Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (13 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač

Deň za dňom s Gilerou Nexus 500ie

 Zdieľať

Pridané: 28.02.2007 Autor: Jozefko
Čitatelia: 22035 [Vaše stroje - Moja motorka]

Gilera Nexus 500ie - skúsenosti.

Deň sa míňa dňom, mesiac mesiacom, rok rokom... Stop! Rok síce prešiel a k nemu zhruba ďalší pol rok, ale rok s rokom sa ešte nestretol. Možno je to krátky čas na to, aby som z odstupom času a odjazdených kilometrov posúdil, ako sa jazdí na dvojkolesovom približovadle, podľa niektorých priateľov pojazdnom kresle, skútri Gilera Nexus 500.

Najazdil som na ňom za ten rok a pol, čo ho vlastním, cca 27 000 km. Prežil jeden pád, len zo stojanu – nič sa nestalo, i keď by sa vo mne v tom okamžiku krvi nik nedorezal, zlomil som hlavný stojan, moc vyčnieva a zošmirgľoval som ho, ale je opravený a trošičku upravený, už tak často ho nezachytávam, za ten čas som dostal kopu pokút za rýchlu jazdu... Viac ako za celý čas strávený za volantom plechovky, prešiel som Čechy, Moravu, Maďarsko, trošku zablúdil do Poľska, odišiel som na ňom na dovolenku do Chorvátska, skoro každodenné používanie, bez ohľadu či slniečko svietilo, či pršalo, a že som zmokol hodne... Sem-tam ma zaskočilo sneženie a aj sneh na ceste. Na tom snehu to zábava nebola. Zodral som viac párov pneu, počas tej doby som nechal vymeniť variátor za športový, je to rozdiel, hodne to poznať, investoval som do športovej spojky, to už tak poznať nie je, dal som ladený výfuk, absolútne to nepoznať na výkone iba na zvuku :o) O zadnom kufri hovoriť nebudem, u Nexa je to nutnosť. Pod sedadlo toho veľa nevojde, ani keď idete do práce a nie to ešte na výlet. Potrápil som sa z uchytením na bočné kufre, ideálne na dlhé cesty. Vymenil predný štít za väčší, SUPER vec hlavne v zime, a len na okraj spomeniem, že som nechal prešiť sedadlo čierno červenou kožou. Nie preto že by som nevedel čo už vylepšiť, ale preto že mi to nejaká ku..a prepichla kľúčom.

Je to môj prvý skúter, pred tým som nejazdil dlhé roky, presnejšie skoro dve desaťročia, takže preto voľba padla na skúter. Zobral som niečo o čom som nič nevedel, nemal som predstavu čo to vôbec obnáša dať také niečo na dvoch kolesách do garáže, ale tešil som sa pri kúpe ako malé decko pri vianočnom stromčeku. Odvtedy som už sedel na skútroch hádam všetkých značiek, modelov a kubatúr čo sa na Slovensku dajú vidieť a kúpiť, takže to môžem porovnať aj s inými modelmi.

Brzdy

Začnem tým, čo ma viackrát zachránilo od stretnutia s plechovkou... Brzdy. Sú od známeho výrobcu bŕzd Brembo a keď máte originál platničky, tak sa na ne môžete smelo spoľahnúť! Zaberajú neskutočne dobre a dajú sa dobre dávkovať, len tak koleso nezablokujú, ale účinok je neskutočný. Je nutný, suchý Nexus váži cca 198 kg ale ak ho naložíte ako ja, hravo prejdete váhu 230 a k tomu ešte zarátajte jazdca. Teraz tam mám platničky Lucas. Nie že by boli zlé, to vôbec, len o chĺpok menej zaberajú, sem-tam jemne škrípu a to mi trošičku vadí.

Jazda

No ako popísať jazdu na skútri a jazdné vlastnosti... Ak ste niekto sedeli na maxiskútri a pred tým ste jazdili len na motocykloch z nožným radením, určite vás zaskočilo jemné húpanie či vlnenie, keď prechádzate po vyjazdených koľajach, ktoré môžete zažiť aj na starších motocykloch. U Nexusa to nečakajte! Sedí na ceste ako priklincovaný, stopu drží perfektne, u žiadneho iného skútru som sa s tým nestretol. Nie že by boli iné zlé, horšie, alebo že by sa vlnili to nie, len keď idete na Nexue je to skrátka iné je to ako na motocykli z dobrým rámom a veľkými kolesami. Je to športový skúter a za jazdy sa aj tak chová, stačí mu naznačiť a on bez váhania poslúchne, a pri tom vám odpustí aj nejaké tie chybičky a nestrestá vás! Je pravdou, že s ním musíte v zákrutách pracovať a spolupracovať, ale potom vás poslúcha aj za hranicami keď si už poviete, prehnal som to a robíte zúfalý pokus o vlastnú záchranu. Boli chvíle, keď obe pneu už len pískali a dymili a ja som sa videl ako muška na skle... Skrátka ak budete mať možnosť sa previesť nie len niekde po meste 5 km, ale niekam vybehnúť a preletieť 20 - 30 km a ešte lepšie tam, kde sú nejaké pekné zákruty... Je to iný zážitok z jazdy. Z jazdy na skútri...

