvetlit ich a vysvetlit aj zavery, ktore z nich vyplyvaju. Politici by sa do toho vobec nemali miesat.

Ak su prezentovane cisla spravne, ako ludstvo sme v podstate v prdeli. Jedina sanca sa zachranit, je radikalne zmenit sucasny zivotny styl a jednou z oblasti je dramaticke obmedzenie cestovania. Je mi jasne, ze nikto si dobrovolne neznizi zivotny standard a preto jedinou cestou je extremne zdrazenie veci, ktore treba obmedzit.

Takze by som sa snazil dopatrat, co je za tymi vyjadreniami politikov. Politik z principu funkcie chce hovorit ludom veci, ktore chcu pocut, aby ho znovu zvolili a nie veci, proti ktorym ludia bojuju, lebo ho nezvolia.


30.06.2023 10:35

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Re: egres2: Aj batérie sa samozrejme vyvíjajú, no len zo zvedavosti toto vieš nejak podporiť faktami :
Pamätám si ploché batérie. Dnes je obdobná batéria kapacitne veľkosťou cca 20x menšia.

Ale posúvaš diskusiu iným smerom ja hovorím o diktáte špenátových veriacich, nie o tom aby sa špenát nešlachtil k lepšiemu.

"A aj tak by ma zaujímal pomer uholná elektráreň pre 500 000 el.aut v pomere 500 000 spal.aut za rok čo sa týka emisií."
Kedysi nám jeden stredoškolský profák tvrdil, že celkovú účinnosť má parná lokomotíva vyššiu ako elektrická, no neviem či mal pravdu vtedy, ale teraz už asi nie.
Ale ak mám páliť plyn v elektrárni, myslím si, že je lepšie páliť plyn priamo v aute.



30.06.2023 9:27

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

tryskáč.
Pamätám si ploché batérie. Dnes je obdobná batéria kapacitne veľkosťou cca 20x menšia.
Pamätám si počítač Ural 5 veľký ako rodinný dom. Dnes mám v hodinkách väčšiu kapacitu cca 500 000 x ako Ural 5.
Nechám to na vývoj a pokrok ale vidím to tak, že treba tieto veci riešiť skôr ako jedného dňa vytečie posledná kvapka ropy a budem ako puci nepripravení.
Myslím si, že v roku 2035 bude situcia úplne iná ako sa pognostikujú čierne scenáre.
Pred prvou jazdou osobného vlaku boli noviny plné titulkov, že pri rýchlosti 30km/h z vagónu unikne všetok vzduch a cestujúci sa udusia.
A aj tak by ma zaujímal pomer uholná elektráreň pre 500 000 el.aut v pomere 500 000 spal.aut za rok čo sa týka emisií.
A aj tak sa hin hukáže.....


30.06.2023 9:06

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Re: egres2: "len ma niekedy irituje hľadanie dôvodov prečo nechcem jesť špenát"
Vážne si tak značne zmanipulovaný ? Ved výrok popisujúci realitu by mal byť takýto:
Irituje ma , že mi niekto diktuje že špenát mi musí chutiť a musím ho jesť!
No čo ked ja chcem šalotku, šalát alebo aj šniceľ? Pri tom nikomu neberiem, že v špenáte vidí spásu sveta, len nech to aplikuje iba na seba a ak ma praktické prežívanie jeho viery presvedčí o pozitívach konzumácie špenátu vo veľkom objeme, budem ho jesť častejšie.
A pri tom stačí len menej jesť, skoro čohokoľvek ...
"Spotreba elektroaut je momentálne na atomárnej úrovni v porovnaní s ostatnou spotrebou"
Na Slovensku to teraz tak +- je, lebo elektropovozov tu je málo, ale v DE ich za minulý rok pribudlo cca polmiliona a pri tom každé druhé z nich jazdí na "uhlie".
No táto debata tu nie je o tom čo je teraz, ale čo bude za 10-12 rokov. Aj keby sme mali solárne panely aj na podrážkach, čo to pomôže ked 1 deň či 1 mesiac nebude svietiť slnko? Čo potom? Riešenie je jasné a jednoduché : stačí EKOLOGICKY postaviť baterky čo vykryjú tú mesačnú spotrebu povozov,
pre predstavu tie baterky budú musieť cca podobný objem ako naše aktuálne zásobníky na ropné palivá ;-)


29.06.2023 8:37

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

tryskáč:
Viem si urobiť všeobecný obraz, len ma niekedy irituje hľadanie dôvodov prečo nechcem jesť špenát a hľadám nerelevantné argumenty.
Spotreba elektroaut je momentálne na atomárnej úrovni v porovnaní s ostatnou spotrebou " nezelenej" elektriny.
Ale to nie je predsa predmetom boja proti "špenátu".


28.06.2023 23:17

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Re: egres2: Tak teda takto vyzerajú Tvoje udičky na rozprúdenie debaty...
Lebo neverím, že práve Ty by si bol tak pribrzdený aby si dával do súvislosti dennú spotrebu energie v mobilotabletobúkoch, ktorá nech je v priemere 0,1 kWh za deň zo spotrebou áut cca 10 kWh za deň na každého obyvateľa SR.
To je ako riešiť aká drahá je soľ v nedelnom obede a nie čo stojí ten obed.


Dôvod úpravy: .

Upravené 1 krát. Naposledy upravil tryskac (28.06.2023 23:18)


28.06.2023 21:56

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

Elektrina na nabíjanie elektroaut je fuj ale na nabíjanie mobilov je ok.
To je presne typické pre oponentov lebo oponentov.
Ako odporcovia, ktorí demoštrovali pred bitúnkom proti zabíjaniu zvierat a potom po proteste si išli sadnú do mekáča na hamburger.


28.06.2023 21:30

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

nuž a keďže telefonovať na ropu sa nedá tak na ňu treba jazdiť. :-*


28.06.2023 12:14

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

Len pri jednej hodine nabíjania denne všetkých týchto mobilov sa do ovzdušia uvoľní 8 miliónov ton CO2 ročne

Počítané na všetky mobili na svete.

Asi za všetky môžem spomenúť koltán, z ktorého sa získavajú prvky potrebné na výrobu súčiastok do elektroniky – mobilov, tabletov atď. Ložiská koltánu sú najmä v africkom Kongu, kde prebieha aj ilegálna ťažba, na ktorej sa podieľajú deti. Bane sú neraz pod kontrolou ozbrojených skupín. Podľa OSN práve vzácne suroviny, ktorú sú súčasťou aj našich mobilov, stáli za Veľkou Africkou vojnou. Tá si vyžiadala milióny obetí, spôsobila hladomor a následné úmrtia aj roky po vojne, pričom konflikty v oblasti stále pretrvávajú. V čilskej púšti Atakama ťažba lítia oberá miestnych ľudí o vzácne vodné zdroje a ničí ekosystém Plameniaka andského,

Elektroautá sú šufix proti mobilom, tabletom a notebúchom


12.06.2023 9:55

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

merlin ty si fakt myslíš že ak je elektrina na spote za mínus tak výrobca za ňu nedostane zaplatené, resp. nebodaj on z vlastného vrecka bude platiť?

Ak je elektrina na spote za záporné ceny tak sa na odchýlku skladáme všetci.


