Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 11.01.2013 Autor: klasikmoto
Čitatelia: 9402 [Vaše stroje - Moja motorka]
Ešte pred tým ako sa dostaneme k samotnému modelu H, je nevyhnutné uviesť zopár slov o vzniku tejto legendárnej Britskej značky, ktorá od svojho vzniku až po jej nevyhnutný pád a následné znovuzrodenia patrila medzi špičky motocyklového priemyslu.
Siegfried Bettmann, Nemecký prisťahovalec v roku 1884 založil v Británii obchodnú spoločnosť "S. Bettmann & Co", ktorá predávala Birminghamské bicykle William Andrews. V roku 1886 premenoval svoju spoločnosť na "Triumph Cycle Company Limited", pretože považoval názov Triumph za zaujímavo a vzrušujúco znejúci vo všetkých jazykoch. O rok neskôr sa Siegfried spojil s taktiež Nemeckým prisťahovalcom, inžinierom Mauritz Johan Schultem s ktorým dali hlavy do kopy a od roku 1889 začali predávať svoje vlastné bicykle vyrobené v ich spoločnej továrni.
Keďže v tých časoch začínala éra spaľovacích motorov, obaja sa rozhodli rozšíriť svoj sortiment o bicykel so spaľovacím motorom. Ich prvým „motocyklom“ bol bicykel s označením No. 1 a navrhol ho Mauritz. Použil zosilnený bicyklový rám, do ktorého osadil Belgický motor Minerva s výkonom 2,25 ks prenášaným na zadné koleso remeňom. Pedále slúžili tak na štartovanie motora, ako aj na pohon bicykla v prípade poruchy motora. Týmto sa začala úspešná éra výroby motocyklov značky Triumph.
Týmto sa konečne dostávame k nášmu H-čku, alebo „Trustymu“, ako bol tento model prezývaný pre jeho vynikajúcu spoľahlivosť v ťažkých podmienkach. Pred vypuknutím 1. Svetovej Vojny, Triumph vyrábal model A, ktorý bol poháňaný štvortaktným motorom s postrannými ventilmi o objeme 550 ccm a s výkonom 4 ks. Z tohto modelu vychádzal model H, ktorý prišiel po roku 1914 a v tých dobách sa vyrábal výhradne pre Britskú armádu. Britská vláda ho nakupovala vo veľkých množstvách a vo vojne úspešne slúžil jazdcom armádnych motospojok. Do roku 1918 Britská armáda nakúpila 30.000 kusov týchto vynikajúcich strojov. Model H sa vyrábal až do roku 1922.
Charakteristickým pre tento model bol pohon primárneho prevodu reťazou a sila na zadné koleso sa prenášala pomocou koženého remeňa. Mazanie motora je vyriešené stratovým mazaním, pomocou olejovej pumpičky, ktorú ovláda počas jazdy motocyklista. Na tomto motocykli bola použitá trojrýchlostná, ručne ovládaná prevodová skriňa Sturmey-Archer, viac lamelová spojka a nožná štartovacia páka.
Pruženie prednej časti motocykla zabezpečuje vidlica s vodorovným pružením a zadná časť je pevná, teda neodpružená. Brzdenie motocykla je vyriešené prednou brzdou bicyklového typu a zadnou špalíkovou brzdou. Motocykel sa dodával bez osvetlenia, na požiadanie bolo možné vybaviť motocykel acetylénovým svetlom.
Text a foto : M. Gonda
Vlastník a renovátor motocykla: J. Krnáč
Pridané: 11.01.2013 Autor: klasikmoto Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 135085 | Včera: 224348