Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 17.04.2012 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 13951 [Novinky - PR článok]
O tom ako funguje jedna z najmodernejších motobŕzd, čo dokáže a ako môže pomôcť zlepšiť alebo optimalizovať výkon tvojej motorky sme sa porozprávali z Borisom Mentelom z firmy Motomaxx Nové Zámky.
Prečo ste sa rozhodli do firmy Motomaxx zakúpiť nový prístroj na meranie výkonu?
Vždy sme chceli ladiť motorky a keď to chceme robiť, potrebujeme kvalitné zázemie. Aj ja som si svoju motorku chodil dať ladiť inde a nebol som nikdy na 100% presvedčený o tom, že je to spravené najlepšie.
Kedy ste sa rozhodli pre kúpu tohto zariadenia?
Rozhodnutie o kúpe padlo už minulého roku na jar. Vtedy sa dali do pohybu všetky vybavovačky.
Medzi akými výrobcami ste sa rozhodovali a koho ste si nakoniec vybrali?
Keďže sme chceli pracovať so špičkovým prístrojom v tomto segmente, rozhodovali sme sa iba medzi dvoma výrobcami, ktorých meracie zariadenia používajú profesionálne pretekárske tímy, aj samotní výrobcovia motocyklov. Týmito dvoma výrobcami sú Dynojet a Superflow. Vybrali sme si firmu Dynojet a zakúpili najvyšší model Dynojet 250i.
Motorová brzda Dynojet 250i |
Čím sa Vaša brzda na meranie výkonu líši od ostatných na Slovensku?
Táto brzda veľmi jednoducho vypočíta presný výkon motora. Netreba zadávať žiadne vstupné údaje, ktoré by nakoniec ovplyvnili samotný výsledok merania.
Znamená to teda, že meranie je presné a nedá sa ničím ovplyvniť?
Áno. Naša brzda zaznamenáva otáčky motora priamo z motora. Nedochádza tu k žiadnym prepočtom. Napríklad aj údaje z otáčkomera na samotnej motorke trochu klamú. Tu je to všetko eliminované.
A čo simulácia okolitých podmienok?
To je ďalšia vec ktorú na Slovensku nemá nikto. K saniu motocykla privádzame vzduch priamo zvonku a tlačíme ho v objeme a rýchlosti, ktoré sú potrebná pre motocykle s náporovým saním. Nespotrebovávame vzduch z kabíny, čím by došlo k úbytku kyslíku privádzaného k motoru a tým pádom aj k nesprávnemu meraniu. Nestane sa teda, že namerané hodnoty po výjazde na „čerstvý“ vzduch a reálne podmienky nebudú platné.
Prívod čerstvého vzduchu zabespečuje mohutná vrtuľa |
Čo všetko dokážete zmerať?
Pri jedinom meraní vieme naraz zmerať samotný výkon a krútiaci moment motora a pomocou výfukových spalín taktiež aj správny pomer vzduchu a paliva v zmesi, ktorý sa nám zobrazuje pod výkonnostnou krivkou, takže vieme presne v ktorých otáčkach má aký vplyv zmes na výkon a krútiaci moment.
Prečo je dobré merať aj pomer paliva a vzduchu?
Tam je totižto hneď vidieť čo by sa so samotným vyladením motora dalo spraviť. Ideálne je, ak sa tento pomer pri motocykloch drží na hodnote 13,2:1 ,u každého typu motocykla je to individuálne, vtedy vieme, že zmes je perfektne nastavená. Väčšinou to tak nie je a motor stráca výkon v celom spektre otáčok.
Čo sa dá robiť po meraní v prípade ak je motorka sériová, bez úprav?
Dá sa to odkonzultovať. Poradiť čo sa dá k tej motorke dokúpiť, prípadne čo sa nej dá doladiť aby išla lepšie, alebo v tom najlepšom prípade pogratulovať k dobre nastavenej strojovni.
Meriate výkon motora aj na kľuke?
