Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (20)  [Verzia pre tlač] Tlač

Zváranie plastových dielov zase trochu inak

 Zdieľať

Pridané: 24.11.2008 Autor: preboha
Čitatelia: 17222 [Technika - Dobré Rady]

Článok, ktorý ponúka zopár základných informácií k oprave plastových dielov.

Prvým podnetom k oprave plastu je, ako všetci vieme, cena nového dielu. Oprava má význam, ak je spoľahlivá a cenovo prijateľná. Cena opravy nebýva problém, spoľahlivosť opravy už problém je, pretože vyžaduje potrebné znalosti, zručnosti a náradie. Náradie kúpite bez problémov, technologický postup uvediem v článku a zručnosť budete musieť získať dlhoročnými opravami.

Prvým z možných spôsobov je lepenie. Ako je možné zistiť v diskusii na motoride, počet srandistov je pomerne vysoký a popisované metódy sú prejavom zúfalstva diskutujúcich. Už názov lepidla (sekundové) hovorí, že drží iba sekundu, ale ako sa zdá, tento fakt málokomu prekáža. Ostatné lepivé tmely a rôzne silikóny je možné použiť iba tam, kde je možné prasklinu plošne podlepiť z vnútornej strany a takýchto prípadov býva poskromne. Po nalakovaní sa prasklina za pár dní znovu objaví.

Pre 95 percent všetkých opráv je potrebných zvarenie. Plast je termoplast, takže sa roztaví, kedykoľvek, keď je zohriaty na príslušnú teplotu. Podmienkou úspechu je zvárať identické materiály, dodržať čistotu v mieste zvaru a použiť správnu teplotu. Ohrev musí byť pomalý a rovnomerný. Rýchly ohrev nie je pre výkonnú teplovzdušnú pištoľ problém, ale je bezpečnou zárukou neúspechu. Nízka teplota vedie k studenému spoju – výsledok: neúspešná oprava. Vysoká teplota prehreje materiál, ktorý zmení chemické vlastnosti – výsledok: neúspešná oprava. Prídavný materiál musí zohľadňovať hrúbku steny opravovaného dielu.

Na väčšinu opráv stačí teplovzdušná pištoľ. Ideálna je tá, ktorú ponúkajú za 1500 Sk v predajni pre rádioamatérov aj s nástavcami. Má plynulú reguláciu teploty a množstva vzduchu. Vyzerá asi takto:

Výsledok opravy je závislý od zručnosti a skúseností zvárača. Opravovaný diel môže vyzerať katastroficky:

Alebo menej katastroficky:

Blatník bol popraskaný, v strede bola diera. Diel je vyrobený z materiálu ABS, ktorý je rozpustný v acetóne, takže je možné rozpustením úlomkov ABS pripraviť lepidlo ktoré zalepí vlasové praskliny. Acetón odvetráva niekoľko dní, takže s lakovaním treba počkať.
Na opravu diery bola použitá záplata vytvarovaná za tepla, orezaná na píslušný tvar, vložená a zalepená pripraveným lepidlom. Ak by sa diel zváral (napr. spájkovačkou) došlo by ku skrehnutiu materiálu a k prasknutiu po nejakom čase.

Oprava klasického auto – moto dielu môže vyzerať aj takto:

K tomu ale treba okrem vybavenia za pár korún niekoľko rokov praxe, takže dobrá rada na záver: nelepte doma, nepoužívajte spájkovačky, lamináty a ostatné zázraky. Opravu hodín treba zveriť hodinárovi, opravu telesnej schránky doktorovi a opravu plastového dielu opravárovi s praxou.

Pridané: 24.11.2008 Autor: preboha Zdieľať

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (20)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 94590 | Včera: 160015