Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tri slovenské úsporné vozidlá na ceste do Londýna - Shell Eco-marathon Europe 2016

pošli na vybrali.sme.sk

Pridané: 29.06.2016 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 3192 [Technika - Design]

Európska časť súťaže úsporných vozidiel Shell Eco-marathon Europe 2016 tento rok privíta až tri slovenské študentské tímy. Od 30. júna – 3. júla 2016 tak budú v areáli Queen Elizabeth Olympic Park v Londýne súťažiť ostrieľaní pretekári z bratislavskej strojníckej fakulty STU a strojníckej fakulty TUKE, ale aj úplní nováčikovia zo Spojenej strednej školy Tvrdošín.

Prvýkrát v histórii budú o titul najúspornejšieho vozidla v súťaži Shell Eco-marathon Europe 2016 bojovať až tri študentské tímy zo Slovenska. K študentom bratislavskej STU, ktorí sa súťaže zúčastnia po štvrtýkrát, sa pridajú aj študenti z košickej TUKE. Obrovským úspechom je však účasť mladých stredoškolákov zo Spojenej školy v Tvrdošíne, ktorí dokázali, že šikovnosťou môžu hravo konkurovať aj nádejným inžinierom z vysokých škôl. Nezaostáva ani Stredná priemyselná škola dopravná z Trnavy, ktorá si naživo vyskúšala, aké je to pretekať na trati Le Mans v rámci prípravnej súťaže Shell Eco-marathon Challenger. Pri svojej premiére na legendárnom okruhu dosiahli mladí študenti skvelý výsledok 158 km na 1kWh.

4 slovenské tímy - Shell Eco-marathon Europe 2016
4 slovenské tímy - Shell Eco-marathon Europe 2016

Súťaže sa tento rok zúčastní až 199 študentských tímov z 29 európskych krajín, ktorí tvrdo pracujú na posledných úpravách svojich úsporných vozidiel tak, aby uspeli v náročnej konkurencii na londýnskej trati. Súťaž motivuje budúcu generáciu inžinierov k neustálemu znižovaniu energetickej náročnosti vozidiel. Hodnotí sa prejdená vzdialenosť na liter paliva alebo kilowatthodinu.

Bratislavský tím druhý rok s pohonom CNG

Študenti bratislavskej STU nie sú žiadni nováčikovia. Hlavnej časti súťaže sa zúčastnia už po štvrtý krát. Na dizajne vozidla spolupracovali s Fakultou architektúry Slovenskej technickej univerzity. Asi najdôležitejším faktorom úspornosti vozidla je nízka hmotnosť, ktorá nepresahuje 50 kilogramov, pričom samotná karoséria vyrobená z karbónu váži len necelých 15 kilogramov. Ďalším dôležitým prvkom je dizajn, vďaka ktorému vozidlo dosahuje minimálny odpor vzduchu a motor s malým objemom a nízkym výkonom.

STU Bratislava -Shell Eco-marathon Europe 2016
STU Bratislava -Shell Eco-marathon Europe 2016

„Je to pre nás veľká výzva súperiť so študentmi technických škôl z celej Európy. Vidieť riešenia rovnakých problémov z rôznych uhlov pohľadu nám dáva veľkú inšpiráciu pri napredovaní a pri vývoji nášho vozidla. Výsledky sa dajú následne efektívne aplikovať aj v reálnej praxi. Inovatívny dizajn, nové materiály či efektívnejšie využívanie paliva by mohlo v budúcnosti pomôcť pri tvorbe vozidiel, ktoré by boli nielen priateľské k životnému prostrediu, ale rovnako nápomocné v plynulosti mestskej premávky,“ hovorí člen FME Racing Teamu, Tomáš Milesich.

Legendy z TUKE opäť na trati

Košický tím, ktorí sa zúčastnil súťaže už viac ako pätnásťkrát, stavia tohtoročný úspech na benzínovom vozidle z minulých rokov. Vozidlo však v roku 2016 prešlo modernizáciou interiéru, exteriéru a pohonu. Pri návrhu vrchného krytu brali študenti do úvahy možnosti materiálu z ktorého je vyrobený, a zároveň optimalizovali aerodynamiku pre dosiahnutie čo možno najlepších aerodynamických vlastností pri čo najnižšej hmotnosti a zachovaní potrebného výhľadu pre vodiča.