12.06.2023 7:57

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Re: raptor:
Nieje voda ako voda, to je pravda.
Norsko ma vody dost, aj na pohon elektrarni, aj na rozklad vody. Makku dazdovu z fjordov.
Ale napr. my v SR mame vody tiez dost a napriklad na pitie nevhodne vody, dnes napr. na zitnom ostrove, zamorene z byvalej skladky CHZJD.
A mame elektrinu, ktora napriklad v lete spotova, je zaporna na cene.

Elektrolyza priama, nieje cesta, ale plazmove reaktory su sucastou zivota uz z predminuleho storocia. Tam je skyta moznost syntezy prakticky cohokolvek, ale sa o tom moc nehovori.
Dnes sa stym zaobera najma Porsche.
Robia experimenty v oblasti juznej Ameriky, skusaju vyrobu syntetickych paliv / aj hnojiv/
pomocou el. energie.
Je to energeticky narocny proces, ale ak je dostatok, prebytok, lacnej el. energie, je bezpredmetne sa zaoberat jej cenou.
Ak by sa el. energia mala pocitat ako vstup v cenach na Lipskej burze, je syngaz kravina.
Avsak ak sa na to pozerame "Norskym pohladm" ..
teda potrebujeme x Megawatt na vyrobu niecoho, co potrebuje tuto elektrinu, tak sa postavia elektraren, na konkretny ucel a v podstate cela spotreba sa pouzije na vyrobu konkretneho produktu- v pripade Rjukan to boli komponenty dusikate, ako jeden z odpadov tazka voda.

dnes sa to robi inak..
techcrunch.com/2022/12/20/porsche-pumps-first-synthetic...

Dôvod úpravy: upravy

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Merlin00 (12.06.2023 8:01)


12.06.2023 7:28

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Re: Bjorni: toto presne som napisal Thorienovi

Thorien - priznam sa ze neviem z hlavy aky je presny technologicky postup vyroby vodika (ramcovo je to jasne voda + elektrina = H2 a o2) ale domnievam sa ze aktualnu technologiu nemozno zalozit na tom ze elektrolyzéry a vodne cerpadla pojdu len vtedy ked bude slnecny weekend a vacsina priemyslu oddychuje a ceny elektriny na spote idu do zapornych cisiel

este dodam ze vacsina ludi sa pri tomto procese sustreduje najma na elektrinu, ale aj samotna voda vo velkych mnozstvach je problem. Uz dlhsie sa z pitnej vody (najvhodnejsia na elektrolyzu) stava strategicka surovina, ktorej zdroje nie su neobmedzene. Morskej vody je sice dostatok, ale je agresivna a velmi rychlo da "do poriadku" katodu alebo anodu (nepamatam si presne) elektrolyzera.

V uplnej skratke - vyrabat vodik elektrolyzou je zatial energeticke vodnozdrojove kacirstvo. Ziskavat ho zo zemneho plynu alebo pocas spracovania ropy zasa nema nic spolocne s OZE.


11.06.2023 11:10

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Skratka.
Treba si uvedomit, ze v dobe, ked sme u nas, rozijali atom nanajvys motykou a ako hnojiva, sa pouzivala ponajviac zvieracia a ludska mrva, sa vyrabali hnojova a ich komponenty v plazmovych reaktoroch.
Na vyrobu stacila sila vody, sputaneho vodopadu, hydroelektraren na tento ucel postavena a voda na procesy, od vstupu, az po chladenie.
Niekde medzi tym bol realny plazmovy reaktor.
Nie ze by ten plazmovy reaktor elektrinu vyrabal, on ju spotrebovaval a obrovske mnozstvo, ale vyrabal to, co bolo potrebne.
V zaciatkoch 20 storocia.

Pozri obrázok
One type of reactor used at Rjukan from 1912 to 1940 now located in a park in Rjukan


Pozri obrázok
Diagram of the production of a plasma disc using water-cooled electrodes and an electromagnet


Teda si dovolujem upozornit na to, ze nie nedostatok vedomosti, alebo neprebadane objavy, nas drzia od vyroy syntetickych paliv, alebo vyroby dusikatych hnojiv, bez potreby uhlia ropy a plynu, ale vlastna hlupost.
Ale na druhej strane, co ine, viedlo v Germanii k vypnutiu jadrovych elektrarni.
Nazvat by sa tento sposob konania, kludne nieco ako "ekocida".


11.06.2023 10:39

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Mishko
 Skútrista 

Ikona

Merlin: Reagoval som na tuto tvoju vetu:

"...tayka voda, kotra sa z neznameho dovodu, neskor este dalej cistila a koncentrovala."

Ten "neznamy dovod" bol fakt ze Nemci sa snazili s pomocou tazkej vody vyrobit atomovu bombu.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Mishko (11.06.2023 10:43)


11.06.2023 10:36

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Re: Mishko:
Ale ja viem na co sa pouziva tazka voda.
Problem je v tom, ze vznika pri procesoch, ktore by dnes vyriesili mnohe problemy, ktore niesu nove.

V krajine, ktora ma velky potencial vyroby elektrickej energie (dnes nielen z vody) je mozne vyrabat aj hnojova dusikate, bez nutnosti pouzivat ropu a zemny plyn, pripadne uhlie.

Dnes ma potencial vyrabat elektricku energiu aj bezna domacnost.

Ale parave preto, ze je to prilis jednoduche, lacne a ekologicke, nemozeme toto robit, lebo..


11.06.2023 10:25

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Mishko
 Skútrista 

Ikona

Merlin: Poviem ti tajomstvo.

Ak nevies, preco sa tazka voda v Norsk hydro pocas WW2 dalej cistila a koncentrovala tak si to mozes precitat tu:

en.m.wikipedia.org/wiki/Norwegian_heavy_water_sabotage


11.06.2023 9:25

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Poviem vam tajomstvo.
Kedysi ked sa netazil zemny plyn v mnozstvach ktore boli vyznamne, sa vodik, na potrebu vyroby ulelych hnojiv vyrabal prevazne elektrolyzou.
Metoda vyroby dusikatych hnojiv (Haber-Bosch) stala prevazne v pociatkoch na elektrolyze, alebo plazmovom reaktore. (elektricky obluk horiaci v plynoch ) Birkeland–Eyde process
Neskor sa zistilolo, ze je lacnejsie, vyrabat vodik z ropy a zemneho plynu, ked bol plyn a ropa dostupnejsia.
Dnes je mozne vyrabat synteticke paliva zo vzduchu a vody, najma skvapalnovanim vzduchu a popri tom vznika este 72% dusika.
...
Po II sv. vojne doslo k zakazu vyuzivania povodnej methody elektrolytickeho rozkladu vody na vodik a kyslik, na priemyselne ucely vyroby hnojiv v krajinach oslobodenych vitaznymi mocnostami.
Zachovala sa len moznost vyroby vodika na baze uhlia, ropy a plynu.
V priemyselnom meradle ale bolo vzdy obmedzene vyuzivat elektrolyticke procesy rozkladu vody.
A to aj v priemysle kde sa vyuziva elektolyza na zachyt prvkov pri tazbe cohokolvek.
Ma to ale iny dovod, ako si myslite.
Pri elektolyze sa da ziskavat z vody tazka voda.
Toto sa dialo uz pred II sv. vojnou.
Jeden z prikladov znamych, je fabrika Norsk hydro.
Je to v podstate elektraren, ktora sluzila v prevaznej miere od pociatku vystavby, ako zdroj elektrickej energie, pre vyrobu vodika a ako odpad vznikala aj tayka voda, kotra sa z neznameho dovodu, neskor este dalej cistila a koncentrovala.
......


