[Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Supermotardy sú jasná alternatíva k superšportom, o tom nie je pochýb. Ovládateľnosť kolobežky, kotvy na kolesách a obrovský úsmev na tvári po zosadnutí z nich.
Ten, kto nemá veľa času alebo nechce a nebaví ho jazdiť 5 hodín v kuse, má jasnú možnosť voľby. Tieto motorky toho veľa nepotrebujú. Stačí cesta v akomkoľvek stave, podmienkou je však dostatočný počet zákrut nie veľkej rýchlosti – mesto alebo najlepšie motokárový okruh, to je záruka 100% radosti z jazdenia. Čo však veľakrát potrebujú je pevná ruka a o tom by mohli mnohí rozprávať romány. Tu je zopár noviniek na rok 2009.
Tento španielsky výrobca je známy hlavne svojimi trialovými motocyklami a dvojtaktnými endurami z radu EC, ale zďaleka nevyrába len to. V jeho sortimente sa nájdu taktiež endurá a supermotardy s motormi, ktoré pracujú na štyri doby. Tu sú novinky.
![]() |
Takto poznajú Gas Gas skoro všetci – trial TXT 280 PRO |
Gas Gas nie je svojimi modelmi supermotardov nejako extra známy, no napriek tomu ponúka celkom 4 modely, z toho jeden dvojtaktný. Pre rok 2009 pribudli modely s označením Halley, čo je vlastne lacnejšia verzia predchádzajúceho modelu SM a znamená nie tak kvalitné komponenty, no vďaka tomu lepšiu cenu (v prípade 450-tky by sa mala udržať hlbšie pod 200 tisíc a to je moc fajn). Zmeny oproti modelom bez označenia Halley sa týkajú napríklad prednej vidlice, zadného tlmiča, užších ráfikov, pneumatík ako aj bŕzd a zmeny sa jemne dotkli aj vzhľadu. Takisto môžeme očakávať nižší výkon a „mäkšie“ správanie motora, čo však bude plus je tým pádom dlhšia životnosť.
![]() |
99 kilogramov a 2-takt sľubujú permanentný problém so zákonom |
Príjemným zistením je stále výborná hmotnosť, ktorá je v prípade FSR-ka rovná 119 kilogramov a 125-ka váži dokonca 99 kilogramov! Hodnoty výkonu Španieli taja, ale s uvádzanými hmotnosťami určite nebudú mať veľa práce. Halley sú určené hlavne do mesta, na dochádzanie do práce, ale nepohrdnú určite ani výletmi za zábavou na zákrutách za mestom. Problémom môže byť trochu malá nádrž. 7,5 litra nie je veru veľa.
![]() |
Do mesta na blbiny nie je nič lepšie |
Zmeny sa nevyhli ani týmto modelom od GAS GAS-u, ktoré sú určené viac-menej na trať, no ale na druhej strane sú homologizované do bežnej premávky, čiže nie je problém prehodiť cez ne nohu a tradá za zážitkami alebo na čerstvé ranné rožky do mesta. Na dlhšie cesty zabudnite – usmažíte motor, alebo sa vám sedadlo naveky zasekne medzi polky :-).
Nový je komplet podvozok, ktorý na sebe nosí značku Sachs-Boge, takisto ako aj lepšie brzdy a pozmenený bol aj rám. Motor dostal napríklad novú hlavu, piest a benzín do neho dávkuje lepšie naladené vstrekovanie. 450 ako aj 515-tka sú až na motor totožné a budúci rok budú jazdiť s peknými čiernymi ráfikmi.
![]() |
Tento Gas sa vám odvďačí hlavne na trati |
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | GAS GAS | GAS GAS | GAS GAS | GAS GAS |
Model: | SM Halley 125 | SM Halley 450 | SM 450 | SM 515 |
Rok: | 2009 | 2009 | 2009 | 2009 |
Kategória: | Supermoto | Supermoto | Supermoto | Supermoto |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (2T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124 ccm | 449 ccm | 449 ccm | 492 ccm |
Vŕtanie x Zdvih: | 54.0 x 54.5 mm | 97.0 x 60.8 mm | 97.0 x 60.8 mm | 100.0 x 62.65 mm |
Palivový system: | karburátor(y) | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 255 mm | 230 mm | 290 mm | 290 mm |
Zdvih vzadu: | 246 mm | 220 mm | 320 mm | 320 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 300 mm |
Pneu vpredu: | 100/80-17 | 120/60-17 | 120/60-17 | 120/60-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 120/70-17 | 150/60-17 | 150/60-17 | 150/60-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 99 kg | 119 kg | 119 kg | 119 kg |
Výška sedla: | 945 mm | 860 mm | 900 mm | 900 mm |
Rázvor: | 1460 mm | 1440 mm | 1465 mm | 1465 mm |
Svetlá výška: | 245 mm | 255 mm | 255 mm | |
Objem nádrže: | 9.5 l | 7.5 l | 7.5 l | 7.5 l |
Značka Husqvarna neznamená iba typicky oranžové kosačky a inú záhradnú techniku, ale hlavne kvalitné endurá a supermotardy. Táto, pôvodne Švédska značka získala v svetovom šampionáte supermotardov tento rok titul v kategórii S2 (nad 500 kubických centimetrov) v podaní Adriena Chareyre, ktorý si tento kúsok zopakoval aj po roku 2007, kedy vyhral pre zmenu v kategórii S1. Takže pochybnosti bokom, Husqvarna nie je v svete driftov žiadny outsider, to si môžete byť istí, práve naopak!