TUKE Košice - Shell Eco-marathon Europe 2016
TUKE Košice - Shell Eco-marathon Europe 2016

„Minimálnu spotrebu dosahujeme spojením viacerých faktorov - hmotnosti, aerodynamiky, minimalizáciou jazdných odporov, vhodným výberom a nastavením motora či jazdeckou zručnosťou. Celá konštrukcia auta sa podriaďuje týmto faktorom,“ dopĺňa Branislav Konečný, vedúci člen košického tímu.

Ostrý štart pre Spojenú školu Tvrdošín

Stredná škola z Tvrdošína musela svoje úsporné vozidlo postaviť od základov. Dizajn vozidla s benzínovým pohonom navrhli študenti sami tak, aby bol čo najjednoduchší na výrobu a spĺňal aerodynamický tvar. Karoséria vznikla v modelovacom programe a podľa nej vyhotovili formu z polystyrénu. Celkové konštrukčné riešenie vozidla je zamerané predovšetkým na znižovanie hmotnosti. To študenti dosiahli výrobou odľahčeného rámu z duralu, laminátovej karosérie, úsporným motorom, použitím kolies s nízkou trakciou, odľahčenou sedačkou a aerodynamickým tvarom vozidla.

SS Tvrdošín - Shell Eco-marathon Europe 2016
SS Tvrdošín - Shell Eco-marathon Europe 2016

„Tešíme sa, že sa nám podarilo uspieť v silnej konkurencii stredných a najmä vysokých škôl a dostali sme pozvánku do Londýna. Pre našich študentov je to veľká príležitosť premeniť teoretické vedomosti do praxe a zúčastniť sa pretekov po boku skúsených európskych škôl. Veríme, že súťaž prehĺbi v študentoch chuť pokračovať v štúdiu technických smerov aj v budúcnosti,“ hovorí Ing. Ľudmila Uhlíková, riaditeľka SŠ Tvrdošín.

Úspech vozidla SPŠD Trnava v Le-Mans

Stredoškolskí študenti z Trnavy síce do Londýna nepocestujú, ale zato dosiahli skvelý výsledok v súťaži Shell Eco-marathon Le Mans - Challenger event, kde v kategórii elektromobilov úspešne konkurovali tímom z celej Európy. Svoj elektromobil postavili za tri mesiace a necelých 200 hodín práce. Rám vozidla pozostáva zo železa, na plášť študenti použili dutinkový lexan, kabína vodiča je z priehľadného 3 mm polykarbonátu, pohon zabezpečuje trojfázový elektromotor napájaný 36 voltovým jednosmerným napätím z Lithium-ionového akumulátora, výkon motora je 250 W a maximálna rýchlosť vozidla 30 km/hod s dojazdom približne 50 kilometrov.

SPSD Trnava - Shell Eco-marathon Europe 2016
SPSD Trnava - Shell Eco-marathon Europe 2016

„Študenti na pretekoch nazbierali vzácne skúsenosti a tipy pre zlepšenie vozidla, ktoré môžu zužitkovať budúci rok v hlavnej súťaži. Možnosť prejsť technickou kontrolou a postaviť sa na štart bol pre celý tím vynikajúcou príležitosťou. Navyše takáto príležitosť uplatniť ich teoretické vedomosti v praxi stojí za všetku námahu. S výsledkom 158 kilometrov na 1 kWh máme veľkú šancu kvalifikovať sa na hlavné preteky Shell Eco-marathon Europe pre budúci rok.“ hovorí inžinier Milan Eliáš, vyučujúci zo Strednej priemyselnej školy dopravnej a vedúci tímu.

Viac informácií o podujatí Make the Future London a Shell Eco-marathon Europe nájdete na www.makethefuture.shell.

Pridané: 29.06.2016 Autor: Redakcia Motoride.sk pošli na vybrali.sme.sk

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač

Body a Trasy v tomto článku:

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Klasikmoto-Indian-test-04-2018

Suzuki SV650X

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2018 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 89140 | Včera: 242551