Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 09.11.2007 Autor: kukolarik
Čitatelia: 32700 [Technika - Dobré Rady]
Idete po ulici a počujete čosi vrčať, obzriete sa a vidíte skúter. Áno, je ich čoraz viac a viac, majú elegantné, často aj športové farby či tvary.
Prepletajú sa medzi autami, jazdia vždy a všade, parkujú po chodníkoch a zosadajú z nich mladí aj starší. Mnohí ich zatracujú, niektorí podceňujú, ale stále viac a viac sa využíva. Čo to vlastne je ten skúter?
Skútre tu boli odjakživa, len sme si to akosi neuvedomili. Či už legendárny Simson alebo staručká babeta, všetko by sme mohli zaradiť do tejto kategórie. Vtedy mali oficiálny názov moped a preto aj v dnes niekto skúter nazve mopedom. Teoreticky správne, prakticky je to čosi iné. Nezabudnuteľná je legendárna CeZeta, Manet 100 alebo Tatran 125, ktorý v tom čase predbehol dobu. Za zakladateľa skútrov sa považuje spoločnosť Vespa, ktorá ako prvá začala vyrábať stroje, ktoré sa mierne podobajú tým dnešným. Mimochodom, táto spoločnosť ich dodnes vyrába a drží si svoj retro štýl.
Keeway Matrix |
Všeobecná definícia skútra hovorí o motocykli, ktorý má prevažne konvexný rám a malé kolesá. Samozrejmosťou je kapotáž, ktorej účelom je nielen ochrana vodiča, ale aj tvorbu úložného priestoru či dizajnu. Automatická prevodovka v podobe variátora je taktiež jedným hlavným znakom. A to sú vlastne hlavné body, čím sa odlišuje od skutočnej motorky s veľkými kolesami, manuálnou prevodovkou či takmer nulovým úložným priestorom. Navyše, aj v horšom počasí sa dá bez problémov absolvovať kratšiu trasu, čo na veľkej motorke môžeme považovať za takmer nemysliteľné.
Skútre sú vymyslené ako jednoduché stroje a skonštruované tak, aby boli takmer bezúdržbové a jednoducho ovládateľné. Sú teda vhodné pre každého, bez rozdielu pohlavia, výšky či váhy. Určené sú najmä do mesta, ako „približovadlo“ do upchatých mestských ulíc s minimálnou možnosťou parkovania. A samozrejme do dobrého počasia! Toto je teoretický pohľad, pozrime sa na ne z praktického uhla.
Honda SH300 |
Skúter je poháňaný zvyčajne benzínovým motorom. Áno, sú prototypy s dieselovým či elektrickým pohonom, no je ich tak málo, že v skutočnosti sa na reálny trh ešte nedostali. V minulosti išlo o dvojtaktné motory, dnes sú skôr výnimkou, a ich miesto prebrali modernejšie štvortakty, ktoré sú viac šetrné k životnému prostrediu.
Všeobecne sa skútre vyrábajú od najnižšej kubatúry 50 ccm až po tie najvyššie okolo 650 ccm. Rozdiely sú najmä vo výkone, rozmeroch a cene. Väčšina, ktoré na našom území „behajú“ sú malé päťdesiatky, nazývané aj „poldecáky“. Vhodné sú do menšieho mesta a do blízkeho, skutočne blízkeho okolia. Ich maximálna rýchlosť sa pohybuje na hranici do 50 km/h, čo postačuje na pohodlný prejazd mestom, ale na nejaký výlet do vzdialenosti väčšej ako 20 km zabudnite. Vodičské oprávnenie získa aj junior od veku 15 rokov.
Akúsi hranicu tvorí kubatúra 125 ccm. Na takýto stroj je už potrebné mať rozšírený vodičský preukaz. Totiž bežne k skupine B (osobný automobil) dostanete oprávnenie pre motocykel do 50 ccm. Je to snáď najväčší zápor tejto triedy, pretože vodičský preukaz stojí čas, ktorý si v dnešnom ubehanom svete si nájde skutočne málokto. A samozrejme financie. Veková hranica je v tomto prípade je od 16 rokov, pričom výkon nesmie presiahnuť 11 kilowattov. V každom prípade, skútre s takouto kubatúrou sú vhodné aj do veľkomesta, nestratí sa ani na diaľničných obchvatoch a maximálna rýchlosť sa pohybuje okolo 100 km/h. Výlety sú bez problémov aj vo dvojici a nejakých 50 až 100 kilometrov je celkom reálnych. Tieto skútre sa nazývajú aj „osminkové“.