Komfort... Čo je komfort? Palubný počítač ? Keď mi ho predvádzali, tak som bol unesený aká to je parádna vec, len ho robil nejaký Talian ktorý zabudol, že je lepšie keď viete akú máte okamžitú spotrebu a 100 km a je vám úplne na dve veci informácia koľko prejdete km na jeden liter... Niekto povie veď sa to dá prepočítať... Dá, to je pravda, ale ide o komfort, nie? Takže to skúsim ináč. Čo je komfort? Keď máte viac ako 185 cm tak máte problém kam s nohami... Proste nejako výrobca nemyslel, že by na tom sa chcel sem-tam previezť chlap. Ešte dobre, že mám len 180... Je to tak na hrane... Ešte mám možnosť kam s nohami. Skúsim teda ten komfort z inej strany - pohodlie pri jazde. Ako vo vatičke. Tak to si teda úplne vyhoďte z hlavy... Drevená lavica je omnoho pohodlnejšia, ak je rozbitá cesta, pocítite to skôr ako to zbadáte! Tvrdý je neskutočne a to ho mám nastavený na najmäkší aký je len možné. Toto možno tiež nepatrí do komfortu... Možno sú to svetlá, tak tým vytknúť nemôžem nič, fakt svietia a dobre! No možno som to trošičku prehnal, ale je faktom, že je tvrdý, že nad 180 cm to nie je pre jazdca nič moc a na ten palubný počítač som si už zvykol. Ale je asi aj pravdou, že od športového skútra by sa nemalo nič iné ako tvrdosť očakávať, ale troška toho pohodlia by mu neublížilo.

Závady

No vlastne pár sa ich našlo, cca po 12 až 15 tisíc km sa mi vybilo ložisko v krku. Nebolo rozpadnuté, to nie, len sa v sedlách ložiska vytvorili jamky a pri pomalej jazde to je cítiť, pretože vám riadidlá odskočia viac ako chcete. Závadu odstránite za cca 2000 Sk. Ďalšia porucha sa mi objavila cca po 8 mesiacoch. Batéria. Bolo po nej. Skrátka je blízko motora a dosť sa ohrieva. Následok je ten, že sa z nej odparuje voda a mne tam zostalo cca 1 cm od dna. Skúšal som doliať, nabiť, vymeniť náplň a znova nabiť, nepomohlo. Musel som kúpiť novú. O stojane, ktorý sa zlomil, som už písal. Neviem, či to nazvať poruchou, ale je faktom, že som ho zbrúsil ja na zákrutách. Celkom pekne z neho lietali iskry. A skoro som sem-tam zletel aj ja. Skoro. O ďalšej poruche o ktorej viem, ale zatiaľ sa mi ju nepodarilo odstrániť je, že sem tam padnú voľnobežné otáčky a máte pocit, že motor zhasne. Môj Nexus nie je jediný ktorý to robí, ale nenašiel som v širokom okolí nikoho, kto by mal diagnostickú jednotku na Nexusa. Tak som sa s tým nejako zmieril a prestal som to riešiť.

Čo dodať na záver? Keď som ho kupoval, bol som v siedmom nebi. Po mesiaci som ľutoval, že som nezobral niečo iné, ale po istom čase, keď sa schladilo, začalo sem tam mrholiť a chalani na motorkách odmietali isť sa previezť že je zima, že budú mokrí a čo ja viem ešte aké dôvody mi uviedli, som si uvedomil, že kapotáž, ktorá vás chráni pred priamym náporom mrazivého vetra, pred mrholením, pred vodou, ktorá je za autami, že prídete do práce v suchých topánkach a s úsmevom na tvári, a so šťastným srdiečkom, že ešte stále môžete vychutnávať radosť z jazdy na dvoch kolesách, ma utvrdzujú v názore, že som mal šťastie, keď som kúpil skúter, napriek radám a výstrahám priateľov. Že mám koníček, pri ktorom som spoznal neskutočné množstvo správnych ľudí a stretol som zopár priateľov, ktorý pri mne stáli aj keď ma takzvaní priatelia z bežného života zdraviť prestali.

 Nie je to zlá maximalka na skúter, nie?
Nie je to zlá maximalka na skúter, nie?

A neodpustili by ste potom vášmu stroju nejakú tu chybičku? Nejako mi ta tvrdosť prestala vadiť!

Pridané: 28.02.2007 Autor: Jozefko Zdieľať

Technické parametre z Moto DB:

Gilera Nexus 500 2005:

Foto:
Gilera Nexus 500 2005
Všeobecné informácie:
Výrobca:Gilera
Model:Nexus 500
Rok:2005
Kategória:Skúter
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)
Objem:460 ccm
Max. výkon:40.7 k (29.9 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment:43 Nm / 5500 ot.
Kompresný pomer:10.5:1
Vŕtanie x Zdvih:92.0 x 69.0 mm
Palivový system:vstrekovanie
Rozvod:OHC (4V)
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:automatická
Sekundárny pohon:
Zdvih vpredu:41 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:260 mm
Pneu vpredu:120/70-15
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm
Pneu vzadu:160/60-14
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:101 kg
Hmotnosť s náplňami:216 kg
Výška sedla:780 mm
Rázvor:1 mm
Šírka:765 mm
Objem nádrže:15 l
Hodnotenie: (13 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 157908 | Včera: 150074