Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (85)  [Verzia pre tlač] Tlač

Meranie rýchlosti v doprave - Laserové merače a POLCAM

 Zdieľať

Pridané: 08.07.2010 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 25247 [Technika - Dobré Rady]

Často opakovaná otázka merania rýchlosti a riešenia priestupkov v tejto oblasti sa začiatkom sezóny ukazuje opäť ako aktuálna.

Od posledného článku, keď sme sa blysli informáciami o nových laserových meračoch značky LTI 20-20 UltraLyte Micro Digi-Cam, došlo k novým zmenám a nákupu nových prístrojov, respektíve technológií, ktoré stoja za zmienku.

 Ramer
Ramer

Laserové merače:

 LTI 20-20 UltraLyte Micro Digi-Cam
LTI 20-20 UltraLyte Micro Digi-Cam

Dôvod je jednoduchý, pôvodne sa zamýšľalo nakúpiť viac laserových meračov, najoptimistickejšie predpovede kulminovali na čísle 500 ks. Okrem staršieho typu laserového merača rýchlosti LTI 20-20 UltraLyte Micro Digi-Cam disponuje Polícia SR aj najnovším typom laserového merača - od rovnakého výrobcu - zariadením LTI 20-20 TruCam. Laserová časť Trucam-u je totožná s obdobným meračom TruSpeed, pričom zariadenie má navyše integrovaný GPS čip a kameru slúžiacu na videodokumentáciu priestupku. GPS slúži len na záznam polohy stanovišťa, nie na meranie z idúceho vozidla. Meranie je možné vykonávať len z pevného stanoviska. Zariadenie sa automaticky vypne ak obsluha vyberie SD kartu zo slotu. Funguje len so spárovanými kartami, čiže obsluha nemôže použiť svoje vlastné pamäťové karty.

 TruCam
TruCam

TruCam je malé, ľahké, 1,5kg vážiace zariadenie. Použitie je jednoduché a bez problémov je možné merať aj z ruky bez použitia statívu, čo neplatí pre každý laserový merač. Ako jeden z mála LIDARov pracuje s premenlivou frekvenciou impulzov s cieľom znemožniť detekciu a rušenie. Laser Interceptor je schopný tento merač spoľahlivo zarušiť od verzie riadiacej jednotky - CPU 7.10 a vyššie. Obdoba je i AntiLaser ALG 9 RX a tak isto Target LT-400. Ide o prvý kompaktný LIDAR s kamerou zabudovanou do samotného prístroja.

 TruCam
TruCam

 TruCam
TruCam

Zariadenie POLCAM:

Na našich cestách sa objavili štyri meracie autá vybavené zariadením POLCAM (police camera). Ich princíp je veľmi jednoduchý a v podstate vo svete to nie je žiadna novinka.

Musím podotknúť, že napríklad starý ,,dobrý,, Ramer 7 M ako i jeho vylepšený model Ramer AD 9 mal túto funkciu, len trošku na súčasnú dobu nadčasovú. Takže poďme k veci.

Meracie vozidlo je vybavené kamerou, ktorá dokumentuje dej pred vozidlom a do jej obrazu je vkladaný údaj o rýchlosti z kalibrovaného rýchlomera (použil som vyraz rýchlomer, pretože zariadenie meria rýchlosť a výraz tachometer nevystihuje správny terminus technicus daného zariadenia).

 POLCAM
POLCAM

Aby bolo meranie úspešné, je potrebné, aby meracie vozidlo zosynchronizovalo svoju rýchlosť s rýchlosťou meraného vozidla na úseku dlhom aspoň 100m, čo v podstate nie je až tak veľa a daná podmienka je relatívne ľahko dosiahnuteľná.

Pochopiteľne, nie je problém vybaviť vozidlo aj zadnou kamerou, technológia merania bude pre obsluhu trosku zložitejšia, ale výsledok bude pravdepodobne rýchlejšie dosiahnuteľnejší.