Od triedy 250 kubických centimetrov začína kategória „maxiskúter“. V prvom rade je potrebné mať vodičský preukaz na veľkú motorku, ktorý je obmedzený vekovou hranicou od 21 rokov, prípadne 18 rokov, pokiaľ je motor do 25 kW. Ich výkon je porovnateľný s menšími klasickými motorkami. Sú elegantné a pohodlné, určené skôr na dlhšie cesty, ako na klasické krátke trasy v meste. A navyše, v meste nie sú až tak vhodné, nakoľko ich rozmery a obratnosť je prispôsobená skôr prejazdom mesta pri dlhších výjazdoch, ako dennému prepletaniu sa v zápchach. Ľudia, ktorí kupujú takúto kategóriu patrí medzi skúsených motorkárov, ktorí veľmi presne vedia, čo od toho-ktorého stroja požadujú.
Väčšina skútrov na uliciach má motor vykrmovaný karburátorom, ale akceptovateľné emisie európskej únie sa stále znižujú, preto prichádza na rad vstrekovanie. Má síce nižšie emisie, menšiu spotrebu a o čosi vyšší výkon, ale jeho oprava v bežných domácich podmienkach je takmer nemožná.
Medzi základnú výbavu skútra patrí kvalitná kapotáž. Jej hlavnou úlohou je chrániť jazda pred nečistotou, dažďom a vďaka premyslenej aerodynamike aj vetrom. Skúter je určený skôr na menšie vzdialenosti, preto sa predpokladá „civilné“ oblečenie. Niektoré modely ponúkajú bočný stojan, ktorý dobre poslúži pri krátkej prestávke, hlavný stojan je predsa len bezpečnejší pri dlhšom odstavení. Úložný priestor pod riadidlami slúži na odloženie drobností (peňaženka, mobilný telefón) počas jazdy. Odklopením sedadla sa ukáže priestor pre prilbu. Každý model ponúka ako voliteľné príslušenstvo zadný kufrík, ktorý si môžete zvoliť podľa vašich potrieb. Mala by sa doň zmestiť prilba pre spolujazdca, prípadne nejaké ošatenie v prípade zlého počasia. Prvok, ktorý snáď nikdy nezmizne je klasické „uško“ pre zavesenie tašky pred nohy jazdca. Keďže na skútri sa sedí ako na stoličke, na takzvaný „ženský spôsob“, je to ideálne miesto pre tašku s nákupom, ktorú pridržíte kolenami.
Yamaha X-MAX 125 |
Tieto stroje sú určené širokej verejnosti a nie špecifickej skupine záujemcov, preto je ovládanie prispôsobené tak, aby to bolo čo najjednoduchšie. Počas jazdy neobsluhujete spojku, ani radenie rýchlostí, všetko za vás zaobstará automatika. Pravou rukou otočíte rukoväťou plynu a už idete. Predná a zadná brzda je riešená veľmi podobne ako na bicykli – páčkami. Smerovky máte presne umiestnené pre palec ľavej ruky. Uprostred vás palubná doska, ktorá je veľmi podobná tej v automobile, informuje o všetkých dôležitých prvkoch, ktoré počas jazdy potrebujete. Predný reflektor vám ožaruje cestu, koncové svetlo je spojené s brzdovým a vy skutočne nemáte inú starosť, ako sledovať premávku a vychutnávať si jazdu. Keď ste dorazili do cieľa vašej jazdy, postavíte skúter na stojan, umiestnite si prilbu pod sedadlo, vytočíte riadidlá doľava a vytiahnete kľúč a hrdo odkráčate. Skutočne to trvá len o pár sekúnd dlhšie, ako ukončenie jazdy v automobile.
