Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 08.10.2014 Autor: gilbert
Čitatelia: 8268 [Mototuristika - Európa - Výlet]
Ako som naznačil v letnom putovaní po južnej Morave absolvoval som viaceré návštevy múzeí s veteránmi. Najbližšie, čo sa týka vzdialenosti, bolo Tatra veterán múzeum v Bítove.
Keďže sme sa ubytovali pri Vranovskej priehrade vo VZ Bítov, tak vzdušnou čiarou bolo vlastne toto múzeum nad Bítovskou zátokou. Šiel som tam ale po asfaltke, ktorá ma doviedla obchvatom do nového Bítova, pretože ten starý je pod hladinou priehrady. Tento nový Bítov bol postavený v priestoroch jelenej obory hradného pána baróna Haasa obývajúceho hrad Bítov až do času, keď mu ho komunisti zhabali. Údajne spáchal samovraždu.
Ako som naznačil v predošlom článku nebolo to jediné prístupné múzeum na južnej Morave, ale čo sa týka veľkosti bolo najkomornejšie. Podobne ako v stánkoch na promenáde pri priehradnom múre, či v kempoch bol problém s platením. Českomoravský naturel je nastavený len na české koruny a platba kartou je pojem neznámy a iné meny sú absolútne zavrhnuté. Na túto skutočnosť som čiastočne doplatil aj v spomínanom múzeu. Správca nereagoval na unifikovanú európsku menu "euro" a platobný terminál je pre polročnú prevádzku prepych. Naškriabal som zopár českých korún, ktoré so mal ako železnú zásobu pre verejné WC, ak by to na mňa prišlo. Ubezpečil som ho, že zbytok doplatím, keď pôjdem okolo a uspel som.
Pretože som toto múzeum poctil svojou návštevou v trvalom daždi a asi slabú hodinku pred záverečnou, mal som ho len pre seba. Bol som vlastne už posledný zákazník a nemusel som pred každým exponátom čakať ako na veľtrhu v Inchebe v Bratislave. Múzeum je neďaleko miestneho parčíka za reštikou.
Exponáty sú v jednej hale z každého rožku trošku, podobne ako v Lehote pod Vtáčnikom. Prevažujú ale veterány s emblémom Tatra. Hneď vedľa pracovného stola "kurátora" dominuje zrenovovaná modrostrieborná expedičná Tatra 805 cestovateľov Hanzelku a Zigmunda. Najviac exponátov sú osobné autá, no aj motocykle majú svoju sekciu a v kúte je zastrčený traktor Zetor.
jedna z Tatier 805 cestovateľov Hanzelku a Zigmunda |
Medzi eR-kou a Trabantom je vtesnaný ostatný socialistický skútrik Simson známy aj z našich ciest. Jeho "prednosťou" bolo radenie rýchlostí nie hore a dolu ako obyčajne, ale dopredu a dozadu. V mladosti som sa pre toto "továrenské vylepšenie" týmto Simsonom vyhýbal, podobne ako dvojrýchlostnej Babette. Jeden z kútov priestrannej haly bol vyhradený 50–tkovým motocyklom "domácej" produkcie, no tie boli ako krovie. TOP exponátom podľa kurátora bolo torzo trojkolky Tatra z čias prvej republiky. Bola vlastne hybridom medzi automobilom a motocyklom. Vpredu mala automobilovú nápravu aj s automobilovou kapotou typickou pre danú dobu. Tam bol zrejme batožinový priestor, lebo motor bol pod sedadlom jazdca. Mala volant a sedelo sa na nej ako na motocykli. Mala buď v tandeme dve sedadlá, alebo len jedno a pohon zadného kolesa mala kardanom. Žiaľ múzeum predstavilo len prednú nápravu a nosnú rúru tatrováckej koncepcie. Toto vozidlo, bolo v produkcii Tatry skôr raritou ako bežnou sériovkou.
Vedľa, hneď za šnúrou, boli nesmrteľné Pioniere 20 a 21 v nálezovom stave. Bohužiaľ klasickú 555-ku som tam nenašiel. No pri zháňaní informácií o tomto múzeu som narazil na viaceré fotografie interiéru z minulosti a tam 555-ka bola a to dokonca hneď pri vchode a návštevník musel o ňu zakopnúť. V zátiší mopedy zastupoval Stadion S22 opretý o nejaké talianske autíčko a nekompletný "prvý slovenský fenomén" Manet M90 v nálezovom stave. Tento bol za traktorovým kabrioletom Zetor. Celkom v kúte ma zaujal jeden zaujímavý bicykel s dámskym rámom aký som ešte vôbec nevidel.
Z malého pódia, kde sa nachádzali písacie stroje, fotografické zväčšováky, rádiá a podobne som mal ako na dlani všetky tie autá, ktoré boli v rôznom štádiu renovácie, na klasických značkách alebo v stave, v ktorom odpočívali niekde zabudnuté dlhé roky. Boli tam aj exponáty užitkové, ako vojenské Uazy alebo moderné Tatry 613 v úprave ako sanitka, či hasiči. Nestratili sa medzi nimi francúzki klasici, či aerodynamické povojnové Tatry vrátane Tatraplanu vyrábanom v Škodovke prezývanom aj "Škodaplan".
Na inom mieste v hangári som objavil modernú trojmiestnu trojkolku typu chopper. Jej základom bol vidlicový osemvalec Tatra zo 603-ky, alebo 613-ky. Najzaujímavejšia na tomto projekte bola kompletná zadná automobilová náprava aj s motorom, no s dvojmontážou dvoch úzkych kolies tesne vedľa seba známa vo svete ako neúspešný systém JJD aplikovaný na superšportiaku Lotus, či De Lorean predstavený koncom 70-tych v slnečnej Kalifornii. Autor projektu trojkolky chcel s dvojmontážou byť asi čo najbližšie nákladným Tatrovkám.
Ako som naznačil vyššie, exponáty sú v rôznom stave renovácie, či v stave schopnom prevádzky na verejných komunikáciách, alebo len v stave náleznom. Niektoré mali teda normálne, ale aj veteránske ŠPZ–ky. Perličkou na záver bola zaujímavá aj vitrína s hračkárskymi automodelmi, či zaujímavými zberateľskými modelmi v rôznej mierke prevedenia. Z tejto kolekcie ma najviac zaujal porcelánový model aerodynamickej Tatry.
Nabudúce navnadím múzeum v Lesnej.
Pridané: 08.10.2014 Autor: gilbert Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 117119 | Včera: 153752