Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 28.03.2006 Autor: gilbert
Čitatelia: 26361 [História]
Niektorí z čitateľov mojich článkov ste naznačili, že v nich miešam hrušky s jablkami a podobne. Beriem to, veď čo človek, to názor. Musím to ale priblížiť. Povedzme, že hrušky je segment motocyklov enduro a jablká segment supermotard.
Pojem enduro sa vo svete udomácnil zhruba v druhej polovici 70 – tych rokov XX. storočia. Vychádzal z výrazu endurance, čo voľne preložené znamená vytrvalosť. Vzťahoval sa na motocykle, ktoré sa používali na súťažných terénnych maratónoch trvajúcich šesť dní. Sú to všetkým dobre známe „šesťdňové“, stále hovorím len o názve.
Jawa perák six days |
Šesťdňové sa ale začali jazdiť už začiatkom XX. storočia a používali sa na nich motocykle vtedy pomenované ako „súťažné“. Predchodcami týchto strojov boli motocykle vyrábané pre armádu, teda stroje dvojúčelové cesta + terén. Vtedajšie preteky neboli špecifikované a preto tieto terénne súťaže a motocykle mali zakomponované prvky ako trialové, tak motocrossové a samozrejme sa pretekalo po vtedajších cestách s mačacími hlavami. Tieto prvky zostali zachované ešte aj po II. svetovej vojne, ale 60–te roky priniesli zlom.
Tatran 50 6D |
Do popredia vo výrobe motocyklov sa začali predierať Japonci a tí svoje terénne súťažné motocykle začali ponúkať bežným zákazníkom. Teda boli na svete dva druhy súťažných motocyklov, ktoré mali spoločnú koncepciu, ale rozdielne použite a síce pretekové a spotrebiteľské.
Yamaha XT 500 |
Pretekové terénne motocykle boli stále „súťažné“. U spotrebiteľských sa používali názvy „cross“, „trail“ a veľa iných, ktoré sa ale nikde neudomácnili a ani im nikto nerozumel.
Tatran 75 6D 1975 |
Tu už bol opodstanený názov „enduro“. Doba si vyžiadala vytvorenie kategórií ako „ostré enduro“ a „klasické (spotrebitelské) cestné enduro“.
Táto klasifikácia pretrvala až do času, keď v hlavách istých dobrodruhov skrsla myšlienka natiahnutia terénnych súťaží do maratónov s veľkým množstvom etáp a najlepšie na púšťach celého sveta. Kratšie maratóny boli najskôr v Amerike, ale momentálne sú preferované maratóny v Afrike, Austrálii, Arábii a pod. Toto dobrodružstvo si vyžiadalo stavbu špeciálnych endúr s veľkými nádržami viacerými reflektormi a samozrejme ochranou proti nepohode.
Vznikli tak „púštne endurá“, ktoré boli vybavené kapotážami a teda boli okapotované. Tieto endurá boli zas len pretekovým náradím, a keď zvýšili popularitu značiek, tie boli donútené dopytom vyrábať ich civilné verzie alebo ináč povedané repliky. Vznikla teda nová kategória endúr nazvaná „rally touring“ alebo „turistické enduro“.
Všetky endurá zo všetkých kategórií majú spoločné črty. Vysoké zdvihy tlmenia vpredu a vzadu, vysokú svetlú výšku, športové riadidlá zväčša vystužené hrazdičkou, kolesá s drôteným výpletom, pričom predné je väčšie s menším plášťom a zadné je menšie s mohutným plášťom a pneumatiky majú tzv. enduro vzorku. To boli teda hrušky.
V mojich článkoch o motocykloch supermoto som priblížil ich vznik. Motokrosové stroje boli prestavané na športové náradie. Ich hlavným znakom sú kolesá rovnakej veľkosti a pneumatiky s cestným vzorom. Od týchto pretekových supermotardov, ktoré stavali v prvom rade úpravarske firmy začali aj výrobcovia odvíjať svoj výrobný program a produkujú „pretekové supermotardy“. Neskoršie tiež dopyt prinútil výrobcov vyrábať ich civilné verzie, čiže nekapotované supermotardy. Skoro každá firma vyrábala a vyrába dvojičky – enduro/supermotard.
Keďže v kategórii endúr vznikli motocykle okapotované, tak aj u supermotardov bol vývoj podobný. Úpravárske firmy začali turistické endurá vybavovať kolesami z cestných motocyklov a vznikali okapotované supermotardy, ktoré som spomínal v inom článku. Vytvorili skupinu funenduro, funbike, city fun bike, dream bike, city bike (čo výrobca alebo úpravca, to svojský názov), ktoré ale zahŕňali aj motocykle iných kategórií (cestné, choppre, superšporty a pod). Honda Dominator, Suzuki DR Big, Cagiva Elefant a pod.
