Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 29.03.2010 Autor: kizuna
Čitatelia: 28431 [Technika - Dobré Rady]
Rozlišovanie typu motocykla a rizika. Keď letíte na motorke ako víchor a nemyslíte na nič než na jazdu, oproti vám sa rúti cesťák a ešte pred zákrutou sa zdravíte, už viete, čo vás cestou stretlo... Pan European alebo Goldwing. Perfektne ste prečítali znamenia počas vašej jazdy...
Predchádzajúci | Seriál článkov: Bezpečnosť na cestách | Nasledujúci
Rozlišovanie typu motocykla a rizika. Keď letíte na motorke ako víchor a nemyslíte na nič než na jazdu, oproti vám sa rúti cesťák a ešte pre zákrutou sa zdravíte, už viete, čo vás cestou stretlo... Pan European alebo Goldwing. Perfektne ste prečítali znamenia počas vašej jazdy, koľko bolo superšportov okolo vás, v akej farbe a v akom oblečení. Ale venujete svoju pozornosť aj iným znameniam? Ste schopní aj rizikové faktory čítať tak samozrejme a včas? Poďme si v tomto článku priblížiť čo sa to v nás deje, keď nerozpoznávame tak ako motocykle aj riziká.
Motorky sú s nami historicky už od roku 1800 a od počiatku po dnešok sa používajú na všetky možné činnosti. Od prevozu ľudí a tovaru, slúžia aj na zábavu, šport či relax. Dnes by sme asi nenašli miesto na svete, kde by kolesá motocyklu nezanechali svoju stopu. Určite nepatríme medzi najväčších používateľov a zatiaľ u nás nie je motocykel synonymom pracovného nástroja tak ako v iných krajinách. Čo máme ale všetci spoločné, je naše spojenie s dvomi kolesami na celý život. Ich použitie je už na nás, na našich potrebách a pocitoch. Nechcem ísť do úplnej analýzy prerozdelenia. Podstatné je, že ten pokrok vývoja je úžasný a priamo sa nás týka. Je synonymom našich potrieb, na ktoré bleskovo reagujú všetci výrobcovia.
Všetky cestovné stroje, ale aj cestné motorky sú určené na použitie na cestách a diaľniciach, čo ich rozdeľuje ďalej, je spôsob jazdy, kilometrový výkon, hmotnosť či životný štýl jazdca. Off-roady sa používajú mimo bežných ciest na skutočný adrenalín v kopcoch a po neprebádaných trasách. Každý typ motocykla je dnes možné kúpiť v rôznych vyhotoveniach s rôznym štýlom a s rozličnou veľkosťou. Treba si len vybrať. Ak si nebudete s výberom istí, navštívte stánky predajcov, výstavy s motocyklami, skúste si o nich prečítať a hlavne si na ne sadnite. Ten správny výber, budete cítiť vo vnútri!
A čo ďalej? Vstupnou bránou do sveta dvoch kolies je určite okrem dobrého kamaráta, dobrá autoškola. V nej sa postarajú o výuku príslušných predpisov a zákonov a odovzdajú jazdcovi, prvé skúsenosti s jazdou na motocykli. Spravidla sa jazdí v tandeme s inštruktorom. V závere je samozrejme aj samostatná jazda, pri ktorej musí každý predviesť spôsobilosť viesť motocykel, ale nakoľko sa tento kurz približuje skutočnej jazde?
Po dlhoročných skúsenostiach s jazdou sme presvedčení o tom, že jazdci by mali dostať doplnkový vzdelávací kurz. V okolitých štátoch musia motocyklisti zvládnuť mimo psychotestov jazdu zručnosti, ktorú získavajú na dvoj- až trojmesačných kurzoch. Z týchto skúseností čerpá aj motoškola SuperDRIVE, ktorá ponúka na Pezinskej Babe v Paddocku základný kurz jazdy na motocykli. Každý príde so svojou motorkou a nie len s čerstvým vodičákom. Veru tak, kurzu sa zúčastňujú aj jazdci, ktorí v sedle dvoch kolies strávili aj niekoľko rokov a majú za sebou aj niekoľko tisíc kilometrov. Ale od svojho motocykla chcú čosi viac! Pochopili, že bez ich účasti to nepôjde. Mimo ciest si tak nacvičia základné zručnosti. Čo tak začať vôbec správnym posedom, držaním tela a stroja s prechodom k handlingu (ovládanie motocyklu), nácvik krízových situácií ako vyhýbanie sa prekážke či núdzové brzdenie, ale aj rýchly slalom, náklon a prejazd v zákrute a konečne aj s kolenom. Všetky informácie, ktoré potrebujete na prežitie.