Zariadenie sa dá pre svoje konštrukčné prevedenie hravo namontovať na motocykel (v Čechách tento fenomén v praxi bežne funguje). Chybička krásy je asi len v tom, že zariadenie je namontované na policajných motorkách v požadovanom farebnom vyhotovení polície, takže je dosť možné, že si ho občas niekto všimne.

Na Slovensku sú týmto zariadením vybavené spolu štyri vozidlá. Dva Passaty R36, Golf a Mercedes AMG.

Vrátime sa ešte k spôsobu technológie zmerania rýchlosti spomenutými autami.

Bežná prax je taká, že meracie vozidlo ide predpísanou dovolenou rýchlosťou, alebo nižšou. Keď ho predbehne rýchloidúce vozidlo, vyrazí za ním, dobehne ho, vykoná meranie a ak je meranie úspešné, zapne výstražnú svetelnú signalizáciu s právom prednosti v jazde, ktorá ho oprávňuje prekročiť maximálne povolené rýchlostné limity. Zvukovou signalizáciou upozorní priestupcu, že má znížiť rýchlosť a zastaviť, prípadne ho predbehne a bez zvukových výstražných znamení (čiže maják bez sirény) zastaví, prípadne vyzve, aby ho v rámci bezpečnosti nasledoval na odstavné miesto, kde dôjde k samotnému riešeniu vzniknutého priestupku.

Bolo by to relatívne všetko v poriadku, pokiaľ by sa ale na začiatku neprišlo na skutočnosť, že aby meracie vozidlo vykonalo meranie, musí dobehnúť rýchloidúce vozidlo - priestupcu prekračujúceho maximálnu povolenú rýchlosť ďaleko väčšou rýchlosťou, než je rýchlosť priestupcu.

Má to ale háčik, že od toho okamihu kedy sa rozhodne k prenasledovaniu až po ukončenie merania nemá meracie vozidlo zapnuté výstražné svetelné a zvukové zariadenia oprávňujúce prekročiť dovolenú rýchlosť. Dôvod je jednoduchý, nesmie svoju funkciu prezradiť touto (pre niekoho) banalitou. Pre presnosť veci musím podotknúť, že v dobe keď sa rozhoduje, že bude niekoho stíhať za spomenutým účelom, nemá meracie vozidlo a ani jeho obsluha relevantný dôkaz z autorizovaného meracieho zariadenia, či skutočne vozidlo, ktoré hodlajú dobehnúť ide naozaj rýchlosťou, ktorá bude dokázateľná ako nebezpečné porušenie bezpečnosti dopravy na pozemných komunikáciách.

Odhad rýchlosti podľa oka obsluhy je síce veľavravný, ale ako dôkaz veľmi neobstojí. Dostávame sa do precedensu, že na dosiahnutie dôkazu musí meracie vozidlo spáchať taký istý priestupok, pripadne ešte záväznejší než je ten, ktorý vykonal samotný priestupca. Ak prihliadneme na skutočnosť, že nikto z ďalších účastníkov cestnej premávky nemôže ani len tušiť, že po tom, čo vedľa nich prefrčal niekto mimoriadne rýchlo, pokojne to môžeme nazvať výrazom zjavne nebezpečne riskujúc, bude po chvíli nasledovať ďalšie rýchlo idúce vozidlo, pre presnosť veci omnoho rýchlejšie vozidlo, čiže správajúce sa omnoho nebezpečnejšie, než to predchádzajúce.

Takže sa natíska otázka, či k odhaleniu priestupku nebola použitá pre okolie omnoho nebezpečnejšia metóda, ako bol priestupok samotný. Toto nie je právna analýza, ale len konštatovanie stavu veci.

Článok pre vás pripravili odborníci z antiradar.sk.

Pridané: 08.07.2010 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (85)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 88360 | Včera: 210481