Proces Birkeland -Eyde bol jedným z konkurenčných priemyselných procesov na začiatku výroby hnojív na báze dusíka . Ide o viacstupňovú reakciu fixácie dusíka , ktorá využíva elektrické oblúky na reakciu atmosférického dusíka (N 2 ) s kyslíkom (O 2 ), pričom v konečnom dôsledku vzniká kyselina dusičná (HNO 3 ) s vodou. [1] Výsledná kyselina dusičná sa potom použila ako zdroj dusičnanov (NO 3 − ) v reakcii HNO 3 + H 2 O ⟶ H 3 O + + NIE 3 − { extstyle {ce {HNO3 + H2O -> H3O+ + NO3-}}}ktorý môže prebiehať v prítomnosti vody alebo iného akceptora protónov .
Reaktor používaný v Rjukane v rokoch 1916 až 1940 s kapacitou 3000 kW (mimo Nórskeho múzea vedy a techniky )

Vyvinul ho nórsky priemyselník a vedec Kristian Birkeland spolu so svojím obchodným partnerom Samom Eyde v roku 1903 [2] na základe metódy, ktorú použil Henry Cavendish v roku 1784. [3] [4] Továreň založená na tomto procese bola postavená v Rjukane a Notodden v Nórsku v kombinácii s výstavbou veľkých vodných elektrární . [5] [6]

Proces Birkeland-Eyde je relatívne neefektívny z hľadiska spotreby energie. Preto bol v 10. a 20. rokoch v Nórsku postupne nahradený kombináciou Haberovho procesu a Ostwaldovho procesu . Haberov proces vyrába amoniak (NH3 ) z molekulárneho dusíka (N2 ) a vodíka (H2 ) , pričom vodík (H2) sa v súčasnej praxi zvyčajne, ale nie nevyhnutne, vyrába parným reformovaním plynného metánu (CH4 ) . Amoniak z Haberovho procesu sa potom v Ostwaldovom procese premieňa na kyselinu dusičnú (HNO 3 ) . [7]
ProcesUpraviť
Schéma výroby plazmového disku pomocou vodou chladených elektród a elektromagnetu
Jeden typ reaktora používaný v Rjukane v rokoch 1912 až 1940 sa teraz nachádza v parku v Rjukane
Reaktorová budova II za hydroelektrárňou Såheim, v ktorej bolo nainštalovaných 35 reaktorov Birkeland-Eyde, každý s výkonom 3000 kW

Elektrický oblúk sa vytvoril medzi dvoma koaxiálnymi vodou chladenými elektródami z medených rúrok napájaných vysokonapäťovým striedavým prúdom 5 kV pri 50 Hz. Silné statické magnetické pole generované blízkym elektromagnetom roztiahne oblúk do tenkého disku Lorentzovou silou . Toto nastavenie je založené na experimente Juliusa Plückera , ktorý v roku 1861 ukázal, ako vytvoriť kotúč iskier umiestnením koncov elektromagnetu v tvare U okolo iskriska tak, aby medzera medzi nimi bola kolmá na medzeru medzi elektródami, a ktorý bol neskôr podobne replikovaný Waltherom Nernstom a ďalšími. [8] [9]Teplota plazmy na disku bola vyššia ako 3000 °C. Cez tento oblúk bol fúkaný vzduch, čo spôsobilo, že časť dusíka reagovala s kyslíkom za vzniku oxidu dusnatého . Starostlivým riadením energie oblúka a rýchlosti prúdu vzduchu sa dosiahli výťažky až približne 4–5 % oxidu dusnatého pri 3000 °C a menej pri nižších teplotách. [10] [11] Proces je mimoriadne energeticky náročný. Birkeland využíval na výrobu elektriny neďalekú vodnú elektráreň, keďže tento proces si vyžiadal asi 15 MWh na tonu kyseliny dusičnej, čo dáva približne 60 g na kWh. Rovnakú reakciu vykonáva blesk, ktorý poskytuje prirodzený zdroj premeny atmosférického dusíka na rozpustné dusičnany. [12]

N 2 + O 2 ⟶ 2 NIE {displaystyle {ce {N2 + O2 -> 2NO}}}

Horúci oxid dusnatý sa ochladzuje a spája sa so vzdušným kyslíkom za vzniku oxidu dusičitého . Čas, ktorý tento proces trvá, závisí od koncentrácie NO vo vzduchu. Pri 1 % trvá dosiahnutie 90 % konverzie približne 180 sekúnd a pri 6 % približne 40 sekúnd. [13]

2 NIE + O 2 ⟶ 2 NIE 2 {displaystyle {ce {2 NO + O2 -> 2 NO2}}}

Tento oxid dusičitý sa potom rozpustí vo vode za vzniku kyseliny dusičnej, ktorá sa potom čistí a koncentruje frakčnou destiláciou . [14]

3 NIE 2 + H 2 O ⟶ 2 HNO 3 + NO {displaystyle {ce {3 NO2 + H2O -> 2 HNO3 + NO}}}

Návrh absorpčného procesu bol rozhodujúci pre účinnosť celého systému. Oxid dusičitý sa absorboval do vody v sérii plnených stĺpcových alebo doskových stĺpcových absorpčných veží, z ktorých každá má štyri poschodia, aby sa vytvorilo približne 40 až 50 % kyseliny dusičnej. Prvé veže prebublávali oxid dusičitý cez vodu a nereaktívne úlomky kremeňa. Keď prvá veža dosiahla konečnú koncentráciu, kyselina dusičná sa presunula do žulového skladovacieho kontajnera a nahradila ju kvapalina z ďalšej vodnej veže. Tento pohyb pokračoval do poslednej vodárenskej veže, ktorá bola doplnená čerstvou vodou. Asi 20 % produkovaných oxidov dusíka zostalo nezreagovaných, takže konečné veže obsahovali alkalický roztok vápna, aby sa zvyšok premenil nadusičnan vápenatý (známy aj ako nórsky ľadok), okrem približne 2 %, ktoré sa uvoľnili do ovzdušia. [15]

....
pouzite zdroje...
en.wikipedia.org/wiki/Birkeland%E2%80%93Eyde_process
en.wikipedia.org/wiki/Norsk_Hydro

Takze ked si myslite, ze nasi predkovia boli sprosty, tak sa mylite.




