Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 03.08.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 7731 [Šport - Šesťdňová]
Šesťdňová je jedno z najstarších motoristických pretekov vôbec a tohto roku sa dočká už 90.-teho ročníka. Prinášame vám historické fotografie zo začiatkov tohto športu.
Predchádzajúci | Seriál článkov: ISDE - Šesťdňová 2015 | Nasledujúci
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: FIM
Medzinárodná motocyklová šesťdňová (anglicky International Six Days Enduro - ISDE, predtým aj International Six Days Trial - ISDT) je tímová motocyklová súťaž usporiadaná od roku 1913. Súťaž, prezývaná tiež "motocyklová olympiáda", sa až na dve svetovými vojnami vynútené prestávky koná každoročne na začiatku jesene.
Šesťdňová, ako sa táto súťaž skrátene nazýva, vznikla v roku 1913 ako International Six Days Trial z popudu Medzinárodnej federácie motocyklistov (FIM). Nadväzovala na tradíciu Six Days Trial, motocyklovej súťaže konanej vo Veľkej Británii v rokoch 1903 (ako Reliabity Trial) až 1912.
Od samého počiatku sa jednalo o tímovú súťaž, ktorá si kládla za cieľ preveriť odolnosť a vytrvalosť ako jazdcov, tak strojov. Malo sa tiež jednať o súťaž medzinárodnú. To sa v prvom ročníku príliš nepodarilo, väčšina štartujúcich jazdcov boli Briti, ktorých doplnili jazdci z Francúzska.
Ani nie rok po prvom ročníki vypukla 1. svetová vojna a druhý ročník sa tak uskutočnil až v roku 1920.
Ďalšie prerušenie, v rokoch 1940 až 1946, si vyžiadala 2. svetová vojna. Navyše boli v roku 1947 FIM anulované výsledky z roku 1939.
Hlavná súťaží je boj o Svetovú trofej (World Trophy). Až do roku 1969 sa súťažilo o Medzinárodnú trofej (International Trophy), ktorej sa zúčastnili reprezentačné tímy na motocykloch domácej výroby. V roku 1970 zmenila FIM pravidlá aj názov trofeje a jazdci dnes môžu štartovať na strojoch podľa vlastného výberu. Víťazi Svetovej trofeje získavajú zároveň titul majstrov sveta.
V roku 1924 pribudla súťaž o Striebornú vázu. Táto súťaž si čoskoro získala veľkú obľubu, pretože umožňovala štart aj krajinám bez vlastnej výroby motocyklov. V súvislosti so zmenou pravidiel v roku 1970 však prestíž tejto trofeje trochu poklesla. V roku 1985 teda bola zmenená na Svetovú trofej juniorov.
V roku 1985 nahradila súťaž o Striebornú vázu Svetová trofej juniorov. Súťaž je určená pre jazdcov do 23 rokov.
V roku 2007 bola do programu zaradený Pohár žien (Women Trophy).
Napriek tomu, že sa jedná o tímovú súťaž, je udeľované aj individuálne ocenenie pre jazdca. Jedná sa o zlatú, striebornú a bronzovú medailu.
Pôvodne získaval zlatú medailu jazdec, ktorý súťaž dokončil bez trestných bodov, menej ako 25 trestných bodov znamenalo striebornú medailu a viac než 25 potom bronzovú.
S tým ako sa pravidlá vyvíjali a zmenil sa aj systém bodovania, došlo aj k zmene v udeľovania medailí. V súčasnosti získa zlatú medailu najlepší jazdec v objemovej triede a každý ďalší jazdec, ktorého výsledok je maximálne o 10% horší, striebro získajú jazdci s výsledkom maximálne o 40% horším a všetci ostatní získajú medailu bronzovú.
Pridané: 03.08.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: ISDE - Šesťdňová 2015 | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 153719 | Včera: 235980