Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (24 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (33)  [Verzia pre tlač] Tlač

Kufre na Dragstara - Ak si nespokojný, urob si to sám. :)

 Zdieľať

Pridané: 12.10.2016 Autor: parasano
Čitatelia: 7944 [Vaše stroje - Moja úprava]

To platí o všetkom, aj o kufroch na čopra.

Keď som si kúpil Dragstara z druhej ruky, boli na ňom zadný a bočné kufre Givi, čo uznáte, dojem z takej mašiny nevylepší. Tak som rozmýšľal o iných, ktoré by pasovali k línii Dragstara. Na nete je kufrov celkom dosť - od lacnejších z Číny, či odkiaľ až po celkom drahé z neviem kade. Väčšinou je ich problémom samotná nosnosť, pretože nie sú bohvieako pevné.

Ďalším problémom bolo, že na mašine mám padáky aj vzadu a v prípade kúpy na nete naslepo by kufre nemuseli zapasovať medzi padák a zadnú smerovku, a potom čo s nimi ďalej. Kožené kufre som nechcel a motoshopy pevné kufre na chopre voľne na sklade nedržia, aby som ich priložil k mašine a presvedčil sa, že budú pasovať. Tak som sa rozhodol pre výrobu vlastných kufrov z laminátu na základe pozitívneho modelu. No a takto to dopadlo:

Najskôr som vyrobil bokorysný model z plastu tak, aby sa vošiel medzi zadný padák a smerovku.
Najskôr som vyrobil bokorysný model z plastu tak, aby sa vošiel medzi zadný padák a smerovku.

Prekreslené na extrudovaný polystyrén (lepšie sa s ním pracuje), vyrezané pravý a ľavý bočný kufor (dva a dva diely) a zlepené silikónovým tmelom. Potom som jemne zlepil (aby som ich neskôr ľahšie oddelil) oba bočné kufre, aby pri brúsení bola čo najviac dodržaná pravouhlosť, presnosť a súmernosť.

Prekreslené na extrudovaný polystyrén (lepšie sa s ním pracuje), vyrezané pravý a ľavý bočný kufor (dva a dva diely) a zlepené silikónovým tmelom. Potom som jemne zlepil (aby som ich neskôr ľahšie oddelil) oba bočné kufre, aby pri brúsení bola čo najviac dodržaná pravouhlosť, presnosť a súmernosť.
Po oddelení nasledovala skúška priložením k mašine.
Po oddelení nasledovala skúška priložením k mašine.
 Nakreslené línie pre presné orezávanie a obrusovanie.

Orezané... (Na foto nehľadaj žiadnu romantiku, tak vyšlo. :)) )
Orezané... (Na foto nehľadaj žiadnu romantiku, tak vyšlo. :)) )

Znova skúška. Tu treba pripomenúť, že akékoľvek skúšky je potrebné vykonávať pri mašine spustenej na zem, nie na zdviháku. Na zdviháku sú kolesá spustené úplne dole ale na zemi budú vo vzťahu k rámu a tiež ku kufrom vyššie a môže dojsť k dotýkaniu sa a narážaniu jednotlivých častí do seba pri pružení za jazdy. Je nutné na túto vôľu pohybu pamätať. Ja som nepamätal, tak som musel neskôr upraviť pár detailov ale našťastie som na to prišiel celkom skoro. :)

