Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 04.08.2008 Autor: zeze
Čitatelia: 10712 [Mototuristika - Európa - Cestopis]
Caprile – Selva – Pescul – Forcella Staulanza 1766m – Zoldo Alto – Forno – Longarone – priehrada/roklina Vaiont – Passo di San Osvaldo 827m – Claut – Barcis – roklina Cellina – Barcis – Bosplans – Forcella di Pala Barzana 870m – Poffabro – Navarons – Tramoni di Sopra – Forcella di Monte Rest (Passo Rest) 1052m – Forcella di Priuso 863m - Ampezzo – Villa Santina – Tolmezzo – Chiusaforte – Pontebba (A23) – Tarvisio – Villach – Klagenfurt – Bad St.Leonhard – Obdacher Sattel 954m – Obdach – Zeltweg – Knittelfeld – St.Michael, 467km
Do sedla Forcella Staulanza vyrážame ešte v tieni východu slnka |
Forcella Staulanza, sedlo a pohľad na juh |
Krása tohto sedla na úpätí legendárneho skalného masívu Monte Pelmo (3168m) nám berie dych a dojem je umocnený samotou a kvalitným asfaltom. Už pri stúpaní do sedla vidím, že som sem mal prísť už dávno a celá severná rampa to len potvrdzuje. Po Selle di Lanza je Staulanza teda ďalšie nové sedlo a neočakávane krásne.
Nasleduje dlhší presun dolinou do mestečka Longarone a odtiaľ stúpanie k 261m vysokému priehradnému múru (bývalej) priehrady Lago di Vaiont, ktorý vidno už doliny v úzkej rokline a prístup k nemu je možný po zaujímavej serpentínovej ceste, ktorá končí tunelom v kolmej stene.
Priehradný múr Vaiont zvnútra – ten „kopec“ uprostred priehrady je zosuv, obrastený medzičasom viac ako 40ročnými stromami |
Priehradný múr žiaľ dnes už tvorí iba smutný pomník tragických udalostí z 9.októbra 1963. Vtedy sa masa 270 miliónov kubických metrov zeminy zo susedného masívu Monte Toc (v dĺžke niekoľkých kilometrov!!!) po podmytí vodou z priehrady zosunula do naplnenej priehrady a následná prívalová vlna, ktorá prešla cez múr v množstve asi 50 miliónov metrov kubických vody, zmietla mestečko Longarone ako tsunami.
Oficiálne údaje hovoria o 1917 (!!) obetiach iba v meste Longarone (kde zahynul každý 10.obyvateľ), presný počet sa nikdy nepodarilo zistiť, ale najpesimistickejšie odhady sa blížia k číslu 4000. Zosunutá pôda rozdelila priehradu na 2 polovice a tá sa samozrejme stala nepoužiteľnou. Priehradný múr (ktorý sa pri katastrofe nepoškodil) zostal ako memento a pomník ku ktorému chodí veľa turistov trošku sa zamyslieť nad životom v „technickom veku“.
Priehradný múr Vaiont zvnútra – tentoraz pohľad od východu. Priehradný múr mal pôvodne výšku až 265m, takže zasypané obrovským množstvom zeminy je aj celé dno |
Krátko to urobíme aj my a pokračujeme cez tichý Passo di San Osvaldo (817m) s kvalitnou východnou rampou a westernovskú roklinu Cellina do Bárcis, za ktorým na nás cestou cez Bosplans čaká ďalšie príjemné prekvapenie – zašité sedlo Forcella di Pala Barzana (842m) .
Západná rampa Pala Barzana je úžasná, buď úzke kľukaté serpentínky v lese, alebo tu a tam vynorenie sa z lesa a takéto scenérie |
Západná rampa je asi 2m úzky, pozakrúcaný asfaltík (celkovo 16 serpentín), vedúci akoby cez arborétum listnatých stromov, ktorých vôňa pri (vynútenej) pomalej jazde sa prediera do prilieb. V závere stúpania sú k dispozícii pôsobivé výhľady na hrebene na západe. V osamelom sedle, v ktorom nie je nič okrem pamätníka, križovatky turistických chodníkov a akéhosi starého prístreška na gulášku, dávame obed v prírode.
Pridané: 04.08.2008 Autor: zeze Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 275218 | Včera: 184749