Rok 2009 znamená v podstate kompletne novú radu, začínajúcu od dvojtaktnej 125-ky až po závoďáka 530RR. Rovnaká ostáva len aj nami testovaná 610-na SM, ktorej veľkou výhodou ostáva výborná cena, ktorá bola v roku 2008 stanovená na 225 000,-Sk.
Týmto modelom patriacim hlavne na okruh, no stále so svetlami a homologizáciu (výkon sa vtedy rovná zhruba 30 koníkom, čo je asi polovica otvorenej verzie), sa dostalo vylepšenému, už tak typicky talianskemu dizajnu a samozrejme zmenám techniky. Nový je o kilečko ľahší rám, ktorý by mal byť tuhší a poskytovať lepšiu ovládateľnosť, v motore sú nové výfukové ventily vyrobené z kovu pre zvýšenú životnosť a nový je aj olejový filter. Výfuk po ľavej strane už nebude sám a pribudne mu navlas rovnaký parťák, ktorý by mal znížiť hlučnosť a naopak zvýšiť výkon. Výrobca sľubuje takisto nezabudnuteľný zvuk, ale to by veru bolo treba vyskúšať osobne. Vynovená bola aj prevodovka, ktorá by mala pracovať presnejšie a prepracovaný je takisto aj prevodový mechanizmus.
![]() |
Jednoduchosť a zmysel pre detail, to je SM-R |
Tu už ide naozaj do tuhého a je treba prikúpiť vozík za auto, lebo tieto dva kúsky sa môžu ukázať len na trati a drať ich po ceste je vylúčené. Používajú rovnaké komponenty ako tie, na ktorých jazdil spomínaný borec A.Chareye tento rok, čo mimo iného znamená aj prítomnosť vychytáviek ako nastaviteľný uhol hlavy riadenia alebo skrátenú kyvnú vidlicu. Ráfik vpredu nie je 17-palcový ale typicky závodná šestnásť a polka, vzadu je klasická 17-tka a o drifty sa bude starať 170 milimetrový balón. „Vlnité“ brzdy sú skutočne umeleckým dielom a sú úplne nové, so strmeňom a pumpou vyrobeným z jedného kusu.
![]() |
Na toto sa dá pozerať hodiny a stále nemám dosť. |
Obidve RR-ká majú tiež prevodovku odvodenú z motokrosových modelov alebo antihoppingovú spojku, ktorá je na takomto monštre určite vec, ktorú pilot ocení. Husto vyzerá aj odstupňované sedadlo, majúce za úlohu udržanie jazdca v tej správnej polohe. Jedno viem isto. Moc sa ich nepredá, nakoľko na takéto niečo si netrúfne každý. Preto nám ostáva len valiť oči.
![]() |
Skutočný závoďák už z obchodu |
Husqvarna sa v Miláne pochválila takisto zaujímavým konceptom s názvom SMQ. Nie je to supermoto, nie je to naháč, ono sa to vlastne nepodobá ničomu a v tom je celá pointa. Je to taký mimozemšťan, ktorý náhodou natrafil na planétu Zem a podľa záujmu tu pretrvá alebo naveky zamieri do večných lovíšť Melmacu. Do mesta trochu ponaháňať baby a potom na kávičku, to bude jeho chlebík. Na zadné pôjde určite bez mrknutia oka, a to je v mestskej džungli niekedy nezaplatiteľná záležitosť. Som naozaj zvedavý, či Husqvarna respektíve BMW ako majiteľ tejto značky, nakoniec v budúcnosti pristúpi k výrobe tejto imidžovky.