Dôvod úpravy: upravy

Upravené 2 krát. Naposledy upravil Merlin00 (11.06.2023 9:30)


11.06.2023 8:26

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Nozdormu
 Kávičkár 

Ikona

vy asi nemate sajnu co za pohnutky uz sa formuju :-D :-D tak jak tuna ked sa clovek ozve tak je za blazna tak pri niektorych ludoch a ich "zdruzeniach" som za opacneho blazna :D tam uz sa vobec neriesi ze auto spalovak elektro v setko je rovnaka pliaga...idealne zakazat uplne auta motorky nariadit vyuzivanie len verejnej dopravy a veci ako auto len na vynimky pokial sa jedna o oblasti kde by bolo velmi neefektivne mat kvalitnu verejnu dopravu posilnit vlaky busy elektricky trolejbusy rozsirit vsade spoje a cesty pre cyklistov kolobezkarov chodcov atd :-D :-D :-D zakazat vsetky motosporty a ine hluposti kde sa benzin pali len tak pre zabavu a podobne :-D to este len bude krasne a nie toto vyplakavanie ze elektro auta >:-) :-D :-D :-D :-D


11.06.2023 7:28

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

marek750
 Kávičkár 

Ikona

Na TA3 som videl nejakého idiota , ktorý hovoril o úžasnej elektromobilovej budúcnosti v EU a na Slovensku ;

občanov budú stimulovať k odstaveniu svojich benzínových strojov aj zvýšenými cenami palív :-) Dopredu ďakujeme [shake] :-~


10.06.2023 12:07

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

radnate
 Turista 

Z prispevkov vyssie pridanych sa da lahko postrehnut, ze napriklad raptor (mozno nie len on) je zapaleny, odhodlany a presvedceny šulikovodic. Buahahaha


10.06.2023 11:18

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

Mishko:
Keby som bol už blbec tak si to najskôr vygúglim. Stačilo by mrknúť na stránku Slovnaftu, koľko vodíka vyrabáju z odplynov na krakovačke . Dokonca sme participovali na technológii na "pare".
Ale v pohode.Som zvyknutý.

Dôvod úpravy: Pôvodne to bolo pre raptora.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil egres2 (10.06.2023 11:20)


10.06.2023 10:27

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Mishko
 Skútrista 

Ikona

:-D :-D :-D
Napises sprostost a ked zistis ze si uplne mimo tak je z toho zrazu "prihravka" :-D
Typicky insitne, pobavil si.


10.06.2023 10:17

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

Mishko:
Trvalo ti len dve hodiny zareagovať na moju prihrávku :-D


10.06.2023 9:50

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

radnate
 Turista 

[
Video: youtu.be/FHLX9PL6Vsw ]


09.06.2023 12:23

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Anton Horváth - Bjorni
 Kávičkár 

Re: raptor: Ziadne take, ze sa bude vyrabat v noci. Bude to "fabrika" ako kazda ina, ktora pojde 24/7 - ta sa nebude hrat na spicku a mimo spicky. pojde sa nonstop. To je ako keby niekto povedal, ze na noc, ked nie je taky dopyt mozeme vypnut elektraren. No nemozeme, lebo je tam nejaky startovaci a stopovaci proces a technologicky je kravina nieco take opakovane nabiehat a zhadzovat. A presne rovnako to bude aj s touto vodikovou rafinerkou (alebo ako si to nazvete). Ked nabehne, bude musiet bezat nonstop


09.06.2023 12:22

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

raptor:
Nič v zlom ale zrovnávať telefónnu búdku z mobilom je riadne zvrátené.
To ako keby si povedal, že netreba zakazovať konské povozy ale že si e-autá samé vybojujú svoj koláč na trhu.


09.06.2023 12:20

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

mishko ma pravdu - ak si spravne pamatam tak aktualne sa vodik pre priemyselne ucely ziskava pri spracovani ropy


09.06.2023 12:17

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Mishko
 Skútrista 

Ikona

"Vodik sa nevyraba z fosilnych paliv...."

Fakt: V roku 2020 sa 95% svetovej produkcie vodika vyrobilo zo zemneho plynu.

en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production


09.06.2023 12:04

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

e-auto / hybrid do mesta uplne ok riešenie. Kto chce nech má, uplne ok.
Zakázať spaľováky od 2035 úplne hlúpe riešenie.

Nebolo treba zakázať staré káblové telefóny aby sa začali používať mobily.
Nebolo treba zakázať auto na paru aby sa začali používať autá na benzín.

A pri motorkách to pochová predaj nových motocyklov v EÚ.

Pozri obrázok



09.06.2023 11:21

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

Nepredpokladám, že v horizonte 5-6 rokov si budú kopovať e-autá ľudia, ktorí pravideľne jazdia trasy nad 500km.
Ja to vidím tak, že e-auto je dobré pre jazdy v malých obciach, mestách, kde sa najazdí 50- 100 km týždene a vysoká pravdepodobnosť nabíjania doma.
Ak sa rozrastie sieť nabíjacích staníc vo väčších mestách tak je predpoklad že e-auto bude výhoda na krátke denné trasy -práca- Tesco-divadlo.
Preprava tovaru a dlhé trasy je cesta pre spalovanie vodíka.
Ja som doma a jazdím do obchodu na e-bajku a na aute tak cca 150 -200 km týždene + 200 km week na chatu. Začínam rozmýšlaľ že vymením spalováka za e-auto a na dlhšiu trasu si zoberiem auto s požičovne presne na účel cesty.


09.06.2023 10:17

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Thorien
 Turista 

Ikona

to iste co s cenami elektriny ak sa rozsiria elektrovozitka a budu sa nabijat primarne v noci ..regulovat odber stotisicov aut je zlozitejsie ako regulovat par vyrobcov vodika .. to len podotykam ..ucinnost vyroby vodika asi bude proti nabijaniu bateriek mizerna ...ale doba stravena na "vodikovke" bude omnoho kratsia.. ja si ozaj neviem predstavit ze pojdes napr z BA do KE ... a cestou bude 100 nabijaciek po 10 stojanov ... napr... to znamena ze naraz moze tankovat 1000 aut za idealnych podmienok ... ak teda predpokladame ze sa tak rozdelia ..a ne ze na jednej bude stat 50 a na inej 2 nabijanie povedzme 2 hodiny ? nebudes nabijat z nula na 100 percent ..takze za 12 hodin moze prejst danou trasou 6000 aut ..toto vidim ako hlavnu nevyhodu elektriciek


09.06.2023 10:07

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

Vodík sa nevyrába z fosílnych palív ale pomocou elektriny vyrábanej pomocou fosílnych palív. (upresnenie)

Pri výrobe vodíka elektrolýzou vzniká H a O takže kyslíka bude dosť.
Vývoj ide smerom k priamemu spalovaniu vodíka. Problém nádrže je v podstate vyriešený, priamo vyvýjané motory na vodík pribúdajú každy deň a aj existujúce spalováky s malými úpravami môže fungovať na H.


09.06.2023 9:58

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Re: egres2: pravdu máš, ale keďže ťa mám za človeka ktorý dokáže premýšľať "next step" tak len jedna jediná otázka.

Čo si myslíš že hromadná výroba vodíka v európskom rozmere urobí s cenami "nočného" prúdu. >:-)
Pomôcka - ponuka / dopyt.


09.06.2023 9:57

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Vidicon
 Geriatrik 

Ikona

"V Európe sa produkuje zhruba jedna pätina celosvetovej produkcie vodíka. Prevládajúcim zdrojom sú fosílne palivá (94 %), viac ako polovica pochádza zo zemného plynu, takmer tretina z ropy a 9 % z uhlia".

