Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 18.11.2006 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 12165 [História]
17. novembra 2006 si spoločnosť Honda pripomenula sté výročie narodenia svojho zakladateľa Soichira Hondu, muža, ktorý bol doslova fenoménom povojnového japonského ekonomického zázraku a ktorý pomohol Japonsku na jednu z najvyšších priečok v pomyselnom rebríčku svetových ekonomických veľmocí.
Soichiro Honda |
Okrem mimoriadneho technického talentu a prirodzeného citu pre stroje bol Soichiro Honda známy predovšetkým svojimi liberálnymi názormi a postojmi, ktorými sa veľmi odlišoval od zaužívaných zvyklostí spoločnosti v krajne vychádzajúceho slnka.
Soichiro Honda ( Soichiro = prvorodený) sa narodil ako prvé z deviatich detí pred 100 rokmi dňa 17. 11. 1906 v malej dedine ležiacej neďaleko mesta Hamamatsu, ktoré sa nachádza na pol ceste medzi Tokyom a Kyotom. Veľký záujem o techniku a tiež názory Soichira Hondu zrejme najviac ovplyvnil jeho otec Gihei Honda, ktorý bol miestnym kováčom s veľkým záujmom o všetky technické novinky a myšlienky prichádzajúce z Európy a zámoria. Vďaka otcovi získaval mladý Honda prvé technické znalosti a jeho pokrokové myslenie sa prejavovalo napríklad aj takými maličkosťami, že dospievajúci Soichiro bol jediným medzi svojimi vrstovníkmi, ktorý nosil šaty západného strihu namiesto tradičného kimona. Matka Mika Honda bola tkáčka, ktorej takisto nebola technika cudzia. Jej technické vylepšenia tkáčskeho stavu prevzala dokonca výrobná továreň.
Láska k technike sprevádzala malého Hondu už od útleho detstva. V starobe Honda často spomínal, ako si vyrábal vlastné hračky a pomáhal otcovi v kováčskej dielni. Medzi jeho najväčšie detské zážitky patrili návštevy starého mlyna na čistenie ryže, kde ho fascinoval zvuk a pach malého spaľovacieho motora a hukot mechanických súčastí ťažkých strojov. Ďalší významný medzník Hondovho detstva sa odohral v čase, keď mal Soichiro šesť rokov, kedy prvýkrát na vlastné oči videl automobil Ford T. Honda neskôr uviedol, že bol týmto vozidlom doslova fascinovaný, bežal za ním a bol opitý vôňou benzínu a oleja.
V roku 1922, vo svojich šestnástich rokoch, Soichiro Honda doslova uprosil rodičov, opustil rodný dom a nastúpil do tokijskej autoopravovne nesúcej názov Art Shokai, kde bol najmladším učňom. Prvotné nadšenie z nástupu do vytúženej práce čoskoro opadlo, keď zistil, že medzi povinnosti najmladšieho učňa patrí predovšetkým starostlivosť o majiteľove deti. Zásadný zlom prišiel až s ničivým zemetrasením v roku 1923, keď majiteľ po prvých otrasoch nariadil svojim zamestnancom, aby odviezli všetky zákaznické automobily a motocykle do bezpečia. Mladému Hondovi sa aj napriek tomu, že nemal s riadením žiadne skúsenosti, podarilo zachrániť jeden zo zákaznických automobilov. Autodielňa ľahla popolom, práce však bolo stále viac než dosť a majiteľ firmy sa Hondovi odvďačil zaradením medzi skutočných mechanikov. Veľmi skoro Honda prenikol do tajov spaľovacích motorov a s minimom prostriedkov často dokázal nemožné a stal sa jedným z najlepších technikov firmy Art Shokai. V tomto období taktiež skonštruoval svoj prvý pretekársky automobil poháňaný leteckým motorom Curtiss zabudovaným na podvozok značky Mitchell. Majiteľ autodielne Art Shokai Schinichi Sakibahara ako vodič a Soichiro Honda ako mechanik následne dokázali s týmto vozidlom vyhrať „Chairman´s Trophy“ so ziskom maximálne možného počtu bodov.
V roku 1927 opúšťa Honda Tokio a nastupuje na vojenskú službu.