![]() |
Dizajnér dostal voľnú ruku, to je bez debaty |
![]() |
Frajerku nechajte doma, aj tak si nemá kam sadnúť |
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Husqvarna | Husqvarna | Husqvarna | Husqvarna |
Model: | SM 450 R | SM 510 R | SM450RR | SM530RR |
Rok: | 2009 | 2009 | 2009 | 2009 |
Kategória: | Supermoto | Supermoto | Supermoto | Supermoto |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 449 ccm | 510 ccm | 449 ccm | |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 310 mm | ||
Pneu vpredu: | 120/70-16.5 | 120/70-16.5 | ||
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Pneu vzadu: | 170/66-17 | 170/66-17 |
Ak ste si chceli tento rok kúpiť veľké dvojvalcové supermoto od KTM, mali ste dve možnosti. Buď sa vrhnete do chápadiel R-kovej verzie 950-tky, ktorú sme mali možnosť potrápiť v teste, s karburátormi starajúcimi sa o 72kW ako pôvodná verzia plus niekoľko ďalších vecí ako lak, nádrž a podobne. Alebo ste zvolili „štandartnú“ 990 verziu, ktorá sa síce nepýšila prídavkom R, zato však mala na konte 85 kW, vstrekovanie a vynovený vzhľad.
![]() |
Farebná kombinácia je parádna |
Pre budúci rok R-ko dostalo okrem nádhernej bielo-čiernej kombinácie s oranžovým rámom aj zopár vylepšení, kde najväčšími zmenami sú vstrekovanie zabezpečujúce rovnaký výkon ako menej elegantný súrodenec, menšia 15 litrová nádrž a iné sedadlo pre lepší posed za riadidlami. Tieto zmeny, okrem spomínaného vstrekovania, sa nachádzali aj na starom R-ku, avšak za nemalý príplatok to bolo predsa možno trochu málo, preto bude mať nový model naviac nádherné ráfiky Marchesini a brzdiť ho budú vpredu monobloky Brembo. Nepatrne sa zväčšil aj uhol hlavy riadenia o pol stupňa na 65,6° a o pár centimetrov sa znížil zdvih odpruženia na 160mm/180mm oproti 200mm/210mm, čo je pochopiteľné, lebo skákať s tým po kopcoch asi aj tak nikto nebude. Hmotnosť išla dole o 2 kilogramy na výsledných 189 bez paliva. S touto motorkou sa nudiť určite nebudete, to vám môžem s úsmevom zaručiť.
![]() |
Toto je moja predstava dochádzania do roboty :-) |
Výchova sa začína už v mladom veku a Yamaha to zrejme dobre vie. Po teste WR250X, ktorú sme tento rok podrobili rôznym skúškam odolnosti, Yamaha pripravila pre fandov supermota ďalší parádny kúsok s názvom WR125X. Pozrite sa na fotky a úprimne povedzte, že keby ste mali 16 rokov a pochádzali z dobrej rodiny, neharašilo by vám z myšlienky doviesť si ju domov. Jasné, že áno! Dizajn sa mimoriadne podaril a robí túto 125-ku dospeláckou viac než dosť. Pneumatiky rozmerov 110 a 140 milimetrov sú rovnaké ako v prípade väčšej 250-tky a hanbiť sa za ne určite nebudete, ako je to v prípade niektorých konkurenčných strojov.
![]() |
Moc 16-ročných, ktorým sa nebude páčiť asi nebude |
Motor je rovnaký ako v prípade YZF-R125 a je naladený na strop povolenej hranice vodičských preukazov od 16 rokov skupiny A1, to znamená 15 koní. O vydarenosti tohto malého jednovalca sme sa jasne presvedčili v teste YZF-R125-ky, ktorá je na tak malý štvortakt živá až až a mladému pilotovi dokáže sprostredkovať presne to, čo sa skrýva pod názvom zábava. Sčervenanie tváre pri jazde v miernom teréne mu určite nebudú robiť pomerne slušné zdvihy 240/230mm, ktoré niekedy nedosahujú ani motorky s ďaleko väčším objemom motora.
![]() |
Mladý bude za frája, to je jasné |
Pre mlaďasa vidiaceho sa v tomto štýle je to ponuka ako hrom. Cez týždeň jazdiť za vzdelaním do školy, poobede za „kultúrou“ do mesta, v piatok poobede na víkend zbaliť veci do vaku a upaľovať k babke zapáliť si svoju (prvú?) cígu do miestneho hájiku s kamarátmi. Takto ostrieľaný a plný skúseností večer zaparkovať pred miestnym pohostinstvom a porozprávať toto všetko nejakej milej osôbke, ktorá z vás nebude schopná spustiť oči. Bolo by to fajn a kto by si to nedal, že? :-)
Varovanie ministra zdravotníctva: Fajčenie vážne škodí Vám a ostatným okolo Vás.