A hovorite o spalovacom motore na vodik, podobnom tomu benzinovemu, alebo o vodikovych energetickych clankoch, kde sa z vodika a kyslika vyraba elektrina elektrochemicky?

Len aby nam ostal potom este nejaky kyslik >:-)


09.06.2023 9:27

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Aj keby bola elektrika úplne zadarmo, tak vozenie, jazdenie, transport či cestovanie bude prakticky rovnako drahé ako so spaľovákmi.
Hádam si niekto nemyslí, že sa štáty zrieknu dane z uhlíkových palív, ktoré tvoria cca 2/3 ceny paliva.
Trochu scifihororu, ale nie nerálneho : Časom bude gpstraker aj na elektrobicykli a daň z "uhlíkových palív" sa bude platiť podľa kilometrov. >:-)


09.06.2023 9:27

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

Vodík sa dá vyrabať aj po tme keď nie je špička.


09.06.2023 8:28

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Thorien - priznam sa ze neviem z hlavy aky je presny technologicky postup vyroby vodika (ramcovo je to jasne voda + elektrina = H2 a o2) ale domnievam sa ze aktualnu technologiu nemozno zalozit na tom ze elektrolyzéry a vodne cerpadla pojdu len vtedy ked bude slnecny weekend a vacsina priemyslu oddychuje a ceny elektriny na spote idu do zapornych cisiel.

Ako forma premeny energie vo vhodny cas ok, ale ak sa maju auta na vodik rozsirit tak treba rozsirit aj vyrobu a tym padom treba zabudnut na vyrobu "zadarmo".


09.06.2023 5:47

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Thorien
 Turista 

Ikona

preto je to zadarmo v uvodzovkach .... a preto pisem ze prebytky sa daju pouzit na vyrobu vodika napr


08.06.2023 20:55

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Thorien - žiadna vyroba elektriny nie je zadarmo...na to pamataj. Dokonca ani pri zapornych cenach elektriny nie. Tá fotovoltika cez slnečné weekendy kedy je vačšina fabrík odstavená paradoxne vychádza účastníkov systému distribúcie elektriny dosť draho, lebo sa zvyšujú náklady na odchýlku.

Pri velkych FTV parkoch sa ráta návratnosť investície cca 10 rokov.

Nič nie je zadarmo !


08.06.2023 9:19

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Thorien
 Turista 

Ikona

vyroba vodika je tiez sposob ako "ulozit" energiu vyrobenu zo slnka vetra a podobnych OZE (obcasnych zdrojov energie), mozno menej efektivny ako do baterii ale asi o dost menej nakladny na zdroje lithia a podobnych veci
... ak svieti a fuka vyrabam, ak nie tak sa nic nedeje, a kedze je tato energia "zadarmo" tak to by to nemuselo byt drahe. Problem je ovsem ze vodik je najmensia molekula a uskladnit ho je docela problem.


08.06.2023 9:05

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

radnate - moja odpoved je v zmysle ze nesuhlasim ze vyroba vodika nie je otazkou. Je to zasadna otazka pri rozsirovani aut na H2. Nie je problem ako dostat vodik do aut, problem je ako ho lacno vyrobiť. Ak by sa podarilo najst sposob energeticky menej nakladnej vyroby H2 tak elektromobilita by dostala riadnu po krížoch.


08.06.2023 6:33

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

radnate
 Turista 

A kde napisal, ze vodikove auto/motor este nie su vymyslene?


08.06.2023 6:03

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Sarisan - vodikovy motor do auta je uz davno vymysleny - Toyota Mirai. Pokial viem problem je vyroba a siet tankovacich stanic na vodik.

Co sa tyka vyroby tak pokial sa ale nenajde energeticky efektivnejsi sposob vyroby vody ako je elektrolyza + velmi sa treba zamysliet nad tym z akej vody ten vodik vyrabat, tak potom cisty elektromobil je energeticky daleko efektivnejsie riesenie ako auto na vodik.


07.06.2023 12:36

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Sarisan
 Kávičkár 

Ikona

Re: raptor: výroba vodíka nieje otázkou ako, preto že ten sa dnes už virába.Ale otázkou ako ho dostať do dopravných prostriedkov.Pozrite sa na to takto.Keď sa začal dávať propán do áut tiež to bolo s problémami no našiel sa spôsob,a bude to aj s vodíkom.Veď v niektorých mestách už autobusi na vodík jazdia.


07.06.2023 11:56

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Sarisan
 Kávičkár 

Ikona

Re: Andysko: je tomu asi trištvrte roka možno viac čo Švajčiarsko aspoň zatiaľ dovoz a výrobu elektro áut odmietlo zákonom .Odôvodňovalo to tým že Švajčiarsko je zelená krajina a hlavne nemá kapacity na výrobu el.ener. pre jej hornatý relief krajiny. Vieme že elektrická sústava Švajčiarska pozostáva hlavne z prečerpávacích elektrárni.Už dávno odmietlo el.energ.z jadra,a iné špinavé technológie nechce.Je to paradox že zelené autá nie ale za cenu výrby špinavej energie nechce ani zelené autá.


03.06.2023 21:37

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

SO545
 Kávičkár 

Ikona

Re: Nozdormu: cista rana na stred. >:-)
Akurat boombos do egresa neskakal...

Dôvod úpravy: ...

Upravené 1 krát. Naposledy upravil SO545 (03.06.2023 21:40)


03.06.2023 13:42

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

radnate
 Turista 

A ty si skadzi taky mudry sokolik?


03.06.2023 13:18

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Nozdormu
 Kávičkár 

Ikona

Re: egres2: bombos je tu uz dlho len mu zrusili nick tak asi cakal na novy :-D


03.06.2023 12:44

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

radnate
 Turista 

A kolko toho treba precitat aby sa mohlo hodnotit? Napis a polepsim sa. :-D

Elektromobilite sa nevyhneme. Ale malo by to mat logicky postup.


03.06.2023 12:28

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

Omylný truhlík.
Neomylných tu máš ako maku.
Si tu 14 dní a už hodnotíš.
Neomylne.


03.06.2023 12:20

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

radnate
 Turista 

Ten egres to je taky neomylny truhlik jak tak kukam :-D


02.06.2023 17:50

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

raptor:
Kompenzáciu vo výrobných halách ( samé motory) sme dali urobiť na centrálnu rozvodňu už v roku 2013-


02.06.2023 17:39

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

jasne, isteze... :-)))


02.06.2023 17:27

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

raptor:
Ja viem čo je "jalová elektrická energia -sila" ale ja som sa vyjadril k "jalovej energii" ako k zbytočnému argumentovaniu.


02.06.2023 16:26

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

www.sse.sk/newsletter/ucinnik-a-jalova-energia-optimali...


02.06.2023 16:23

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

citovať a pitvať čudný výrok, ktorému obidvaja nerozumieme je "jalová energia"



02.06.2023 16:00

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Čo je jalová energia? Jalová energia vzniká používaním spotrebičov s indukčným charakterom odberu, ktoré používate denne vo vašej firme. Spolu s činnou zložkou elektriny je potrebná pre správne fungovanie zariadení. Výskyt zložky jalovej elektriny vyhodnocuje každý mesiac účinník.


