Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 28.04.2006 Autor: Vidicon
Čitatelia: 20168 [Technika - Elektrika]
Poznáte ten pocit, keď zaparkujete pred Tescom a idete si dnu niečo kúpiť, alebo keď si počas jazdy urobíte obedovú prestávku v reštaurácii alebo pauzu na prehliadku hradu, alebo keď na zraze popíjate pivečko a motorka vám stojí pri stane mimo zorné pole, alebo keď na dovolenke zaparkujete na noc niekde pri vašom penzióne a vo vás neustále drieme nedôvera a nervozita, čo keď mi práve kradnú motorku, čo keď si na nej skúšajú posed sopliaci alebo mamička ukľudňuje svoje zvedavé dieťa?
Jednou z možností, ako čiastočne odľahčiť tento nepríjemný kameň v žalúdku, je kúpa alarmu s pagerom.
Na tému alarm sa tu viedli rôzne diskusie a v nich sa písali rozličné skúsenosti ich majiteľov. A tak, keď som si v priebehu troch týždňov potreboval zvoliť tú správnu značku, čítanie diskusií mi veľmi nepomohlo. Nasledovalo vypisovanie emailov konkrétnym majiteľom alarmov, prehliadanie webových stránok výrobcov a predajcov, sťahovanie technických dát a nekonečné telefonovanie (žiaľ, počas pracovnej doby) do montážnych stredísk. Ako sa dá očakávať, nikto si na svoj výrobok nedá dopustiť a filtrovať takéto informácie je veľmi ťažké. Navyše poznám len málo ľudí, čo má na motorke alarm a ešte menej, čo má aj pager (tuším dokonca žiadneho). Ale alarm bez pagera je len polovičný alarm, lebo síce odstraší zvedavca ale k svojmu majiteľovi sa nepriznáva. Vtedy som prišiel na fintu, že najlepšie je porozprávať sa s nezainteresovaným autorizovaným servisom, čo montuje rôzne druhy alarmov a vybavuje aj ich reklamácie. Len musíte natrafiť na niekoho ochotného.
Aké druhy alarmov sú v ponuke. Môžete si kúpiť lacný alarm (< 1000 Sk), ale môžu to byť vyhodené peniaze (raz som kúpil Saito a hneď po montáži prestal fungovať), alebo si priplatíte a pôjdete na istotu, alebo zvolíte strednú cestu, ale tam sa aj skúsenosti majiteľov rôznia. Alarmy s otrasovým čidlom sú vhodné skôr na skútre, alarmy s náklonovým čidlo na väčšie motorky. Náklonové čidlo môže byť mechanické (napr. GT970), elektronické (napr. GT971) alebo s optickým čítaním (napr. Laserline), doteraz neviem, aký je medzi nimi rozdiel z pohľadu užívateľa. Pri lacnom alarme sa vám môže stať, že budete obeťou planých poplachov vyvolaných vetrom alebo hlučným výfukom, kvalitnejší alarm to vie odfiltrovať. Kvalitný alarm má nízku spotrebu (< 1,5 mA) a po niekoľkých dňoch nečinnosti sa prepne do úsporného režimu (< 0,02 mA) a šetrí akumulátor. Lacný alarm má obyčajne krátku životnosť. Uvediem niekoľko príkladov alarmov dostupných na českom a slovenskom trhu. Alarm Portman M – cena cca 1800 Kč, bez pagera, čítal som o ňom dosť kritiky, to ma odradilo. Alarm zo stránky Tvarus VAR5 – cca 2000 Kč, možnosť dokúpiť GSM pager, nenašiel som o ňom žiadne komentáre majiteľov. Laserline 862/850 – cca 6000/5000 Sk, má výstup na pager, predajca udáva na svojej stránke doživotnú záruku, čítal som myslím nejaký pozitívny názor. Meta DefCom – cca 4200 Sk, možnosť dokúpiť GSM pager, považovaný za špicu, ale nájdu sa aj nespokojní majitelia. GT 970/971 – cca 5200 Sk, možnosť dokúpiť klasický pager, zatiaľ som nenašiel nespokojného majiteľa, dôkladný popis nájdete nižšie. Sentinel 1100 – cca 5500 Sk už aj s analógovým dvojcestným pagerom, toho času úplná novinka, skvelý dizajn pagera a funkcie, ale autoalarmy tejto značky majú zlú povesť, aký je motoalarm, to sa ešte len uvidí.
Dvojcestný ovládač Sentinel 1100 |
Aké druhy pagerov sú na trhu? V princípe existujú tri základne druhy: GSM pager (posiela vám informácie na mobil, neobmedzený dosah), digitálny pager (dosah cca 2 km voľný priestor) a analógový pager (dosah cca 200-400 metrov voľný priestor). Rátajte s tým, že každá prekážka dosah značne znižuje a preto má analógový pager zmysel len ak parkujete pod oknami, v Tescu vám bude nanič. Nevýhodou GSM pagera je jeho vysoká kúpna cena (Meta pager 9900 Sk, GT za 7500 Kč, len Tvarus má ponuku za podozrivých 2000 Kč) a platby za SMS-ky, v prípade že ste v zahraničí stojí jedna SMS nekresťanské peniaze. Dôležité je, aby mal váš alarm výstup na pager a potom si môžete v princípe skombinovať alarm a pager rôznych značiek. Ale pozor, pagery nezvyknú byť vodotesné a preto ich treba namontovať na suché miesto.