Len si prečítajte na motoride.sk, koľko strojov jazdí po našich cestách, ale koľko jazdcov dosahuje kvality ich stroja? Nehody na motocykloch patria k najťažším úrazom vôbec s dlhodobými následkami. Nie je dôležité, kde si jazdec samotný kurz spraví, to podstatné je jeho absolvovanie. Kým v zahraničí sa jedná o povinnú súčasť výuky nováčikov, u nás na to musí dozrieť každý motorkár. Musí mať chuť čosi zmeniť, zlepšiť sa a posunúť ďalej svoje skúsenosti na novú métu. Napríklad na kurze pre pokročilých jazdci často krát získavajú istotu prejazdom zákrut v extrémnych náklonoch a po kurze odchádzajú aj tí, ktorí tvrdili, že to nedokážu. Čo im dovtedy bránilo ísť dolu?
Samotná jazda na motorke nesie so sebou určité riziká, s ktorými sa pri jazde v aute nestretnete. Asi prvý základný rozdiel je nulová stabilita bez vyváženia stroja. Ak stojaci motocykel nebudete stabilizovať, padne na zem, nemá stabilitu štvorkolesového vozidla. Nestabilita je často krát dôvod havárii. Ďalším faktom je nulová ochrana, žiadne deformačné zóny ako má auto. Pádu teda vystavujete celé vaše telo. Funkčné oblečenie či airbag len zmenšujú následky po kolízii. Neovplyvníte teda ani smer ani rýchlosť pádu.
Skúste sa na to pozrieť z iného uhla, aj z väčšej vzdialenosti. Motocykle nie sú tak ľahko viditeľné ako osobné či nákladné automobily. Ostatní motoristi a najmä tí, ktorí nikdy nejazdili na motorke si len ťažko predstavia zrýchlenie a pochopia to vaše bleskové priblíženie sa v zákrute. Ďalší faktor, ktorý musíme zarátať my. Pozor treba dávať hlavne na križovatkách, v šere a v zastavaných zónach. Spýtajte sa sami seba: ,,Aký dobrý som ako vodič auta?" Česť výnimkám, väčšina vodičov však patrí medzi priemerných jazdcov, aj napriek tomu, že sú vnútorne presvedčení, akí sú v šoférovaní špecialisti.
Skúsenosti potvrdzujú, že vodiči, ktorí netrénujú počas kurzu školy šmyku na klzných plochách nevedia v šmyku pracovať s brzdou, volantom ani s plynom. Či viete jazdiť, teda nie je otázka dynamickej jazdy v rovnom úseku, ktorý neraz dokonale poznáte. Vráťme sa ale k vodičom. Väčšina z nich je priemer. To je fakt. Vzhľadom k tomu, že nikto nie je dokonalý vodič alebo jazdec, existuje vždy priestor pre zlepšenie. Usilovať sa o dokonalosť v jazde na motocykli však pre jazdca nie je snom, ale nevyhnutnou realitou. Koľkokrát ste si povedali pri jazde v aute, musím sa zlepšiť, cítim svoje rezervy? A ako je to s motocyklom? Ako vnímate teraz tie rozdiely?