02.06.2023 15:11

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

No ale práve takéto protiargumenty kolujú v boji proto el. autám.
A "jalová" energia neexistuje. :-P


02.06.2023 14:48

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

A to často hovoríš iné ako si myslíš, však sa neboj povedať svoj názor, nie si v Rusku >:-) :-D

Mne išlo skôr o to, že nadhadzovať do diskusie a citovať a pitvať čudný výrok, ktorému obidvaja nerozumieme je "jalová energia"


02.06.2023 13:59

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

Chcel som povedať že v elektromobilite nie je perspektíva.
Je to neekologické.
Je to drahé.
Nedá sa vybudovať el. sieť pre nabíjačky.
A plus sú všetky elektroautá dizajnovo strašne škadedé.


02.06.2023 13:32

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

1kWh/24h na obyvateľa mesta je mi veľa, no neviem čo je to mesto len obyvateľstvo, či aj verejná správa - lampy , ČOVky, školy, jedálne , atd?
30MWh je cca 7500 litrov benzínu...
Neviem čo chcel pánko povedať a ani ho neobhajujem, skôr sa mi zdá, že robíš tendenčné súdy : "ak je tá sptreba vyššia tak pánko aby obhájil spalováky tak asi drýzdal" .

Ale je možné, že ani ja som nepochopil čo si chcel povedať.


02.06.2023 11:23

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

Predpokladám že pánko myslel dennú spotrebu nabíjacej čerpačky aj mesta.


02.06.2023 11:19

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

A ten kilečkowatík je za hodinu či 24 hodín?

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil tryskac (02.06.2023 11:21)


02.06.2023 0:29

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

kvietok
 Kávičkár 

nechapem co tu riesite, ci budeme jazdit v elektromobiloch ked dojde ropa. Jedine co potrebujes ked dojde ropa je kalasnikov a 50.000 nabojov.


01.06.2023 22:09

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

Bjorni:
Ďalší expert Leonard Birnbaum, šéf siete e.ON, vypočítal, že 30 MW nabíjacia el. čerpacia stanica spotrebuje toľko energie ako mesto s 30 000 obyva­teľmi.
To je 1 kW na obyvateľa.
Ak nepočítam čas v práci tak ak budem variť 3 hodiny polievku, žena prať a sušiť, v lete klíma a v zime kúrenie tak neviem či to pánko vypočítal dobre.
A ešte by mohol niekto spočítať, koľko km najazdia kamióny pri rozvoze nafty a benzínu na čerpačky.

Tu je kW jednotka spotrebovanej energie a nie sily.


01.06.2023 21:47

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Anton Horváth - Bjorni
 Kávičkár 

kw je jednotka vykonu, nie prace. to ako keby ste pisali ze idete rychlostou 60 km/h a otazka je, ako daleko pridete, ale v zadani nie je za aky cas.


01.06.2023 18:07

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

Nozdormu:
Pánko to napísal tak, že to je denná spotreba mesta z 30 000 obyvateľmi.

Ja som napísal MINIMÁLNU dennú spotrebu. Tak ak je tá sptreba vyššia tak pánko aby obhájil spalováky tak asi drýzdal.


01.06.2023 17:23

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Nozdormu
 Kávičkár 

Ikona

Re: egres2: 1kw akoze za ake casove obdobie? xD lebo moj priemer dlhodoby je medzi 7-8kw na den takze ak myslel na den tak to mi nevychaaadza xD


01.06.2023 14:38

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

Ďalší expert Leonard Birnbaum, šéf siete e.ON, vypočítal, že 30 MW nabíjacia el. čerpacia stanica spotrebuje toľko energie ako mesto s 30 000 obyva­teľmi.
To je 1 kW na obyvateľa.
Ak nepočítam čas v práci tak ak budem variť 3 hodiny polievku, žena prať a sušiť, v lete klíma a v zime kúrenie tak neviem či to pánko vypočítal dobre.
A ešte by mohol niekto spočítať, koľko km najazdia kamióny pri rozvoze nafty a benzínu na čerpačky.


25.04.2023 17:01

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

chodte sa radsej vozit,,blaboly si treba nechat na zimu


25.04.2023 15:24

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Nozdormu
 Kávičkár 

Ikona

no co nerozbehli sa tu ziadne hovnomety po schvaleni? nema to sice nic s motorkami ale tak ked uz tu zila debata :-} :-D :-D


09.03.2023 20:15

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Za par rokov si zrejme nikto za spalovakom ani nevzdychne...to len teraz je z toho taka vzbura...


09.03.2023 10:28

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

OKOzMI
 Turista 

Ikona

Re: w4tch0:
Pokiaľ bude ľudstvo, vždy budú problémy. Myslím to všeobecne.
A tiež si myslím, že ľudstvo na zemi bude najkratší žijúci druh na zemi. Ale dovtedy pomôžeme vymrieť všetkému možnému, aj nemožnému.


Dôvod úpravy: písmenká? :-)))

Upravené 1 krát. Naposledy upravil OKOzMI (09.03.2023 10:30)


09.03.2023 9:55

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

w4tch0
 Turista 

Ikona

Nehovoriac o tom, ze samotna tazba, preprava a spracovanie ropy tiez nie je zrovna cista zalezitost. Ludia z Rovinky by vedeli rozpravat :-~

O tom kolko utrpenia to vo svete prinieslo v niektorych regionoch koli geopolitickym tahaniciam, aby sme mohli bezstarostne tankovat, ani nehovorim.


09.03.2023 7:33

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

Ja sa nenadúvam. Len ma iritujú reakcie ľudí a hľadanie argumentov prečo to je zlé a prečo to nejde.
Ja nepatrím medzi tých čo sú presvedčení, že ropa sa tvorí neustále a máme jej ešte na milón rokov.
Aj tvrdenie, že sa vo vlaku ľudia udusia keď pôjde rýchlosťou 30km/hod sa npotvrdlo.


09.03.2023 6:31

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Tombiker
 Kávičkár 

Ikona

Re: egres2: co sa naduvas ...ved cela ta psychozelovoc je iba o bussinesse a masirovani mozgov.


08.03.2023 22:56

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

Jasne.
Teraz si černoškovia vysedávajú na kofolke a tatinkovia nosia plné nákupné tašky žrádla.
Jednoduchý človek dokáže porovnať aký vzduch voľakedy dýchal a mohol si dovoliť piť vodu kdekoľvek z potoka.
Slovač skáče ako jebnutá že aké to hnusné EČV zase budú montovať na autá.
Ani pič. ani koko. vám nie je dobrý.
Spotreba lítia na batérie do elektroniky je 10 000 x vyššia ako do elektroaut.
Honiť ego lešenárskou trubkou sa asi už nebude dať.


08.03.2023 21:48

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Tombiker
 Kávičkár 

Ikona

deti v afrike sa potesia ze budu mat robotu ... kopanie litia a dalsich prvkov za ktore ich kolonizatori odmenia bude urcite humanna tak ako cela ta zelena idea o zdravom svete a zachrane klímy....tomu moze uverit iba jednoduchy clovek


08.03.2023 15:53

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

O.K.
Nabudúce to vysvestlím obšírnejšie. :-P


08.03.2023 14:57

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Re: egres2: mal by si sa intenzívne zamyslieť na svojím extenzívnym vyjadrovaním :-D


08.03.2023 14:13

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

tryskáč:
Neviem či chápeš význam slova " intenzívne" ale skusím ti to vysvetliť.
Keď ťi prij.bem 500 x denne je to inteznívne alebo ti len sem tam jednu prij.bem tak to je neintezívne.
To by si rýchlo pochpil ten rozdieľ. :-D


08.03.2023 14:02

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Re: egres2: A v neintenzívnom chove kravy neprdia?