Výhodou takéhoto prostriedku je jednoznačná úspora času. Nikdy sa vám nestane, že sa zaseknete v zápche a nikdy už nebudete hľadať voľné parkovacie miesto. Takto môžete byť zaručene presne tam kde potrebujete a nemusíte len odhadovať čas. Finančná úspora je v tomto prípade nepopierateľná. Či už si vyberiete skúter s kubatúrou 50 ccm a spotrebou približne 2 litrov na 100 kilometrov, alebo ideálnejšiu stodvadsaťpäťku, so spotrebou okolo 3 litrov a či maxiskúter, pri ktorom sa nad hodnotu 4 litre dostanete ťažko, stále sú to vynikajúce hodnoty. A toto nie sú „laboratórne“ čísla, ale realita. Napriek tomu, že skútrom jazdíte prevažne v meste a prevažne vždy zrýchľujete na plný plyn, tieto hodnoty sú skutočne reálne a redakciou overené v praxi! Istý druh úspory sa prejavuje aj pri obstarávacej cene, ktorá je podstatne nižšia ako pri automobile.
Tento faktor je veľmi dôležitý! Však stačí si pozrieť štatistiky za rok 2006, koľko ľudí sa zranilo, koľko zomrelo na motocykloch. Skúter je rovnako nebezpečný ako akákoľvek iná motorka. Stačí malá nepozornosť iného šoféra a človek sa razom ocitne na ceste, ktorá nie je zrovna mäkká. Preto je dôležité vždy nosiť prilbu. Áno, aj keď je teplo, aj keď len na malý kúsok – jednoducho vždy! Je to skutočne najmenej, čo môžete urobiť pre ochranu svojho života a zdravia. Spôsob jazdy treba prispôsobiť podmienkam. Samozrejmosťou je dodržiavanie rýchlosti a všetkých ostatných predpisov.
Reálna situácia je však o čosi horšia. Motorky a zvlášť menšie skútre majú úžasnú nevýhodu – veľmi ľahko sa dostanú do mŕtveho bodu. Teda pokiaľ idete za autom, bez problémov sa dostanete na miesto, kde vás vodič nevidí v žiadnom zrkadle. Preto platí akási nepísaná zásada, že motorkár nemá nikdy prednosť, aj keď dopravné značenie ukazuje inak, správať sa treba tak, akokeby ste prednosť nemali. Predpokladať musíte vždy ten najhorší scenár, ktorý vás čaká na každej jednej križovatke! Totiž, bežne sa stáva, že šoféri automobilov otvárajú dvere, vyhadzujú predmety cez okno, nepoužívajú smerovky či odmietajú registrovať motorkárov a tak ich vytláčajú na krajnicu. Ochrana zdravia je jednoduchá – správne oblečenie. Minimálna výbava aj v lete je „ľadvinový pás“, ktorý ochráni váš chrbát pred prechladnutím. Na dlhšie cesty sa samozrejme odporúča špeciálna bunda s chráničmi, nohavice z materiálu, ktorý neprefúkne a rukavice. Jazdite opatrne, lebo život máte len jeden. A nepodceňujte počasie, lebo zdravie máte tiež len jedno! Na záver len pripomíname, že špeciálna motolekárnička stojí do 500 Sk a skutočne by mala mať svoje miesto v každom jednom motocykli!
Suzuki Burgman |
Všetko má svoje pre a proti. Malá spotreba, jednoduchá doprava či parkovanie sú plusmi. No nájde sa aj zopár mínusov. Ráno sa zobudíte s pocitom, že máte dosť času, lebo na skútri do práce to máte naozaj chvíľku, aj keby bola zápcha. No a vonku práve prší – v lepšom prípade. V tom horšom je nasnežené. Vtedy máte dve možnosti – buď zvoliť iný spôsob dopravy, alebo sa poriadne obliecť. Druhým záporom je imidž. Ťažko totiž môže prísť nejaký právnik v obleku na skútri pred súd a tam zaparkovať. Takisto je to s obchodnými stretnutiami, návštevou divadla či plesu. Prosteniektoré veci nie sú akceptovateľné.
