Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 19.10.2010 Autor: egres2
Čitatelia: 27678 [Technika - Dobré Rady]
Jedna z najdôležitejších súčiastok motorky a zároveň aj jedna o ktorej sa vedú siahodlhé diskusie a polemiky.
Samotná reťaz ale potrebuje na prenos sily z motora na zadné koleso aj hnacie a hnané ozubené kolesá s ktorými tvorí jeden celok. Predpokladom na správnu a dlhodobú funkciu je presnosť s akou do seba zapadajú jednotlivé články reťaze a zubov na kolesách. Preto sa majú kombinovať len ozubené kolesá s reťazou, ktoré sú vyrobené podľa rovnakej normy aby bola zabezpečená dokonalá funkcia. Ďalšou dôležitou podmienkou je aby reťaz spĺňala aj pevnostné parametre statické aj dynamické vzhľadom na konkrétne sily, ktoré musí prenášať.
Tu by som chcel poukázať na najčastejšie chyby, ktoré sa robia pri výbere reťaze:
Kupuje sa lacnejšia reťaz, ktorá síce spĺňa rozmerovú radu, ktorá je určená pre daný typ motorky ale je „slabšia“. Má tenšie čapy, slabšie puzdra a hrúbku doštičiek. To má samozrejme za následok skoré vyťahanie reťaze a druhotné poškodenie ozubených kolies.
Zlá kombinácia reťaze a ozubeného kolesa.Úzke koleso. |
Moja reťaz. |
Na označovanie motocyklových reťazí sa používa norma JIS , DIN atď. kde je tromi číslami označená rozteč valčekov, šírka a pevnosť reťaze. Napríklad reťaz série 400 má rozteč 12,7 mm, série 500 má rozteč 15,875. Druhé a tretie číslo vyjadruje šírku medzi vnútornými doštičkami a zároveň aj pevnosť. Napríklad „20“ ( 420, 520) je šírka 6,35 mm, „25“ a „28“ ( 425, 528 ) je šírka 7,94 a „30“ a „32“ (430,532) je šírka 9,53. Čiže použitím „532“ namiesto predpísanej „528“ si zabezpečíme dlhšiu životnosť a zároveň aj väčšiu bezpečnosť proti roztrhnutiu. Samozrejmosťou je, že musíme spolu s reťazou vymeniť aj hnacie a hnané ozubené kolesá „532“ namiesto „528“ aby reťaz a ozubené kolesá dokonale zapadali do seba.
Pri výmene vyťahanej reťaze sa nemenia aj hnacie a hnané ozubené kolesá. To má za následok nedokonalé zapadanie valčekov do medzery medzi zubami .Valčeky majú veľkú vôľu medzi zubami, prichádza k „rázom“ pri prenose sily a tým k postupnému a rýchlemu zničeniu reťaze a ozubených kolies.
Ak je jasné, že reťaz dosluhuje, meníme zásadne spolu s reťazou aj obe ozubené kolesá. Ich cena je oproti reťazi podstatne menšia a je to lacnejšie ako meniť reťaz po kratšej dobe zničením starými ozubenými kolesami.
Panuje všeobecná predstava, že valčeky sa pri prechode zubami otáčajú okolo puzdra a preto sa majú valčeky namazať tak, aby sa mazivo dostalo medzi puzdro a valček. Medzera a aj vôľa medzi valčekom a puzdrom je pomerne veľká . Praktické mazanie tohto priestoru pozostáva z nastriekania veľkého množstva maziva na reťaz a to po zaschnutí naberie na seba, pretože je lepivé, množstvo prachu a zrniečok piesku a spolu vytvoria dokonalú „brúsnu“ pastu. Táto sa „usadí“ na zuby a valčeky a postupne ich obrusuje.
Valčeky sa pri prechode ozubením nepretáčajú. Jediné trenie, ktoré tu vzniká je medzi okrajom valčeka a stenou vnútornej časti doštičky. Valček totiž „stojí“ pretože ho sila, ktorá pôsobí pri ťahu zapiera o vnútornú časť zubu a doštička sa pootáča na polomere ozubeného kolesa proti kraju stojaceho valčeka. Preto jediné miesto, ktoré treba mazať je priestor medzi stenou valčeka a vnútornou časťou doštičky kde sa dotýkajú. V tomto ohľade je používanie sprayov, ktoré majú trysku nevhodné. Najlepšie je použiť spray, ktorý má tenkú trubičku. Takto sa nanesie mazivo len na tú časť vnútornej strany reťaze kde je to opodstatnené. Ostatné časti reťaze stačí len pretrieť handričkou na ktorú sa nastriekalo mazivo. Slúži jedine na to aby reťaz nehrdzavela.
Mazané miesto. |
Čistenie reťaze. Používaním rozličných „zaručených“ receptov ako vapka, petrolej, nafta a kefy sa dosiahne jedine mechanické poškodenie tesniacich krúžkov. Zmesou petroleja, nafty a „brúsnej“ pasty z odstraňovaného prebytočného maziva. Alebo fyzikálnymi vlastnosťami nafty a petroleja, dokonalá „vzlínavosť“ si prienikom týchto látok do priestoru medzi čapom a puzdrom „nariedime“ mazivo uzatvorené krúžkami pri opakovaných čisteniach do stavu, že tam vlastne ani žiadne nezostane. A tento stav sa dosiahne tým skôr ak k poškodeniu tesniacich krúžkov prispejeme mechanickým poškodením kefami a vapkovaním.
Čistenie reťaze mazanej podľa vyššie uvedených pravidiel a na miestach kde to má jediné opodstatnenie je jednoduché. Reťaz v podstate ani netreba čistiť, pretože nie je čo. Nie je na nej vrstva starého maziva a prachu. Stačí ju vyutierať suchou handričkou.
Viem, že bude veľa oponentov ale mne sa tento spôsob osvedčil čo potvrdzuje stav reťaze na mojej motorke.
Tu je vidieť že priestor je suchý a čistý |
Čistá reťaz |
Na zuboch po 14 000 km vidieť pôvodný povrch z výroby. |
Pridané: 19.10.2010 Autor: egres2 Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 104 | Včera: 248807