Mne napríklad vadia tie premnožené stáda jeleňov či danielov a diviakov, ktoré prdia úplne zbytočne a už vôbec by nemali prdieť v mestách či pri cestách, no v tzv. zelenších častiach EU ich vyriešili už podstatne skôr...
Ale však výrobu už masívne presúvame do Číny, tak časom to zvládneme aj s tými kravami.
A závislosť na ruských uhlovodíkoch vymeníme za závislosť na ruskom jadre...
Jáj to teraz neznie dobre, lepšia je závislosť na USA jadre.
Pozri obrázok


08.03.2023 13:09

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Jeff
 Jogurťák 

Ikona

Vzhľadom k rozlohe územia kde sa mal aplikovať zákaz predaja vozidiel so spalovacími motormi a v neposlednej rade k prísnym emisným podmienkam na tomto území, je úplne nezmyselné vydávať akékoľvek zákazy podobného druhu :-~


08.03.2023 6:26

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

Keby spočítali počty kráv v celej Afrike z intenzívneho chovu tak by nedostali ani len číslo, ktoré je vo Francúzku.


08.03.2023 6:20

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

sorentto
 Edvenčr 

Ikona

Re: egres2:
Bingo!

PS: mozno niekoho v europskej mumii napadne, ze by tie krajiny kde 70 a viac % nema elekteinu, mali zakazat hovadzi a iny dobytok.. produkuje totiz sklenikove plyny...


07.03.2023 19:56

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

egres2
 Bahniak 

Ikona

sorento:
Práve že si pointu tej mapky absolútne nepochopil.
Ako môže taký Sudán , Nikaragua, Peru zabezpečiť používanie elektromobilov keď 70% obyvateľov týchto menovaných krajín nemá v dedine elektrinu.A nehovoriac o tom, koľko ich má auto so spalovacím motorom dnes a 12 rokov.


07.03.2023 17:45

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Pointa je v tom, ze nikto ziadne spalovaky v roku 2035 nezakaze, ale sirme, ze zakaze....je to super pocit....


07.03.2023 17:40

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

sorentto
 Edvenčr 

Ikona

Nezalezi ci zakazu, alebo nezakazu...pointa je v niecom uplne inom ;-)


07.03.2023 16:10

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Ale uz vies, ze nazakazu vsak? A presne takto funguju hoaxy... [zle] I-GRR


07.03.2023 15:15

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

sorentto
 Edvenčr 

Ikona

Pozri obrázok


04.03.2023 12:59

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Re: OKOzMI:
Preco si myslis, ze sa stretneme v Rusku?
Moze to je, ale len v pripade, ze sa nasa kolonia, stane opat protektoratom, ako kedysi sme boli protektoratom* ZSSR.

Snad si nemyslis, ze niekto pojde do Ruska, len koli tomu, aby mohol jazdit na benzin.
Je to podobne, ako keby niekto, kto rad jazdi na koni, alebo oral volmi, odisiel niekde do Argentiny, alebo do Laosu, alebo Vietnamu.
........
protektorat..
Protektorát (lat. protectio - ochrana) je označenie pre formu štátneho zriadenia. Ide o formálne autonómny štátny útvar, ktorý je pod ochranou alebo priamou správou iného štátu, prípadne spoločenstva štátov. Protektoráty bývajú zriadené buď na základe medzinárodnej zmluvy, alebo tak, že dovtedajší suverénny štát strpí jeho jednostranné vyhlásenie zo strany ochrancu (silnejšieho štátu). Ide o medzistupeň medzi kolóniou a plne suverénnym štátom, pretože vzťah medzi protektorátom a ochraňujúcim štátom je stále medzinárodnoprávny.[1]

V protektorátoch síce jestvuje autonómna štátna správa, tá je však podriadená protektorovi či nejakému inému správcovi, ktorého dosadzuje ochraňujúci štát.


04.03.2023 12:57

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Dedo kedysi vypalil z hrozna take palivo, ze by to ak raketoplanom pohlo... :-D


04.03.2023 12:32

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

OKOzMI
 Turista 

Ikona

Re: Merlin00:
Tak potom sa stretneme v RuSSku. Snáď tam nejaké palivo ostane.


04.03.2023 11:59

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

V podstate sa teda jedna o "zazrak" v podobe syntetickych paliv.

Budu mat nasledujuce vyhody...
..Budu tak drahe, ze na vozenie deti do skoly, alebo na akukolvek opakovanu aktivitu, alebo ekonomicku cinnost, budu nezmyselne drahe, ale budu ako alternativa este dlho snami.
..Nebudu dostupne, pravdepodobne sa budu predavat podobne ako drogy a zbrane, systemom podobnym MLM /multi level marketing/ dnes podobne ako letecke paliva, /avgas 100LL/ ktore si chce kupit sukroma osoba z akehokolvek dovodu /miluje svoj veteran, kosacku, motorovu pilu, krovinorez.. motorku/

Vzhladom na nove ekologicke /nesplnitelne normy/ sa budu stale vyrabat auta zo spalovacimi motormi, pravdepodobne aj na uzemi EU, ak nam to drahe energie, suroviny a nedostatok pracovnej sily umoznia.
Bude to ako vyroba favoritov s karburatormi, pre krajiny, kde nebolo treba somariny, alebo dodnes prebiehajuca vyroba motocyklov z 2t motormi, nakolko stale existuju trhy, ktore udrzia vyrobu rentabilnou, alebo vyroba niecoho neekologickeho, je dotovana z dovodov ekologickej nemoznosti recyklacie ludskych zdrojov v regione, kde im tato vyroba dava pracu a koloniam EU odvody.
...
Motorky so spalovacim motorom, sa stanu niecim, co nas motorkarov o par rokov posunie na pidestal, ktory bude relativizovany, bude na nas nahliadane ako na smradlavych petrolheadov, alebo rytierov aktivneho boja za spalovacie procesy v motoroch dopravnych prostriedkov.