Štatistika je jasná. Motocyklisti sú zapojení do tisícov nehôd ročne. Nie všetky nehody sú spôsobené priamo nimi. A častokrát doplácajú na správanie sa ostatných účastníkov premávky, áno aj chodcov. Nie je rarita, keď na prechod vbehne dospelý človek, ledva ubrzdíte a dotyčný vám ešte pohrozí. A preto motocyklista musí vždy myslieť len na vlastné správanie a spoľahnúť sa musí vždy len a len na seba. Aj keď je možné znížiť mieru vlastného rizika, bezpečnosť cestnej premávky je zodpovednosť každého z nás.
Zamýšľali ste sa už niekedy nad tým, aké riziko podstupujete? Každý z nás žije s vlastnou štatistikou, kontrolujeme vlastné rozhodnutia a máme teda plnú zodpovednosť za naše činy. Mnoho krát sa stane, že nebezpečenstvu unikneme len o vlások. Najčastejšie prichádzame do styku s rizikom pri jazde autom. Pokiaľ ste typ, ktorý pravidelne navštevuje poisťovne, treba dať pozor na podobné správanie sa pri jazde na motocykli.
Tak málo sa nad tým zamýšľame a pritom pri dopravných nehodách zahynulo viac osôb než za všetky vojny sveta. Čakali by ste to? Vo všeobecnosti denne prijímame celý rad rizík. Niektoré sú vážnejšie, niektoré nie. Skúste si teraz riziko predstaviť ako rebrík, ktorým si pomáhame dosiahnuť veci vysoko nad nami. Predstavme si teraz tento rebrík opretý napríklad o strom alebo o múr. Vyjdete na prvú priečku a skočíte z neho na zem, len niekoľko desiatok centimetrov, potom druhá priečka a hop opäť skočíte na zem, a tak ďalej tretia a štvrtá priečka. A piata priečka? Poznáte niekoho, kto sa vyšplhá až na priečku oveľa vyššie ako vy a zoskočí na zem? Úplne hore? Sú takí! Vy ale zostanete len na tej vašej priečke, zvolíte si mieru, kde sa ešte cítite bezpečne. Je to tak. Niektorí ľudia sú schopní prijať vyššie riziko, ako iní. Zvážia to a skočia. Je dôležité, aby o svojich skokoch premýšľali a teda premýšľali o rizikách, ktoré sú ochotní prijať. A tak je to aj s motorkami. Len vtedy ak premýšľate o rizikách samotnej jazdy v premávke, môžete ovplyvniť rôzne faktory prichádzajúce pri jazde. Ako náhle ste si vedomí rizík spojených s jazdou na motocykli a pokiaľ sa rozhodnete, že je čas naučiť sa riziko zvládnuť, nebezpečenstvo môže byť Vami priamo riadené.
Rebrík rizika. Každá jeho priečka predstavuje mieru - rizikový faktor. Vyššie priečky sú faktory s väčším rizikom, nižšie priečky sú faktory spôsobujúce menšie riziko. Dobrý jazdec udrží množstvo vysoko rizikových faktorov vždy na uzde! |
Každý jazdec prijíma počas jazdy výzvy a konfrontuje ich s dôsledkami svojho správania. Znamená to totiž prijatie osobnej zodpovednosti za následky. Dobré a zlé rozhodnutia majú ďalej za následok rozvoj zručností a úsudok. Po prvom páde v zákrute bude váš nájazd o poznanie pomalší a u niekoho výrazne, výrazne pomalý.
Poznať to, čo spôsobuje občas náš skrat je potrebné pri rozhodovaní sa v zložitej situácií. Ako by ste odpovedali na otázku: "Čo je hlavnou príčinou nehody na motorke?" Existuje niekoľko možností, ako túto otázku zodpovedať. Možno ste mysleli, že rýchla jazda, nepozornosť, rozptýlenie, pitie alkoholu alebo nedbanlivosť. Všetky odpovede sú správne, ale prečítajte si nasledujúci scenár nehody a uvidíte, či je možné určiť hlavnú príčinu havárie.
Jazdec ide po vidieckej ceste o 17:00 hod v popoludňajších hodinách. Smeruje priamo domov po namáhavom dni v práci. Stále premýšľa o niektorých projektoch – o práci, ktorú nedokončil. Myslí na to, čo nie je hotové a rozhodne sa, že zvyšnú prácu dokončí zajtra.
