Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač

Hrušky a jablká - Enduro vs. Supermoto

 Zdieľať

Pridané: 28.03.2006 Autor: gilbert
Čitatelia: 26361 [História]

Niektorí z čitateľov mojich článkov ste naznačili, že v nich miešam hrušky s jablkami a podobne. Beriem to, veď čo človek, to názor. Musím to ale priblížiť. Povedzme, že hrušky je segment motocyklov enduro a jablká segment supermotard.

Pojem enduro sa vo svete udomácnil zhruba v druhej polovici 70 – tych rokov XX. storočia. Vychádzal z výrazu endurance, čo voľne preložené znamená vytrvalosť. Vzťahoval sa na motocykle, ktoré sa používali na súťažných terénnych maratónoch trvajúcich šesť dní. Sú to všetkým dobre známe „šesťdňové“, stále hovorím len o názve.

 Jawa perák six days
Jawa perák six days

Šesťdňové sa ale začali jazdiť už začiatkom XX. storočia a používali sa na nich motocykle vtedy pomenované ako „súťažné“. Predchodcami týchto strojov boli motocykle vyrábané pre armádu, teda stroje dvojúčelové cesta + terén. Vtedajšie preteky neboli špecifikované a preto tieto terénne súťaže a motocykle mali zakomponované prvky ako trialové, tak motocrossové a samozrejme sa pretekalo po vtedajších cestách s mačacími hlavami. Tieto prvky zostali zachované ešte aj po II. svetovej vojne, ale 60–te roky priniesli zlom.

 Tatran 50 6D
Tatran 50 6D

Do popredia vo výrobe motocyklov sa začali predierať Japonci a tí svoje terénne súťažné motocykle začali ponúkať bežným zákazníkom. Teda boli na svete dva druhy súťažných motocyklov, ktoré mali spoločnú koncepciu, ale rozdielne použite a síce pretekové a spotrebiteľské.

 Yamaha XT 500
Yamaha XT 500

Pretekové terénne motocykle boli stále „súťažné“. U spotrebiteľských sa používali názvy „cross“, „trail“ a veľa iných, ktoré sa ale nikde neudomácnili a ani im nikto nerozumel.

 Tatran 75 6D 1975
Tatran 75 6D 1975

Tu už bol opodstanený názov „enduro“. Doba si vyžiadala vytvorenie kategórií ako „ostré enduro“ a „klasické (spotrebitelské) cestné enduro“.

Táto klasifikácia pretrvala až do času, keď v hlavách istých dobrodruhov skrsla myšlienka natiahnutia terénnych súťaží do maratónov s veľkým množstvom etáp a najlepšie na púšťach celého sveta. Kratšie maratóny boli najskôr v Amerike, ale momentálne sú preferované maratóny v Afrike, Austrálii, Arábii a pod. Toto dobrodružstvo si vyžiadalo stavbu špeciálnych endúr s veľkými nádržami viacerými reflektormi a samozrejme ochranou proti nepohode.

Vznikli tak „púštne endurá“, ktoré boli vybavené kapotážami a teda boli okapotované. Tieto endurá boli zas len pretekovým náradím, a keď zvýšili popularitu značiek, tie boli donútené dopytom vyrábať ich civilné verzie alebo ináč povedané repliky. Vznikla teda nová kategória endúr nazvaná „rally touring“ alebo „turistické enduro“.

Všetky endurá zo všetkých kategórií majú spoločné črty. Vysoké zdvihy tlmenia vpredu a vzadu, vysokú svetlú výšku, športové riadidlá zväčša vystužené hrazdičkou, kolesá s drôteným výpletom, pričom predné je väčšie s menším plášťom a zadné je menšie s mohutným plášťom a pneumatiky majú tzv. enduro vzorku. To boli teda hrušky.

Jablká

V mojich článkoch o motocykloch supermoto som priblížil ich vznik. Motokrosové stroje boli prestavané na športové náradie. Ich hlavným znakom sú kolesá rovnakej veľkosti a pneumatiky s cestným vzorom. Od týchto pretekových supermotardov, ktoré stavali v prvom rade úpravarske firmy začali aj výrobcovia odvíjať svoj výrobný program a produkujú „pretekové supermotardy“. Neskoršie tiež dopyt prinútil výrobcov vyrábať ich civilné verzie, čiže nekapotované supermotardy. Skoro každá firma vyrábala a vyrába dvojičky – enduro/supermotard.

Keďže v kategórii endúr vznikli motocykle okapotované, tak aj u supermotardov bol vývoj podobný. Úpravárske firmy začali turistické endurá vybavovať kolesami z cestných motocyklov a vznikali okapotované supermotardy, ktoré som spomínal v inom článku. Vytvorili skupinu funenduro, funbike, city fun bike, dream bike, city bike (čo výrobca alebo úpravca, to svojský názov), ktoré ale zahŕňali aj motocykle iných kategórií (cestné, choppre, superšporty a pod). Honda Dominator, Suzuki DR Big, Cagiva Elefant a pod.