Po absolvovaní vojenskej služby sa vracia 21-ročný Honda domov, kde v meste Hamamatsu zakladá vlastnú autodielňu - pobočku firmy Art Shokai. Napriek ťažkým začiatkom, keď mal jedného zamestnanca, veľmi malé zisky a bojoval so všeobecnou nedôverou voči svojej mladosti, sa Honda pomerne skoro presadil a darilo sa mu výborne. Jeho povesť úmerne rástla s jeho opravárenskými úspechmi, často dokázal spojazdniť auto označené konkurenciou za neopraviteľné. V tomto čase sa začal taktiež presadzovať ako konštruktér a nechával si patentovať napríklad drôtené výplety kolies.
Spoločne s úspechmi sa dostavujú aj veľké zisky a Honda sa vo svojich dvadsiatichpiatich rokoch zaraďuje medzi najbohatších ľudí v Hamamatsu.
To konieckoncov dáva svojmu okoliu zreteľne najavo tým, že sa stavia do role miestneho playboya, bez ktorého sa nezaobíde žiadna oslava. Rozhadzovanie peňazí sa pre Hondu stáva takpovediac každodenným rituálom. Neortodoxný a otvorený spôsob života Soichira Hondu dokazuje aj skutočnosť, že sa neskôr už ako významný a úspešný podnikateľ nesnaží tieto skutočnosti tajiť a hovorí o nich veľmi otvorene. Tieto udalosti vysvetľuje tvrdením, že „každá skúsenosť je na niečo dobrá“. V tomto období Honda tiež aktívne a úspešne preteká.
V roku 1935 sa Honda oženil. Napriek zaužívaným zvyklostiam tej doby, kedy všetky sobáše boli dohadované medzi rodinami pomocou dohadzovačov, sa Honda oženil z lásky. Manželka Sachi Hondová bola po celý život Hondovou veľkou oporou. Dokázala trpezlivo znášať jeho vrtkavé nálady, vďaka ktorým bol svojim okolím nazývaný Kaminari san (pán Hrom). Okrem iného bola neskôr pani Hondová prvou testovacou jazdkyňou motocyklov značky Honda. Prakticky ako jediná upozornila na fakt, že po jazde na ňom je špinavá od oleja, čo bola skutočnosť, ktorá jej manželovi a jeho kolegom sledujúcim len výkonové parametre a jazdné vlastnosti úplne unikla.
Zo spoločného manželstva sa narodili štyri deti - dvaja synovia a dve dcéry.
V roku 1936 sa Honda rozhodol, že ho jeho dobre prosperujúca opravovňa už úplne neuspokojuje, a hľadal novú oblasť podnikania. Chcel vyrábať niečo, čo bude pomerne malé a nenáročné na priestory, ale pritom relatívne drahé a využiteľné pre automobilový priemysel. Voľba padla na výrobu piestnych krúžkov, na ktorých výrobu Honda založil spoločnosť Art Shokai Piston Ring Research Laboratory. Nakúpil vybavenie, prijal zamestnancov a začal s výrobou. Kvalita výrobkov bola ale veľmi problematická a Honda po čase usúdil, že mu chýba základné technické vzdelanie, a to predovšetkým v odbore metalurgia. Opäť sa zachoval úplne opačne oproti zaužívaným zvykom a vo svojich tridsiatich rokoch začal navštevovať Vysokú technickú školu v Hamamatsu. Rozhodne sa však nedá tvrdiť, že by bol Honda dobrým žiakom. Počas prednášok často prerušoval profesorov a nútil ich k výkladu látky, ktorá ho zaujímala a týkala sa oblasti jeho podnikania.
Asi po roku vďaka novým vedomostiam a neustálym experimentom dosiahla kvalita piestnych krúžkov zodpovedajúcu úroveň, aj tak však Hondovi zároveň odporučili, aby vysokú školu opustil. Jeho prístup k papierovému vzdelaniu sa neskôr naplno prejavil vo firme Honda, kde vždy uprednostňoval schopnosti a výsledky pred vzdelaním.