Problemami ktore mozeme ocakavat, bude nedostatok nahradnych dielov, nedostupnost paliv a maziv, mizive moznosti komercnych servisov, alebo vobec servisov znackovych.
Z najvatsou pravdepodobnostou, smrt motoriek zo spalovacim motorom, bude aj nedostupnost pneumatik potrebnych rozmerov, alebo celkovo cenova hladina nedostupna, pre spotrebny material, ako su gumove diely, ferodove oblozenia, brzdove oblozenia, gufera, loziska, plastove kryty /mozno pomoze 3D tlac/, ale na svetlomety a priehladne stity asi tazko/

Treba si to predstavit asi tak, ze by sme dostali /zdedili, kupili, ukradli/ veterana, napriklad nejaky voz typu toyota ... Toyota corolla typ E10, alebo pre mna za mna aj E20... rok vyroby 1978-85
A chceli ho pouzivat ako daily, na vozenie do prace, deti do skoly, nakupy a v lete dovku..
Mozete ho odviezt do servisu.. hoci aj v SR, napriklad autogrand.
Mozno vam vymenia olej, teoreticky aj brzdove oblozenie, snad aj spojku, pripadne lanovody, ale karburator vam uz asi nenastavia.
Auto vam asi nedokazu vyvarit, mozno spostredkovat nejake sluzby karosarske a lakyrnicke.
Kolko bude stat servis podobneho vozidla, ak ho budeme chciet udrzat v prevadzke denneho jazdenia?
Budeme potrebovat obcas nejake sklo, plasty, pripadne nejake diely ako karburator, alebo mnohe dalsie.
A auto musi, ak ma jazdit v premavke, kazde 2 roky na STK.
Znamena to teda, ze si musime bud riesit servis sami, ale uplne komplexne, snad okrem prezuvania kolies, ale vsetko ostatne ano.
To dava predpoklad, ze musime mat v zalohe dalsie auto, najlepsie rovnake, pripravene na jazdenie, a este aspon dalsie 1-2 vraky pod plachtou, alebo v stodole na nahradne diely.
Udrzanie tohoto "Status quo" nas bude stat bud peniaze, alebo peniaze a cas. A cas su peniaze..

V podstate si predstavte akekolvek auto, pre mna za mna aj Mercedes, Volvo, najlepsie taky, ktory ma dodnes, po kratkom case, od skoncenia vyroby/40-50rokov/ stale vysoke skore a ma spustu stale vyrabanych dielov, koli rozsireniu v krajinach, ako Albansko, Turecko, Afrika...
Pravdepodobne aj samotna automobilka, nieje nadsena, aku strasnu vec stvorila, nenavidi vyvojarov, alebo managerov, ktory pred 30-50 rokmi tieto auta svorili.. /pycha predchadza pad/.
V nasom pripade by som sa sustredil najma na Albansko, ktore vdaka rozsireniu importu dovozu vozov Mercedes, najma z konretneho obdobia vyroby, sa stalo nie skanzenom, ale krajinou, ktorej motorizacia a viac menej cela ekonomika sluzieb motorizmu/cierna aj biela/ sa prispobila konkretnej modelovej rade konkretnej znacky, aj cely automotive trh sluzieb, sa toci okolo tohoto.
To v EU nehrozi, ale treba si uvedomit, ze auta z poslednej doby vyroby, znamenaju pre automotive velky problem z dovodu napriklad nedostatku cipov. A to prosim priamo vo vyrobe, nie v aftermarketovej sfere servisu a uz vobec nie v rezime home made oprav. Nieje zvlastnostou, ze sa kanibalizuju cipy priamo vo vyrobe, kde lacnejsie modely sa skanibalizuju na vyrobu drahsich modelov z vyssou pridanou hodnotou.
.........
Kanibalizaciu a organovym transplantaciam, Frankensteinizacii v oblasti elektroniky a dopravy, sa venujem po vatsinu zivota, koli zazitym zvyklostiam a mentalnej retardacii.
Tento hendikep, pravdepodobne povazujem za vyhodu, nad komercnym a politickym smerovanim.

p.s.
Kolko rokov, budu mat dnesny motorkari 45-55r v roku 2035? /57-67r/ a to ak dochodok posunu na 70? rokov, este 3 roky budeme musiet opravovat motorky, aby sme si to v dochodku uzili.

Sustavnou pripravou /preperizaciou/ na obdobie elektricke, mozeme byt vyteseny a spokojny aj z motorkami a autami zo spalovacim motorom. Predpoklad na "dlhovekost" budu vozidla, ktore dokazeme svojpomocne udrzovat co najdlhsi cas pri zivote, aj kluckovat v spleti pasci a predpisov byrokratickej tyranie, odolavat srotovnemu, aj dotaciam na nezmysly, mat dostatocny prijem, alebo rezervy, no najma zrucnosti, ktore ak sme si nevytvorili v predchadzajucom obdobi, nebudeme mat a budu nam chybat.
To vsetko tiez predpoklada trvale udrzatelny rozvoj, mierne klima, jemne krizy, unosnu mieru inflacie, prijem z cinnosti, prace a zamestnania, ktory nebude preruseny necinnostou, schopnost tvorit rezervy a uspory, chranene pred inflaciu a devalvaciou, ale tiez a to je podstatatne, aj svetovy mier.
V pripade ze sa budeme prehanat po vyprahnutej pusti z vysokou mierou radioaktivity, niekde v dystopickej buducnosti, na apokalyptickej predstave medzi Mad Maxom a Metrom 2035, pripadne kracat po pustine ako Last of us, je tiez mozno realnejsie, ako si pripustame.





03.03.2023 14:08

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Re: raptor: od nozdormu by sme to nepochopili? :-D


03.03.2023 13:21

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

e.dennikn.sk/minuta/3265958

EÚ odkladá definitívne rozhodnutie o pláne ukončiť od roku 2035 predaj áut so spaľovacím motorom. Oznámilo to švédske predsedníctvo v Rade EÚ, ktoré nespresnilo, kedy by mohlo rozhodnutie padnúť.

Proti schváleniu nových emisných štandardov pre autá sa na poslednú chvíľu stavajú viaceré krajiny vrátane Nemecka.

O čo ide: Návrh dojednávaný v posledných dvoch rokoch býva označovaný ako zákaz predaja áut so spaľovacími motormi, pretože by zásadne predražil akékoľvek uhlíkové emisie pri nových osobných autách a dodávkach.

Vlani v októbri sa členské štáty dohodli s europarlamentom na finálnej verzii plánu, ktorého cieľom je zvýhodniť obstaranie áut na ekologické palivá. Parlament ho definitívne schválil v polovici februára.

Chýba už len finálny súhlas členských krajín, ktorý často býva formalitou.

Aký bol plán: Podľa webu Politico mali dnes veľvyslanci EÚ položiť základy pre tento krok plánovaný na 7. marca. Hovorca švédskeho predsedníctva Daniel Holmberg však oznámil odklad na neskoršie rokovania Rady.

Kto je proti: Výhrady k dohodnutej podobe emisného balíka vyjadruje nemecká vláda či Taliansko, Poľsko a Maďarsko.

Nemecký minister dopravy Volker Wissing uviedol, že Berlín by plán nulových emisií pri nových autách nemal podporiť, kým EK nepredloží návrh výnimky pre vozidlá, ktoré by spaľovali klimaticky neutrálne syntetické palivá. (čtk, politico)


03.03.2023 13:19

Re: 2035 koniec spalovacích motorov v EU

Nozdormu
 Kávičkár 

Ikona

Re: OKOzMI: stale doma zasity...este marec bude sialny zvycajne fungujem tak od 7 do 19-20...v aprili potom letim libanon a tak turecko...a od maja uz snad normalne zivot :-} myslim ze obaja dozijeme este s vonou benzinu...keby sa nakoniec aj ten rok 2035 rok potvrdil pokial kupis v 2034 nejaky overeny stroj ci uz auto/moto a budes sa o to starat tak je to v pohode :-}


| 1 2 3 4 5 6 |


Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

Harley-Davidson

aprilia-day-05-06-2024

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 137079 | Včera: 247856