Obrúsené... Koľko orezať a obrúsiť záleží na tom, aký tvar kufrov si zvolíme.
Znova skúška. Tu treba pripomenúť, že akékoľvek skúšky je potrebné vykonávať pri mašine spustenej na zem, nie na zdviháku. Na zdviháku sú kolesá spustené úplne dole ale na zemi budú vo vzťahu k rámu a tiež ku kufrom vyššie a môže dojsť k dotýkaniu sa a narážaniu jednotlivých častí do seba pri pružení za jazdy. Je nutné na túto vôľu pohybu pamätať. Ja som nepamätal, tak som musel neskôr upraviť pár detailov ale našťastie som na to prišiel celkom skoro. :)
Znova skúška. Tu treba pripomenúť, že akékoľvek skúšky je potrebné vykonávať pri mašine spustenej na zem, nie na zdviháku. Na zdviháku sú kolesá spustené úplne dole ale na zemi budú vo vzťahu k rámu a tiež ku kufrom vyššie a môže dojsť k dotýkaniu sa a narážaniu jednotlivých častí do seba pri pružení za jazdy. Je nutné na túto vôľu pohybu pamätať. Ja som nepamätal, tak som musel neskôr upraviť pár detailov ale našťastie som na to prišiel celkom skoro. :)
Medzery medzi jednotlivými dielmi polystyrénu (PS) som vyplnil expanznou penou a po vyzretí orezal a obrúsil. Tento krok by som na budúce už vynechal, pretože to stačí prelepiť nejakou páskou, najlepšie asi baliacou, ktorá sa nebude odlepovať a neprepustí epoxidovú živicu pri laminovaní. Páska splní efekt a je to rýchlejšie, lacnejšie a menej prácne.

Medzery medzi jednotlivými dielmi polystyrénu (PS) som vyplnil expanznou penou a po vyzretí orezal a obrúsil. Tento krok by som na budúce už vynechal, pretože to stačí prelepiť nejakou páskou, najlepšie asi baliacou, ktorá sa nebude odlepovať a neprepustí epoxidovú živicu pri laminovaní. Páska splní efekt a je to rýchlejšie, lacnejšie a menej prácne.

Podobne som vybrúsil aj zadný kufor.

Podobne som vybrúsil aj zadný kufor.
Podobne som vybrúsil aj zadný kufor.

Podobne som vybrúsil aj zadný kufor.
Skúška...
Snažil som sa vytmeliť všetky nerovnosti, aby bol vnútorný povrch kufrov čo najhladší. Aj tu platí, stačí prelepiť páskou a nezdržiavať sa.
Prvá vrstva sklolaminátu.

Snažil som sa vytmeliť všetky nerovnosti, aby bol vnútorný povrch kufrov čo najhladší. Aj tu platí, stačí prelepiť páskou a nezdržiavať sa.

Prvá vrstva sklolaminátu.
Prvá vrstva sklolaminátu.

Po nanesení 4-5 vrstiev sklolaminátu som sa pustil do vyrezávania otvorov. Je nutné dať aspoň 4 vrstvy sklolaminátu kvôli pevnosti kufrov. Ak ich bude menej, po vydlabaní PS budú kufre príliš mäkké. Vyrezával som priamočiarou pílou. Treba si uvedomiť, aký tvar veka chceme, do ktorej strany sa bude otvárať a ak kufor osadíme na mašinu, aby sa dal bez problémov otvoriť. Preto aj zámky a pánty by sme mali mať vybraté už vopred a premyslené, čo a ako.

Prvá vrstva sklolaminátu.
Prvá vrstva sklolaminátu.

Po vydlabaní PS z kufrov som tmelil a brúsením zarovnával dosadacie hrany pre veká. Ale ! Nevydlabať všetok PS. Po obvode hrany nechať PS cca 10cm do hĺbky a 5cm do šírky. Toto zaručí, že hrana kufra zostane stále pevná, aj keď vnútro kufra bude už bez PS a steny kufra už budú mierne pružiť. Do tohoto PS pozorne vyrezať 0,5-1cm širokú a cca 2cm hlbokú drážku po obvode kufra tesne pri stene, do ktorej natlačiť dvojzložkový epoxidový tmel so skleným vláknom. Po vytvrdnutí tmelu odstrániť všetok PS. Tento postup zaistí, že hrana kufra ostane tvarovo nemenná a môžeme presne dotvarovať dosadacie hrany kufra a jeho veka. Tento postup som použil ako pre kufre, tak aj pre ich veká.
Po vydlabaní PS z kufrov som tmelil a brúsením zarovnával dosadacie hrany pre veká. Ale ! Nevydlabať všetok PS. Po obvode hrany nechať PS cca 10cm do hĺbky a 5cm do šírky. Toto zaručí, že hrana kufra zostane stále pevná, aj keď vnútro kufra bude už bez PS a steny kufra už budú mierne pružiť. Do tohoto PS pozorne vyrezať 0,5-1cm širokú a cca 2cm hlbokú drážku po obvode kufra tesne pri stene, do ktorej natlačiť dvojzložkový epoxidový tmel so skleným vláknom. Po vytvrdnutí tmelu odstrániť všetok PS. Tento postup zaistí, že hrana kufra ostane tvarovo nemenná a môžeme presne dotvarovať dosadacie hrany kufra a jeho veka. Tento postup som použil ako pre kufre, tak aj pre ich veká.

