Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Bezpečnosť na cestách - Beseda - Motorkári – najzraniteľnejší motorizovaní účastníci premávky

 Zdieľať

Pridané: 04.04.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 14652 [Technika - Dobré Rady]

Včera prebehla v Bratislave tlačová beseda na tému motorkárov a ich bezpečnosti na našich cestách. Besedu zorganizovala spoločnosť SuperDrive a mi vám prinášame prehľad z tejto tlačovky.

Seriál článkov - Bezpečnosť na cestách:

V roku 2012 zomrelo na slovenských cestách 296 osôb. V porovnaní s predchádzajúcim rokom bol zaznamenaný mierny pokles, presne o 8,65 %. Z niekoľkoročnej klesajúcej tendencie sa na prvý pohľad môže zdať, že situácia sa zlepšuje, prevencia a zákonné opatrenia prinášajú dobré výsledky. Avšak v momente, keď sa na štatistiky pozrieme pozornejšie zistíme, že počet smrteľných nehôd motorkárov medziročne neklesol, dokonca stúpol z 8,3 % v roku 2011 na 9,1 % za uplynulý rok.

Návodov na vylepšenie týchto čísel existuje viacero, okrem vzájomnej ohľaduplnosti a vzájomného rešpektovania sa všetkými účastníkmi premávky. Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského významnú úlohu v rámci znižovania nehodovosti na cestách zohráva vzdelávanie a prax. S týmto názorom plne súhlasí Peter Krištín, inštruktor spoločnosti SuperDrive: „Mnohí motorkári si neuvedomujú svoju zraniteľnosť. Často je pre nich jazda symbolom voľnosti a žiadna rýchlosť nie je dostatočne vysoká. Najnebezpečnejším obdobím je jar, kedy sú po dlhej zimnej pauze všetci motorkári začiatočníkmi a preceňujú svoje sily a skúsenosti. Existuje viacero možností predchádzania nehodám – ako napríklad uvedomenie si svojej zraniteľnosti, rešpektovanie pravidiel cestnej premávky a jej ostatných účastníkov, predvídavosť či sústredenosť. Najmä však je potrebné dokonale poznať vlastnosti svojho vozidla a svoje šoférske schopnosti a zručnosti.“

Motorkári patria medzi najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky. K ich nehodám prichádza z rôznych príčin a dôvodov, v rámci ochrany ich samotných je však potrebné rozlišovať medzi pádom z motocykla a nárazom s ním. „Pri oboch prípadoch nehôd je potrebné zabezpečenie čo najväčšieho množstva výstražných a reflexných prvkov na zvýraznenie či upozornenie na miesto nehody. Treba však zistiť aj základnú príčinu nehody, či už to môže byť šmykľavá vozovka alebo predmet na ceste, a tým predísť ďalším nehodám a škodám,“ vysvetľuje Tomáš Mydlo zo Záchrannej služby Slovenskej republiky a upozorňuje: „Veľmi dôležité je aj včasné poskytnutie laickej prvej pomoci motorkárom, avšak treba mať na mysli špecifické poranenia pri tejto skupine. Týka sa to najmä krčnej chrbtice, s ktorou treba zaobchádzať veľmi opatrne a skladanie ochrannej prilby poranenému je dovolené iba v prípade, že bráni dýchaniu.“

JOZEF DRAHOVSKÝ – MOTORKÁR, ÚČASTNÍK CESTNEJ PREMÁVKY

Motorkári – najzraniteľnejší motorizovaní účastníci premávky
Jozef DRAHOVSKÝ

Jozef DRAHOVSKÝ sa venuje analýzam v doprave, najmä z pohľadu plynulosti a bezpečnosti. Je nositeľom novinárskej ceny. Pracuje v oblasti informačných technológií a elektroniky.

Oprávnenie na motocykel a legislatívne zmeny

Zákon č. 8/2009 Z. z. pozná vedenie jednostopého vozidla s motorom nasledujúce kategórie:

AM – do 4kW a 50 cm3 a 45 km/hod
A1 – do 11 kW a 125 cm3
A2 – do 35 kW
A – viac než A2

Zmena zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke

V § 76 ods. 7 sa za druhú vetu vkladá nová tretia veta, ktorá znie: „Vodičské oprávenenie skupiny B po dvoch rokoch od jeho uvedenia oprávňuje viesť aj motorové vozidlá skupiny A1 s automatickou prevodovkou, a to len na území Slovenskej republiky.“
V § 94 ods. 2 sa za prvú vetu vkladá druhá veta, ktorá znie: „Oprávnenie viesť motorové vozidlá skupiny A1 podľa § 76 ods. 7 sa do vodičského preukazu nezaznamenáva.“

§ 78 – Vek na udelenie vodičského oprávnenia
minimálny vek na oprávnenie:
15 rokov pre žiadateľa skupiny AM
16 rokov pre žiadateľa skupiny A1
17 rokov pre žiadateľa skupiny B (+AM)
18 rokov pre žiadateľa skupiny A2
24 rokov pre žiadateľa skupiny A

Nevyjasnenosti pravidiel cestnej premávky

V prípade jednostopých vozidiel pri ich radení pred križovatkou sú rozpory - Nie je jednoznačne zadefinované, či jednostopé vozidlo sa radí ako dvojstopé vozidlo v poradí, alebo môže ísť dopredu a to vždy alebo len vtedy keď je jazdný pruh dostatočne široký pre obe vozidlá.