V neposlednom rade je tu mierny problém s parkovaním. Automobil môžete nechať vonku, pretože je to bežné. No motorka u nás nie je až tak bežný jav, a ako magnet priťahuje vandalov. Navyše je ju omnoho jednoduchšie odcudziť ju ako auto. A poškodenie? Nestojí na štyroch kolesách, čiže prevaliť ju nie je až taký kumšt. Preto je vhodné riešiť nejaký rozumný spôsob garážovania. V rodinných domoch to nie je problém, no v bytovkách je to takmer neriešiteľné. Často sa teda obsadia kočikárne alebo pokiaľ sa v dome nachádza nákladný výťah, tak sa motorka dostáva až na poschodie. Problémom je čas „garážovania“. Nakoľko z auta vystúpite a odídete, ale skúter musíte najprv nechať vychladnúť, následne prekonávať schody a najčastejšie koleso zamknúť o nejaký pevný bod.
Skúter je malá motorka, ktorá postráda všetky zápory veľkého motocykla, napriek tomu však využíva všetky jeho výhody. Spoločenské povedomie tvrdí, že je to skôr ako hobby pre mladých chlapcov, no pokiaľ sa pozriete do iných veľkomiest na svete, všade pochopili, že skúter je ideálny dopravný prostriedok. Nás to ešte len čaká, a zo dňa na deň „skútristov“ pribúda.
Na trhu sa presadzuju rôzne značky, či už kvalitné a drahé, alebo dovezené z Číny, ktorý láka cenou, no menej už kvalitou či servisom. Rozhodne je z čoho vybrať. Kúpu si treba dobre rozmyslieť, zvážiť najmä pomer ceny a výkonu, obhliadnuť si servis predajcu a poskytované služby. V tomto prípade by dizajn mal byť skutočne na poslednom mieste. Ak každé ráno chodíte do práce a poobede domov autom, sami ste vlastne tvorcami zápchy – skúste skúter na túto dopravu a uvidíte, o čo je svet krajší. Cestovanie sa stane radosťou z jazdy!
Gilera Nexus 500 |
Človek má tendenciu vždy všetko zlepšovať a prispôsobovať svojím požiadavkám a potrebám. Preto, keď si niekto kúpi skúter, tak je s ním obvykle spokojný a využíva ho na účely na aký je určený. Nájdu sa aj takí, ktorí chcú viac. Tuning, teda vylepšenie, by sme mohli rozdeliť do dvoch základných skupín – optický a technický.
Optický tuning sa zakladá na vylepšovaní zovňajšku stroja. Základom je kvalitný nástrek a teda základná farba. Nič nebráni použitiu farebných sedadiel či všetkým iným výstrelkom v rámci dodržania predpisov. Druhým krokom, veľmi často využívaným, je použitie elektrickej energie z akumulátoru na rôzne osvetlenie. Najčastejšie je to riešené „ledkami“ nakoľko majú smerové svietenie, malú spotrebu a vysokú výdrž. Či už je to podsvietenie palubnej dosky, obrysových svetiel, vzduchového filtra až po kompletné podsvietenie, fantázii sa medze nekladú. V neposlednom rade sú to leštené kovy – napríklad kryt výfuku, ukončenia „gripov“ či hlavičky ventilov pneumatík. Dielo treba dokončiť vhodnými nálepkami, bežné sú reflexné, ktoré odrážajú svetlo a plnia nielen estetický účel, ale aj ten bezpečnostný, lebo sa zvyšuje pravdepodobnosť, že po náraze svetla z iného reflektora si vás vodič skôr všimne.
Technický tuning je už trocha drsnejší a nákladnejší. Je treba mať znalosti a samozrejme je na mieste aj úvaha o prípadnej strate záruky výrobcu. Tu je základ dobré plánovanie, nakoľko všetko so všetkým súvisí. Najčastejšie sa menia valčeky vo variátore – pre lepšiu akceleráciu za ľahšie, pre vyššiu maximálnu rýchlosť zas ťažšie. Iné doplnky – ladený výfuk, športový vzduchový filter či kvalitný remeň – to sú všetko možnosti pre zvýšenie výkonu. Najčastejším problémom je následné chladenie, nižšia životnosť a vyššia spotreba, ale každý to berie ako daň za výkon. No a ako každé motorové vozidlo, aj skúter musí prejsť technickou kontrolou STK a emisnou kontrolou. Teda všetko je potrebné robiť v týchto medziach.