Ďalšia vrstva sklolaminátu na spevnenie okrajov hrany otvoru. Tu je vidieť čierne penové nalepovacie tesnenie na dvere rôznej hrúbky ako podklad na hrubé vytvarovanie dosadacej hrany. A na to polyesterový karosársky tmel na presné tvarovanie. Dobre sa s ním robí. Na tmel vrstva - dve sklolaminátu. Po odstránení penového tesnenia som zospodu na vystuženie dal 2mm hrubú sendvičovú penu napustenú epoxidom.

Ďalšia vrstva sklolaminátu na spevnenie okrajov hrany otvoru. Tu je vidieť čierne penové nalepovacie tesnenie na dvere rôznej hrúbky ako podklad na hrubé vytvarovanie dosadacej hrany. A na to polyesterový karosársky tmel na presné tvarovanie. Dobre sa s ním robí. Na tmel vrstva - dve sklolaminátu. Po odstránení penového tesnenia som zospodu na vystuženie dal 2mm hrubú sendvičovú penu napustenú epoxidom.
Ďalšia vrstva sklolaminátu na spevnenie okrajov hrany otvoru. Tu je vidieť čierne penové nalepovacie tesnenie na dvere rôznej hrúbky ako podklad na hrubé vytvarovanie dosadacej hrany. A na to polyesterový karosársky tmel na presné tvarovanie. Dobre sa s ním robí. Na tmel vrstva - dve sklolaminátu. Po odstránení penového tesnenia som zospodu na vystuženie dal 2mm hrubú sendvičovú penu napustenú epoxidom.
Hrubé doladenie hrán zadného kufra a veka a kontrola doliehania veka.
Vrch bočného kufra, po okrajoch vytvrdený epoxidový tmel so skleným vláknom pre spevnenie hrany veka.

Podložiť medzeru medzi kufrom a vekom pre tesnenie, presne vymerať a osadiť pánty. Prípadné aj väčšie nepresnosti sa dajú veľmi dobre opraviť teplovzdušnou pištoľou. Jemne a trpezlivo nahriať, čo sa má opraviť a prispôsobiť. Teplota by mala byť asi taká, že na laminát bude skoro páliť ale nesmie sa spáliť. Zafixovať a nechať vychladnúť.

Podložiť medzeru medzi kufrom a vekom pre tesnenie, presne vymerať a osadiť pánty.
Podložiť medzeru medzi kufrom a vekom pre tesnenie, presne vymerať a osadiť pánty.
Podložiť medzeru medzi kufrom a vekom pre tesnenie, presne vymerať a osadiť pánty.
Prípadné aj väčšie nepresnosti sa dajú veľmi dobre opraviť teplovzdušnou pištoľou. Jemne a trpezlivo nahriať, čo sa má opraviť a prispôsobiť. Teplota by mala byť asi taká, že na laminát bude skoro páliť ale nesmie sa spáliť. Zafixovať a nechať vychladnúť.

Pánty osadené a okraje pretmelené a prebrúsené.
Pánty osadené a okraje pretmelené a prebrúsené.