Práve túto vec ponúka väčšina firiem zaoberajúca sa meraniami výkonu. Avšak väčšina zariadení používa koeficient, ktorý majú pevne daný v záhlaví programu na každý typ motocykla. Nameraný výkon na zadné koleso jednoducho program prepočíta na výkon na kľuke.
Vy to teda robíte ako?
Meranie výkonu na kľuke sa robí negatívnym meraním straty výkonu z kľuky na zadne koleso, tzv. “dobehovou skúškou”. Meranie spočíva v zistení jednotlivých jazdných odporov z maximálneho výkonu až po úplne spomalenie zadného kolesa zaklapnutím plynovej rukoväte.
Na čo je dobré predchádzajúce meranie?
Pomocou tohto merania vieme zistiť to, či je nejaká zvýšená strata výkonu pri prenose z kľuky na zadné koleso. V praxi to môžu byť zlé ložiská, stará alebo zle našponovaná reťaz či iné faktory, ktoré brzdia koleso. Môžete mať teda vynikajúci výkon na kľuke, avšak problém pri jeho prenose na asfalt.
Na meranie pomeru paliva a vzduchu sa používa lamda sonda |
Ak sa niekto rozhodne upraviť svoju motorku, čím by mal začať a čo tým získa?
Najprv treba vyriešiť výfuk a sanie. Kúpiť bavlnený vzduchový filter nejakej osvedčenej značky, u výfukov je tiež lepšie siahnuť po overených značkách. Ale kúpiť si koncovku výfuku nie vždy stačí. Najideálnejšie je vymeniť celý výfukový systém. Keď tieto veci vymeníme, určite sa dopracujeme k lepšiemu výkonu.
Percentuálne sa jedná o aké zvýšenie?
Nedá sa to presne percentuálne vyjadriť, u každého motocykla je to rozdielne. Poviem to na nejakom príklade. Ak si vezmeme Hondu CBR 1000 RR, výmenou vzduchového filtra môžeme získať asi 2 kone, iná výfuková koncovka pridá ďalšie 2 a výmenou zvodov prirátame ďalšie 2 - 4 kone. Dokopy je možné získať až 8 koní.
Ak si niekto myslí, že takýmito úpravami získa 30 koní je to asi nezmysel?
Áno, tak to je nezmysel. Ak niekto chce závratne zvýšiť výkon motocykla, nech sa popozerá na stránky rôznych pretekárov kde jazdci uvádzajú výkon, váhu a aj iné parametre ich motoriek. Nárast výkonu je značne vyšší, ale úpravy motocykla nekončili iba výmenou výfukov a vzduchového filtra.
Ako sa teda dostali k vyšším hodnotám výkonu?
Museli modifikovať celý motor. Prerobená hlava, sanie, iná vačka, iné časovanie... je tam toho veľa, čo sa dá upraviť. Ale hodnota tejto práce bude určite väčšia, než pôvodná cena samotného motocykla.
Stačí urobiť spomínané zmeny a o nič viac sa nestarať?
Nie, to určite nestačí. Všetko to treba vzájomne zladiť a vytvoriť pre to správnu palivovú mapu. Je nesprávne naivné si myslieť, že po prehodení pár vecí automaticky stúpne výkon a jeho priebeh, môže sa stať aj pravý opak.
Ako sa teda dostať k správnym mapám?
Je nutné dokúpiť PowerCommander a motorku spolu s ním doladiť na brzde.
PowerCommander III USB |
Aké funkcie má PowerCommander?
Má možnosť dvoch máp, je tam rýchloradenie, možnosť vytvorenia mapy pre každý valec zvlášť a aj pre každý zaradený rýchlostný stupeň.
Čo všetko sa dá doobjednať k PowerCommanderu?
PowerCommander Secondary Fuel module (ovládanie horných vstrekovačov), PowerCommander Ignition Module (ovládanie zapaľovania), Quick Shifter senzor a novinka Auto Tune, ktorá online ovplyvňuje palivovú mapu za každých podmienok.
Predpokladám, že nasledovné veci je taktiež nutné zladiť.