V roku 1939 transformoval a premenoval svoju firmu na Tokai Seiki Heavy Industries Co., Ltd., ktorej hlavnou náplňou bola výroba piestnych krúžkov pre automobilku Toyota. Počas vojnových rokov získal Honda veľa patentov predovšetkým v oblasti vývoja piestnych krúžkov a automatizácie výroby. Pred koncom druhej svetovej vojny Honda svoj podnik predal firme Toyoda Jido Shokki za 450 000 jenov.
Po konci druhej svetovej vojny sa Japonsko nachádzalo vo veľmi zložitej ekonomickej situácii a celková morálka bola na veľmi nízkej úrovni. Honda sa k tomuto stavu postavil veľmi svojrázne a vyčkával, ako sa situácia vyvinie.
Príležitosť pre Hondu sa naskytla veľmi skoro. V roku 1946 nakupuje veľmi výhodne z armádnych zásob malé spaľovacie motory, pôvodne určené do generátorov vyrábajúcich prúd pre rádiostanice, a zakladá spoločnosť Honda Technical Research Institute. Tieto motory následne inštaluje na bicykle, čím vzniká prvý výrobok značky Honda - motobicykel typ A.
V roku 1947 predstavuje Honda verejnosti spaľovací motor vlastnej výroby s objemom 50 cm3.
V septembri 1948 zakladá Soichiro Honda spoločnosť Honda Motor Co., Ltd., s prevádzkovým kapitálom jeden milión jenov a s tridsiatimi štyrmi zamestnancami. Súčasne do firmy nastupuje Takeo Fujisawa, dlhoročný obchodný riaditeľ spoločnosti a marketingový stratég, ktorý dokonalo dopĺňa Hondu v oblastiach, ktoré mu nie sú blízke. Výrobnou náplňou spoločnosti sú najprv motobicykle typ A, B, a C a následne aj prvý motocykel s objemom 145 cm3 s názvom Dream.
Dream |
Názov tohto motocykla bol určený po jazde jedného zo zamestnancov, ktorý povedal, že „to nie je motorka, to je sen“.
Vzhľadom ku katastrofálnej dopravnej situácii a nefungujúcej infraštruktúre v Japonsku bol o motocykle značky Honda veľký záujem. Doslova geniálnym ťahom bol krok Takea Fujisawu, ktorý vzhľadom na nedostatok vlastnej dealerskej siete oslovil osobnou ponukou všetkých japonských predajcov bicyklov, ktorých boli tisíce. Spoločnosť Honda mala vďaka tejto akcii rozsiahlu sieť predajcov a jej expanzia sa už nedala zastaviť.
V súlade s tvrdením Soichira Hondu „Kto chce byť najlepší v Japonsku, musí byť najlepší na svete“ sa spoločnosť začala obzerať po okolitom svete. Počas študijnej cesty po Európe si Honda a Fujisawa uvedomili, že motocykle značky Honda zaostávajú za európskou konkurenciou. Táto skutočnosť sa čoskoro prejavila rovnako aj na domácom trhu, kde výrazne poklesol aj záujem o motobicykle značky Honda a nové, nie príliš vydarené modely. Obrat a zisky firmy výrazne klesli a situácia sa začala stávať kritickou. V roku 1954 začal dokonca Fujisawa vyjednávať s veriteľskou bankou o likvidácii. Krízu sa však podarilo prekonať predovšetkým vďaka výraznej modifikácii motocyklov a hlavne modelu Dream – typ E, ktorý sa stal predajným bestsellerom.
Na zdvihnutie morálky pracovníkov a pre zviditeľnenie spoločnosti vyhlásil Honda v tom istom roku zavedenie športového programu a osobne sa zaviazal, že urobí všetko pre to, aby motocykle značky Honda vyhrali slávne preteky Isle of Man Tourist Trophy, čo sa následne v roku 1961 aj podarilo. V tom roku Honda úplne ovládla triedu 125 cm3 a 250 cm3. Ďalším medzníkom bol rok 1965 a víťazstvo v Grand Prix Mexika v pretekoch F1. Od tých čias je Honda lídrom motoristického športu, čo dokazuje ziskom mnohých víťazstiev vo všetkých kategóriách pretekov, z ktorých môžeme uviesť napríklad 615 veľkých cien pre Hondu v MotoGP alebo 72 dosiahnutých víťazstiev v pretekoch Formule 1.