Tento jazdec prejde ľahkým oblúkom z vedľajšej cesty na križovatku a ďaleko pred sebou má pomalé auto. Len ťažko vníma, či sa hýbe, alebo či stojí. Rozhodne sa predísť ho, vykloní sa, pridá, ale v tom vozidlo vybočí doľava. Už je neskoro! Motocykel končí vo dverách auta.
Vyvrcholenie? Auto je celé rozbité a náš jazdec leží na zemi. Žije vďaka prilbe, ale celé telo má dobité.
Vyšetrovanie ukázalo, že vodič auta bol mladý muž, ktorého rozptyľovalo do očí zapadajúce slnko. Alkohol nebol zistený a ani nepovolená rýchlosť.
Otázka je, čo bolo hlavnou príčinou tohto zlyhania?
Vzhľadom na to, že existuje viacero faktorov, je ťažké určiť hlavnú príčinu. Takže poučenie z pádu je rovnaké ako pri väčšine zlyhaní a to, že nehoda má zriedkavo jedinú príčinu. Zakaždým sa totiž jedná o interakciu viacerých faktorov, ktoré sa hromadia a v určitom okamihu sa spoja tak, až vznikne nehoda.
Mnoho bezpečnostných profesionálov nerado používa slovo ,,nehoda". Nehody sú totiž predvídateľné a možno im predchádzať. Ako mohlo byť vyššie popísanej nehode zabránené? Ak by bol jasný deň, zabránilo by to oslepeniu slnkom? Alebo si mal dať vodič auta okuliare a venovať viac pozornosti vozidlám za ním? Alebo by bolo lepšie, keby motorkár predvídal neskúseného vodiča pri pomalej jazde? Možno mohol zatrúbiť za predpokladu, že takto upozorní vodiča v aute?
A jazdec? Možno mal nechať prácu v práci a byť menej zaujatý udalosťami z dňa. Jeho reakcie by boli oveľa rýchlejšie. Výsledok je však nehoda, ale! Ak by sa nám podarilo odstrániť čo len jeden jej faktor, malo by to za následok predídeniu samotnej zrážky a nenapadlo by nás to 5 sekúnd po páde.
Reťazec nehody - na tomto obrázku si ukážeme, ako pracuje reťaz nehodovosti. Je to diagram rizikových faktorov štyroch kategórií (tmavé časti reťaze) tvoriace spojený reťazec udalostí. Odstránenie jediného faktora preruší reťazec a môže tak zabrániť zrážke. Do akej miery ovládate jednotlivé časti vašej vlastnej reťaze? |
Už ste mali niekedy namále? Čo sa stalo, že ste sa vyhli nehode? Zvyčajne sa vyhnete riziku vlastnou akciou, ale zvládnu to len dobre pripravení jazdci. Len tí, čo trénujú, sú schopní zvládnuť riziko, alebo predpokladať priebeh napr. šmyku. Riziká nehody sú všade okolo nás, ale len niektoré z nich ohrozia priamo nás. Dobrí jazdci sú pripravení tieto riziká rozpoznať, všímajú si, čo sa deje okolo nich.
Motoriek rozpoznáte stovky v sekunde, ale rozpoznávate v sekunde aj možné riziko. Nebezpečenstvo môže byť pre nás čokoľvek od špiny na ceste a prachu, cez zapadajúce slnko až po nepredvídateľnú lesnú zver. Niekedy je to len o jedinom faktore, ktorý spôsobí nehodu a inokedy je to sled po sebe idúcich faktorov, ktoré nám neraz narobia množstvo ťažkostí.
Musíme preto hľadať reťazec udalostí a prerušiť ho tak, aby sme sa vyhli nehode poprípade zmiernili jej následky. Niekedy stačí odstrániť jeden a zabránime pádu, ale lepšie je neustále držať množstvo faktorov na minime, čo je najlepší spôsob, ako byť zodpovední za nezvládnuteľné riziká.
