Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 27.02.2008 Autor: DucatiST4s
Čitatelia: 52640 [Technika - Úpravy motocyklov]
Možno ste už niekedy rozmýšľali nad problematikou ladených výfukov. Mojím cieľom je jednoduchým popisom a obrázkami poukázať na niektoré otázky.
Možno ste už niekedy rozmýšľali nad problematikou ladených výfukov. Mojím cieľom je jednoduchým popisom a obrázkami poukázať na niektoré otázky.
Sériový výfuk je časť motocykla, bez ktorej by sme nemali možnosť zamilovať sa do zvuku svojich miláčikov. Aj sériovo namontovaná koncovka ladí svojím zvukom a dizajnom. Tento diel je v dnešnej dobe čoraz viac ekologickejší. Snaží sa chrániť Zem a zároveň šetrí bubienky našich uší. Kvôli tomu naberá na hmotnosti a cene. Okrem týchto nevýhod uberá z výkonu motocykla a páli nohy ;-))).
Ladený výfuk je časť motocykla, bez ktorej by nám nestáli chlpy na tele. Ten sa DB-killermi (vložkami) tvári byť spôsobilí prevádzke na komunikáciách, no kto si ich ponechá? Chvála Bohu nás motorkárov nie je až tak veľa a preto hrešíme a znečisťujeme ovzdušie. Odmenou je pre nás sýty, hlboký, vysokootáčkový spev koní. Svojou hmotnosťou odľahčí moto o cca 5-10kg a pri správnom vyladení motocykla dodá 3-10% na výkone (podľa typu mašiny). Pozor namontovaním koncovky môžeš o tie percentá kľudne prísť. Preto odporúčam konzultovať montáž výfukových systémov so serióznou firmou s motobrzdou.
Vnútro sériovej koncovky obsahuje množstvo prepážok, filtrov, ktoré zachytávajú spaliny a tlmia hluk. Samozrejme obrázky sú schématické, to znamená, že každý výrobca má iný systém riešenia.
Rez výfukom Schématický rez |
Vnútro ladenej koncovky. Prevažná väčšina výrobcov preferuje tzv. „holú rúru“. Ak nie je odpor, sú decibely. Rúra je na rozdiel od sériového výfuku obalená masívnym izolantom (vlny minerálne, sklenné apod.), preto na ladenom výfuku nie je až tak často vidieť roztavené podrážky. Prípadne existujú aj výfuky s premenlivým priemerom alebo so stanovenými „ladenými prepážkami“.
Holá rúra obalená izolantom |
Existujú nespočetné možnosti, preto rozdelenie bude základné.
Podľa uchytenia:
Hovoriť o výhodách je nepodstatné. Prevažne je to stanovené výrobcom, aký systém preferuje.
Podľa umiestnenia:
Pod sedadlom Bočné umiestnenie |
Umiestnením výrobca kopíruje nie len trend dizajnérov. Hlavnú úlohu hrá dĺžka potrubia kolektorov a ich tvar. Nie vždy je možné vhodne poskladať tieto rúrky tak ako by si to výrobcovia priali. Nakoľko najdôležitejším faktorom je rozmiestnenie hmotnosti do ťažiska, predpokladám, že sa začnú objavovať výfuky pod motocyklom (kvôli normám budú stále ťažšie). Vidieť to napríklad na RC8. Prednedávnom ich tlačili pod sedadlá, momentálne sa robia krátke koncovky.
Podľa materiálu:
Tu je rozhodujúca cena. Osobne preferujem carbón, ktorý je najmenej vodivý. Pri kúpe titánovej koncovky montujte výfuk s rukavicami (neostanú Vám otlačky prstov). Pozor na imitácie, ktoré sú označované ako carbón, ich cena má byť podstatne nižšia.
Podľa tvaru:
Na mojom motocykli je výfuk spojený so zvodom. Ak chcem ladenú koncovku, musím ho odrezať?
Nie u ladených výfukov je súčasťou balenia medzizvod, ktorý sa napojí na hlavné kolektory (zvody).
Musím si doobjednať príslušenstvo ako je objímka a spojovacie prvky?
Nie, v balení je všetko čo potrebujete k namontovaniu novej koncovky. (samozrejme sú prípady, kedy v balení nemusí byť tesniaca pasta a pod.)
Čo znamená E- číslo (EG/ABE)?
E- číslo znamená, že koncovka s týmto označením je v súlade s vyhláškou a je prípustná na komunikácie. (z nemčiny ABE = "allgemeiner Betriebserlaubnis")
Čo znamená označenie Racing?
Racing znamená že výfukový systém, prípadne koncovka je určená iba na okruhy. Možete sa stretnúť s označením NOT FOR ROAD USE. Nemá povolenie na komunikácie.
Čo znamená "bolt on", "screw on" a "slip on"?
Pod "bolt on respektíve screw on" rozumieme koncovky, ktoré sa skrutkujú na originálny medzizvod. Pod "slip on" rozumieme koncovku, ktorá sa nasúva s medzizvodom na originálne kolektory.
Po namontovaní výfuku musím síť na STK?
Nie.
Čo mám robiť, ak mám EXUP ?
Pri odstránení povodného systému je potrebné odpojiť riadicu jednotku od valcov. Servomotor nesmie byť odstránený. Existuje možnosť prestavenia jednotky CDI.
Je rozdiel vo zvuku pri hliníkovom, nerezovom, titánovom, carbónovom…výfuku?
Nie, plášť výfuku nemá vplyv na zvuk.
Ak pasuje koncovka z CBR 600 na YZF 600 je to povolené, alebo mi to uškodí?
Výrobcovia sa tomu vyhýbajú. Samozrejme ak pasujú, nemôže sa nič stať.
Čo sa stane ak odstránim DB-killer?
Koncovka bude hlasnejšia, ale výkon tým nezvýšite. Pozor v zahraničí môžete dostať mastnú pokutu.
Všetko je o vkuse a objeme peňaženky. Niekto rád menšie, niekto rád väčšie, no oba majú rovnakú funkciu ;-))). Momentálne som neriešil problematiku ladených kolektorov, filtrov, nastavenia máp riadiacich jednotek, power commanderov, trysiek a iných tunning doplnkov. Takýto článok by bol na dlhšie čítanie. Nejaké informácie spolu s krivkami priebehov výkonu a krútiaceho momentu sú na mojej stránke msplanet.sk . Ak budem mať čas, doplním potrebné info a snáď pomôžem aj bahniakom.
Pridané: 27.02.2008 Autor: DucatiST4s Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 25020 | Včera: 241727