DOPRAVNÉ NEHODY

Štatistika úmrtia cyklistov pri dopravných nehodách (MV SR)

rok 2009 – 14
rok 2010 – 21
rok 2011 – 18
rok 2012 – 28

Prehľad počtu usmrtených podľa účastníkov cestnej premávky (MV SR)

účastník rok 2011 rok 2012
motocyklisti 27 – 8,3 % 27 – 9,1 %
chodci 75 – 23,1 % 66 – 22,3 %
cyklisti 18 – 5,6 % 25 – 8,5 %
vodiči + spolujazdci 204 – 63 % 178 – 59,8 %

Druhy nehôd motocyklov

Príčiny nehôd

Okrem hrubého porušenia predpisov sú príčiny:

Možností riešení

Riešenie pre vodičov motocyklov

Riešenie pre ostatných účastníkov cestnej premávky

Rady na záver, čo robiť:

1. Vzdelávať vodičov motocyklov, najmä prax
2. Vzdelávať vodičov ostatných motorových vozidiel
3. Vzdelávať chodcov a cyklistov
4. Zvýšiť bezpečnosť cestnej infraštruktúry
5. Zdokonaliť pravidlá cestnej premávky

TOMÁŠ MYDLO - MOTOCYKLISTA – NAJZRANITEĽNEJŠÍ ÚČASTNÍK CESTNEJ PREMÁVKY

Motorkári – najzraniteľnejší motorizovaní účastníci premávky
Tomáš MYDLO

Tomáš MYDLO, Záchranná služba Slovenská republika

Záchranná zdravotná služba Slovenská republika je organizácia, ktorej úlohou je vyplniť doposiaľ nevykryté miesta Integrovaného záchranného systému. Poskytuje odbornú prvú pomoc a neodkladnú starostlivosť na zdravotníckej a lekárskej úrovni. Medzi jej lekármi a záchranármi sú profesionálny zdravotníci, inštruktori prvej pomoci a úspešní účastníci národných a medzinárodných záchranárskych súťaží. Mimo záchrannej služby poskytuje aj zdravotnícke asistenčné služby pre zabezpečenie hromadných kultúrnych, športových, spoločenských a motoristických podujatí.

Motocyklisti patria k najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky.
V zmysle mechanizmu nehody rozlišujeme:
1. pád z motocykla
2. náraz motocyklom

1. bezpečnosť na mieste nehody

Z hľadiska bezpečnosti by mal mať motocykel a jazdec čo najviac výstražných a reflexných prvkov

Po páde motocyklistu aj bez zranenia je veľké nebezpečenstvo ďalšej kolízie s účastníkmi cestnej premávky, pretože osoba ležiaca na ceste a ležiaci motocykel sú najmä na členitej vozovke veľmi málo viditeľné body pre ostatných vodičov. Z tohto dôvodu by mali vodiči a svedkovia dopravnej nehody v prvom rade dbať na vlastnú bezpečnosť a bezpečnosť postihnutého. Dôležitú úlohu hrajú zapnuté výstražné svetlá na vozidlách stojacich pri nehode, výstražné trojuholníky v dostatočnej vzdialenosti a neposlednom rade reflexné vesty všetkých účastníkov cestnej premávky činných na mieste nehody. Veľmi dôležitá je predvídavosť, ktorá chráni všetkých prítomných pred ďalšími následkami. Ide najmä o zistenie príčiny nehody (šmykľavá vozovka, predmet na ceste a pod.), ďalšie hroziace následky (požiar, výbuch vozidla a pod.), možné iné vymrštené zranené osoby v priestore.

2. mechanizmus úrazu motocyklistu

Špeciálny odev, prilba a rukavice by mali byť samozrejmosťou

Technicky je žiaľ motocyklista takmer nechránený pred poranením. Prilba a ochranný odev je len čiastočnou ochranou účinnou najmä pri páde z motocykla bez ďalšej kolízie. Ako náhle po páde z motocykla príde k nárazu jazdca na pevnú prekážku, dochádza k poraneniam priamo úmerným sile nárazu. Poranenia sú v zmysle sily a mechanizmu nárazu rôzne. Od pohmoždenín cez zlomeniny kostí polytraumy až po bezvedomia s absentujúcim dýchaním bez akcie srdca.