Čo vás napadne, ak sa vás spýtam, či ste dobrí motorkári? Je to ten, kto rešpektuje zákony? Je to ten, kto má lepšie jazdecké schopnosti? Je to jazdec, ktorý jazdí v zákrutách ladne a rýchlo, alebo je to ten, kto jazdí pomaly a predpokladá nebezpečenstvo? Alebo je to ten, kto ešte nemal nehodu?
Akékoľvek definície zodpovedajú vášmu obrazu ,,dobrého motocyklistu", kľúčovým prvkom u dobrých jazdcov je v prvom rade túžba a motivácia, aby rozhodli o znížení rizika nehody pri jazde. Tomu pomáha len tréning a teda vynikajúce jazdecké zručnosti.
Ak si to rozoberieme ďalej, základným rysom všetkých dobrých jazdcov je, že každý z nich má stratégiu, spôsob uvažovania a plánovania, aby sa vyhli problémom. Pretože len dobrý motocyklista znižuje faktory, ktoré vedú k problémom s použitím stratégie. Zodpovednosť jazdy je viac ako len mať dobré schopnosti a viac ako mať dobrý prístup. Musíte mať myslenie ako herci. To znamená, že neustále si premietate v hlave film o vzhľade a následkoch vašich akcií. Je to mentálna príprava, ktorá pomáha znižovať riziko. Všetky fyzické aktivity majú riziko. Je dôležité si uvedomiť, že riziká sa dajú len zriedkakedy úplne eliminovať, ale môžu byť riadené alebo aspoň minimalizované. Jedným z najlepších spôsobov, ako riadiť riziká, je najprv znalosť potenciálnych rizík a druhý mať konkrétny plán pre ich minimalizáciu.
Je to úplne jednoduchý a účinný postup pri jazde. Vidieť – vyhodnotiť – vykonať! Nič zložité.
Je to stratégia, ktorá vám pomôže pochopiť, čo sa deje v premávke. Podporuje vaše jazdecké plánovanie. Vidieť – slúži na vyhľadávanie rizikových faktorov, ktoré by mohli viesť k rizikovým situáciám - nehodám, vyhodnotiť je potrebné, do akej miery môžu faktory ovplyvňovať vytvárané riziká a vykonať znamená podniknúť všetky opatrenia na udržanie vlastnej bezpečnosti.
Opýtajte sa sami seba otázky ako: Čo v prípade, ak ma vodič nevidí? Čo ak je v zákrute štrk? Čo ak mi nedá auto prednosť na križovatke? Zjednodušene povedané, musíte neustále analyzovať prostredie, v ktorom sa nachádzate. Je potrebné predstaviť si rebrík rizika a rozhodnúť sa. Vaše rozhodnutie sa počas jazdy mení, pretože reťaz rizika neustále pracuje, len vy z nej neustále vyhadzujete telieska - vaše rizikové faktory. Ide o nekonečný kolobeh, jazdíte a reťaz sa točí. Keď stratíte pozornosť, alebo podporíte jeden faktor pred iným, reťaz sa začne napínať. S „tromi V” máte poslednú možnosť udržať reťaz len a len napnutú a postupne robiť všetko preto, aby sa neroztrhla.
Spoločnosť SuperDRIVE, s.r.o. je lídrom v poskytovaní komplexného tréningového programu a doplnkového vzdelávania pre vodičov na Slovensku. Vo filozofii SuperDRIVE je na prvom mieste bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Doplnkovým vzdelávaním – tzv. „školou šmyku“ učíme vodičov špeciálnym jazdeckým zručnostiam. Divízia SuperDRIVE Moto sa venuje profesionálnemu vzdelávaniu jazdcov (Motoškola) od základov až po školu superšportu. Spoločnosť Honda Slovensko je hlavným partnerom SuperDRIVE Moto pre sezónu 2010. Spolu robíme viac pre vašu bezpečnosť!
Pridané: 29.03.2010 Autor: kizuna Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Bezpečnosť na cestách | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 64298 | Včera: 226619