Foto: | |||||||
Pridaj obrázok |
|||||||
Všeobecné informácie: | |||||||
Výrobca: | Honda | Honda | Keeway | Suzuki | Yuki | Yamaha | Gilera |
Model: | PS 125i | Silver Wing 600 | 125 ARN | AN 650 Burgman | Arrow 250 | X-MAX 125 | Nexus 500 |
Rok: | 2007 | 2004 | 2007 | 2004 | 2007 | 2007 | 2005 |
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | |||||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | dvojvalec (4T) | jednovalec (4T) | dvojvalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 125 ccm | 582 ccm | 124 ccm | 638 ccm | 244 ccm | 124.66 ccm | 460 ccm |
Max. výkon: | 13.74 k (10.10 kW) / 9000 ot. | 6.80 k (5.00 kW) / 6750 ot. | 14.01 k (10.30 kW) / 8750 ot. | 40.7 k (29.9 kW) / 7500 ot. | |||
Max. krútiaci moment: | 11.5 Nm / 7000 ot. | 11.3 Nm / 6500 ot. | 43 Nm / 5500 ot. | ||||
Kompresný pomer: | 11 : 1 | 10.2:1 | 9.5: 1 | 11.2:1 | 11.2:1 | 10.5:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 52.4 x 57.8mm | 72.0 x 71.5 mm | 52.4 mm x 57.8 mm | 75.5 x 71.3 mm | 52 X 58.6 mm | 92.0 x 69.0 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | karburátor | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | ||
Rozvod: | SOHC | DOHC (2V) | DOHC | SOHC | OHC (4V) | ||
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | |
Pohon / Podvozok: | |||||||
Prevodovka: | automatická | automatická | automatická | automatická | variátor | automatická | automatická |
Sekundárny pohon: | remeň | kardan | variátor | ||||
Zdvih vpredu: | 0 mm | 119 mm | 41 mm | ||||
Zdvih vzadu: | 0 mm | 119 mm | |||||
Brzdy vpredu: | kotúčová dvojpiestiková | jednokotúčová | jednokotúčová | dvojkotúčová | kotúčová | jednokotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 220 mm | 256 mm | 367 mm | 260 mm | |||
Pneu vpredu: | 110/90-13 56L | 120/80-14 | 120/70-12/4PR | 120/70-R15 | 3,50x13 | 120/70-15 | 120/70-15 |
Brzdy vzadu: | bubnová | jednokotúčová | bubnová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 130 mm | 240 mm | 240 mm | 240 mm | |||
Pneu vzadu: | 130/70-13 57L | 150/70-13 | 130/70-12/4PR | 160/60-R14 | 3,50x13 | 140/70-14 | 160/60-14 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||||
Suchá hmotnosť: | 126 kg | 100 kg | 238 kg | 153 kg | 101 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 0 kg | 216 kg | |||||
Výška sedla: | 800 mm | 739 mm | 750 mm | 785 mm | 780 mm | ||
Rázvor: | 1340 mm | 1545 mm | 1 mm | ||||
Dĺžka: | 1990 mm | 1920 mm | 2210 mm | ||||
Šírka: | 700 mm | 705 mm | 810 mm | 790 mm | 765 mm | ||
Výška: | 1150 mm | 1165 mm | 1380 mm | ||||
Svetlá výška: | 125 mm | 120 mm | 112.7 mm | ||||
Objem nádrže: | 8 l | 15.89 l | 5 l | 15 l | 12.5 l | 15 l | |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||||
Max. rýchlosť: | 110 km/h | 82 km/h | 120 km/h | ||||
Spotreba paliva: | 3.3 l/100km | 2.8 l/100km | |||||
Dojazd po rezervu: | cca 181 km | cca 133 km |
Článok bol uverejnený v printovom médiu Multimedia, september/2007.
Pridané: 09.11.2007 Autor: kukolarik Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 28009 | Včera: 203697