Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 06.02.2012 Autor: gilbert
Čitatelia: 12631 [História]
Medzištátna spolupráca po skončení II. Svetovej vojny bola v štátoch za železnou oponou dvojaká. Ostnaté drôty, ktorými sa symbolicky komunistický režim bránil údajnému vplyvu zahnívajúceho kapitalizmu na socialisticky zmýšlajúcich ľudí, reálne riešili pravý opak.
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
Ten opak spočíval v tom, že práve tieto drôty okolo celej bývalej ČSSR bránili úteku zo socializmu práve do prosperujúceho kapitalizmu. Medzištátna spolupráca mala teda dva metre jeden socialistický a jeden kapitalistický. Pioniere vyrábané na Považí sa vyvážali do dvoch rozdielnych svetov a do rozvojových krajín, ktoré boli brané ako potenciálne socialistické. Nie pravidelne a nie všade sa Pionier vyvážal.
V Európe nie celý Pionier, ale jeho motor sa najdlhšie držal v Poľsku, ostatné kapitalistické štáty boli dobrými partnermi. U ostatných najbližších susedov mal tiež dobré meno, ale napríklad v Maďarsku nebol hviezdou, tou tam bola až Babetta. V Rusku sa objavil viacmenej len náhodou a v priemyselne najvyspelejšej socialistickej európskej krajine, ktorá bola merítkom medzi socializmom a kapitalizmom sa síce predával, no vytlačili ho domáce Simsony, ktoré vlastne zastúpili Pioniere aj u nás po skončení výroby Pionierov.
Nemci, ako národ boli vždy svojskí. Nebyť ich megalomanských vodcov, nebolo by asi svetových vojen a nebolo by Nemecko násilne roztrhnuté na dve Nemecká: jedno kapitalistické a jedno komunistické (demokratické). Do východného Nemecka (NDR ) sme vyvážali už od prvopočiatku od modelu 550 cez 555. Po rozbehnutí úspešného odbytu sa v Manete na Považí konal aj veľký banket, keď z výrobného pásu zbiehal 200 000 motocykel z celkovej výroby v ČSSR pre NDR.
Pionier mal to šťastie, že toto číslo padlo naň, bol nastriekaný v dôstojnej zlatej metalíze. Banketu sa vtedy zúčastnil aj obchodný poradca veľvyslanectva NDR pán Dolling F. Tento Pionier 555 s predĺženým sedadlom bol na mieste ovenčený a hneď putoval do Lipska, kde bol na veľtrhu vystavený. Tak ako motocykle dnes, aj vtedy boli Pioniere neustále okupované hosteskami. Žiaľ v ďalšom období vďaka úspechu DDR-ónskej značky v 6-dňových pretekoch Enduro sa zvýšil dopyt po malých nemeckých 50-kach a preto nielen Simson, ale aj MZ modernizovali a zvýšili produkciu a už Pioniere v NDR neboli tak preferované a preto aj vývoz nového Pioniera 05 uviazol.
Malé Simsony vytlačili u nás pripraveného nasledovníka Mustanga. Model Mistral sa teda do výroby nedostal, pre Slovensko nepriaznivú politiku Motokovu a Mototechny ako predajcu vozidiel v ČSSR. Postoj Motokovu, ako som spomínal, ktorý mal svoju politiku a tá nebola “kóšer” voči slovenskému výrobcovi bol taký aký bol. Bohužiaľ iný sprostredkovateľ pre export vtedy nebol. Myslím si, že predstaviteľom vtedajšej jedinej vládnej strany to vyhovovalo. Radšej sa rozhodli pre dovoz Simsonov, aby mohli zvýšiť objem exportu veľkých motoriek a iných komodít.
Vtedajšia politika už od konca II. Svetovej vojny bola taká, že startegické finálne výrobky sa mali vyrábať v Čechách a nie na Slovensku. Doménou Slovenska mala byť zbrojárska výroba, ťažký priemysel a výroba polotovarov pre podniky v Čechách v ktorých prebiehala finálizácia. Už Tomáš Garyk Masaryk chcel zo Slovenska spraviť poľnohospodársku krajinu.