Továrenskí vývojári predstavovali svoje prvé modely. Priekopníkmi boli KTM a Gilera a samozrejme Yamaha. Tieto boli koncipované už ako supermotardy. Niesli prvky endúr, vrátane drôteného výpletu cestných (neskoršie odlievaných) kolies o priemere 17 palcov (najčastejšie) a cestných plášťov. Iné firmy (úpravárske alebo priamo výrobcovia) začali vyrábať motardové verzie svojich turistických endúr (BMW, Cagiva, HONDA, Suzuki, Triumph).

Dostávame k bodu, keď Honda predstavila nasledovníka Africa Twinu, ale žiaľ nemal enduro kolesá a nemal enduro plášte, nemal vysoké zdvihy pérovania, teda nebolo to enduro. Podobne to bolo aj so Cagivou Navigator. Suzuki DL Strom a Ducati Multistrada doplnili koncept TDM od Yamahy. Vývojári pri tvorení takýchto motocyklov vychádzali i z cestných motocyklov. Vôbec neuvažovali o tom, že by tieto tiežendurá a halfendurá a iné kváziendurá sa vôbec pohybovali v teréne prislúchajúcom turistickým endurám. Určili ich na asfaltky a sem-tam na poľnú cestu a to je parketa pre supermoto. Obchodný názov cestné enduro je teda len ťah na zvýšenie predajnosti, na pritiahnutie zákazníka a nie klasifikácia kategórie motocykla. Hrušky sú teda hrušky a jablká jablká. Enduro je enduro nech je akékoľvek a supermoto je supermoto, nech ho výrobca nazve akokoľvek. A majitelia, tí svoje moto nazvú aj tak ako sa im to páči.

EnduroSupermotopredné koleso rozmer a druhzdvih v mmpneumatikyzadné koleso rozmer a druhzdvih v mmpneumatiky
Honda XL TransAlp1,85 x 21 drôtený výplet20090/90 S 212,5 x 17 drôtený výplet190130/80 S 17
Honda Dominator21 drôtený výplet22090/90 S 2117 drôtený výplet195120/90 S 17
Triumph Tiger2,50 x 19 drôtený výplet230110/80 R 194,25 x 17 drôtený výplet200150/80 R 17
BMW F 650 ST18/19 drôtený výplet170100/90 - 1817 drôtený výplet120130/80 - 17
BMW R 100 GS21 drôtený výplet22590/90 T 2117 drôtený výplet180130/80 T 17
BMW 1150 GS19 drôtený výplet190110/80 R 1917 drôtený výplet200150/70 R 17
BMW 1150 GS Adventure19 drôtený výplet210110/80 R 1917 drôtený výplet220150/70 R 17
BMW F 650 CS17 liate trojlúčové125100/70 ZR 17 17 liate trojlúčové120160/60 ZR 17
Honda Africa Twin21 drôtený výplet22090/90 - 2117 drôtený výplet214140/80 - 17
Honda Varadero2,50 x 19 liate trojlúčové175/155119/90 R 194,00 x 17 liate trojlúčové155/145150/70 R 17
Yamaha TDM 9003,50 x 18 liate trojlúčové160/150120/70 ZR 185,00 x 17 liate trojlúčové140/133160/60 ZR 17
Suzuki V-Strom2,50 x 19 liate trojlúčové160110/80 R 184,00 x 17 liate trojlúčové160150/70 R 17
Cagiva Grand Canyon19 drôtený výplet170100/90 R 1917 drôtený výplet170150/70 r 17
Cagiva Navigator2,50 x 18 drôtené/liate150110/80 R 184,25 x 17 drôtené/liate160150/70 R 17
Ducati Multistrada17 liate päťlúčové 165120/70 - 1717 liate päťlúčové160190/50 - 17

Spotrebiteľské terénne motocykle CROSS“, „TRAIL“

Jawa 90 CROSS
Jawa 90 Trail
Enduro Jawa 90 amat.

 

Enduro

BMW 6D
BMW 80 GS
ČZ 125 6D Enduro
ČZ 250 Enduro

 

„PÚŠTNE ENDURÁ“ alias „RELLY TOURING“

BMW Paris Dakar
BMW cest. enduro.
Honda Paris Dakar
Honda Enduro Paris Dakar

 

A.Twin 750
Yamaha Paris Dakar
Yamaha SuperTenere

Pridané: 28.03.2006 Autor: gilbert Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 84565 | Včera: 197738