3. špecifické poranenia po nehode motocyklistu

Pri nehode motocyklistu treba vždy myslieť na „chrbticu“

Pri nehode je veľmi zraniteľným miestom na tele krk, pretože telo relatívne chráni kombinéza, hlavu chráni prilba, ale krčné stabilizátory sú všité len v špecifických odevoch. Pri náraze hlavou do predmetu dochádza k úrazu krčnej chrbtice od natiahnutia väzov až po zlomeniny stavcov a porušenia miechy. Podobné následky má aj náraz telom na prekážku, kde dochádza k momentu zastavenia tela o prekážku a hlava s váhou prilby pokračuje v smere pádu jazdca, čo spôsobuje okrem ďalších poranení najmä poranenie na úrovni krku. Z tohto dôvodu je veľmi dôležité pri každej nehode motocyklistu predvídať poranenie krčnej chrbtice a prispôsobiť tomuto faktu poskytnutie prvej pomoci.
Ďalšou prekážkou pri poskytovaní prvej pomoci motocyklistovi je prilba. Pre laikov poskytujúcich prvú pomoc, je skladanie prilby motocyklistovi vyslovene zakázané, s výnimkou keď prilba bráni postihnutému v dýchaní resp. keď postihnutý nedýcha a je ho nutné resuscitovať.

4. prvá pomoc na mieste nehody

Laická prvá pomoc je veľmi dôležitá a účinná

Prvými a veľmi dôležitými záchrancami na nehode sú svedkovia, okoloidúci či iní účastníci dopravnej nehody, ktorých bezodkladné volanie na tiesňovú linku a poskytnutie laickej prvej pomoci do príchodu posádky záchrannej zdravotnej služby v nemalej miere napomáha zmierniť následky dopravnej nehody. Takáto prvá pomoc by mala byť v prípade potreby zameraná najmä na resuscitáciu so zreteľom na poranenie chrbtice a zastavenie veľkých krvácaní. Bez poskytnutia laickej prvej pomoci sa zdravotný stav motocyklistu po nehode môže rapídne zhoršovať.
Stanice záchrannej zdravotnej služby na Slovensku sú podľa odporučenia Ministerstva zdravotníctva SR strategicky rozmiestnené tak, aby maximálna doba čakania na sanitné vozidlo záchrannej zdravotnej služby nepresiahla 15 minút. Žiaľ 15 minút je čas, kedy vážne zranený motocyklista môže bez laickej prvej pomoci zraneniam podľahnúť. Po príchode posádky záchrannej zdravotnej služby, prítomní na nehode neprekážajú a v prípade potreby plnia úlohy na základe pokynov záchranárov.
Zodpovednosť za postihnutého ďalej preberá posádka záchrannej zdravotnej služby.

PETER KRIŠTÍN – POZOR NA MOTORKÁROV!

Motorkári – najzraniteľnejší motorizovaní účastníci premávky
Peter KRIŠTÍN

Peter KRIŠTÍN, riaditeľ Školy bezpečnej jazdy

SuperDRIVE je vysoká škola jazdenia, v ktorej učia profesionáli, pre ktorých je práca v oblasti motorizmu diagnózou. Zameriava sa na vzdelávanie vodičov s cieľom zvýšiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, doplniť a poskytnúť informácie a skúsenosti z domácich zdrojov, ale predovšetkým z krajín, kde systém vyššieho vzdelávania vodičov funguje už desaťročia. S výučbou vodičov v oblasti bezpečnej jazdy začali už v roku 2002. Zakladateľom SuperDRIVE je prvý inštruktor školy šmyku na Slovensku. SuperDRIVE je lídrom v oblasti ďalšieho vzdelávania vodičov na Slovensku s takmer 2000 absolventmi a disponuje špecialistami pre každú oblasť motorizmu (osobné a nákladné autá, motocykle, eko jazda, defenzívna jazda a povinné preškoľovanie vodičov).

Motorkár je jednoznačne najzraniteľnejší motorizovaný účastník cestnej premávky, ktorý nie je chránený žiadnymi deformačnými zónami. So zvyšujúcou sa rýchlosťou sa jeho šance na prežitie pri páde či strete s vozidlom ešte podstatne znižujú. Už nevinne vyzerajúca rýchlosť 60 km/h znamená pri strete s chodcom takmer istú smrť.

Z pohľadu motorkára:

Najčastejšie príčiny nehôd

Ako predísť nehode z pohľadu motorkára

Ako predísť nehode z pohľadu ostatných vodičov

Viac info: www.superdrive.sk/tlacova-konferencia-03-04-2013

Pridané: 04.04.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať

Seriál článkov - Bezpečnosť na cestách:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 234290 | Včera: 187981