Pager PG-4W. |
Vzhľadom na to, že som pri mojom výbere trval na digitálnom pageri a kúpe spoľahlivého alarmu bez montáže (niekde si za montáž pýtajú aj 3000 Sk), moje rozhodnutie padlo na alarm GT 970 (distribútor je firma Jablotron) (verzia 971 sa na Slovensku z nejakého dôvodu nepredáva, ale dá sa kúpiť v Čechách). Moje skúsenosti s ním uvádzam v následovných riadkoch.
Prečo práve tento? Podľa slov istého nezávislého montéra je to alarm na rovnakej technickej úrovni ako Meta a Meta je považovaná všeobecne za jeden z najlepších. Nikto, kto ho má, s ním zatiaľ nemal žiadne problémy. Má množstvo skvelých funkcií (nastaviteľné otrasové a náklonové čidlo, zabezpečenie sedadla, funkcia panika, výstražne smerovky, imobilizér, zabudovaná siréna, priebežné dobíjanie záložnej batérie, pamäť poplachu, kontrola kapacity moto-akumulátora, diaľkové s integrovaným núdzovým elektronickým kľúčom, funkcia proti-únos) a nízky odber (funkcie „sleep mode“ a „garážový režim“). Dá sa k nemu dokúpiť pager od toho istého výrobcu (klasický aj GSM) alebo mikrovlnný senzor za rozumnú cenu, prípadne diaľkový ovládač, ktorý automaticky aktivuje a deaktivuje alarm podľa vašej vzdialenosti. Môžete si ho kúpiť a montovať sami doma bez straty záruky (to je „problém“ Mety). A máte na neho takmer doživotnú záruku, predajca sa totiž vyjadril, že aj po záruke neplatíte opravu ale len poštovné do servisu do Žiliny. No uvidíme.
Alarm GT 970 |
Objednaný alarm prišiel ku bratislavskému zástupcovi Jablotronu na druhý deň. S alarmom som ihneď bežal do Senca, kde som už bol dohodnutý s jedným autoelektrikárom, ktorý vo mne po telefóne zanechal dojem povolaného a skúseného montážnika a ktorý mi ponúkol skvelú cenu na montáž, pričom ja mu budem celý čas asistovať a to je to, čo som hľadal. Sám som si na montáž netrúfal, pretože ide o zásadný zásah do elektriky (hlavne pokiaľ ide o imobilizér) a chyba by ma mohla prísť dosť draho. Od začiatku išlo všetko ako po masle, namontovaný alarm sme odskúšali a nahodili kapotáž. A alarm prestal fungovať, respektíve stratil citlivosť! Problém je v tom, že návod na montáž je písaný v hatlanine a ani skúsený chlapík ho na prvý pohľad celkom nepochopil. Potom sme mali zase záhadný problém s aktiváciou, ale akosi sa to samé vyriešilo. Montáž sa týmto pretiahla z pôvodných dvoch hodín na štyri, ale odvtedy alarm šľape ako hodinky. Ešte spomeniem, že alarm je veľmi citlivý na polohu, v ktorej je namontovaný. U mňa napríklad keď mám motorku na bočnom stojane, reaguje až na jej vyrovnanie, ale ak je na centrálnom stojane, citlivo reaguje aj na ťuknutie do riadidiel.
Čo sa mi na alarme nepáči. Nepáči sa mi dosah diaľkového ovládania. Je to menej ako 20 metrov. Zo siedmeho poschodia mi nejde zapnúť funkciu panika a tým pádom je pre mňa táto funkcia nepoužiteľná. Za druhé nemám možnosť zistiť, či som stále v dosahu pagera, pretože mám len jednosmerný prijímač. Keby pager občas vyslal kontrolný signál, nebolo by to na škodu, ale asi by to dosť žralo akumulátor. Tiež sa mi nepáči uchytávacie očko na diaľkovom ovládaní, vyzerá byť ľahko odtrhnuteľné od kľúčov. No a ešte by som vytkol obmedzené prúdové zaťaženie napájacieho výstupu pri spustenom poplachu na 80 mA. Tým pádom týmto výstupom nemôžem napájať pager (pri poplachu má chvíľkový odber až 0,5 A) a pager musím mať zapojený permanentne z batérie (čo má tiež svoje výhody).
Voľba správneho alarmu je len a len na vás. Ja som sa však už veľakrát popálil na lacných veciach a keď nemusím, nekupujem ich. Na záver opakujem už toľko spomínané odporúčanie, vždy kombinujte alarm s mechanickými zabezpečovacími zariadeniami. Čím lepšie zabezpečený motocykel, tým viac zlodejíčkov odradí. Ak sa vám však rozhodne ukradnúť vášho miláčika profík, nezastaví ho nič, ani vlastná svokra.
Pridané: 28.04.2006 Autor: Vidicon Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 3549 | Včera: 178124