Honda a testovanie prvých pretekárskych motocyklov v roku 1955 |
Jedným z prelomových rokov spoločnosti bol rok 1958, keď Honda predstavila „motocykel pre každého“ so štvortaktným motorom OHV s objemom 50 cm3 s názvom Super Cub. Tento motocykel sa stal doslova fenoménom a od svojho uvedenia sa, síce s rozsiahlymi úpravami, predáva aj v súčasnosti. Super Cub je bezkonkurenčne najpredávanejším motorovým vozidlom na svete. Vo februári tohto roka Honda oznámila dosiahnutie medzníka päťdesiat miliónov vyrobených motocyklov tohto modelu.
V roku 1959 otvorila Honda ako prvý japonský výrobca vozidiel svoju prvú zahraničnú pobočku American Honda Motor Co., po ktorej nasledovali ďalšie pobočky po celom svete.
Už od svojho detstva mal Soichiro Honda nesplnený sen v podobe výroby vlastných automobilov. Tento sen sa mu podarilo splniť v jeho 56 rokoch keď v roku 1962 Honda predstavila prvé automobily S360 a T360. Tieto automobily boli vybavené motocyklovými motormi a ich charakteristickým rysom bol veľký výkon pri vysokých otáčkach. Zásadným prelomom bolo predstavenie prvej generácie modelu Civic v roku 1972, vybaveného motormi CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion) ktoré okrem veľkého výkonu, vynikajúcej spotreby spĺňali ako prvé na svete prísne americké emisné limity pre rok 1975.
V roku 1953 predstavila firma Honda prvý stabilný motor, čím začalo obdobie výroby ďalšieho produktového radu firmy Honda - motorových strojov. O jeho úspešnosti hovorí fakt, že v priebehu minulého roka bolo oznámené dosiahnutie šesťdesiatich miliónov vyrobených strojov.
V priebehu roka 1973 oznámil Soichiro Honda odstúpenie z aktívneho vedenia spoločnosti. Svojim nasledovníkom odovzdával prosperujúcu globálnu firmu, ktorá patrí medzi najväčších svetových výrobcov a priekopníkov moderných technológií a riešení. Je potrebné dodať, že po celý čas svojho pôsobenia bol Honda doslova hnacím motorom firmy a stále sa zameriaval na nové sny a ciele, ktoré následne úspešne napĺňal.
Po odchode na odpočinok sa okrem svojich koníčkov, ktorými bolo napríklad testovanie nových modelov, športové lietanie a lyžovanie, venoval predovšetkým činnosti vo svojej nadácii Honda Foundation, ktorej hlavným cieľom bolo harmonizovať nové technológie s ekológiou.
Počas celého svojho života získal veľa ocenení a vyznamenaní, z ktorých môžeme spomenúť napríklad uvedenie do automobilovej siene slávy asociácie FIA. Tam sa zaradil v poradí ako tretí k svojim predchodcom, ktorými boli Ferdinand Porsche a Enzo Ferrari.
Zľava: Ayrton Senna, Soichiro Honda a Alain Prost |
Soichiro Honda zomrel 5. augusta 1991.
Soichiro Honda vždy veril, že sny môžu priviesť človeka k uskutočneniu mnohých predstáv v skutočnom svete.
Honda je dnes globálna svetová firma udávajúca trend v moderných technológiách zameraných predovšetkým na ekológiu a bezpečnosť. Ako prvá uviedla na celosvetový trh vozidlo s hybridným pohonom, je priekopníkom vo vývoji vozidiel s vodíkovým palivovým článkom a najnovšie napríklad zahajuje predaj prvého motocykla so štandardne zabudovaným airbagom.
Vďaka celému svojmu výrobnému programu je Honda dnes najväčším celosvetovým výrobcom spaľovacích motorov a počet všetkých vyrobených produktov (automobily, motocykle, motorové stroje) presahuje dvadsať miliónov výrobkov ročne.
Zdroj: Tlačové materiály firmy Honda.
Pridané: 18.11.2006 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 174568 | Včera: 190084