Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (14)  [Verzia pre tlač] Tlač

Bezpečne na cestách: Ánalýza brzdenia - porovnanie auto vs. moto, bezpečný odstup

 Zdieľať

Pridané: 09.06.2020 Autor: kemo
Čitatelia: 13273 [Technika - Dobré Rady]

V reakcii na video Bezpečne na cestách: Zmysel 50 km/h v obci - rozdiel v brzdnej dráhe 50 vs 80 km/h si dovolím ešte doplniť jednu podstatnú vec pre názornosť.

Seriál článkov - Bezpečnosť na cestách:

Pri nižšej rýchlosti je nárazová rýchlosť nižšia. Aby sme si vedeli predstaviť aj nejaké hodnoty, tak takýto príklad :

Ak v mieste začiatku reakcie na podnet (napr. na chodca) sa vozidlo pohybuje rýchlosťou 50 km/h a po reakcii a intenzívnom brzdení zastaví tesne pred chodcom, tak v prípade, ak sa v tom istom mieste reakcie pohybuje rýchlosťou 70 km/h, tak v mieste, kde by v prípade jazdy 50 km/h (a následnej reakcii a brzdení) už stálo, naráža (pohybuje sa) rýchlosťou cca 50 km/h.

Dôsledok: Nárazová rýchlosť 50 km/h, býva často príčinou smrteľných zranení chodcov.

Proces brzdenia sa skladá z niekoľkých zložiek:

Reakcia (čas potrebný na psychické zhodnotenie situácie pred vozidlom, zároveň sa sem počíta aj svalová reakcia, t. j. pri autách presun nohy z pedálu akcelerátora na pedál brzdy), v odbornej literatúre je uvedený čas 0,37 až 0,79 sekundy (ale až 98 % testovaných bolo v oblasti hornej hodnoty, t. j. 0,79 sekundy). Pre zaujímavosť automobiloví pretekári (tí najlepší) dosahujú hodnotu cca 0,20 s
Nábeh brzdovej sústavy automobilov (čas od okamihu začiatku stláčania brzdového pedálu až do začiatku intenzívneho brzdenia) sa u osobných automobilov pohybuje u prevažnej väčšiny automobilov v čase cca 0,20 s (0,18 až 0,21 s), u nákladných cca 0,50 až 0,55 s
Nábeh brzdovej sústavy motocyklov je trochu zložitejší, závisí od skúsenosti, praxe prípadne od vytrénovania motocyklistu a tiež od druhu motocykla (odborná lit. uvádza testy rôznych motocyklov na ktorých jazdil motocyklista, citujem : „s praxou 17 rokov, 34 ročný, najazdených cca 60000 km, bez skúseností v motošporte“) od 0,496 s až do 1,010 s
Brzdenie – u automobilov na suchej asfaltovej ceste sa brzdné spomalenie pohybuje okolo 7,85 m.s-2, ale pri moderných vozidlách vybavených ABS a ďalšími brzdovými asistentmi sa dosahuje hodnota brzdného spomalenia až do 11,0 m.s-2
Brzdenie – motocyklov je zase trošičku komplikovanejšie (ako pri nábehu) a zase literatúra uvádza rozpätie od cca 6,5 až do 9,5 m.s-2 (tá horná hodnota je hlavne pre superšporty), a tu už dosť zaváži aj konštrukcia bŕzd (stretol som sa už aj s nameranou hodnotou cez 11,0 m.s-2, udával to výrobca pre jeden konkrétny motocykel, ale neuviedol metodiku merania)

A teraz aj zopár grafov:

Bezpečne na cestách: Ánalýza brzdenia - porovnanie auto vs. moto a rôzne rýchlosti
Bezpečne na cestách: Ánalýza brzdenia - porovnanie auto vs. moto a rôzne rýchlosti

Celková dráha od začiatku reakcie po zastavenie: Moto 26,5 m, 1. auto 24,5 m, 2. auto 41,3 m a 3. auto 51,2 m

V mieste, kde 1. auto zastaví, 2. auto (70 km/h) má rýchlosť 59 km/h (v mojom prvom príspevku som uviedol 50 km/h, to platí pre prípad, ak by začali brzdiť na rovnakom mieste) a 3. auto (80 km/h) má rýchlosť 74 km/h.
Podobne je na tom motocykel s tým, že jeho dráha počas nábehu a brzdenia (ak by nespadol) by bola ešte o niečo dlhšia ako u 2. a 3. auta.

Dôležité je aj dodržanie primeraného odstupu za vozidlom jazdiacim pred nami

Zákon 8/2009 z. Z. v znení ďalších doplnení (teda súčasný platný stav) uvádza v §-e 35, v ods. 5. (citujem) „Vodič motorového vozidla je na diaľnici povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať bezpečnú vzdialenosť. Bezpečná vzdialenosť je minimálne taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy; ak ide o motorové vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3, vzdialenosť, ktorú prejde za tri sekundy.“.

Prečo práve 2 sekundy?