Pionierkovú štafetu nášho expotru prevzalo teda Maďarsko a začalo od nás kupovať model 05 bez akýchkoľvek doplnkov. Neskoršie po modernizácii sa na maďarský trh dostala 20-ka s predĺženým kolenom, zníženou maximálnou rýchlosťou a len s jedným sedadlom a nosičom. Bol to identický model, ktorý sa vyvážal aj za veľkú mláku. Pre nás klasická 20-ka bola ponúkaná na maďarskom trhu ako Super M 20. Varianta so zníženou rýchlosťou bola teda pravdepodobne v Maďarsku zaradená medzi mopedy, či mokkicky a pravdepodobne mala aj mopedovské výhody, pokiaľ rýchlostichtiví amatérski úpravcovia neodškrtili motor a ten bežal potom normálne.
Pionier so zníženou rýchlosťou pre MLR |
Detail Super M 20 |
Maďarský trh mal narozdiel od nás iné podmienky, pretože bol bohatý na značky a relatívne boli dostupné aj doplnky. Maďari boli vždy dobrí obchodníci a preto si myslím, že kufríky a tašky, rôzne riadidlá, plexištíty, boli bežnou realitou nielen pre veľké, ale aj pre malé motocykle a mopedy. Keďže som detstvo prežil pri Lučenci, spomínam si na výlety do Maďarska. Tam sa to hemžilo mopedmi a motorkami z Ruska, Poľska, Juhoslávie, Východného Nemecka a samozrejme aj z kapitalistického sveta.
Mimo toho Maďari mali aj svoju výrobu motocyklov Panonia. Jazdilo sa tam za každého počasia a aj v zime. V jesennom období sa z hmly na mostoch ponad maďarské rieky vynárali zababúšení jazdci na Pionieroch a Babettách. Hluk dvojtaktov, najmä Pionierov, ktoré mali sýty zvuk bolo počuť obyčajne až z druhého brehu rieky. Spomínam si, že keď sme potrebovali niečo kúpiť na motorky, čo nemali dlhodobo v Mototechne, tak u južných susedov sa to dalo kúpiť prakticky vždy a nielen na motocykle, ale aj na autá.
Export pre MLR |
Dlho po našej dedine jazdieval jeden ujo na 20-ke s veľkou kovovodrevenou bedňou na mieste spolujazdca. Tradovalo sa, že tento objemný kus batožinového priestoru siahajúceho až k náboju zadného kolesa kúpil v Maďarsku a dokonca mu to prevádzkar preplatil. Keďže tento ujo bol kamenár, tak na Pionieri si vozil veškerý materiál a náradie. S odstupom času dostal nové približovadlo a síce Simsom skúter, ale vtedy už všetko vozil na zapriahnutej veľkej káre.
Ako som naznačil slovenská Babetta v MĽR bola hitom. Behali tam prakticky všetky modely počnúc jednorýchlostnými s pevným rámom bez zadných tlmičov a veľkými kolesami a končiac vtedajšími hitovkami. Bolo tam vidieť veľa minimotocyklov z Poľska, či Ruska. Maďarskí policajti využívali boxerbavoráky. Vždy ma to tešilo, že v takej tlačenici sa náš Pionier a Babetta nestratili, ale naopak. Dokonca pionierkové a babettové dielce sa objavovali na nákladných, či osobných trojkolkách pre rozvoz ovocia, či zeleniny, alebo ako invalidné trojkolky.
Invalidná Babetta trike |
Koncepcie týchto vozidiel boli naozaj rozmanité. Ložná plocha bola buď na zadnej náprave, v postranom vozíku na pravo, či ľavo od vodiča hlavne u Babiett, alebo na prednej náprave pred vodičom hlavne u Pionierov, ale aj Simsonov. V Maďarsku totiž nemala Jawa 350 také silné postavenie, tam ju v obľúbenosti predstihla ľahkonohá MZ s viacerými objemovými variantami. Pionier bol teda narozdiel od NDR v MĽR obľúbenejší. Tak ako na Sibíri, tak aj v Maďarsku bol zdrojom pre výrobu hospodárskych vozidiel.
Možno aj pre MLR |
Motocykle z Považia sa dostali prakticky ku všetkým naším susedom. Pioniere spolu s Mustangami jazdili aj v Rakúsku, nielen v Poľsku, Maďarsku, NDR a ZSSR. Mimo týchto susedov sa dostali do Bulharska a aj na iné kontinenty, do Lýbie, Kolumbie, či Austrálie. Teda aj tam všade sme boli úspešní so slovenským Pionierom a Mustangom.
Pridané: 06.02.2012 Autor: gilbert Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 35351 | Včera: 184068