Továrenskí vývojári predstavovali svoje prvé modely. Priekopníkmi boli KTM a Gilera a samozrejme Yamaha. Tieto boli koncipované už ako supermotardy. Niesli prvky endúr, vrátane drôteného výpletu cestných (neskoršie odlievaných) kolies o priemere 17 palcov (najčastejšie) a cestných plášťov. Iné firmy (úpravárske alebo priamo výrobcovia) začali vyrábať motardové verzie svojich turistických endúr (BMW, Cagiva, HONDA, Suzuki, Triumph).
Dostávame k bodu, keď Honda predstavila nasledovníka Africa Twinu, ale žiaľ nemal enduro kolesá a nemal enduro plášte, nemal vysoké zdvihy pérovania, teda nebolo to enduro. Podobne to bolo aj so Cagivou Navigator. Suzuki DL Strom a Ducati Multistrada doplnili koncept TDM od Yamahy. Vývojári pri tvorení takýchto motocyklov vychádzali i z cestných motocyklov. Vôbec neuvažovali o tom, že by tieto tiežendurá a halfendurá a iné kváziendurá sa vôbec pohybovali v teréne prislúchajúcom turistickým endurám. Určili ich na asfaltky a sem-tam na poľnú cestu a to je parketa pre supermoto. Obchodný názov cestné enduro je teda len ťah na zvýšenie predajnosti, na pritiahnutie zákazníka a nie klasifikácia kategórie motocykla. Hrušky sú teda hrušky a jablká jablká. Enduro je enduro nech je akékoľvek a supermoto je supermoto, nech ho výrobca nazve akokoľvek. A majitelia, tí svoje moto nazvú aj tak ako sa im to páči.
Enduro | Supermoto | predné koleso rozmer a druh | zdvih v mm | pneumatiky | zadné koleso rozmer a druh | zdvih v mm | pneumatiky |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Honda XL TransAlp | 1,85 x 21 drôtený výplet | 200 | 90/90 S 21 | 2,5 x 17 drôtený výplet | 190 | 130/80 S 17 | |
Honda Dominator | 21 drôtený výplet | 220 | 90/90 S 21 | 17 drôtený výplet | 195 | 120/90 S 17 | |
Triumph Tiger | 2,50 x 19 drôtený výplet | 230 | 110/80 R 19 | 4,25 x 17 drôtený výplet | 200 | 150/80 R 17 | |
BMW F 650 ST | 18/19 drôtený výplet | 170 | 100/90 - 18 | 17 drôtený výplet | 120 | 130/80 - 17 | |
BMW R 100 GS | 21 drôtený výplet | 225 | 90/90 T 21 | 17 drôtený výplet | 180 | 130/80 T 17 | |
BMW 1150 GS | 19 drôtený výplet | 190 | 110/80 R 19 | 17 drôtený výplet | 200 | 150/70 R 17 | |
BMW 1150 GS Adventure | 19 drôtený výplet | 210 | 110/80 R 19 | 17 drôtený výplet | 220 | 150/70 R 17 | |
BMW F 650 CS | 17 liate trojlúčové | 125 | 100/70 ZR 17 | 17 liate trojlúčové | 120 | 160/60 ZR 17 | |
Honda Africa Twin | 21 drôtený výplet | 220 | 90/90 - 21 | 17 drôtený výplet | 214 | 140/80 - 17 | |
Honda Varadero | 2,50 x 19 liate trojlúčové | 175/155 | 119/90 R 19 | 4,00 x 17 liate trojlúčové | 155/145 | 150/70 R 17 | |
Yamaha TDM 900 | 3,50 x 18 liate trojlúčové | 160/150 | 120/70 ZR 18 | 5,00 x 17 liate trojlúčové | 140/133 | 160/60 ZR 17 | |
Suzuki V-Strom | 2,50 x 19 liate trojlúčové | 160 | 110/80 R 18 | 4,00 x 17 liate trojlúčové | 160 | 150/70 R 17 | |
Cagiva Grand Canyon | 19 drôtený výplet | 170 | 100/90 R 19 | 17 drôtený výplet | 170 | 150/70 r 17 | |
Cagiva Navigator | 2,50 x 18 drôtené/liate | 150 | 110/80 R 18 | 4,25 x 17 drôtené/liate | 160 | 150/70 R 17 | |
Ducati Multistrada | 17 liate päťlúčové | 165 | 120/70 - 17 | 17 liate päťlúčové | 160 | 190/50 - 17 | |
Pridané: 28.03.2006 Autor: gilbert Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 84565 | Včera: 197738