![]() |
Spracovanie bude určite tromfom číslo 1 |
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | KTM | Yamaha |
Model: | 990 Supermoto R | WR125X |
Rok: | 2009 | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | |
Kategória: | Supermoto | Supermoto |
Motor: | ||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 999 ccm | 124.02 ccm |
Max. výkon: | 115.6 k (85.0 kW) / 9000 ot. | 14.96 k (11.00 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 97 Nm / 7000 ot. | 12.24 Nm / 8000 ot. |
Kompresný pomer: | 11,5:1 | 11.2:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 101 x 62,4 mm | 52.0 x 58.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 160 mm | 240 mm |
Zdvih vzadu: | 180 mm | 230 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálne strmene | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 305 mm | 298 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR 17 | 100/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR 1 | 140/70-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 189 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 137 kg | |
Výška sedla: | 875 mm | 920 mm |
Rázvor: | 1510 mm | 1430 mm |
Dĺžka: | 2095 mm | |
Šírka: | 835 mm | |
Výška: | 1165 mm | |
Svetlá výška: | 195 mm | 255 mm |
Objem nádrže: | 15 l | 8.5 l |
Tak to určite mnohým supermotardistom pripravil švédsky Husaberg, ktorý vyrábal asi najextrémnejšie stroje pre túto disciplínu už v sérii. Všetko pekné sa však raz musí skončiť a rok 2008 bol posledným pre Bergy tak, ako sme ich poznali celých 5 rokov. Kto dával v škole aspoň trochu pozor si teda ľahko vyráta, že prvé FS-ko s rovnakým motorovým základom, ako behalo ešte túto sezónu, sa vyrobilo v roku 2004, kedy bol Husaberg už pod krídlami rakúskej KTM. To je medzník od kedy sa tieto kultové jednovalce vyznačujú slušnou spoľahlivosťou a rýchlejšími dodávkami náhradných dielov. Motorovo sa odvtedy nič podstatné nemenilo, dochádzalo len k menším úpravám, ktoré viedli k vyššej spoľahlivosti a dlhšej životnosti motora.
![]() |
Písal sa rok 2004, keď z pásu schádzali takéto FS-ká |
Tieto vysokoobjemové kladivá boli charakteristické pre dlhé servisné intervaly (výmena piestu podľa manuálu až pri 200 mth, čo sa rovná vysoko cez 10 tisíc kilometrov) a brutálny výkon, s ktorým si rozhodne nedokázal potykať každý. Dizajn bol vždy svojský a hlavne v čiernej farbe išiel z motorky obrovský rešpekt a krása jednoduchosti. Na radiálne, modré Beringery vpredu nemôže nikto nikdy zabudnúť a spolu s „vlnitým“ kotúčom tvorili pre všetkých fandov štýlu SM niečo také, ako je da Vinciho Mona Lisa pre maliarov. Preto boli FS450/550/650 e/c mnohými milované, uctievané a zbožňované.
![]() |
Paráda! |
Ako ste sa už iste dozvedeli z tohto článku, pre budúcu sezónu má Husaberg pripravené modely nové. To je fajn správa, pretože vývoj ide dopredu a keby nešiel, ešte stále si prikurujeme v jaskyniach drevom nazbieraným v lesoch pri občasnom pojedaní lesných dobrôt. Smolu však majú všetci tí, ktorí by chceli Husaberga na 17-tkach už z výroby, s poriadnou brzdou vpredu a patrične naladeným odpružením. Nič také sa bohužiaľ nekoná a je to, aspoň pre mňa, veľké sklamanie. Áno, existuje tu možnosť prikúpiť si tzv. SM-kit, ktorý obsahuje napríklad dlhšiu reťaz, väčší kotúč a samozrejme adaptéry na strmeň, väčšiu rozetu a v neposlednom rade 17-tky ráfiky. OK, poviete si, lenže zadný ráfik je len 4,25-palcový (bežne sa používa 5-palec pre lepšiu trakciu 165-170-tky slicku) a už spomínaný strmeň podľa všetkého ostáva pôvodný, teda s nejakou krutou radiálkou sa asi nebude mať šancu porovnávať. Poslednou nevýhodou je cena, ktorá môže v konečnom dôsledku prípadných potenciálnych zákazníkov znechutiť. Možno kecám a nové Husabergy budú na motokárových tratiach častými veličinami. Možno, ale možno aj nie. Uvidíme ako to bude skutočne fungovať a ako to ľudia prijmú. Čas ukáže...
![]() |
Model 2009 s SM-kitom |
Tu je ešte video, aby ste si trocha spravili chuť. Menšia kvalita, avšak nie jazdca :-).
Pridané dňa: 10.12.2008 Autor: Tino