Priložené k mašine na zakreslenie polohy voči rámu.
Priložené k mašine na zakreslenie polohy voči rámu.

Priložené k mašine na zakreslenie polohy voči rámu.
Osadené zámky aj s pántami - skúška funkčnosti otvárania.
Prvá vrstva plniča a označené drobné chyby na opätovné pretmelenie.
Opravené a znova prebrúsené. Vyzerá to dobre. :)

Modely držiakov z teplom tvarovateľného PVC. Tvaroval som, pokiaľ som nebol spokojný.
Modely držiakov z teplom tvarovateľného PVC. Tvaroval som, pokiaľ som nebol spokojný.

Pred odchodom do lakovne.
Pred odchodom do lakovne.

A skompletovaný zadný kufor. Logo na vylepšenie, nech to vyzerá ako originál. :) Po obvode kufra som nalepil kruhové tesnenie, namontoval zámky a pánty a osadil na mašinu. A toto je výsledok. Pod zadný kufor ešte nemám vyrobený nosič ale počas zimy bude času dosť. Zadný kufor aj tak nebude na mašine stále, ale len počas dlhých výletov pre viac batožiny.

A skompletovaný zadný kufor.
 Logo na vylepšenie, nech to vyzerá ako originál. :) Po obvode kufra som nalepil kruhové tesnenie, namontoval zámky a pánty a osadil na mašinu.
A toto je výsledok. Pod zadný kufor ešte nemám vyrobený nosič ale počas zimy bude času dosť. Zadný kufor aj tak nebude na mašine stále, ale len počas dlhých výletov pre viac batožiny.
A toto je výsledok. Pod zadný kufor ešte nemám vyrobený nosič ale počas zimy bude času dosť. Zadný kufor aj tak nebude na mašine stále, ale len počas dlhých výletov pre viac batožiny.

Záver:

Kufre som vyrábal asi trištvrte roka počas víkendov a po práci, no aj to nie stále (však aj jazdiť treba, keď je pekne). Od nápadu v decembri až po prvú jazdu s kuframi v septembri ďalšieho roka. Trvalo to dlhšie, ako som očakával ale na moje ospravedlnenie som niečo z laminátu vyrábal vôbec po prvý raz. Navyše, po každej akejkoľvek vrstve, či už sklolaminátu alebo plniča, bolo nutné prebrúsenie. A toto zaberalo najviac času.

A toto je výsledok. Pod zadný kufor ešte nemám vyrobený nosič ale počas zimy bude času dosť. Zadný kufor aj tak nebude na mašine stále, ale len počas dlhých výletov pre viac batožiny.
A toto je výsledok. Pod zadný kufor ešte nemám vyrobený nosič ale počas zimy bude času dosť. Zadný kufor aj tak nebude na mašine stále, ale len počas dlhých výletov pre viac batožiny.

Kufre sú však natoľko pevné, že je na nich možné robiť stojky. (To vážne, skúsil som. :) ) A nosnosť je tiež neporovnateľne lepšia, ako kufrov na nete z ABS plastu.

Teraz už viem, čo vynechať, čo urýchliť, kde zanedbať presnosť, a veľa detailov by som riešil inak, ak by som sa do toho pustil znova. Vyzerá to síce jednoducho ale v skutočnosti je to bez prvotných skúseností dosť náročné. Tento postup je veľmi zjednodušený a ak by to mal byť detailný návod, obrázkov by bolo niekoľkokrát viac. Veľa som si načítal na nete ale najviac mi pomohol článok, ktorý popisoval výrobu leteckých modelov z laminátu, ktorý som našiel na nete. Teraz už len jazdiť... :)

A toto je výsledok. Pod zadný kufor ešte nemám vyrobený nosič ale počas zimy bude času dosť. Zadný kufor aj tak nebude na mašine stále, ale len počas dlhých výletov pre viac batožiny.

Pridané: 12.10.2016 Autor: parasano Zdieľať

Hodnotenie: (24 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (33)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 83296 | Včera: 141155