Správne. Všetko je potrebné vopred odborne zapojiť a zosynchronizovať. Zvlášť pri spomínanom Auto Tune si zákazníci mylne myslia, že po napojení sa všetko vyrieši samo. Je to však omyl. Najprv je totiž nutné vytvoriť správnu mapu pre PowerCommander.
Keďže sa určite nejedná o lacnú investíciu, koho treba vyhľadať aby tieto veci vyladil?
Treba navštíviť jedno z PowerCommander Tuning Centier.
Kde sa takéto centrá nachádzajú?
Jedným z nich sme práve my, firma Motomaxx v Nových Zámkoch. Ďalšie najbližšie sú v Budapešti, Prahe a vo Viedni.
Nový PowerCommander V a modul Autotune |
Je PowerCommander určený iba pre pretekárov?
Nie. Možnosti v nastavovaní, ktoré ponúka PowerCommander vieme veľmi dobre využiť aj pre bežných jazdcov. Niektoré sériové motorky ponúkajú iba slabé možnosti nastavenia palivových máp ale väčšina sa nedá prepisovať vôbec.
V čom spočíva správne nastavenie?
Podstatný je priebeh výkonu. Väčšina ladičov, a to nie len na Slovensku, sa snaží zákazníkovi nastaviť optimálny výkon pri 100% otvorení plynu, pretože len ten merajú, čo je totálna blbosť! Bežný jazdec, ale aj pretekár, potrebuje mať správne nastavenú palivovú mapu v celom spektre otáčok a vo všetkých polohách plynu.
Ako teda vyrábate palivové mapy?
Je to veľmi jednoduché. My vytvárame palivové mapy strojovo. Spojíme meracie zariadenie Dynojet s riadiacou jednotkou PowerCommander pomocou softwearu Tuning Link a po nastavení modelu motocykla prebehne samotné nastavovanie mapy.
Ako to prebieha?
Po ukotvení motorky si takmer všetko brzda dolaďuje sama. Tá si pomocou valca pribrzďuje zadné koleso aby mal motor požadované otáčky v každej polohe plynovej rukoväte a po zmeraní hodnoty pomeru paliva so vzduchom ju cez software prepisuje do palivovej mapy na zvolené hodnoty.
Ako dlho to trvá?
Kompletné prejdenie celej palivovej mapy pri rôznych hodnotách otvorenia plynu trvá približne hodinu a pol pričom sa spáli dosť benzínu, ale všetko je spravené na prvý krát. Následne ešte prebehne samotné meranie výkonu, kde sa ukáže, aký to všetko malo zmysel.
Čo ak sa niekto neženie iba za výkonom, oplatí sa mu investovať do týchto vecí?
Po meraní na brzde, doladení správnej zmesi paliva a správnom nastavení palivovej mapy dokážeme zabezpečiť optimálnu funkciu motora, čím sa logicky predĺži jeho životnosť. Motor sa zbytočne neprehrieva, prípadne sa zníži aj spotreba paliva.
A nestačí si PowerCommander iba kúpiť a nahrať tam nejakú mapu stiahnutú z internetu?
Práve toto mylne robí mnoho ľudí. Mapa je síce vytváraná na presný model motocykla, ale v úplne iných podmienkach a každá motorka je kus od kusu trochu iná a tu pomôže iba doladenie na brzde. Mapy na inetrnete skôr slúžia ako vodítko, avšak vždy potrebujú doladiť. Z vlastnej skúsenosti, keď sme na troch rôznych motorkách identického modelu vyskúšali jednu mapu, výsledok bol vždy iný.
Hrozí nejaké riziko pri zle nahranej mape?
Môže sa zdvihnúť spotreba paliva, motor sa môže začať prehrievať, hrozí zbytočná strata výkonu. Človek skrátka nevie, čo naslepo nahráva.
Borisa Mentela z Motomaxxu spovedal Tomáš Hajduch - Awia
Pridané: 17.04.2012 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 164899 | Včera: 240870