Odpoveď je jednoduchá :
za 1. sekundu (po rozsvietení brzdových svetiel vozidla jazdiaceho vpredu) vodič reaguje psychicky a svalovo, následne sa vymedzujú vôle v brzdovej sústave (nábeh) – vozidlo by mohlo intenzívne brzdiť
to by ale znamenalo, že by nám stačilo dodržať odstup 1 sekundu – to by sme ale vždy pri rozsvietení brzdových svetiel vozidla vpredu museli začať intenzívne brzdiť (laicky povedané blokovať, aj keď už vozidlá vybavené ABS neblokujú)
v skutočnosti ale spravidla pri rozsvietení brzdových svetiel vozidla pred nami obyčajne nezačneme hneď intenzívne brzdiť ale „vyčkávame, čo sa bude diať“
za 2. sekundu (preto tu je tá 2. sekunda) vlastne rozpoznáme, ako rýchlo alebo ako veľmi sa približujeme ku vozidlu pred nami a ak je to vážne tak stlačíme ovládače bŕzd intenzívne (naša reakcia už prebehla a aj vôle v brzdovej sústave sú vymedzené)
tá 3. sekunda pre nákladné autá je z dôvodu dlhšie trvajúceho nábehu brzdovej sústavy (uviedol so na začiatku)

Príklad: nedodržanie bezpečnej vzdialenosti:

Dodržanie primeraného odstupu v obci a ani na cestách mimo diaľnice a rýchlostné cesty nie je zákonom stanovené formou časového odstupu alebo priamo vzdialenosťou.

Ale v § 17 „Vzdialenosť medzi vozidlami“ je v ods. 1 uvedené :“Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.“

S prihliadnutím k uvedenému textu by minimálna vzdialenosť za vozidlom jazdiacim pred nami mala byť taká vzdialenosť, ktorá nám umožní zastaviť vozidlo tesne za vozidlom, ktoré zastavilo pred nami. Takáto vzdialenosť zodpovedá času našej reakcie, t. j. tých 0,8 s. Zároveň by sme mali vždy začať intenzívne brzdiť, pretože počas psychickej reakcie nedokážeme posúdiť, či vozidlo pred nami po rozsvietení brzdových svetiel začne brzdiť intenzívne alebo iba pribrzďovať.

Na nasledujúcom obr. je príklad (rýchlosť všetkých vozidiel 50 km/h) nedodržania vzdialenosti (motocykel za autom vo vzdialenosti 4 m) a dodržania vzdialenosti 11,4 m (časovo 0,8 s – t. j. ten čas psychickej a svalovej reakcie – dve autá za sebou)

Situácia – na predných vozidlách sa práve rozsvietili brzdové svetlá, zadní začínajú reagovať psychicky, svalovo, stláčať brzdové ovládače a intenzívne brzdiť.

Bezpečne na cestách: Ánalýza brzdenia - porovnanie auto vs. moto a rôzne rýchlosti
Bezpečne na cestách: Ánalýza brzdenia - porovnanie auto vs. moto a rôzne rýchlosti

Na nasledujúcom obr. je poloha vozidiel v čase nárazu motocykla do auta.

Z grafu je vidieť, že motocykel naráža do auta rýchlosťou cca 47 km/h (auto má v tom čase rýchlosť cca 20,5 km/h)
Modré auto má v tom čase rýchlosť cca 40 km/h a pred ním jazdiace tiež 20,5 km/h

Bezpečne na cestách: Ánalýza brzdenia - porovnanie auto vs. moto a rôzne rýchlosti
Bezpečne na cestách: Ánalýza brzdenia - porovnanie auto vs. moto a rôzne rýchlosti

Na nasledujúcom obr. už všetky vozidlá stoja

Modré zastavilo cca s odstupom 0,5 m

Bezpečne na cestách: Ánalýza brzdenia - porovnanie auto vs. moto a rôzne rýchlosti
Bezpečne na cestách: Ánalýza brzdenia - porovnanie auto vs. moto a rôzne rýchlosti

Teda pri jazde autom rýchlosťou 50 km/h, ak budeme dodržiavať vzdialenosť cca 11 a viac metrov, máme teoretickú šancu zastaviť ak vozidlo pred nami začne intenzívne brzdiť.
S motocyklom potrebujeme ešte o 2 – 3 m viac (dlhší nábeh brzdovej sústavy)

Komfortne by sme sa mohli pohybovať pri dodržaní tej 2-sekundovej vzdialenosti (to predstavuje pri 50 km/h vzdialenosť 27,8 m). To je ale v mestskej prevádzke (napr. v takej Bratislave) absolútne nereálne.

Takže v obci (hlavne mestá) sa bude asi stále jazdiť s odstupom 5 – 7 m (možno niekto 10 m). Keď sa k tomu pridá nesledovanie situácie pred vozidlom, lebo sa musí telefonovať a SMS-kovať ..., tak má polícia, poisťovne a v mnohých prípadoch aj znalci v odbore cestná doprava o prácu postarané.

Žiaľ, v mnohých rodinách to v lepšom prípade naruší rodinný rozpočet a v tých najhorších prípadoch zostáva niektorá stolička prázdna.

Pridané: 09.06.2020 Autor: kemo Zdieľať

Seriál článkov - Bezpečnosť na cestách:

Súvisiace články:

Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (14)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 160975 | Včera: 234373